Rytmihäiriöitä? Lääkäriin?

  • Viestiketjun aloittaja "Jenis"
  • Ensimmäinen viesti
"Jenis"
Onko kellään kokemusta? Olen perusterve, normaalipainoinen, liikuntaa harrastava, tupakoimaton nelikymppinen, ja pari pvää sitten alkoi yhtäkkiä tulla omituisia rytmihäiriöitä/sydämen muljahteluja. Ei satu sinänsä, tuntuu vaan inhalta. Pitääkö tästä lähteä lääkäriin, jos eivät ala mennä ohi? Soitin terveysneuvontaan, mutta vartin odottelun jälkeen luovutin ja arvelin että palstavastaus tulee nopeammin ja on about yhtä pätevä :D
 
"vieras"
Varaat ajan lääkärille, jos noita rytmihäiriöitä alkaa tulla enemmän. Järjestävät holter nauhoituksen, jossa kotona vuorokauden pidät elektrodeja ja tallentuu sydänfilmi.

Rytminäiriöt on inhottavia ja todennäköisesti sitten saat jotain beetsalpaaja, jota otat tarvittaessa, jos alkaa kovin naputteleen.
 
"Jenis"
[QUOTE="vieras";28461704]Onko ressiä, mulla ressi tekee sen. Mene huomenna lääkäriin, ne pitää olla sillä hetkellä päällä että pääsee sydänfilmiin.[/QUOTE]

Ei stressiä sinänsä, sen enempää kuin normaalistikaan, mutta huonounisia lapsia kylläkin, eli oon valvonut aika monta vuotta putkeen... sekin kuulemma voi aiheuttaa. Näitä jytkyjä tulee ihan säännöllisesti koko ajan, jos ovat vielä huomenna päällä niin pitää varmaan hakeutua tohon filmiin.
 
Mene
Jatkapa jonottamista sinne terveydneuvontaan.
Menetin nuoren terveen, tupakoimattoman juoksija-sisaren rytmihäiriöön. Suurin osa rytmihäiriöistä on vaarattomia ja vaarallisiakin voidaan hoitaa. Oma kokemukseni siis ääritapaus, mutta sitäkin surullisempi.
 
"Jenis"
[QUOTE="vieras";28461714]Varaat ajan lääkärille, jos noita rytmihäiriöitä alkaa tulla enemmän. Järjestävät holter nauhoituksen, jossa kotona vuorokauden pidät elektrodeja ja tallentuu sydänfilmi.

Rytminäiriöt on inhottavia ja todennäköisesti sitten saat jotain beetsalpaaja, jota otat tarvittaessa, jos alkaa kovin naputteleen.[/QUOTE]

Ok, eli mun ei tarvi jäädä lääkäriin sen filmin ajaksi? Ilmeisesti noi rytmihäiriöt ei välttämättä ole vaarallisia kuitenkaan?
 
"vieras"
[QUOTE="Jenis";28461729]Ok, eli mun ei tarvi jäädä lääkäriin sen filmin ajaksi? Ilmeisesti noi rytmihäiriöt ei välttämättä ole vaarallisia kuitenkaan?[/QUOTE]

riippuu rytmihäiriöstä, mutta suuri osa on vaarattomia.
 
"yks vaan"
Hoito ja hoidon ajankohta riippuu rytmihäiriöstä (ja oireista).
a) Jos muljahteluja silloin tällöin niin varmaan normi vastaanoton kautta selvittelyt riittänevät.
b) Jos jatkuva epätasainen, niin (nuorella harvinainen) eteisvärinä mahdollinen, silloin pitäisi hoitaa rytminsiirrolla 48h varmasta alkamisajankohdasta tai sitten 3-4vk verenohennushoidon jälkeen.
c) Sitten on kaikkea muuta maan ja taivaan väliltä, jotka harvinaisempia.

Eli, jos jatkuva ja siihen liittyy henkentynyttä rasituksensietoa, huimausta tai rintakipua, niin heti. Muuten ei varmaan päivystykseen välttämätöntä. Sydänfilmi kertoo enemmän, jos sen ajankohdalle rytmihäiriö sattuu.
 
"Jenis"
[QUOTE="yks vaan";28461776]Hoito ja hoidon ajankohta riippuu rytmihäiriöstä (ja oireista).
a) Jos muljahteluja silloin tällöin niin varmaan normi vastaanoton kautta selvittelyt riittänevät.
b) Jos jatkuva epätasainen, niin (nuorella harvinainen) eteisvärinä mahdollinen, silloin pitäisi hoitaa rytminsiirrolla 48h varmasta alkamisajankohdasta tai sitten 3-4vk verenohennushoidon jälkeen.
c) Sitten on kaikkea muuta maan ja taivaan väliltä, jotka harvinaisempia.

Eli, jos jatkuva ja siihen liittyy henkentynyttä rasituksensietoa, huimausta tai rintakipua, niin heti. Muuten ei varmaan päivystykseen välttämätöntä. Sydänfilmi kertoo enemmän, jos sen ajankohdalle rytmihäiriö sattuu.[/QUOTE]

Ok, näin järkeilin itsekin kun terveyskirjastoa lueskelin... kävin mm. tunnin juoksulenkillä, joka sujui ihan normisti. Toi päivystys on täällä semmoinen kännikalojen ja narkkien välisijoituspaikka ettei huvittais lähteä sinne illaksi istumaan.
 
