tili tuli, tili meni ja lomarahat samoin :(

• Viestiketjun aloittaja köyhis
  • Ensimmäinen viesti
köyhis
too-si ärsyttävää kun odotin innolla lomarahoja, että jäisi edes hieman enemmän rahaa syksyn vaatehankintoihin ja että saisin jotain pientä uutta kotiinkin, nyt tili kuitenkin tuli ja kun maksoin tässä kuukauden pakolliset menot niin siinähän se on taas normitilanne eli saan jatkaa samaa rataa kuin aikaisemminkin.
ja minä kun IHAN oikeasti iloitsin noita lomarahoja. tosin kun laskut maksoin niin olisinhan mnä tietty ollut pulassa jos lomarahoja ei olisi ollut, mutta ei se ole kivaa silti :(
ja ihan oikeita laskuja kaikki: vakuutusmaksuja, sähkölaskua, päivähoitomaksuja, lääkärilaskua...ettei edes ole humputeltu.

sellasta se on
tää elämä :( Koskaan ei ole varaa mihinkään ja aina kun luulee että asiat muuttuis parempaan niin pahemmaksi vain :( Vihaan Kelaa, vihaan tätä yhteiskuntaa ja vihaan koko elämää. Sitten jotkut rikkaat nirppanokat viitsii aukoa päätään, seuraavaksi vedän turpaan!

Mullekin tuli yllättäen lomarahat. Olin ihan ihmeissäni, kun kävin verkkopankissa maksamassa laskun, kun olikin ekstraa tilillä. Helmikuusta asti olen ollut hoitovapaalla ja tottunut siihen, ettei tällä tilillä pyöritellä yli tonnin meneviä summia. Sinne kun ei tule muuta kuin just se kotihoidontuki.

Mutta äkkiä ne rahat hupenee. Harmittaa varmasti, jos mitään ylimääräistä ei saa hankittua.

Viimeksi muokattu:
r43
jollakulla on hirmuiset tulot, kun menee 52 prossaa veroja. Mut ottiks jollaku huomioon, että jokaista ansaitsemaasi markkaa loppujen lopuksi verotetaan samalla prosentilla?

Varmaan prosentti pienenee, kun lomarahat ottaa vapaana, mut ei 52 prossasta johonkin kahteenkymmeneen, noin esimerkiksi.

köyhis
siis se suurin ongelmahan on se että minä iloitsin ja suunnittelin sijoittavani niitä sit jotenkin, jos ois tajunnu että laskut kasaantuu tähän niin sit tietty ei olis ollut niin ongelmaakaan.
ja kun on säännöllinen mutta suht pieni palkka ja kuitenkin vakiot menot niin ei tässä yli varojen olla eletty, mutta se että olisi kiva jos edes kerran vuodessa olis vaikka se satanen tai pari käyttää enemmän kuussa!!!

Saraldo
[QUOTE="vieras";28729764]Verojahan niistä menee sitten tavallista enemmän, vai millainen verokortti sinulla on? Minä vaihdan vapaaseen, kun v*ttaa maksaa 52 % veroja heinäkuun tilistä.[/QUOTE]

Voi myös ottaa verokortin, jossa tuijotetaan vuositulorajaa kuukausirajan sijaan. Ei tarvitse maksaa veroa prosentuaalisesti yhtään enempää kuin muinakaan kuukausina :).

"helmiina"
Päivähoitomaksu menee joka kuukausi. Vakuutusmenotkin ovat säännölliset, samoin sähkökin pitää maksaa, vaikka lomarahoja ei olisikaan. Lääkärimenoja ei teillä toivottavasti ole säännöllisesti joka kuukausi. Mutta silti ihmettelen, että miten sait koko lomarahan menemään...
kai kuitenkin olet hoitanut laskut säännöllisesti.

