Kirkosta eroaminen, mistä joutuu luopumaan

  • Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti
Tuota mä oon joskus miettinyt, että onko meidän kaupungissa jossain semmoinen tunnustukseton maa. Onko se aina siinä heti siunatun maan vieressä?
En tiedä miten sijoitellaan, mutta ei niitä joka paikkakunnalla ole. Ei kai sitä enää mikään sido kirkkomaallekaan, vaan voi tulla sirotelluksi (joku tietävä ja tietoa etsivä voisi varmistaa tämän). Täällä tunnustuksettomien hautausmaa on aitojen toisella puolella heti siunatun maan läheisyydessä. Tosin kumman valaisematon :D Tykkään käydä vaeltamassa hautausmailla, etenkin myöhäisellä sen ollessa hiljaisimmillaan ja kovin on pimeänä tunnustuksettomat.

Tuo osio siisi muutama vuosi sitten tullut ja olin positiivisesti yllättynyt tästä osiosta.
 
[QUOTE="vieras";28595827]Uskon, varmasti koskettava puhe. Se on todella hienoa jos läheiset jaksaa ja ylipäätään pystyy puhumaan mtn. Luulen, että jos nuori ihminen kuolee äkillisesti ei siihen toimitukseen pysty kuin ammattilainen joten on hyvä, että pappi aina saadaan myös.[/QUOTE]

Minä taas en usko että se on hyvä vaihtoehto sellaiselle ihmiselle joka ei sellaista ole halunnut. Tiedätkö että uskonnottomia palkattuja puhujia voi tilata niin häihin kuin hautajaisiin pro-seremoniat -palvelun kautta.

:)
 
Onko kovinkin yleistä että hautajaiset pidettäisiin vainajan toivomusten vastaisesti?

Käsittääkseni harva antaa ohjeistusta hautajaisten järjestämisestä. Pitäisikö omaisten arvuutella mikä olisi paras tapa vai olettaa että toivomusten antamatta jättäminen kertoo enemmän siitä että joko vainajalle on ihan sama miten hautajaisia vietetään tai hän hyväksyy tavan jolla esim. suvussa on ollut tapana vainaja hautaa saataa.
Jos ihminen on vahvasti uskontoja vastaan, siitä todennäköisesti omaiset ovat tietoisia, don't u think? Muussa tapauksessahan sillä ei varmaan ole itse vainajallekaan niin väliä.
 
dsre
Jos ihminen on vahvasti uskontoja vastaan, siitä todennäköisesti omaiset ovat tietoisia, don't u think? Muussa tapauksessahan sillä ei varmaan ole itse vainajallekaan niin väliä.
Niin kuvittelisi, siksi jäinkin miettimään sitä kuinka usein toimitaan oikeasti vainajan vakaumuksen/tahdon vastaisesti. Itse en ole tietääkseni (/muistaakseni) ole koskaan ollut kirkkoon kuulumattoman vainajan hautajaisissa, mutta yksistäkään ei ole jäänyt mielikuvaa että ne olisi ollut enemmän omaisten kuin vainajan näköiset. Toisissa uskonnollista on ollut lähinnä siunaaminen ja papin puhe, toisissa taas koko tapahtuma on ollut hyvin uskonnollinen, suurin osa siltä väliltä.
 
Niin kuvittelisi, siksi jäinkin miettimään sitä kuinka usein toimitaan oikeasti vainajan vakaumuksen/tahdon vastaisesti. Itse en ole tietääkseni (/muistaakseni) ole koskaan ollut kirkkoon kuulumattoman vainajan hautajaisissa, mutta yksistäkään ei ole jäänyt mielikuvaa että ne olisi ollut enemmän omaisten kuin vainajan näköiset. Toisissa uskonnollista on ollut lähinnä siunaaminen ja papin puhe, toisissa taas koko tapahtuma on ollut hyvin uskonnollinen, suurin osa siltä väliltä.
Meillä taas oli tuttavapiirissä juuri yhdet joissa en itse paikalla ollut, mutta juurikin nuoren ihmisen kohdalla vanhemmat halusivat järjestää vaikka ko. vainajan vakaumus oli hyvin selvä. Ikävän yleistä tämä edelleen on. Olen useista kuullut, itse en ole onneksi joutunut osallistumaan. Voin kuvitella että olisi vaivaannuttavaa osallistua.
 
