Opettaja käärii koulussa 11v tyttöäni mattoon!!! "vaaraksi itselleen, ja muille"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Laiminlyöntiäkö?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Laiminlyöntiäkö?

Vieras
11v tyttäreni siirrettiin koulukiusaamisen ja keskittymishäiriöiden vuoksi erityisluokalle, jotta hänen oppimiselleen voidaan antaa enemmän aikaa, ja tyttö saa käydä koulua rauhassa, ilman että kiusaajat ovat samalla luokalla.

Tyttäreni on kertonut useita kertoja, että opettaja käärii häntä mattoon koulussa, jos hän käyttäytyy huonosti. Olen kysynyt asiasta opettajalta, ja opettaja kertoi että "Asia pitää paikkaansa. Tämä on hyvä keino rauhoittaa lapsi, jos hän voi omalla käytöksellään aiheuttaa vahinkoa itselleen tai muille."

Tyttäreni ei kuitenkaan ole fyysisesti väkivaltainen, on vain paha suustaan (ei kotona, mutta koulussa). Eilen sitten menin hakemaan tytärtäni koulusta, kävelin luokaan asti, ja näin tyttäreni luokan lattialla käärittynä sisälle isoon lattiamattoon. Opettaja piti kiinni matosta, ettei tyttö päässyt pois maton sisältä, ja tyttö itki, kiroili ja huusi.

Kun vaadin opettajalta asiaan selitystä, opettaja sanoi tytön alkaneen pelleillä kesken tunnin, ja kun opettaja oli yrittänyt rauhoitella, niin tyttö oli juossut luokassa ympyrää opettajaa karkuun. Kun opettaja sitten oli saanut tyttäreni kiinni, tyttö oli yrittänyt rimpuilla irti opettajan sylistä, jolloin opettaja oli päättänyt kertomansa mukaan kääriä tytön mattoon..

Tyttö on itse kertonut, että hän rimpuilee opettajan otteesta siksi, koska opettajan kosketus ja läsnäolo tuntuu inhottavalta ja pelottavalta. Opettaja on myös kuulemma useasti ottanut tyttäreni syliin, (huom, 11v tyttö!!) kun tämä on rimpuillut, ja kietonut kätensä sekä jalkansa tyttäreni ympärille kuulemma "pitääkseen hänet paikallaan."

Mitä mieltä olette asiasta? Tyttö ei ole koskaan satuttanut itseään eikä muita, mutta käyttäytyy silti vilkkaan puoleisesti. Onko tässä tapahtunut jotain sellaista, että asia kannattaisi viedä eteenpäin?

Lisäyksenä vielä, että opettaja on siis mies. Tyttäreni käy säännöllisesti terapiassa koulukiusauksen vuoksi, ja on terapeutillekkin kertonut, että kokee opettajan läheisyyden ahdistavaksi, ja kosketuksen vastenmieliseksi.

Minulla ei ole asiasta mitään "mutu-tietoa" parempaa, mutta kyllä mattoon kuulostaa aika oudolta.
Ymmärrän, että opettajan pitää estää lasta satuttumasta itseään tai muita, mutta eikö siihen riittäisi ihan se, että pitää kiinni?
Toki, jos se kiinnipitäminenkin tuntuu tytöstä ahdistavalta, niin en tiedä...
Mutta jos kyseessä olisi minun lapseni, niin kyllä minä varmasti ottaisin yhteyttä rehtoriin ja keskustelisin siitä, onko nämä ihan hyväksyttäviä otteita

Noh, tuo on aika yleisesti käytetty rauhoituskeino lasten kanssa, joita ei muuten saa hallintaan, jotka käytöksellään aiheuttavat vaaraa itselleen tai muille. Samaten tuo kädet ja jalat lapsen ympäri on ihan tunnettu keino. Kun kyse on sen kokoisista lapsista joita ei enään pysty vain sylissä pitämällä pitämään aisoissa..

Minulla ei ole asiasta mitään "mutu-tietoa" parempaa, mutta kyllä mattoon kuulostaa aika oudolta.
Ymmärrän, että opettajan pitää estää lasta satuttumasta itseään tai muita, mutta eikö siihen riittäisi ihan se, että pitää kiinni?
Toki, jos se kiinnipitäminenkin tuntuu tytöstä ahdistavalta, niin en tiedä...
Mutta jos kyseessä olisi minun lapseni, niin kyllä minä varmasti ottaisin yhteyttä rehtoriin ja keskustelisin siitä, onko nämä ihan hyväksyttäviä otteita

No ajatellaan tilannetta että iso lapsi täytyy pysäyttää jollain keinolla eikä puhe mene jakeluun. Jos ihminen ahistaa lasta ni eikö se matto kuitenkin ole vaihtoehto.

