Moniko on varautunut että lapsi voi tarvita luokkaretkelleen rahaa?

  • Viestiketjun aloittaja "tiina"
  • Ensimmäinen viesti
helppivä
Että tulit oikein oman ketjun aukomaan ja kauhistelemaan tilannettani,
hienoa että sinulla ei ole elämässä muita murheita jotta voit kantaa osan minukin taakastani <3

Minä en ollut varautunut että joudumme maksamaan luokkaretkestä 25e
olin kyllä varautunut että retki ehkä on ja antaisin sinne 5-10e tuhlausrahaa,
nyt minun täytyykin maksaa retki ja ei ole antaa tuhlausrahaa.
 
  • Tykkää
Reactions: moona81
Jos ei osaa tuohon varautua niin eikö kouluilta nykyään tule jotain tiedotetta ennen retkeä? Siis sellaista jossa lukee myös mikä olisi sopiva summa taskurahaa mukaan? Ainakin omasta lapsuudestani muistelen että noita rahasummia oli määritelty etukäteen, ettei ollut tarkoituskaan ottaa mukaan hirveitä summia vaan juurikin niin että sillä pystyi ostamaan jäätelöä ja/tai jotain herkkuja ja ehkä jonkun pienen matkamuiston.
 
Jos ei osaa tuohon varautua niin eikö kouluilta nykyään tule jotain tiedotetta ennen retkeä? Siis sellaista jossa lukee myös mikä olisi sopiva summa taskurahaa mukaan? Ainakin omasta lapsuudestani muistelen että noita rahasummia oli määritelty etukäteen, ettei ollut tarkoituskaan ottaa mukaan hirveitä summia vaan juurikin niin että sillä pystyi ostamaan jäätelöä ja/tai jotain herkkuja ja ehkä jonkun pienen matkamuiston.
Meille annettiin kun esikoisen luokka lähti kahdeksi viikoksi Sanokiin laskelma mitä menee ruokiin yms. sen lisäksi sai antaa ostosrahaa.
 
helppivä
Jos ei osaa tuohon varautua niin eikö kouluilta nykyään tule jotain tiedotetta ennen retkeä? Siis sellaista jossa lukee myös mikä olisi sopiva summa taskurahaa mukaan? Ainakin omasta lapsuudestani muistelen että noita rahasummia oli määritelty etukäteen, ettei ollut tarkoituskaan ottaa mukaan hirveitä summia vaan juurikin niin että sillä pystyi ostamaan jäätelöä ja/tai jotain herkkuja ja ehkä jonkun pienen matkamuiston.
Ketju aloittajalla on tarkoitus tällä ketjulla kettuilla :(
Minun lapseni opettaja ilmoitti tänään wilmaan että heillä on alkuviikosta luokkaretki, jokaisen tulee maksaa tuosta retkestä 25e ja jos ei maksa ei pääse mukaan.
On eri asia varautua päivää kahta aijemmin lapsen luokkaretkeen antaen lapselle mukaan tuhlattavaksi omaan käyttöön joku 5-10 kuin se että ensin pitää maksaa retki ja sitten siihen päälle tuhlausrahat.
 
"vieras"
En ole varautunut, koska kolmosen kohdalla on ilmoitettu, että koulun kannatusyhdistys maksaa retket, kotoa ei tarvitse niihin osallistua. Kakkosen kohdalla ei ole tietoa mistään luokkaretkestä, kyllä niisä vanhempainilloissa ilmoitellaan ja viesteissä kotiin, jos sellaista on suunnitelmissa. Menevät kai jollekin koulun kustantamalle pikkuretkelle. Lukiossa eivät taida tehdä luokkaretkiä ja eiköhän tuo meidän lapsi niistäkin ilmoittele, jos on, kun on oppilaskunnan aktiivinen jäsen eli tietää missä mennään. Yhden retken nimellinen kahden euron maksu taisi peruuntua, se nyt olisi aina löytynyt :D
 
piupo
Mun 9. -luokkalaisen tytön opettaja sai maaliskuun lopussa päähänsä, että luokkaretki on tehtävä. Kahden viikon varoitusajalla olisi pitänyt löytyä 450e. Hävetti laittaa wilmaan, että meiltä ei tuollaista rahaa löydy. Onneksi en ollut ainoa, ainoastaan 3 oppilasta 20 oppilaasta oli lähdössä.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja helppivä;28384992:
Että tulit oikein oman ketjun aukomaan ja kauhistelemaan tilannettani,
hienoa että sinulla ei ole elämässä muita murheita jotta voit kantaa osan minukin taakastani <3

Minä en ollut varautunut että joudumme maksamaan luokkaretkestä 25e
olin kyllä varautunut että retki ehkä on ja antaisin sinne 5-10e tuhlausrahaa,
nyt minun täytyykin maksaa retki ja ei ole antaa tuhlausrahaa.
Kerkiäiskö vielä kerätä vaikkapa pulloja tai myydä jotain nopeasti tori.fi tai huutonetissä? Jos edes muutaman euron karkkirahaa saisi kasaan?
 
