Minkä verran te puhutte ns "omista asioistanne" työpaikalla?? Kun minua ihmetyttää työkaverini...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Näin kesäisin aina vaihtuu työkaverit, on ollut monenlaista sukankuluttajaa, mutta tämä uusin minua ihmetyttää TODELLA.

Ei puhu KOSKAAN töissä ollessamme mistään muusta kuin työhön liittyvistä asioista. KOSKAAN.
Työskentelemme kahdestaan ja minua on suoraan sanottuna alkanut vituttamaan.

Itse en koe olevani mikään juoruämmä tai jokaista peräpukamaani työkaverille selosta, mutta minusta on kiusallista että tyyppi ei kommentoi koko kahdeksan tunnin aikana kuin vain työhön liittyviä juttuja. Itse ole joskus kyselyt häneltä ihan tavallisia asioita, hän ei kysy KOSKAAN minulta omista jutuistani mitään.

Onko tämä ihan normaalia teistä? Esim jos vastaan kesken työpäivän puhelimeen, kommentoin puhelun loputtua työkaverille, että esim mies vaan soitti, että muistitko lapsen hammaslääkärin tai jotain muuta vastaavaa.
Jos hänellä soi puhelin tai vastaa viestiin, ei kommentoi ikinä mitään. En tarkoita että pitäisi minulle kertoa mitä viestiinsä kirjoitti, mutta joku kommentti jumankauta JOSKUS!!

Olenko outo (olen) kun minusta tuo on kummallista. Miksi ei voi edes jotain kysyä toiselta kun pian on kuukausi painettu hommia yhdessä? Jotain joskus?

Vähän oudolta kuulostaa sun työkaverin käytös, onko hänellä jotain salattavaa? Siis en tarkoita mäkään että jokainen parisuhteen käänne pitäisi selostaa työkaverille, mutta jonkin verran on hyvä muiden tietää itsestä: missä asuu, onko perhettä, kuinka on kesä mennyt jne. Ei työntekijä mikään työkone ole, vaan ihminen.

En esim. tykkäisi jos joku kyselisi olenko naimisissa tai onko mulla lapsia, ne on henkilökohtaisia asioita eivätkä kuulu työhön. Mutta voi silti muustakin kuin työstä puhua, muttei ole pakko.

Riippuu työkaverista ja työpaikasta. Joidenkin työkavereideni kanssa olen ystäviä ihan vapaa-ajallakin, joten on luontevaa jutella heidän kanssaan myös henkilökohtaisista asioista. Yksi parhaimmista ystävistäni on työkaverini, ollaan jo kolmannessa firmassa samaan aikaan. Joidenkin kanssa taas on tullut puhuttua vain työasioista. Tein aikoinaan paljon sijaisuuksia ja oikeastaan voisi sanoa, että mitä lyhyempi työsuhde, sitä vähemmän puhui muusta kuin työasiasta.

Aloin miettimään, että en minäkään ikinä kommentoi ns normaaleita puheluita tai tekstiviestejä ellei joku erikseen kysy kuka soitti tai kuka tekstasi :D jos ollaan vaikka porukalla jossain liikenteessä niin silloin kommentoin jotain, että nyt se Tauno-Kyllikki soitti lähtevänsä tulemaan tänne tänne. Arkisia asioita en kommentoi.

[QUOTE="vieras";28685346]Näin kesäisin aina vaihtuu työkaverit, on ollut monenlaista sukankuluttajaa, mutta tämä uusin minua ihmetyttää TODELLA.

Ei puhu KOSKAAN töissä ollessamme mistään muusta kuin työhön liittyvistä asioista. KOSKAAN.
Työskentelemme kahdestaan ja minua on suoraan sanottuna alkanut vituttamaan.

Itse en koe olevani mikään juoruämmä tai jokaista peräpukamaani työkaverille selosta, mutta minusta on kiusallista että tyyppi ei kommentoi koko kahdeksan tunnin aikana kuin vain työhön liittyviä juttuja. Itse ole joskus kyselyt häneltä ihan tavallisia asioita, hän ei kysy KOSKAAN minulta omista jutuistani mitään.

Onko tämä ihan normaalia teistä? Esim jos vastaan kesken työpäivän puhelimeen, kommentoin puhelun loputtua työkaverille, että esim mies vaan soitti, että muistitko lapsen hammaslääkärin tai jotain muuta vastaavaa.
Jos hänellä soi puhelin tai vastaa viestiin, ei kommentoi ikinä mitään. En tarkoita että pitäisi minulle kertoa mitä viestiinsä kirjoitti, mutta joku kommentti jumankauta JOSKUS!!

Olenko outo (olen) kun minusta tuo on kummallista. Miksi ei voi edes jotain kysyä toiselta kun pian on kuukausi painettu hommia yhdessä? Jotain joskus?[/QUOTE]

En minä puhu töissä kuin työasioita. Voi olla jos monen vuoden työkaveri ja muutenki tuttu, niin hänen kanssa voi puhua jopa omista asioista!
Miksi pitäis kommentoida jostakin puhelusta kuka soittaa?