No jos syli ahdistaa, niin eikös se matto sitten ole parempi???

Opetttajan toiminta kuullosta kuvauksen mukaan täysin normaalilta ja sinä yrität löytää siitä (hui kauhiaa, MIES!?!) jotain perverssiä näkökulmaa. Tottakai asia lasta ahdistaa, sillä ei taida kotona olla rajat kovinkaan tuttu juttu...

Alkuperäinen kirjoittaja Laiminlyöntiäkö?;28357726:
mutta käyttäytyy silti vilkkaan puoleisesti. Onko tässä tapahtunut jotain sellaista, että asia kannattaisi viedä eteenpäin?

Kyllä. Tässä tytön vanhemmat ovat ulkona kuin lumiukko tytön kasvun tukemisesta ja ehdottomasti heidän pitäisi viedä asiaa eteenpäin omalta osaltaan. Perheneuvola, jne. ovat varmasti tässä kohtaa hyviä osoitteita. :)

On tosiaan ihan psykiatrisilla osastoillakin käytetty keino. Mullekin tota joskus suositeltiin kun likka oli jotain 8-10v. Eikä se mitenkään ollu vaaraksi itselleen tai muille mutta siihen aikaan sai huutoraivareita joiden yhteydessä saatto nakella tavaroitaan omassa kämpässään. En todellakaan tota käyttänyt ja mielestäni muutenkin sellainen keino jota pitäisi käyttää vasta ääritilanteessa.

Minusta kuulostaa että opettajalla ei todellakaan ole homma hallussa. Ehkä tyttäresi tarvitsisi henkilökohtaisen avustaajan ohjaamaan opiskelua ja auttamaan keskittymään siihen? Avustaja varmaan voisi saada ton käytöksenkin paremmaksi kun voisi puuttua heti kun näkee että tyttö alkaa olla levoton. Eri asia sitten onkin saada sellaista...

Ihan yleinen käytäntä esim. lasten psykiatrisella osastolla, samoin esim. päiväkodin erityisryhmässä jossa tarkkaavaisuus- ja keskittymishäiriöisiä lapsia jotka voivat käyttäytyä aggressiivisesti itseää tai muita kohtaan tai jotka eivät kykene rauhoittumaan ja joita ei aikuinen jaksa/pysty pitämään kiinni. Eli siis jos vaikka lapsi on niin levoton ettei kykene istumaan aloillaan, kiipeilee pöydille, säheltää ja sohlaa niin päiväkodissa kääritään lakanaan/mattoon.

Minusta tuo kuulostaa omituiselta ja opettaja ammattitaidottomalta jos ei saa tyttöä muuten aisoihin kuin mattoon käärimällä. Itse ottaisin yhteyttä rehtoriin tai vaatisin päästä mukaan koulutunnille tarkkailemaan tytön käytöstä.

Kyllä tyttärelläni on kotona rajat, ja selvät sellaiset onkin.

Tyttäreni ei ikinä kotona tai missään (muualla kuin opettajan kertoman mukaan koulussa) käyttäydy yli-vilkkaasti tai mitenkään häiritsevästi. Kotona riittää kun käsketään omaan huoneeseen, IKINÄ ei ole minun tai isänsä tarvinut tytöstä pitää kiinni tai käyttää muutoinkaan voimakeinoja rauhoittamiseen. Mielestäni opettajan toiminta on yliampuvaa ja liioiteltua, varsinkaan kun luokassa juokseminen mielestäni ei ole tarpeeksi hyvä syy, lapsen käärimiseksi mattoon!

Oliko tytöllä edellisellä luokalla tommosia käytöshäiriöitä, vai aiheuttaako tuo miesopettajan ahdistava kosketus sen käytöksen? Mun mielestä toi kuulostaa kamalalta. En varmaan antais sen äijän koskee jos kyseessä olis mun lapsi.

• Tykkää
Reactions: demdem
Ihan yleinen käytäntä esim. lasten psykiatrisella osastolla, samoin esim. päiväkodin erityisryhmässä jossa tarkkaavaisuus- ja keskittymishäiriöisiä lapsia jotka voivat käyttäytyä aggressiivisesti itseää tai muita kohtaan tai jotka eivät kykene rauhoittumaan ja joita ei aikuinen jaksa/pysty pitämään kiinni. Eli siis jos vaikka lapsi on niin levoton ettei kykene istumaan aloillaan, kiipeilee pöydille, säheltää ja sohlaa niin päiväkodissa kääritään lakanaan/mattoon.