[QUOTE="vieras";28594423]50e on kelle tahansa aika merkittävä summa, ja kun tosiaan siitä kirkkoon kuulumisesta ei hyödy eikä saa mitään. Päinvastoin en minä ainakaan hyväksy kirkon suhtautumista homoseksuaallisuuteen, vaikka olen lukenutkin monista papeista ketkä ovat suvaitsevaisia vähemmistöjä kohtaan.
Tuon summan voi todellakin käyttää järkevempään.[/QUOTE]

Niinhän miekin laskeskelin että tuo ukon tilaama Kyrkpressen on kyllä sitten kallista takansytykettä...
 
[QUOTE="vieras";28596828]Just joo. Eiköhän pääasia ole se ihmisen saattaminen haudan lepoon ja tilaisuus hyvästellä tämä vainaja, ja läheisillehän se tilanne on tärkeä.[/QUOTE]

Sehän tuossa juuri irvokasta onkin. Hautajaiset ovat läheisille järjestetty show, joka parhaimmillaan rienaa arvoja joita vainaja on edustanut. Aika absurdia puhua vainajan muistamisesta ja hänen elämänsä kunnioittamisesta jos samalla poljetaan lokaan arvot joita kyseinen vainaja on itse pitänyt tärkeinä. Puhuttaessa siis niistä haudattavista joilla on oikeasti vahva uskontovastainen vakaumus, mutta omaiset järjestävät uskonnolliset hautajaiset 'koska näin kuuluu olla' tai 'koska tämä lohduttaa meitä'. Mun mielestä muutenkin on suunnattoman outoa ettei lohtua kuoleman hetkellä saada muualta kuin vakuutteluista että 'nyt hän on paremmassa paikassa, siellä jumalan kanssa' jne. jne. No, kukin tyylillään. Tuskinpa se pelastusta tuo että omaiset pyytää papin puhumaan ateistin hautajaisiin..
 
[QUOTE="vieras";28596828]Just joo. Eiköhän pääasia ole se ihmisen saattaminen haudan lepoon ja tilaisuus hyvästellä tämä vainaja, ja läheisillehän se tilanne on tärkeä.[/QUOTE]

Kyllä siihen hautaan saattamiseen ja hyvästelyyn kuuluu minulle ainakin ihmisen vakaumuksen kunnioittaminen. En lähtisi mistään hyvästä hautaamaan esimerkiksi miestäni uskonnollisin menoin, suostuisi pistämään kompromisseina mitään uskonnollista symboliikkaa hautakiveen tai pyytäisi pappia paikalle. Yksinkertaisesti siksi, että mies on niin toivonut... tai oikeammin käskenyt. Ja toisinpäin uskonnolisten läheisten kohdalla.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28596862]Hautausmaa | Vapaa-ajattelijain Liitto ry[/QUOTE]

"Lisätietoa ja palveluita

Siviilihautajaiset.fi -sivustolta löytyy tietoa uskonnottomista hautajaisista - sivuston kautta saat hautausohjekortin, jolla voit kertoa omaisillesi miten haluat omat hautajaisesti hoidettavan.

Pro-Seremoniat avustaa hautajaisten järjestämisessä, hautajaistenkin ideoinnissa voi hyödyntää myös Pro-Seremoniain toimitusjohtajan Anneli Aurejärven kirjoittamaa kirjaa Perheen omat juhlat - siviiliseremoniat häistä hautajaisiin. Kirjan voit hankkia myös Vapaa-ajattelijoiden liitolta."
 
Hei, te free riderit!
Miten te kirkkoon kuulumattomat kehtaatte olla pappia vailla siunaamaan(?) vainajianne? Ja ennen kaikkea miksi?
Kirkko ja papit siunaa seurakuntansa jäseniä, ethän ette sellaista asiaa tarvitse, koska olette seurakunnastanne irtisanoutuneet. Raato kuoppaan vaan ja kahville, perkele!
 
Miten te kirkkoon kuulumattomat kehtaatte olla pappia vailla siunaamaan(?) vainajianne? Ja ennen kaikkea miksi?
Kirkko ja papit siunaa seurakuntansa jäseniä, ethän ette sellaista asiaa tarvitse, koska olette seurakunnastanne irtisanoutuneet. Raato kuoppaan vaan ja kahville, perkele!
Mulle kelpais oikein hyvin. Paitsi etten haluaisi edes hautapaikkaa, tuhkaksi vaan ja jonnekin ojaan. Kahvitella voivat rauhassa, kuka muistellen, kuka riemuiten :D
 
"vieras"
No en tiedä kyllä jos kuolisin nyt (20v.) niin varmasti äidin ja perheen ja läheisten vuoksi soisin mielelläni heille tavaliset kirkkomenot siihen. Kyllähän se lohduttaa ja ihmisiä kaikki ollaan.
Vaikka ateisti ihminen on niin ei meistä KUKAAN tiedä mitä kuoleman jälkeen on ja minusta vainajan kunnioittamista on se, että järjestää hyvän muistotilaisuuden ja en osaa edes kuvitella muuta kuin kirkossa pidettävät hautajaiset..
 