Siis tarkoitan ihan tälläistä mielestäni normaalia jutustelua. Kysyisi vaikka että mitäs teidän lapset on puuhanneet nyt lomalla, vaikka että oleteko jumalauta köynyt siinä juuri avatussa kuppilassa. JOTAIN??!

Minua ihan oikeasti on alkanut suunnattomasti häiritsemään työskentely kys. henkilön kanssa. Olen tottunut että jotain muutakin puhutaan työpäivän aikana kuin vain juuri tasan ne työhön liittyvät jutut. Perus smalltalkia.

[QUOTE="vieras ap";28685397]Siis tarkoitan ihan tälläistä mielestäni normaalia jutustelua. Kysyisi vaikka että mitäs teidän lapset on puuhanneet nyt lomalla, vaikka että oleteko jumalauta köynyt siinä juuri avatussa kuppilassa. JOTAIN??!

Minua ihan oikeasti on alkanut suunnattomasti häiritsemään työskentely kys. henkilön kanssa. Olen tottunut että jotain muutakin puhutaan työpäivän aikana kuin vain juuri tasan ne työhön liittyvät jutut. Perus smalltalkia.[/QUOTE]

Onko kyseessä vakituinen työkaverisi vai sijainen?

Porukka ymmärsi väärin, kuten tämän palstan luonteeseen kuuluu :D.
En tarkoita edes välttämättä mistään henkilökohtaisesta puhumista syvällisemmin, mutta voiko ihminen olla sellainen että sitä ei piiruakaan kiinnosta työkaverin asiat, mielipiteet ja muu?

Itse jutustelen niitä näitä. Joskus vaikka heitän jonkun hyvän jutun jonka lapsoistani joku on väläyttänyt, lomasuunnitelmia jne.
Kyselin häneltäkin joskus aina jotain että esim kenen kanssa olit siellä kesäteatterissa jne. Hän ei kysy koskaan mitään. Meillä molemmilla on esim lemmikkejä. Niistä voisi jutella, mutta ei.
Vain ne työjutut. Tullaanko huomenna taas seitsemäksi. Joo. Otatko sinä tuon osan duunista minä otan tämän. Joo.
Mennäänkö ruokkiksella käymään kotona syömässä? Joo.

:headwall:

Anteeksi.

Riippuu työkaverista, joidenkin utelut lähinnä häiritsee minua. Hemmettiäkö minun asiani kaikille kuuluu, muutenkin puhutaan sellasta jonnin joutavaa paskaa kuten "mites kesä?" no mitä muuta siihen voi vastata kun että "helvetin hyvin käytiin juuri lasten kanssa uimassa janajejrsdfkdls dfkdlsf". Siis maailma ei kärsi yhtään vaikka tälläiset täysin turhat utelut ja vastaavasti selostukset jätettäisiin pois ja keskityttäisiin olennaiseen.

Minä kyllä puhun sellaisille kenelle huvittaa puhua, mutta se että töiden lomassa pitäisi selostaa tilanteeni että toisella olisi helpompi olla niin HUHHUH.

[QUOTE="vieras ap";28685397]Siis tarkoitan ihan tälläistä mielestäni normaalia jutustelua. Kysyisi vaikka että mitäs teidän lapset on puuhanneet nyt lomalla, vaikka että oleteko jumalauta köynyt siinä juuri avatussa kuppilassa. JOTAIN??!

Minua ihan oikeasti on alkanut suunnattomasti häiritsemään työskentely kys. henkilön kanssa. Olen tottunut että jotain muutakin puhutaan työpäivän aikana kuin vain juuri tasan ne työhön liittyvät jutut. Perus smalltalkia.[/QUOTE]
On tietysti ihan työpaikkakohtaista, mutta yleensä se smalltalk vie keskittymisen pois työasioista. Jos haluaa tehdä työnsä hyvin, niin on järkevämpää keskittyä vain siihen työhönsä eikä työkavereidensa yksityiselämään.

En sinällään pidä small talkia töissä huononakaan asiana, mutta jos joku haluaa tehdä vain duuninsa, niin se toki hänelle pitää suoda. On paljon ihmisiä, joita tyäkavereiden lapset ja niiden tekemiset eivät kiinnosta palaneen puupennin vertaa. Varsinkaan, jos on kyse kesälomasijaisista. Ihmisten, joiden nimet ja naamat unohtaa muutamassa kuukaudessa,yksityisasiat eivät ole kovin kiinnostavia. Kokeile puhua tämän työkaverisi kanssa vaikkapa säästä, Egyptin sotilasvallankaappauksesta tai jostain ajankohtaisesta aiheesta ilman, että menet hänen yksityisasioistaan kyselemään.

[QUOTE="vieras";28685404]Onko kyseessä vakituinen työkaverisi vai sijainen?[/QUOTE]

Olemme työskennelleet ennenkin yhdessä. Nyt kesällä taas. Ei olla toisillemme täysin tuntemattomia.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;28685425:
On tietysti ihan työpaikkakohtaista, mutta yleensä se smalltalk vie keskittymisen pois työasioista. Jos haluaa tehdä työnsä hyvin, niin on järkevämpää keskittyä vain siihen työhönsä eikä työkavereidensa yksityiselämään.