Itse kävin lääkärissä vastaavien muljahtelujen vuoksi ja lääkäri sanoi että nuo muljahtelut ei juuri koskaan ole vaarallisia jos ne tulevat levossa, jos muljahteluja tulee rasituksessa niin silloin heti lääkäriin, muuten ei ole kiire.
 
"Jenis"
Itse kävin lääkärissä vastaavien muljahtelujen vuoksi ja lääkäri sanoi että nuo muljahtelut ei juuri koskaan ole vaarallisia jos ne tulevat levossa, jos muljahteluja tulee rasituksessa niin silloin heti lääkäriin, muuten ei ole kiire.
Tuliko sulla noita muljahteluja vain silloin tällöin/kuinka monta kertaa päivässä? Mulla on nyt 4 päivää ollut oikeastaan koko ajan, ihan vähän väliä muljahtaa... mutta ei tosiaan rasituksessa pahene.
 
[QUOTE="Jenis";28462067]Tuliko sulla noita muljahteluja vain silloin tällöin/kuinka monta kertaa päivässä? Mulla on nyt 4 päivää ollut oikeastaan koko ajan, ihan vähän väliä muljahtaa... mutta ei tosiaan rasituksessa pahene.[/QUOTE]

tuli tosi usein ja varsinkin silloin kun menin illalla nukkumaan niin tuntui ettei sydän lyönyt yhtäkään kunnon lyöntiä moneen minuuttiin.. Ei kuitenkaan mitään ollut ja meni ajan kanssa ohi.
 
[QUOTE="Jenis";28462096]Joo, mulla kans levossa tuntuu ihan älytön jytinä... laittoiko ne sua siihen filmiin?[/QUOTE]

sydänfilmi otettiin mutta siinä ei (tietenkään) mitään näkynyt. Stressin piikkiin laitettiin, vaikka ei mulla mitään erityistä stressiä silloin ollut.
Lääkäri silloin sanoi että kaikilla on joskus rytmihäiriöitä, vaikka ne tuntuu inhottavilta niin ne on lähes aina vaarattomia.
 
"boom"
Mullakaan ei koskaan ole saatu niitä filmille, vaikka silloin, kun menin lääkäriin, oli muljahtelua ollut monta päivää putkeen. Lääkäri kuuli ne sitten kuitenkin stetoskoopilla ja totesi sen perusteella, että ovat vaarattomia. Pääsin pyörätestiinkin eikä siinäkään tullut muljahteluja, mutta siinä todettiin sydämen olevan kunnossa, eli rytmihäiriöt on mulla vaarattomia. Kotona niitä oli käytännössä koko ajan, tuhansia päivässä. Olen nyt syönyt 15 vuotta niihin beetasalpaajaa säännöllisesti. Jos en sitä syö, tulee lisälyöntejä heti.
 
yksi vaan
Ap: takana oli myös 15km juoksulenkki samana päivänä. Soita sinne päivystykseen ja kysy. Et häviä mitään.
Nyt on pakko änkeytyä tähän ketjuun. Itse olen vuoden verran juossut (alottanut nollasta ja pikkuhiljaa kasvattanut vauhtia ja matkoja). Nyt pari viikkoa ollut todella väsynyt, tuntuu, että kun aamulla käyn ruokakaupassa. loppupäivä menee ihan puolilla tehoilla, haluaisin vain nukkua. Minulla ei ole rytmihäiriöitä ollut merkittävästi, mutta esim eilen verenpaineet hipoi taivaita. Tänään olleet taas tosi hyviä, tyyliin 115/75 mmHg. Pitääkö tästä väsymyksestä nyt jotenkin huolestua.
 
"Jenis"
sydänfilmi otettiin mutta siinä ei (tietenkään) mitään näkynyt. Stressin piikkiin laitettiin, vaikka ei mulla mitään erityistä stressiä silloin ollut.
Lääkäri silloin sanoi että kaikilla on joskus rytmihäiriöitä, vaikka ne tuntuu inhottavilta niin ne on lähes aina vaarattomia.
Ok... mä meen huomenna lääkäriin, katotaan mitä sanovat. Mullakaan ei stressiä ole, mutta valvomista on kyllä takana ihan kiitettävästi.

Tuntuu tosiaan että jos tää jytinä jää ns. päälle, niin mieluummin nappailisin sitten vaikka niita betasalpaajia loppuelämäni, tuntuu niin inhottavalta ja pelottavaltakin nuo muljahtelut.
 
4266778
Jos ei tule mitään rintakipua, ahdistusta, huimausta tai pyörtymistä kun ne muljahtelut tulee (eikä siis tule rasituksen aikana noita myöskään) niin on ihan vaarattomia rytmihäiriöitä. No problem.
Mullakin on välillä, stressitasojen mukaan. Voi myös johtua siitä, että on niskat/selkä jotenkin jumissa ihan kunnolla, tai joku rintarangan lukko.
 
Valvominen teettää helposti noita muljahteluja. Todennäköisesti vaaratonta mutta jos vaiva on uusi niin kannattaa otattaa ekg. Jis se on normaali niin suurella todennäköisyydellä mitään vakavaa ei oo.inhottavaa kylläkin.
 

Yhteistyössä