Muistuttakaahan pilttejänne etteivät kerää sammakonkutua

"vieras"
Hei mä en sitten oikeasti käy luonnossa ottamassa munia tai tappamassa kyitä. Se oli niinkuin vitsi.

En tajua sitä että miks aina pitäs tappaa kaikki.
Enkä minä tee kuuteista pihviä enkä liito-oravista käsinukkeja ;)
En tapa edes hämähäkkejä. Tapan vaan hyttysiä kun ne pistää ja kirvoja kun ne änkevät mun kasvimaalle, niitä on vähän pakko.
 
Peyote
[QUOTE="vieras";28435541]Enkä minä tee kuuteista pihviä enkä liito-oravista käsinukkeja ;)
En tapa edes hämähäkkejä. Tapan vaan hyttysiä kun ne pistää ja kirvoja kun ne änkevät mun kasvimaalle, niitä on vähän pakko.[/QUOTE]

Mä annan hyttysten pistää, niin sen takia mulla ei tuu punasia paukamia, ku oon tottunut. Kyl mä sit välillä tapan niitä. Mut vaan vähän, en revi jalkoja tai mitään sellasta.
 
"vieras"
Liekö ollut rauhoitettu silloin kun olin penska, mutta ei me sitä tiedetty. Pesin kerran naamani sammakonkudulla, kun joku sanoi että pisamat lähtee sillä konstilla.
No tepsikö?
Minulla oli myös yksi kesä pienenä kutua purkissa, en tiennyt että olisi ollut kiellettyä. Päästin vapaaksi, kun eivät kehittyneet samaa tahtia ojaan jääneiden sisarustensa kanssa, ilmeisesti oli huonommat sapuskat purkissani.
 
[QUOTE="vieras";28435655]No tepsikö?
Minulla oli myös yksi kesä pienenä kutua purkissa, en tiennyt että olisi ollut kiellettyä. Päästin vapaaksi, kun eivät kehittyneet samaa tahtia ojaan jääneiden sisarustensa kanssa, ilmeisesti oli huonommat sapuskat purkissani.[/QUOTE]

Valitettavasti ei. :D Oli mullakin kutua purkissa, ja unohtui vielä aurinkoon niin eihän ne raukat selvinneet edes nuijapäiksi.
 
lucifer
[QUOTE="vieras";28435640]Et ole tainnut rastaspaistia koskaan maistaa. On hyvää. Vaikka itsellänikin sai jäädä kertaluontoiseksi survival-ateriakokeiluksi.
Mutta jos huvin vuoksi räkättejä ammut, niin...[/QUOTE]En huvikseni, vaan siksi että saan nauttia itsekin marjapensaidemme sadosta. ja muksuille hyvää harjoitusta liikkuvan maalin ammuntaan.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28435640]Et ole tainnut rastaspaistia koskaan maistaa. On hyvää. Vaikka itsellänikin sai jäädä kertaluontoiseksi survival-ateriakokeiluksi.
Mutta jos huvin vuoksi räkättejä ammut, niin...[/QUOTE]

En muista sen miehen nimeä, mutta joskus tuli telkkarista suomalaisesta miehestä joka on kirjoittanut oppaan miten selviytyä erämaassa, ilman mitään apuja.
Hän kertoi, että on syönyt kaikkia elukoita ja lintuja, siis rauhoittamattomia. Kaikki myyrät ja hiiret on hyviä, rastaat ja varis suorastaan herkullista. Ainoa mikä on niin kauhean makuista, ettei hänkään pystynyt syömään on kuulemma lokki.
 
lucifer
[QUOTE="vieras";28435693]Seliseli. Kuulostaa hupiampumiselta.
Mutta elämän kunnioitus on omantunnon juttu, jos ei kolkuta niin ei kolkuta. Tuhrahan sitä on ulkoapäin yrittää :D[/QUOTE]jos sua helpottaa niin mä rukoilen jokaisen kuolleen linnun sielun puolesta.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28435702]En muista sen miehen nimeä, mutta joskus tuli telkkarista suomalaisesta miehestä joka on kirjoittanut oppaan miten selviytyä erämaassa, ilman mitään apuja.
Hän kertoi, että on syönyt kaikkia elukoita ja lintuja, siis rauhoittamattomia. Kaikki myyrät ja hiiret on hyviä, rastaat ja varis suorastaan herkullista. Ainoa mikä on niin kauhean makuista, ettei hänkään pystynyt syömään on kuulemma lokki.[/QUOTE]

Rastaita joissain maissa on yleisemminkin käytetty ruuaksi. Vai onko se vaan se lastenloru :D
 
Peyote
Meidän iskä ampu kerran rastaan, koska äiti halus sellasen roikkumaan pelotteeksi. Äiti ei tainnut osua itse. Iskällä oli tullut tosi paha mieli, kun se oli saanut sen ammuttua ja kun se oli semmonen pieni kuollut mytty.

Mä vihasin sitä, että se oli ripustettu sinne kasvimaalle, eipä tehnyt itsekään pahemmin mieli mennä sinne. Muistaakseni se pelotti lintuja aluksi, mutta sitten ne tottu siihen. Yäk! Onneksi mun vanhemmat ei oo uusineet tätä temppua ja isä tuskin suostuiskaan enään ampumaan mitään lintuparkaa.
 
"Mur"
Ajatteli tuosta aloituksesta, että onko vaarallista ja saa jotain ihme tauteja, mutta eihän se sitten niin kuitenkaan ollut. Oli vaan sammakoiden puolestapuhe.