Mun poika laitetaan sellaseen rauhottumis-raivopesään. Pystyy liikkumaan muttei vahingoittamaan ketään eikä rikkomaan tavaroita. Kiinnipito on sovittu vain ääritilannetta varten, sitä jos pesä ei riitä ja on vaaraksi itelleen tai muille. Tähän asti on riittänyt se pesä. Josta saa tulla pois kun on rauhoittunut. samainen paikka toimii myös turvapaikkana jos valot tai äänet käyvät yli sietokyvyn. Lähinnä sillon raivostuu jos aistipuoli kuormittuu liikaa. Missään päiväkodissa en ole sohlaajia nähnyt käärittävän, vain heitä jotka täytyy turvata itseltään ja muut häneltä.

Kiinnipitäminen on täysin luvallista silloin jos lapsi on vaarassa satuttaa itseään tai muita.
Ja jos se, että opettaja pitää kiinni, ahdistaa tyttöä, niin eikös tuo matto ole sitten hyvä vaihtoehto?

"yleinen käytäntö psykiatrisella osastolla"

Onko erityisluokka mielestänne verrattavissa psykiatriseen osastoon?? Muistutan, että tyttäreni siirrettiin erityisluokalle koulukiusaamisen ja keskittymisvaikeuksien vuoksi. Itse en ole ikinä nähnyt tyttäreni käyttäytyvän uhkaavasti, siis niin uhkaavasti että tarvitsisi käyttää tuollaisia keinoja rauhoittamiseen. Ennen erityisluokkaa tyttö on ollut normaalissa luokassa, jossa sielläkään ei tällaisia keinoja tarvittu.

Huhhuh, porukka ymmärtää vaikka toi ope saattaa olla ihan hirviö. Voiko olla alentavampaa kuin kääriä johonkin mattoon? Ensin koskee limasesti lapseen ja kun lapsi yrittää puolustautua, alistetaan laittamalla jonkun maton sisään. Joo tosi normaalia.

Alkuperäinen kirjoittaja Laiminlyöntiäkö?;28357897:

Onko erityisluokka mielestänne verrattavissa psykiatriseen osastoon?? Muistutan, että tyttäreni siirrettiin erityisluokalle koulukiusaamisen ja keskittymisvaikeuksien vuoksi. Itse en ole ikinä nähnyt tyttäreni käyttäytyvän uhkaavasti, siis niin uhkaavasti että tarvitsisi käyttää tuollaisia keinoja rauhoittamiseen. Ennen erityisluokkaa tyttö on ollut normaalissa luokassa, jossa sielläkään ei tällaisia keinoja tarvittu.

Opettaja ilmeisesti provosoi ällöttävällä käytöksellään. Kysele tytöltä vähän tarkemmin että mitä se ope tarkkaan ottaen tekee?

Alkuperäinen kirjoittaja Laiminlyöntiäkö?;28357897:

Et myöskään ole nähnyt luokassa näitä tilanteita jotka ovat päättyneet maton sisään. Nää on vaikeita juttuja tietää ja selvittää. Opettaja näkee ja toimii tunnilla, tyttö puhuu ja kokee omalla laillaan ja sinä näet sen lopputuloksen.

Holding-ote on ihan normaali ammattilaisten käytäntö riehuvan lapsen rauhoittamiseksi. Sano sille tytöllesi, että alkaa käyttäytymään tunneilla kunnolla, niin ei tarvitse joutua tällaisiin tilanteisiin. It's so simple.

• Tykkää
Reactions: Littledeath
[QUOTE="vieras";28357813]No jos syli ahdistaa, niin eikös se matto sitten ole parempi???

Opetttajan toiminta kuullosta kuvauksen mukaan täysin normaalilta ja sinä yrität löytää siitä (hui kauhiaa, MIES!?!) jotain perverssiä näkökulmaa. Tottakai asia lasta ahdistaa, sillä ei taida kotona olla rajat kovinkaan tuttu juttu...[/QUOTE]

Kuulostaa normaalilta, että lapsi kääritään mattoon??? Normaalilta??? Ei juma... Lapsella on selkeästi pahat käytösongelmat, mutta se, että kääritään mattoon kuulostaa lähinnä mielisairaalta...

Yhteistyössä