Pitäisittekö vajaa 3v esikoisen päivähoidossa kun sisarus syntyy?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Valintoja valintoja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Eli näin yhtäkkiä vastauksia katsoen voisi tehdä päätelmän,että lapsi tarvitsee siis joko päiväkodissa tapahtuvaa virikehoitoa tai kerhoa. Vaihtoehdoksi ei kelpaa kotona olo äidin ja vauvan kanssa,koska se olisi lapselle rangaistus?!?

[QUOTE="vierailee";28322168]Eli näin yhtäkkiä vastauksia katsoen voisi tehdä päätelmän,että lapsi tarvitsee siis joko päiväkodissa tapahtuvaa virikehoitoa tai kerhoa. Vaihtoehdoksi ei kelpaa kotona olo äidin ja vauvan kanssa,koska se olisi lapselle rangaistus?!?[/QUOTE]

Ilmeisesti se kerho luetaan kotihoidoksi, kun päivähoidon vastustajat sitä suuresti käyttävät ja silti ylpeilevät, etteivät vie lapsiaan toisten kasvatettavaksi :D

• Tykkää
Reactions: Mörköäiti
[QUOTE="vierailee";28322168]Eli näin yhtäkkiä vastauksia katsoen voisi tehdä päätelmän,että lapsi tarvitsee siis joko päiväkodissa tapahtuvaa virikehoitoa tai kerhoa. Vaihtoehdoksi ei kelpaa kotona olo äidin ja vauvan kanssa,koska se olisi lapselle rangaistus?!?[/QUOTE]

No itse muotoilisin asian niin, että jos päiväkoti on jo osa lapsen elämää, olisi turhaa ottaa hänet sieltä pois ja etsiä samat virikkeet vaikeimman kautta jostain muualta. Ei se kotona olo mikään rangaistus olisi, mutta päiväkoti osa-aikaisena voisi olla kivaa ja HYÖDYLLISTÄ vaihtelua - aloittajan lapsi taisi olla jo melkein kolmivuotias.

Ilmeisesti se kerho luetaan kotihoidoksi, kun päivähoidon vastustajat sitä suuresti käyttävät ja silti ylpeilevät, etteivät vie lapsiaan toisten kasvatettavaksi :D

Kerhossa ollaan yleensä tunnin pari, päiväkodissa taas en ole virikelasta tavannut joka olisi vain tuon ajan. Päiväkodissa ollaan kyllä poikkeuksetta pidempiä päiviä. Ja usein viisi päivää viikossa.

Itse en alle 3-vuotiasta jättäisi päivähoitoon, mutta mielestäni jokainen tekee itselleen/lapselleen/perheelleen parhaiten sopivat ratkaisut. Mutta kavereiden/isovanhempien ym mielipiteitä ei kannata paljon miettiä, vaan todellakin sitä mikä OMALLE PERHEELLE parhaiten sopii.

Meillä esikoinen oli 2v7kk kun vauva syntyi. Hän jäi kotiin ja meni sitten seurakunnan kerhoon (2*vko/3h) kun oli n 3v3kk. Uudet kaverit löytyi kerhosta pian ja lapsi nautti kun sai olla kotona, puistossa ym kiireettömästi äidin ja vauvan kanssa. Mutta myös lapsi oli sellainen sosiaalinen mutta rauhallinen, jolle sitä "häppeningiä" ei tarvinnut niin hirveästi ollakaan. Asiassa auttoi myös se, että meille oli muotoitunut tietty "äitiporukka" jotka kaikki saivat toisen suurin piirtein samaan aikaan. Kyläilimme ja puistoilimme siis viikottain tuttujen äitien ja lapsien kanssa.

Meidän keskimmäinen puolestaan oli 4v5kk kun kuopus syntyi. Keskimmäisellä pidimme päiväkotipaikan ja hän kävi siellä max 12 päivää kuukaudessa 4h/pvä. Syitä tähän oli monta: ensinnäkin lapsi oli jo vanhempi ja hänellä oli jo vakiintunut ystäväpiiri. Toisaalta tuo lähikerho oli lopettanut ja matka lähimpään kerhoon olisi ollut aika hankala.Ja kellään tutulla ei myöskään ollut vauvaa samaan aikaan, vaan kaikki tutut äidit lapsineen olivat jo palanneet töihin/päivähoitoon.

Riippuu lapsesta ja tilanteesta. Meillä on nyt neljäs lapsi vauva. Kaksi vanhinta ovat aloittaneet/jatkaneet päivähoitoa seuraavan syntyessä (kuntoutukselliset syyt, ei edes mietitty kotiin ottamista).

Kolmosesta mietin alkuun että olisi kotona jopa siihen asti kunnes 2v nuorempi sisko aloittaa hoidon 1,5v ikäisenä. Mutta tarkemmin asiaa mietittyämme oltaisiin laitettu hänet virikehoitoon jo 2v iässä jos olisi saatu paikka haluamastamme päiväkodista. Ei saatu joten nyt odotellaan elokuuhun jolloin 2v9kk iässä aloittaa päivähoidon 2 kertaa viikossa tai tarpeen mukaan. Pikkusisko pääsee sitten samaan päiväkotiin vuotta myöhemmin.