Khimaira
Voi myös ottaa verokortin, jossa tuijotetaan vuositulorajaa kuukausirajan sijaan. Ei tarvitse maksaa veroa prosentuaalisesti yhtään enempää kuin muinakaan kuukausina :).
Mulla vuorotyö ja aina on ollut vuosituloraja. Ei mitään järkeä olisi pitää kuukausirajaa, jolloin just lomakuukausi tai vaikka yölisien saantikuukautena ei jäisi yhtään enempää näppiin kuin tavallisesti. Musta on kiva että rahaa saa enemmän muulloinkin kuin joulukuussa..

Progression iloja
Ette sitten ilmeisesti ymmärrä mitä tarkoittaa progressiivinen verotus. Se kun ikävä kyllä nimenomaan tarkoittaa sitä, että lisäpalkasta jää käteen noin 20 tonnin vuositulojen jälkeen vain noin puolet. Maksoi ennakonpidätyksen sitten kuukausi- tai vuosirajallisella verokortilla.

Esimerkiksi hieman pyöristäen:

* 30 000e vuosituloista jää käteen 20 000e
* 31 000e vuosituloista jää käteen 20 500e
-----------------------------------------------------
1000e lisää palkkaa teki vain 500e lisää nettopalkkaa. Tuon 1000e lisää voi ajatella sitten olevan vaikka se lomaraha.

Jokainen voi ko. laskutoimituksen tarkistaa vero% laskurilla osoitteessa www.vero.fi

"vieras"
Mulla on kans lomarahat mennyt sen siliän tíen, laskujen jälkeen tilille jäi vielä lomarahat mutta ne lomarahat hävisi kesälomareissulla. Eipä ollut niistäkään kauaksi aikaa iloa.

"vieras"
Joo, se on usein ihan henkistä se hiertymä, kun katsoo, että 10000 tilistä jää käteen just vähän alle 5000.... Kyllähän se vuositalossa tasaantuu. Siltikin lomarahavapaat lämmittää mukavasti, kun päiviä on koossa kohta 60.

nnnn
Jep, vuositason verokortti johon kannattaa huomioida nuo kesälomarahat ja indeksikorotukset, eli aavistuksen yläkanttiin arvioiden.

Ja menoista, itse kirjaan aina kuukausittain tulot ja menot niin ei tule yllätyksenä ettei jää käteen mitään. ;) Näin hoitovapaalla.. tosin 500€ sähkön tasauslasku tuli yllätyksenä mutta onneksi juuri lomarahojen aikaan niin jäi reissaamiseenkin rahnaa. :)

"moi"
[QUOTE="vieras";28729764]Verojahan niistä menee sitten tavallista enemmän, vai millainen verokortti sinulla on? Minä vaihdan vapaaseen, kun v*ttaa maksaa 52 % veroja heinäkuun tilistä.[/QUOTE]

höpöjä puhut. jos sulla on kuukausiverokortti laitettu tiukalla summalle ja sitten tulee enemän kuussa niin loppuosa menee lisäprosentin mukaan
jos on vuosiverokortti niin ei mene kuin sen tavallisen perusprosentin mukaan

ja jos sattuikin että meni nyt liikaa niin aina se tasataan joten tuosta kesälomarahasta ei makseta 'liikaa veroja' kuin muuten palkasta

majestic
siksi minä opiskelenkin, että tulevaisuudessa on vakaa ja runsaampi talous. Nyt maksoin laskut ja huolettomampi olo koska ei tartte maksuhäiriöitä pelätä. Ole iloinen että pystyy laskunsa maksaa eikä kamppailla perintäkirjeiden kanssa.

Jep, se on rasittavaa kun vuodesta toiseen toivoo, että jonain päivänä pystyisi ostamaan edes uusia vaatteita. No, oma päätös kun muutin nuorena kotoa. Pitää olla tyytyväinen, että saa jotenkuten katon pään päälle ja leipää pöytään.

Kannattaa muuten budjetoida aina edellisessä kuussa seuraavan kuun tulot ja menot, jotta tietää miten tiukka tilanne on. Muuten voi tulla ostettua esim. liian kallista ruokaa budjettiin nähden. Meillä on kasattu kaikki laskut aina samaan paikkaan ja siitä sitten naputtelen niiden summat budjettiin ennen kuin kuu alkaa.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä