Vanhempien alkoholinkäyttö ja vauva

• Viestiketjun aloittaja nipoko?
  • Ensimmäinen viesti
nipoko?
Mitä mieltä olette? Kaverini oli poikakaverinsa kanssa ryyppäämässä toisten kaverien kanssa joilla on 3kk vanha vauva.Ja vauva oli siis paikalla. Kaikki joivat, mutta äiti vähemmän, vain 3 siideriä. Muut ottivat siis ihan kunnolla. Musta tuo tuntui hirveältä, että siel on ryyppybileissä pieni vauva mukana, oisivat vieneet sen hoitoon. Kun sanoin asiasta sain muilta kuulla olevani hirveä nipo. Elämä ei kuulemma saa muuttua kun hankkii lapsia vaan lapset menee siinä sivussa....

niimpä
no. Vähän nyt miten sen ottaa. Itse ehkä äitinä olisin ollut kokonaan juomatta mitään, mutta kyllä meillä on pidetty pariskunta illanistujaisia, kun vauva on mennyt nukkumaan. Muutamia laseja viinejä ja kivoja lautapelejä ja sitten siinä puolenyön aikaan vieraat lähtevät kotiin ja me mennään nukkumaan. Enkä näe siinä mitään pahaa, varsinkin kun meillä ei puolvuotias moisesta häiriinny, nukkuu jo täyspitkiä unia.

Tärkeitä on mielestäni se, ettei vauvan hoitaja, tässä tapauksessa äiti, ole ollut tuntuvassa humalassa. Itse olisin kyllä vastaavassa tilanteessa ottanut korkeintaan yhden annoksen, jos sitäkään. Muuten en näe tilanteessa sinänsä paheksuttavaa, jos meno pysyy siistinä eikä homma mene aivan kääliöinnin puolelle, rähinäksi ja huutamiseksi yms.

"vieras"
On mekin vietetty iltaa kavereiden kanssa niin, että osa on juonut esim. sen 1-3 annosta illan aikana. Mutta ap:n teksti kuulostaa siltä kuin olisi ollut kovemmastakin ryyppäämisestä kyse. Se ei mun mielestä ole enää niin turvallinen ympäristö vauvalle välttämättä, varsinkaan pienelle. Enkä äitinä uskaltaisi juoda kolmea siideriä ja sen jälkeen vielä käsitellä vauvaa, sidukat on kuitenkin puolen litran tölkeissä/pulloissa yleensä ja mun alkoholinsietokyvyllä olisin sen jälkeen jo pikku hiprakassa (jollain toisella voi toki olla parempi viinapää). Yhden annoksen saattaisin ottaa, tai sen puolitoista mitä tulee puolen litran tölkistä.

aaapeee
En ollut paikalla, mut mulle puhuttiin nimenomaan ryyppäämisestä ja kaverini tuntien se ei ole 1-2 siideriä/olutta... Ehkä mä sit oon nipo, mut ei mun mielestä ole vauvan paikka. Jos sattuu jotain, kukaan ei ole ajokunnossa ja pystyykö kukaan toimimaan järkevästi :( No en tietty tiedä muiden viinapäästä, mutta kaverini ei ainakaa oo sellasessa kunnossa edes muutaman siiderin jälkeen...

"vieras"
Ryyppybileitä ei olla lasten aikana pidetty, toki mies ja muut on voinu viiniä tai pari saunakaljaa juoda kun lapset nukkuu. Mä imetin pitkään, joten sen vuoksi en itse juonut. Uutta vuotta oltiin juhlistamassa kaveripariskunnan luona ja istuttiin iltaa myöhään mutta kukaan ei edes selvästi humaltunut (itse join vain alkoholittomia).
Vauvan paikka ei ole ryyppybileiden keskellä. Bileissä meteli on eri luokkaa kuin jos muuten on vaan ihmisiä kylässä.