"minna"
Nyt näin offtopicina mietin miksi polttohautaukseen täytyy ostaa kunnon arkku? Mulle kelpaisi omalla kohdalla joku kakkornelosista tehty halppis versio, ei tarttis käyttää siihen turhia rahoja. Jos omaisille tarttee arkussa näyttäytyä, niin kai kai nykyaikana on jo mahdollisuus vuokrata arkku vaikka siinä ei polteta.
 
[QUOTE="vieras";28596905]No en tiedä kyllä jos kuolisin nyt (20v.) niin varmasti äidin ja perheen ja läheisten vuoksi soisin mielelläni heille tavaliset kirkkomenot siihen. Kyllähän se lohduttaa ja ihmisiä kaikki ollaan.
Vaikka ateisti ihminen on niin ei meistä KUKAAN tiedä mitä kuoleman jälkeen on ja minusta vainajan kunnioittamista on se, että järjestää hyvän muistotilaisuuden ja en osaa edes kuvitella muuta kuin kirkossa pidettävät hautajaiset..[/QUOTE]

Mä näen tuon vain mielikuvituksen puutteena ;) Mutta joo, ymmärrän hyvin. Maassa maan tavalla jne., näin on aina tehty ym. Ehkä sekin alkaa pikkuhiljaa muuttua, tiedostetaan että on myös vaihtoehtoja :)
 
[QUOTE="minna";28596908]Nyt näin offtopicina mietin miksi polttohautaukseen täytyy ostaa kunnon arkku? Mulle kelpaisi omalla kohdalla joku kakkornelosista tehty halppis versio, ei tarttis käyttää siihen turhia rahoja. Jos omaisille tarttee arkussa näyttäytyä, niin kai kai nykyaikana on jo mahdollisuus vuokrata arkku vaikka siinä ei polteta.[/QUOTE]

Pakkohan niitä on jotain köyhispahvilaatikoita tai vuokra-arkkuja olla varattomille. Mä aion heittäytyä sellaiseksi.. En suostu että vähäisiä perintörahoja käytetään mihinkään polttopuuhun josta ei edes lämpöenergiaa saa.
 
"minna"
Pakkohan niitä on jotain köyhispahvilaatikoita tai vuokra-arkkuja olla varattomille. Mä aion heittäytyä sellaiseksi.. En suostu että vähäisiä perintörahoja käytetään mihinkään polttopuuhun josta ei edes lämpöenergiaa saa.
Setäni kuoli pari vuotta sitten, ja silloin ei kuulemman suostuttu polttamaan muussa kuin arkussa. Ottivat sitten halvimman arkun mitä löytyi.
 
[QUOTE="minna";28596922]Setäni kuoli pari vuotta sitten, ja silloin ei kuulemman suostuttu polttamaan muussa kuin arkussa. Ottivat sitten halvimman arkun mitä löytyi.[/QUOTE]

Omg. Tuo on kyllä törkeää. Tästä täytyy ehkäpä tehdä jonkinlainen kansalaisaloite.
 
dsre
Piispainkokouksen ohje kirkkoon kuulumattomien hautaan siunaamisesta.

”Kirkkoon kuulumaton henkilö voidaan siunata hautaan, jos omaiset tai muut vainajan hautauksesta huolehtivat henkilöt sitä pyytävät. Siunausta ei kuitenkaan toimiteta, jos vainaja on selvästi ilmaissut tahtovansa toisin tai jos pappi sielunhoidollisessa keskustelussa tai muulla tavoin saamansa käsityksen nojalla katsoo, ettei kirkolliseenhautaan siunaamiseen ole riittäviä perusteita.”
9. päivänä syyskuuta 2009
http://www.helsinginhiippakunta.evl.fi/@Bin/324991/HAUTAAN-SIUNAAMINEN.pdf
 
"ookoo"
Suurin piirtein koko ketju keskittyi hautaamiseen. Kertonee siitä, miten kaukana kirkko on ihmisten _elämästä_ ja arjesta...? Ei siinä minun puolestani mitään ongelmaa mutta ihan hauska huomata.
 

Yhteistyössä