Kumpi on vaikeampaa, kutominen vai virkkaaminen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Mun mummo oli hyvä tekee lapasia ja sukkia.
Samalla luki tai katteli telkkaa. Ei paljoa kutimiin vilkuillu:)

No kyllä mäki katton telkkaria samalla ja on mulla täs palstailleski kudin aika usein käsis. :D Mä en osaa muka kattoa telkkaria ilman kudinta, on vähä orpo olo ilman. :D

• Tykkää
Reactions: rops
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;28617894:
No kahvia juomaan tietenkin, ja höpöttelemään kutimien ääressä. Niin mä teen :P

Mä en juo kahvia. Mulle on kyllä uudes työpaikas sanottu, että ne opettaa mut juomaan kahvia. Mä oon väittäny vastaan. :D

Vauvalle on kaikkein helpoin tehdä tumppuja. ei tarvi kantapäätä ja vauvan tumppuihin ei tartte myöskään peukkua..
Toinen helppo, mutta vähän suurempi työ on vauvan myssy
http://www.novita.fi/cms.php?cms_cname=neulemallisivu&nlm_id=90113

Tuo syntyy kahdella puikolla..

[QUOTE="vieras";28617787]Kangaspuilla kudotaan ja se on helppoa, jos joku on laittanut loimet valmiiksi.

Neulominen on helpompaa, perusneuletta voi tehdä ihan televisiota katsellessa katsomatta itse työtä jatkuvasti, virkatessa joutuu aina katsomaan, mihin sen koukun tunkee. Tosin jostain pitsineuleesta saa hankalamman kuin hankalimmasta virkkauksesta. Virkkaaminen käy myös käden päälle enemmän, neuloessa ei samanlaista rasitusvammaa ole tullut.[/QUOTE]

Ei se loimen laittokaan vaikeeta ole.

Virkkaaminen on vaikeampaa, kaikkine silmukkavariaatioineen. Neulomisessa tosin ärsyttää se puikkopaljous. Olen itse kiertänyt ongelmaa sillä, että teen pyöröpuikoilla edes-takaisin neuletta (tasona) niin saan minimoitua puikot yhteen pötkylään :D

Jos sukkia lähtisin tekemään niin innostuin nyt ajatuksesta, että virkkaisin ensin varrettoman sukan (ohje tuolla edellä) ja sitten neuloisin siihen joustavan varren. Nimittäin villasukkia olen jokusen tehnyt aiemmin, mutta haastavin osa on minusta se, kun pitää yrittää saada ensimmäiset kerrokset pidettyä silmukat neljällä puikolla. Kun pitäisi olla riittävän löyhät jotta ei nitise, mutta riittävän tiukat ettei puikot liu'u pois! Jos tekisi ensin sukkaosan, niin siinäpä puikot jo paremmin pysyisivät varren neulomisen ajan?

No, virkkaamisessa täytyy hallita kerrallaan vain yhtä silmukkaa. Neuloessa silmukoita on valmiina putoilemaan enemmän, mutta toisaalta se on jotenkin loogisempaa.

Sukkia kannattaa ehdottomasti neuloa (tai virkata) :).
http://yle.fi/uutiset/neulo_sukka_voi_paremmin/6687739

Vaikka näin:
http://www.kaspaikka.fi/neulonta/asusteita_vaatteita/palatossut.html

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;28617956:
Saahan ne laskettua siitä työstä, kun sitä tarkastelee.
Tai ruksii tukkimiehen kirjanpitoa paperille :D

Mutta eka pitää hoksata miten ne kerrokset lasketaan. Ei se oo välttämättä ittestään selvää kaikille miten ne lasketaan ja seki vaatii vähä harjoottelua.

Mä oon tykästyny tuohon malliin ku on niin helppo ja tulee nättiä. Oon ny kolmet sukat tehny tuolla ja kahdet niin, että kuvio jatkuu lapaosan päällä. Lisäksi tuolla mallilla voi tehdä vaikkapa torkkupeiton.

Tulipas upea varsi.
Tein kirkkaan keltaisella veikka langalla ja oranssista raita.
Tällä pitää ruveta tekeen sukkia.

Kiitos ihanasta ohjeesta. Tosi nopeesti sen sisäisti miten yksi puikko kudotaan.
Ei tarvi ohjetta enään tuijottaa.

Parikymppisenä virkkasin verhoja kalastajanlangasta tuosta vaan.
Tuli perhos-enkeli-kukka yms verhoja.
Nyt ei enään saisi ikinä valmiiksi.

Kudonkin vain sukkis, lapasia , huiveja, ja tiskirättejä. Ne saan valmiiksi.

[QUOTE="Vieras";28618577]Parikymppisenä virkkasin verhoja kalastajanlangasta tuosta vaan.
Tuli perhos-enkeli-kukka yms verhoja.
Nyt ei enään saisi ikinä valmiiksi.

Kudonkin vain sukkis, lapasia , huiveja, ja tiskirättejä. Ne saan valmiiksi.[/QUOTE]

Mistä langasta kudot tiskirättejä? Niitä vois olla kiva tehdä :)

[QUOTE="Vieras";28618642]Bambulangasta teen tiskirätit.

Googleta kukkatiskirätti. Helppo tehdä ja kivan näköinen.[/QUOTE]

Miten sen rätin pesu...entä imukyky? Onko siis verrattavissa ihan kunnon tiskirättiin? Tiskirättien suhteen olen ronkeli, joten sen pitää sitten oikeasti olla hyvä :D

Ja tuo kukkatiskirätti oli kyllä todella ruma :D Ei siis millään pahalla, mutta mä en ole tuollainen "kukkatyylinen" ihminen- Sopii siis varmasti jonkun kotiin, mutta ei ehkä meille :) Kiitos kuitenkin vinkistä :)

[QUOTE="Vieras";28618654]Imukyky paranee mitä useammin pesee.
Heitän tiskirätin joka ilta pesukoneeseen. Oli se sit bambua tai jotain muuta.

Bambu toimii tehtävässään hyvin.[/QUOTE]

Ok...saakohan tuota bambulankaa tavan marketeista? Vai pitääkö etsiä nettiputiikeista?

Joissaki murteis kutominen tarkoottaa sitä puikoolla tapahtuvaa neulomista. Mä puhun aina kutomisesta koska siihen sanaan oon tottunu jo lapsesta asti.

Juu, tiedän. Samoilla aluilla myös neulotaan ompelukoneella :D Suurimman osan lapsuudestani olen asunut alueella, jossa nuo on ollut käytössä, mutta alunperin olen lähtöisin alueelta, missä nuo ovat tarkoittaneet muuta. Kun vielä ensimmäisenä noista tekniikoista olen kangaspuilla kutomista tehnyt polvenkorkuisena, niin se on minusta ainoa oikea kutominen. Neulomaan puikolla olen aloittanut ennen koulun aloitusta, mummo opetti, virkkaamisen aloitin vasta koulussa.

Nyt on ihan pakko taas valistaa että neulominen ja kutominen on eri asioita. Neulomista tehdään puikoilla ja kutomista kangaspuilla. Joten vastaan kysymykseesi että kutominen on vaikeampaa kuin virkkaaminen. Huvittavaa kun ihmiset puhuu villasukkien kutomisesta, ihankuin ne sukat tehtäisiin kangaspuilla.

Yhteistyössä