Meillä tuossa on vähän erityisiä syitä taustalla, mutta toisaalta vaikkei olisikaan niin aloittaisi silti hoidon jo viimeistään tuossa vaiheessa. Ilman tätä suomalaistaustaa olisi mennyt päiväkotiin siinä 1,5v iässä vaikka itse olisin varmaan tuossa vaiheessa jäänyt jo sairaslomille ennen vauvan syntymää ja jatkanut virikehoidossa ilman että minä tai kukaan ympärillä olisi millään lailla kyseenalaistanut tilannetta.

Kerhossa ollaan yleensä tunnin pari, päiväkodissa taas en ole virikelasta tavannut joka olisi vain tuon ajan. Päiväkodissa ollaan kyllä poikkeuksetta pidempiä päiviä. Ja usein viisi päivää viikossa.

Tässä keskustelussa ei juuri muita ole vilissytkään kuin niitä, jotka puolustavat 2pvää viikossa muutaman tunnin kerrallaan paikkoja isommalle lapselle. Vai onko joku kirjoittanut pitävänsä 5 päivää viikossa täyttä päivää? Multa on sitten mennyt täysin ohi tuommoinen.

Kerhoista puhuttaessa lähes aina sanotaan, että se on 3h kerrallaan. Siksi en tajua miksi on niin suuri ero siinä onko lapsi 3h kerhossa kahdesti viikossa vai 5h päiväkodissa kahdesti viikossa.

Joku 1h harrastuskerho on taas ihan eri juttu.

[QUOTE="vieras";28322218]Hoidatatko sä lapsias 3-5 päivää viikossa, 4-8 tuntia kerrallaan kavereilla? :O[/QUOTE]

Kukaan ei ole tässä ketjussa sanonut, että vie lapsia yli 3 päivää viikossa hoitoon, edes sitä 3 päivää. Mistä sinä nuo luvut revit?

Yksikään tuntemistani kotonaolevista äideistä ei vie lapsia joka päivä päiväkotiin, jos itse ovat kotona; yleensä 1-3 pv/vko ja max 7h kerrallaan.

Yli 3 vuotias lapsi tarvitsee jonkinlaista sosiaalista elämää, omanikäisiä ystäviä. Kerran viikossa tuttavaperheen luona kahvilla on aika vähän. Harrastukset kestävät yleensä puoli tuntia kerran viikossa ja äiti usein joutuu odottamaan sen ajan ulkopuolella muiden lasten kanssa. Sekin on hyvin vähän. Monesti ainoat järkevät vaihtoehdot ovat virikehoito tai kerho.

Jos naapureissa vilisee samanikäisiä lapsia, joiden kanssa lapset leikkivät, niin ei tietenkään ole mitään järkeä pistää hoitoon. Näin ei usein ole, ainakaan kaupungissa. Maalla sosiaalistuminen on ihan erilaista. Siellä näkee itse, että tuolla on meidän lasten ikäisiä lapsia, tehdäänpä tuttavuutta. Puistoissa on usein samat tutut naamat ja äiti-lapsi kerhoissa samat ihmiset. Tutustuminen on helpompaa. Kaupungissa puistoissa saattavat lapset koko ajan vaihtua, eikä mitään pysyviä suhteita synny.

Ja lisään vielä....virikehoito ei tarkoita automaattisesti kokopäivähoitoa ja tässä keskustelussa puhutaan pari kertaa viikossa hoidosta. Älkää sekoittako 8-17 lapsia, joissa mitään järkeä olekaan, jollei äidillä jonkinlaista sairautta, opiskele kotoa tai muuta.

Viimeksi muokattu:
Kerhoja on joissain kunnissa huonosti tarjolla. Lisäksi ne on usein aamupäivisin, jolloin isän apua ei ole saatavilla kuskaamiseen... ja alle 3v ei pääse sellaiseen kerhoon mihin voi sen yksin jättää vaan äidin pitää jäädä sinne vauvan kanssa...

Entä jos äiti ei jaksa? Onko sellainen äiti jotenkin huono,? Että ei olisi sitten tarvinnut toista lasta tehdä? Niin kauan, kun on MAHDOLLISTA jättää esikoinen päivähoitoon, ei siinä voi olla mitään kauhean pahaa ja väärää. Ihanaa mielestäni, että perheet huomioidaan yksilöinä, kaikki perheet on erilaisia ja tarvitsee eri asioita. Ei voi aina yleistää!

Helsingissä kaupungin kerhot n. 2 vuotiaasta alkaen :)

En todellakaan. Sehän on hieno tilaisuus saada hoitaa omaa lastaan ja sisarusten olla keskenään. Miksi jättäisin sen mahdollisuuden käyttämättä? Jos oisin liian väsynyt tai jotain hoitamaan lapsia, niin en tekisi lapsia.