"Vieras"
Ei voi olla lasten kanssa se tilanne, ettei voisi tuollaista rahaa irrottaa nopeasti. Johan lasten kanssa saattaa lääkärireissuunkin lääkkeineen mennä 100-200 euroa. Missä oikein on perheen ennakointi? Käynti lapsen omalla säästölippaalla riittänee tuossa 25 euron tapauksessa. Ei kai luokkaretki tullut ihan yllärinä tällä viikolla? Vaihtoehtona on varmaan jäädä kouluun toisen opettajan valvontaan.
 
....
Omassa lapsuudessa kerättiin itse ne rahat discoilla ym. Ja varmasti koulu avusti jollain summalla?
Pikkusumma (5-30€) ei nyt haittais vaikka yllätyksenä tuliskin. Mut jos yli viittäkymppiä alettais vaatimaan (koululeirit ja ulkomaanreissut ym), niin aika korvat luimussa alkaisin niitä makselemaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja helppivä;28385018:
Ketju aloittajalla on tarkoitus tällä ketjulla kettuilla :(
Minun lapseni opettaja ilmoitti tänään wilmaan että heillä on alkuviikosta luokkaretki, jokaisen tulee maksaa tuosta retkestä 25e ja jos ei maksa ei pääse mukaan.
On eri asia varautua päivää kahta aijemmin lapsen luokkaretkeen antaen lapselle mukaan tuhlattavaksi omaan käyttöön joku 5-10 kuin se että ensin pitää maksaa retki ja sitten siihen päälle tuhlausrahat.
Tuo onkin jo ihan eri asia. Muistan kuinka omassa lapsuudessakin kerättiin rahaa retkiin mutta se tehtiin hyvissä ajoin, esim tuomalla 5 markkaa/viikko säästökassaan.

Omilla lapsilla ei noita retkiä ole ollut mutta kaveri kertoi jo joku vuosi sitten että heillä on kielletty keräämästä vanhemmilta rahaa mihinkään retkiin. Rahankeruu täytyy siis suorittaa muilla tavoin kuten myyjäisillä, pullojen keräämisillä jne.
 
"poikia3"
Meidän lasten kouluilla koulu maksaa osan luokkaretkestä kunna osoittamalla määrärahalla. Kuljetukset on perinteisesti maksanut vanhempainyhdistys ja tätä tarkoitus varten olemme saaneet stipendejä useilta eri säätiöiltä.

Koulunkäynnin kuuluu olla maksutonta, joten luokkaretki ei saa maksaa mitään, taskurahat ovat sitten toinen juttu.
 
helppivä
[QUOTE="Vieras";28385055]Ei voi olla lasten kanssa se tilanne, ettei voisi tuollaista rahaa irrottaa nopeasti. Johan lasten kanssa saattaa lääkärireissuunkin lääkkeineen mennä 100-200 euroa. Missä oikein on perheen ennakointi? Käynti lapsen omalla säästölippaalla riittänee tuossa 25 euron tapauksessa. Ei kai luokkaretki tullut ihan yllärinä tällä viikolla? Vaihtoehtona on varmaan jäädä kouluun toisen opettajan valvontaan.[/QUOTE]

Missä lääkärissä te käytte jos sinne menee 100-200e ?
Ja kyllä, luokkaretki ja sen maksullisuus tuli yllätyksenä tälläviikolla,
nimittäin tänään.
Kyllä kuvittelin että 30e pystyy nyt nätisti viikon elämään vaikka siihen lääkärireissukin kuuluisi, mahdollinen flunssa tai jotakin ei ne lääkkeet 30e maksa :D
Vatsatautiin ei myöskään osmosal tms maksa niin paljon, kun kuitenkin lähtökohtana ettei lapsellani ole edes ennakkoon mitään perus sairautta johon tarvitsisi lääkkeitä ;)
 
"vieras"
En halua ilkeillä, mutta kovasti kyllä ihmettelen miten monet talouttaan pyörittävät...Parin kympin juttu saa perheen talouden ihan sekaisin tai ei ole varaa päästää lasta mukaan retkelle. Ihan kauhistuttava tilanne olisi ainakin minulle tuollainen. Koko ajan saisi pelätä, että jokin kodinkone hajoaa, joku perheestä sairastuu ja tarvitsee lääkärinhoitoa, lääkkeitä tms. Kyllä meillä on asiat junailtu niin, että vaikka perheessämme vuosikaudet on ollut vain yksi työssäkäyvä, niin tuollaiset muutaman kympin menot ovat ihan pikkujuttu, eikä tarvitse stressata sellaisista yhtään. Jokainen siihen pystyy, mutta siinä tarvitaan kärsivällisyyttä ja itsehillintää sekä suunnitelmallisuutta. Jotenkin säälittää niiden teidän lasten puolesta, jotka kenties jäävät retkeltä pois tai sitten pääsevät kyllä retkelle, mutta taakkanaan ripaus syyllisyyttä siitä, että reissun takia perheen talous meni taas kerran kuralle.
 
Kuulostaa kyllä todella huonosti järjestetyltä reissulta koulun puolesta. Jos siis vanhemmilta edellytetään noinkin paljon osallistumista niiden taskurahojen lisäksi niin eikö sitä tosissaan olisi voinut ilmoittaa aiemmin? Kai se nyt tiedossa oli jo retkeä suunniteltaessa. Ei se 25€ + käyttörahat ole kaikille sellainen summa mikä löytyy kokoajan ylimääräistä.
 

Yhteistyössä