kuin tavallista on ettei laktoosi-intolerantikolle käy hyla

• Viestiketjun aloittaja "jolla"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Varmista ja tee laktoositonta. Jos ihmisellä on laktoositon ruokavalio, hälle käy vain laktoositon, jos taas vähälaktoosinen, käy vähälaktoosinen (hyla ja into).

"vieras"
Mulla on laktoosi-intoleranssi ja on sen verran paha, että en pysty vähälaktoosista/hylaa syömään. Edes kohteliaisuudesta en kyläpaikassa hylaa syö, koska maha on sitten sekaisin muutaman päivän.

"jolla"
Joo sais laktoositonta, jos ois kauppa auki. Kattelin, et muuten sattuu nyt laktoositonta kotoa löytymäänkin, mut margariinia on vaan hylaa, et uskaltaako sit leipoa näin vai ei. Meillä päin niin kuuma, että kämppä on ku sauna, jos aamulla vasta pistän uunin päälle. Siks haluaisin saada leivottua nyt.

Ap

njoo
sanoisin että suurimmalle osalle käy hylä mutta itse olen sen verran kohtelias vieras että kun menen vieraille niin otan sen laktoosi pillerin etukäteen että voin syyä ihan normi maidosta tehtyjä tuotteita mun mielestä laktoosittomat on niin tuhottoman kalliita että en aijo sellasia vaatia keneltäkään. ja niin itselleni ei käy hylä.

"jolla"
Mä nyt tässä leivon, pistän sitten pakkaseen ja haen jotain valmista kaupasta huomenna, jos ei hyla käy. Suosituksia hyvistä laktoosittomista valmistuotteista?

Mä en koe laktoosittomia erityisen kalliiksi, kun kuitenkin säilyvät hyvin. Mulla on aina varalla niitä lämpimässä säilyviä maitoja ja se näytti olevan laktoositonta. Samoin olin ostanut kerman ihan sen mukaan, missä oli pisin päiväys, niin sekin oli sitten laktoositon. Tykkään, että on varuilla kaikkea, et saa aina pidot pystyy pienelläkin varoitusajalla.

"vieras"
[QUOTE="jenni";28644496]Useimmille käy, uskoisin. Ja veikkaanpa, että ne joille ei käy, kantavat mukanaan laktaasientsyymipillereitä.[/QUOTE]

Tiedoksesi, että laktaasientsyymit eivät ole mikään onni ja autuus, eivät auta läheskään kaikilla. Minä en voi missään tapauksessa syödä vähäl. tuotteita, en edes entsyymien kanssa. Jos tarjolla on vain laktoosillista tarjottavaa, niin joudun jättämään tarjoilun kokonaan väliin. Ikävää ja usein kiusallistakin minulle ja isäntäväelle. :/

Hiukan asian sivusta
Mulla oli kans maha niin herkillä aikanaan, etten pystynyt ilman vatsaoireita hyla-tuotteitakaan syömään, mutta sen jälkeen, kun lopetin sokerin ja valkoisen vehnän syönnin ja aloitin välttelemään ylenmääräisiä lisäaineita, suolisto rauhoittui muutamassa kuukaudessa, että nyt menee jo normi jogurttikin ilman mitään oireita. Ja laktoosi-intoleranssi on laktoosirasituksella todettu 90-luvun alussa, jos joku epäilee, oliko sellaista lainkaan. Ei oo nuokaan jutut niin yksiselitteisiä, jos suolisto voi hyvin, se ei oirehdi pilkkoutumatonta laktoosiakaan välttämättä.

Mulla oli kans maha niin herkillä aikanaan, etten pystynyt ilman vatsaoireita hyla-tuotteitakaan syömään, mutta sen jälkeen, kun lopetin sokerin ja valkoisen vehnän syönnin ja aloitin välttelemään ylenmääräisiä lisäaineita, suolisto rauhoittui muutamassa kuukaudessa, että nyt menee jo normi jogurttikin ilman mitään oireita. Ja laktoosi-intoleranssi on laktoosirasituksella todettu 90-luvun alussa, jos joku epäilee, oliko sellaista lainkaan. Ei oo nuokaan jutut niin yksiselitteisiä, jos suolisto voi hyvin, se ei oirehdi pilkkoutumatonta laktoosiakaan välttämättä.
Minun laktoosinsietokykyni parani myös kun jätin vehnän pois ruokavaliosta. Se oli siis ennen kuin laktoosi-intoleranssidiagnoosi oli tehty ja oireiden takia olin hyvin tarkka siitä mitä syön. Pitkään luulinkin olleeni vehnälle yliherkkä, kun sen poisjätettyäni olo koheni huomattavasti.
No, laiskuus iski ja diagnoosin jälkeen siirryin laktoosittomiin tuotteisiin ja vehnä tuli takaisin ruokavalioon.

Mitä tulee hylaan ja laktaasientsyymeihin, en pilko laktoosia yhtään, enkä siis kestä vähälaktoosisia tuotteita. Laktoosinpilkkojat eivät auta.

Jos, AP, leivot jotain, missä voi olla vähänkään laktoosia, niin kannattaa ehdottomasti kertoa siitä vieraille. Monet pakastepullat esimerkiksi ovat laktoosittomia. Kääretortuissa ja muissakaan harvemmin on laktoosia, se pitää vaan osata katsoa tarkkaan, kun kaikissa paketeissa ei jostain syystä lue "laktoositon", vaikka ne sitä olisivatkin.

sanoisin että suurimmalle osalle käy hylä mutta itse olen sen verran kohtelias vieras että kun menen vieraille niin otan sen laktoosi pillerin etukäteen että voin syyä ihan normi maidosta tehtyjä tuotteita mun mielestä laktoosittomat on niin tuhottoman kalliita että en aijo sellasia vaatia keneltäkään. ja niin itselleni ei käy hylä.
Mun pojalle niistä pillereistä ei ole mitään apua. Eikä voi syödä vastalypsettyä lehmän maitoa tai luomumaitoakaan. Ei auta olla kohtelias, kun lapsi tulee oikeasti todella sairaaksi tavallisesta maidosta.

Yhteistyössä