Itse olisin soittanut poliisit ja sitten olisi heidän päätettävissä onko ok vai ei (eli luutavasti ei ole ok).
Mun mielestä ei ole ok!! Mun mielestä vauvan/lapsen hoito vaatii samaa tarkkaavaisuutta kuin autolla ajo eli jos et ole ajukunnossa niin et myöskään ole lapsenhoito kunnossa (varsinkaan alle 3vuotiaan saati sitten pienen vauvan).

järki
Riippuu ihmisistä. Omat ystäväni voi olla siinä kunnossa että joku miettisi vatsahuuhtelua, muttei ne örvellä, kohota ääntä, rähise, koske lapsiin vaikka niitä olisi lähistöllä (mm. häät jne.) Itse olen pitkällä linjalla ollut sitä mieltä, että jonkun on aina oltava valmis ajamaan autolla ja toimimaan tilanteessa kuin tilanteessa, mutta koen voivani ottaa illan aikana (vaikkapa 19-02 aikavälillä) 1-3 siideriä, mutten ole kyllä ikinä ottanut kun pidän colasta enemmän kuin siideristä.

Kannattaa puuttua päättömään menoon heti eikä sitten kun on jotain pahaa sattunut, mutta kannattaa myös katsoa kokonaisvaltaisesti mitä se meno on. Suomalaisina näemmä alkoholi+ihminen=känniääliö, mutta on meitä jotka voi ottaa alkoholia ja käyttäytyä silti asiallisesti ja tunnistaa miten paljon sitä voi ottaa aiheuttamatta häiriötä tai vaaraa kenellekkään.

Meijen perhe ei voinu tänään muuten mennä leikkipuistoon kun viereisssä puistossa oli juopporymyporukka klo 12 vetämässä sellasta menoa että huhheijaa. En tiiä miten kävi, mutta mies soitteli sinivuokkoja kertomaan porukalle siitä miten ollaan kun ilojuomaa otetaan, etenkin leikkipaikan vieressä.

ssss
Nojoo, ilmeisesti on sit ihan ok käytöstä. Itelle tuli vaan paha mieli vauvan puolesta. Mut mä oonki nipo :)
Mielensä pahoittamisesta ei ole oikein mitään hyötyä, eikä tilanteesta ole oikein hyötyä avautua jälkikäteen. Ryypybileissä vauvan paikka ei ole, mutta tuntuisi kyllä oudolta että joku (joka yleensäkin alkoholia käyttää) olisi tiedottomassa tilassa 3 siiredin jälkeen.

aaapee
Mielensä pahoittamisesta ei ole oikein mitään hyötyä, eikä tilanteesta ole oikein hyötyä avautua jälkikäteen. Ryypybileissä vauvan paikka ei ole, mutta tuntuisi kyllä oudolta että joku (joka yleensäkin alkoholia käyttää) olisi tiedottomassa tilassa 3 siiredin jälkeen.
Mähän kuulin koko asiasta jälkeenpäin ja ainoo syy miksi tänne ees avauduin oli se, että kaveri heti totesi ett oon nipo ku asiaa ihmettelin, kun taas mulle on aina ollu selvä juttu ett lapset hoitoon jos haluun juhlii. Halusin vaan kuulla muiden mielipiteitä, en muuta. Mutta siis ilmeisesti monet tekee noin.

Henk. koht. ajattelen että lapsilla pitäisi iästä riippumatta olla paikalla varuilta aikuinen joka tosiaan on oikeasti edes lähes selvinpäin. Mä olen kolmen siiderin jälkeen ihan rehellisesti humalassa. Ei tulis mieleenkään että joutuisin olemaan yksin vastuussa pienestä vauvasta muun porukan ollessa vielä pahemmassa kunnossa. Erilaisia ollaan, erilainen viinapää jne., musta toi kyllä kulkee vähintäänkin siellä vastuuttomuuden rajamailla.

"vieras"
Lapsistaan välittävät vanhemmat eivät käytä lastensa seurassa alkoholia ja tupakkaa. Lapsia tulee suojella. Kokeilkaa vanhemmat niitä päihteettömiä illan istujaisia, alkoholijuomat tekevät ihmisistä toisia persoonia.