En sinällään pidä small talkia töissä huononakaan asiana, mutta jos joku haluaa tehdä vain duuninsa, niin se toki hänelle pitää suoda. On paljon ihmisiä, joita tyäkavereiden lapset ja niiden tekemiset eivät kiinnosta palaneen puupennin vertaa. Varsinkaan, jos on kyse kesälomasijaisista. Ihmisten, joiden nimet ja naamat unohtaa muutamassa kuukaudessa,yksityisasiat eivät ole kovin kiinnostavia. Kokeile puhua tämän työkaverisi kanssa vaikkapa säästä, Egyptin sotilasvallankaappauksesta tai jostain ajankohtaisesta aiheesta ilman, että menet hänen yksityisasioistaan kyselemään.

En ole kysellyt häneltä mitään yksityisasioita. Alkaa vaan puuduttamaan jutella joka vitun päivä säästä tai huokailla miten kuuma on ja katsella netistä mitä lauantaiksi on luvattu säärintamalla.
Onneksi loma alkaa pian :D.

[QUOTE="vieras ap";28685420]Porukka ymmärsi väärin, kuten tämän palstan luonteeseen kuuluu :D.
En tarkoita edes välttämättä mistään henkilökohtaisesta puhumista syvällisemmin, mutta voiko ihminen olla sellainen että sitä ei piiruakaan kiinnosta työkaverin asiat, mielipiteet ja muu?

Itse jutustelen niitä näitä. Joskus vaikka heitän jonkun hyvän jutun jonka lapsoistani joku on väläyttänyt, lomasuunnitelmia jne.
Kyselin häneltäkin joskus aina jotain että esim kenen kanssa olit siellä kesäteatterissa jne. Hän ei kysy koskaan mitään. Meillä molemmilla on esim lemmikkejä. Niistä voisi jutella, mutta ei.
Vain ne työjutut. Tullaanko huomenna taas seitsemäksi. Joo. Otatko sinä tuon osan duunista minä otan tämän. Joo.

Anteeksi.[/QUOTE]
Kyllä voi. Ja kesälomasijaisilla ihan tavallistakin. Sinä olet tälle työkaverillesi ihminen, jonka nimi ja naama unohtuu varsin pian työsuhteen päättymisen jälkeen. Tulee uusia ja taas uusia työkavereita. Pätkätyöläisen elämä on pätkätyöläisen elämää eikä alati vaihtuvien työkavereiden yksityiselämä jaksa kiinnostaa. Tilanne voi tämänkin työkaverisi kohdalla muuttua sitten, kun saa vakituisen työpaikan tai edes useamman vuoden kestävän sijaisuuden.

[QUOTE="vieras ap";28685428]Olemme työskennelleet ennenkin yhdessä. Nyt kesällä taas. Ei olla toisillemme täysin tuntemattomia.[/QUOTE]

Siis satunnaisesti yhdessä? Ei kaikkia kiinnosta toisten asiat tai kertoa omistaan.

Naisissa on ihan liikaa tyyppejä, jotka sitten puhuvat paitsi omat myös muiden asiat eteenpäin ihan vain smalltalkina...

• Tykkää
Reactions: Jätkä ja nokkimus
Mun yks tuttu on vähän tuon tyylinen. Jollain lailla hän kokee ehkä, että ne hänen omat henkilökohtaiset asiat ei ole kovin kummoisia jaettavaksi, ja että muiden tarinat omasta elämästä ovat hohdokkaampia.

[QUOTE="vieras ap";28685420]Porukka ymmärsi väärin, kuten tämän palstan luonteeseen kuuluu :D.

Anteeksi.[/QUOTE]

No mua ei kiinnosta työkaverin; asiat, mielipiteet ja muu? Miksi pitäis?

[QUOTE="vieras ap";28685436]En ole kysellyt häneltä mitään yksityisasioita. Alkaa vaan puuduttamaan jutella joka vitun päivä säästä tai huokailla miten kuuma on ja katsella netistä mitä lauantaiksi on luvattu säärintamalla.
Onneksi loma alkaa pian :D.[/QUOTE]
No onhan niitä muitakin aiheita kuin sää ja yksityiselämä. Telkkariohjelmat, uutiset, yhteiskunnalliset asiat, työelämään yleisellä tasolla liittyvät asiat jne.

[QUOTE="vieras";28685446]Siis satunnaisesti yhdessä? Ei kaikkia kiinnosta toisten asiat tai kertoa omistaan.

Naisissa on ihan liikaa tyyppejä, jotka sitten puhuvat paitsi omat myös muiden asiat eteenpäin ihan vain smalltalkina...[/QUOTE]
Eikä tarvitse olla kuin yksi kokemus tällaisesta, niin on aika järkevääkin muuttua varovaiseksi.

Yhteistyössä