Miksi käydä niskapoimu ultrassa

• Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"Vieras"
Mikä järki on ihmisellä käydä varhaisraskauden niskapoimu ultrassa jos ei siltikään halua tietää muutako että jaa siellähän on vauva. Jos ei kerta halua tietää niskan turvotuksista tai lapsivesipunktioista mitään?

"Vieras"
No näkeehän siinä, että onko sikiö elossa. Ja jollekin kai se raskaus konkretisoituu, kun näkee vauvanalun.

Itse olen kyllä käynyt selvittämässä, onko sikiö terve.

En mä koskaan käynytkään. Enkä kyllä muista, olisiko silloin np-ultraa ollutkaan, mutta joku olisi ollut mahdollista... kuopus 12 ja esikoinen kohta 18v. Ei musta olisi ollut tekemään sitä päätöstä, joka tutkimuksien mukaan olisi mahdollisesti ollut edessä. Joten kaikki otettiin vastaan mitä tulossa oli.

Lisään vielä, että toki rakenneultra käytiin ja olisko se ollut alkuraskauden ultra - en muista enää. Mutta noita ylimääräisiä ei ollenkaan.

Viimeksi muokattu:
"vieras"
Näin 43-vuotiaana niskaturvotusultra oli ihan tarpeellinen, tai minulle ainakin oli itsestään selvä. Ei ollut turvotusta ja veriarvotkin kunnossa. Raskaana olo konkretisoitui samalla, ultran jälkeen uskoin oikeasti että tämä vanhaha kroppa oli saanut jotakin aikaiseksi :D

nohh
Minä kävin, vaikkei niskapoimua mitattu enkä käynyt veriseuloissa, näkeehän siinä kuitenkin karkeasti, onko vauvassa tuolla hetkellä jotain isoa rakenteellista häikkää, tai että onko se ylipäätään elossa. Kaikille ei ole niin itsestäänselvyys, että yhdestä testistä uskoo olevansa raskaana ja että tosissaan vauva tulee, mulle oli tärkeää nähdä, että siellä on ihan todella joku kyydissä ja elossa. Rakenneultraan meni jo sitte paljo rauhallisemmin mielin ku pötsi pullollaan ja vaavi potkii.

"vieras"
mä en ole halunnu tietää kuin en että montako siellä potkii ja täsmääkö viikot. Muut oli sivuseikka. Ihan tarvpeeksi vaikeat raskaudet muutenki ni en olis enää kestäny sitä pelkoa että onko se sittenkään terve jne. EN LUOTA niihin niin paljoa että haluaisin ne tutkimuket. Ja raskaudet olisi joka tapauksessa menny loppuun oli terve tai sairas lapsi. Ja en tiedon kerkeäsin saada sittenki ku lapsi syntyy. kuusi lasta olen maailmaan saattanu ja en keneltäkään ole halunnu tietää mitään ylimääräitä.

En mä koskaan käynytkään. Enkä kyllä muista, olisiko silloin np-ultraa ollutkaan, mutta joku olisi ollut mahdollista... kuopus 12 ja esikoinen kohta 18v. Ei musta olisi ollut tekemään sitä päätöstä, joka tutkimuksien mukaan olisi mahdollisesti ollut edessä. Joten kaikki otettiin vastaan mitä tulossa oli.

Lisään vielä, että toki rakenneultra käytiin ja olisko se ollut alkuraskauden ultra - en muista enää. Mutta noita ylimääräisiä ei ollenkaan.
17 vuotta sitten ainakin olinämä samat 2 ultraa kuin 6 vuotta sitten. eli niskaturvotus ja myöhemmin rakenneultra.
Katsoohan ne samalla montako siellä on jne, en minäkään siellä sen niskaturvotuksen vuoksi käynyt, harva kai siellä ensimmäisessä jättää käymättä ja käy vain yhdessä?

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;28591277:
17 vuotta sitten ainakin olinämä samat 2 ultraa kuin 6 vuotta sitten. eli niskaturvotus ja myöhemmin rakenneultra.
Aika tarkkaan 17 vuotta sitten kävin rakenneultrassa. Sen sai silloin täällä kaikki, mutta niskaturvotusultraa sai vain tietyillä äitiysneuvola-alueilla tässä kaupungissa, omani oli tuossa kokeilussa mukana. Silloinen neuvolatäti, kätilö, kertoi tuosta kokeilusta, joka sitten pian muuttui käytännöksi kaikille.

kokemusta on
Viikot, lukumäärä, elossa näiden lisäksi siinä ultrassa jo pystyy nähdä vaikeimpia rakennepoikkeavuuksia... onhan se kiva tietää, että sikiöllä on sentään aivot ja kaikki raajat tms.

"vieras"
16 vuotta sitten ei ainakaan meidän kaupungissa ollut muuta kuin rakenneultra. Mutta 4 vuotta myöhemmin oli jo mahdollisuus mennä varhaisultraan, jossa katsottiin niskaturvotus. Tosin sitten ei olisi ollut enää rakenneultraa, eli piti valita kumpaan haluaa. Mä menin rakenneultraan.

Yhteistyössä