Jos joku juo illan aikana kolme siideriä, niin eihän se välttämättä mitenkään vaikuta. Jos juo ensimmäisen vaikka alkaen klo 19, seuraavan vaikka yhdeksän jälkeen, kolmannen yhdentoista jälkeen... tai ehkä ne on juotu vieläkin hitaammin. ei siinä mitään känniä pääse tulemaan. Eri asia ehkä, jos tinttaa kaikki kerralla.

On toki ihmisiä, jotka putoavat jo yhdestä pullosta, mutta ei sellainen tavallista ole.

[QUOTE="vieras";28618073]Lapsistaan välittävät vanhemmat eivät käytä lastensa seurassa alkoholia ja tupakkaa. Lapsia tulee suojella. Kokeilkaa vanhemmat niitä päihteettömiä illan istujaisia, alkoholijuomat tekevät ihmisistä toisia persoonia.[/QUOTE]

Miten niin?

ssss
Mähän kuulin koko asiasta jälkeenpäin ja ainoo syy miksi tänne ees avauduin oli se, että kaveri heti totesi ett oon nipo ku asiaa ihmettelin, kun taas mulle on aina ollu selvä juttu ett lapset hoitoon jos haluun juhlii. Halusin vaan kuulla muiden mielipiteitä, en muuta. Mutta siis ilmeisesti monet tekee noin.
Mulle nipoudesta kertoisi tietty paheksuva tyyli komentoida asioita jälkeenpäin. Tilanteessa mukana olleille olisin asiaa voinut ihmetellä "kuka vauvaa hoiti", "vauvako ei häiriintynyt tilanteesta" jos asian tarpeelliseksi olisin kokenut. Toisaalta en luultavasti olisi asiaa edes jäänyt pohtimaan jos olisin kuulut että joku läsnäolijoista rajoitti juomisensa kuitenkin niihin 3 illassa.

"jepjep"
Lapselle huutaminen on suuri virhe, mut alkon juominen lasten läsnäollessa on ihan ok.... jepjep en ihmettele enää yhtään mistä näitä adhd- ja muita käytöshäiriöisiä lapsia sikiää... keep up the good work :D

"huh"
[QUOTE="vieras";28618073]Lapsistaan välittävät vanhemmat eivät käytä lastensa seurassa alkoholia ja tupakkaa. Lapsia tulee suojella. Kokeilkaa vanhemmat niitä päihteettömiä illan istujaisia, alkoholijuomat tekevät ihmisistä toisia persoonia.[/QUOTE]

tuon määritelmän mukaan täällä on satoja tuhansia lapsia joiden vanhemmat ei välitä heistä, jotenkin rohkenen epäillä kun katson vaikkapa ikkunasta ulos..

[QUOTE="jepjep";28618090]Lapselle huutaminen on suuri virhe, mut alkon juominen lasten läsnäollessa on ihan ok.... jepjep en ihmettele enää yhtään mistä näitä adhd- ja muita käytöshäiriöisiä lapsia sikiää... keep up the good work :D[/QUOTE]

No kyllä lapselle huutaminen on pahempi asia kuin alkoholin juominen lapsen läsnäollessa. Mistä se lapsi tietää, onko juomassa alkoholia vai ei?

Tiesitkös, että esim. Saksassa on joidenkin leikkipuistojen yhteydessä terassi, ideana että kun lapset leikkivät, voivat vanhemmat ottaa vaikka oluen :D

"Vieras"
Ei ole oikein, et ole nipo. Olet ihan oikeassa, jos on lapsia paikalla ja etenkin noin pieni vauva, yhden aikuisen vähintään tulee olla vesiselvä, ja toisekseen, vauva ei kuulu mihinkään melun ja huudon keskelle, mihin ne ryyppäjäiset vähän aina tahtoo mennä!

Yhteistyössä