Aloin muistelemaan miten lapsena keväisin tikulla nosteltiin klönttejä Ingmannin viilikuppeihin. Pantiin vähän hiekkaa sekaan ja mausteeksi kuivaa heinänsilppua. Sekoiteltiin ja keitettiin puuroa. Että semmoista. Enkä minä ainakaan missään ole nähnyt niin tuhottomasti sammakonpoikia mitä tuota kutua on olemassa.
Onneksi mulla oli niin fiksut vanhemmat, että opettivat miten eläimiä kohdellaan. Ei olisi tullut mieleenkään tehdä mitään tuollaista vaan annoin kaikkien eläinten ja niiden alkujenkin olla rauhassa ja samoin opetan omille lapsillenikin.
 
"vieras"
[QUOTE="Mur";28435903]Onneksi mulla oli niin fiksut vanhemmat, että opettivat miten eläimiä kohdellaan. Ei olisi tullut mieleenkään tehdä mitään tuollaista vaan annoin kaikkien eläinten ja niiden alkujenkin olla rauhassa ja samoin opetan omille lapsillenikin.[/QUOTE]

Samoin, edes hyönteisiä ei kiusattu. Samat asiat olen omille lapsilleni kaiken elävän kunnioituksesta opettanut, kuten sinäkin omillesi.
 
SAmmakkomees
Hei muikelot, herätkääs nyt! Siellä, missä penskat löytää sitä sammakonkutua on yleensä semmoinen lätäkkö, joka kuivuisi ennen kuin ne sammakot ehtisi ryömiä maalle.

Tällaisia ovat sadeojat, sulavesilätäköt pellolla tai niityllä. Lisäksi järvivesissä olevat sammakon pojat joutuvat kalojen suihin.

Ei ole juurri mitään syytä, miksei kannattaisi ihmislapselle opettaa sammakoiden kautta elämästä.

Sammakko oli rauhoitettu jo silloin, kun olin 9-vuotias eli 1990 mutta eivät ne sammakot ole minnekään hävinneet. Sammakoita kasvatettiin ja toki niistä moni kuoli ja kun vertasi luontoon, niin minun sammakkoni toki kasvoivat hitaammin kuin luonnon sammakot joihin niitä vertasin (sekin opettava kokemus). Mutta nämä luonnon sammakot kasvoivatkin saviojassa, josta vesi ei haihtunut tai kuivunut. Minun sammakkoni taas olisivat kuolleet kutuna niityn pohjalle.

Kannattaa sitä kutua kerätä ja varmistaa, että nutipäät ehtivät syntyä. Ne voi sitten vaikka istuttaa jonnekin turvalliseen kasvuympäristöön. Sillä tavalla sammakkopopulaatiot saadaan kasvamaan.
 
"vieras"
Hei muikelot, herätkääs nyt! Siellä, missä penskat löytää sitä sammakonkutua on yleensä semmoinen lätäkkö, joka kuivuisi ennen kuin ne sammakot ehtisi ryömiä maalle.

Tällaisia ovat sadeojat, sulavesilätäköt pellolla tai niityllä. Lisäksi järvivesissä olevat sammakon pojat joutuvat kalojen suihin.

Ei ole juurri mitään syytä, miksei kannattaisi ihmislapselle opettaa sammakoiden kautta elämästä.

Sammakko oli rauhoitettu jo silloin, kun olin 9-vuotias eli 1990 mutta eivät ne sammakot ole minnekään hävinneet. Sammakoita kasvatettiin ja toki niistä moni kuoli ja kun vertasi luontoon, niin minun sammakkoni toki kasvoivat hitaammin kuin luonnon sammakot joihin niitä vertasin (sekin opettava kokemus). Mutta nämä luonnon sammakot kasvoivatkin saviojassa, josta vesi ei haihtunut tai kuivunut. Minun sammakkoni taas olisivat kuolleet kutuna niityn pohjalle.

Kannattaa sitä kutua kerätä ja varmistaa, että nutipäät ehtivät syntyä. Ne voi sitten vaikka istuttaa jonnekin turvalliseen kasvuympäristöön. Sillä tavalla sammakkopopulaatiot saadaan kasvamaan.

Noh, siskoni ja minä pelastettiin kyllä monta ojanpohjalaista sammakkopopulaatiota. Mummolassa oli sellaisia ojia, mentiin ja kannettiin joka päivä kaivosta vettä niihin ojiin, kunnes sampit kuoriutuivat ja kasvoivat.
Välillä mummo räpätti, että kaiken veden kannatte sammakon nutipäille, kattokaakin ettei kaivo kuivu!
 
No sen verran minäkin huomautan, että valitettavasti jokaisella lapsella ei ole kärsivällisyyttä "pelastaa" mitään. Eikä kärsivällisyyttä pitää hengissä. Kaikki ojat ja kutupaikat eivät myöskään kuivu ja lapsen voi olla hankalampi arvioida onko tämä juuri sellainen niityn kuoppa tai lutakko, jossa ei ihan ennätä kehittyä. Kyllä näitäkin ojia ja lätäkköjä löytyy, en kiellä mitenkään. Väitän vain, ettei silti kannata kannustaa lapsia joka lutakosta löytyvää kuturypästä mennä pelastuksen nimissä sorkkimaan.
 
"Hanna"
Hitsi, just toissapäivänä käytiin tossa niityllä katselemassa kun siellä oli ojat täynnä sammakonkutua. Meidän 3v poika oli ihan tohkeissaan kun kerroin sammakon kehittymisestä kudusta alkaen, ja hetken aikaa mulla kävi jo mielessä josko ois napannut vähän kutua ja koittanut kasvattaa sammakoita meidän akvaariossa jossa ei tällä hetkellä ole kaloja ollenkaan. Sovittiin sitten kuitenkin pojan kanssa että käydään parin päivän välein katsomassa niiden kutujen kehitystä, uskoisin että pojasta on hauska seurata sitä. :)
 

Yhteistyössä