Helsingissä kaupungin kerhot n. 2 vuotiaasta alkaen :)

Meidän alueella oli kerhoon muuten hirveä jono, ja kerhoon olisi päässyt kerran viikossa. Jos se jää ainoaksi säännölliseksi kontaktiksi samanikäisiin (siis että paikalla aina samat lapset, jotta kaverisuhteita pääsee syntymään), niin on se minusta leikki-ikäiselle tosi vähän!

elä höpötä hönöjä! Minä vien esikon 2krt viikossa kerhoon koska 3v kaipaa virikettä ja tekemistä, sekä kavereita enemmän kuin vauva jo. Sellaista mitä yksin kotona kyhjöttämällä ei löydy. Valitettavasti meillä ei ole ystäväpiirissä niin paljon lapsia että joka viikolle saataisiin kyläilyä, se sen sijaan on ihan sama istunko minä ja vauva esikon mukana kerhossa vai en. Näin minä saan kauppareissua tmv hoidettua kun esikko on kerhossa ja esikkokin on varmasti onnellinen kun saa kavereita :) tällä hetkellä käydään vielä kerhoissa yhdessä. Ryhmässä toimimisen oppiminenkin ln tulevaisuuden kannalta ihan hyödyllistä.

[QUOTE="vieras";28322218]Hoidatatko sä lapsias 3-5 päivää viikossa, 4-8 tuntia kerrallaan kavereilla? :O[/QUOTE]

Ei ollut siitä kyse. Vaan jos lapsella on naapurissa kaveri, niin raaskiiko se lapsuuden lyhyyttä sureva päästää lastaan edes kaverin luokse leikkimään, koska siinähän menettää itse kallisarvoista aikaa lapsensa lyhyestä lapsuudesta. Ja kuten joku sanoi, tuollaisista ajoistahan ei ollut tässä ketjussa edes kysymys.

Itse en jatkanut esikoisen päivähoitoa kun jäin äitiyslomalle vaan otin pojan kotihoitoon. Olen sitä mieltä että alle 3-vuotiaalle paras paikka on kotona äidin ja vauvan kanssa. Eri asia sitten jos äidillä olisi jaksamisen kanssa jotain ongelmia. Moni on minulta kysellyt että joko olette käyneet kerhossa yms. Tuntuu että ajattelevat esikoisen kyllästyvän kotona. Henk. koht minulla ei ole mitään kiirettä viedä esikoista esim. kerhoon, käymme joka päivä vähintään ulkoilemassa leikkikentällä, monesti myös kyläillään että niitä sosiaalisia kontakteja kyllä tulee sekä lapsiin että aikuisiin. Minusta tämä nykypäivän asenne lapsia kohtaan on menny ihan älyttömäks et koko ajan pitäis olla jotain virikkeitä ja härdelliä lapsen ympärillä, jo vauva-ajasta lähtien. mihin on jäänyt tavallinen kiireetön ja vappaa leikki. Lapseni kuitenkin aloittavat päivähoidon ensi vuonna että kyllä siellä niitä virikkeitä saa sitten ihan liiankin kanssa.

[QUOTE="Vieras";28322439]En todellakaan. Sehän on hieno tilaisuus saada hoitaa omaa lastaan ja sisarusten olla keskenään. Miksi jättäisin sen mahdollisuuden käyttämättä? Jos oisin liian väsynyt tai jotain hoitamaan lapsia, niin en tekisi lapsia.[/QUOTE]

Niin sinäkö sitten koet, että jos esikoinen on välillä jossain muualla (päiväkodissa, kerhossa, puistotädillä, mummon luona, kaverin luona leikkimässä, harrastuksessa) niin ei ole mahdollisuutta hoitaa sitten tätä lasta ollenkaan eivätkä sisarukset saa lainkaan olla yhdessä? Koita nyt käsittää, ettei laikki-ikäisen viemiselle päiväkotiin tarvitse olla syynä äidin väsymys, vaan ratkaisu voi olla ihan lapsilähtöinen.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28322043:
En tiedä teistä muista, mutta minusta ainakin olisi aika hankala vauvan kanssa viedä esikoista milloin minnekin harrastuksiin, ainakaan ajallaan ja jatkuvasti. Aika lailla vauvan ehdoilla joutuu noita siirtymisiä tekemään, varsinkin kylmänä vuodenaikana kun ei voi esim. imettää puistossa.

Itse luulisin myös, että esikoiselle ei olisi kiva vaihtoehto joutua eroamaan tutuista kavereista, vaikka sitten yrittäisikin etsiä uusia tilalle. Itse mieluummin pitäisin päiväkodissa parina päivänä viikossa. Outoa ajatella, että se jotenkin estäisi esikoista tutustumasta vauvaan ja elämästä vauvaperhe-elämää, kuten joku tuolla aiemmin arveli.
Lapsillani on ikäeroa hiukan yli 2 vuotta, ja pidin esikoisen kotona kun olin nuoremmankin kanssa kotona. 3-vuotiaana esikoinen aloitti kerhon, 3h 1x viikossa ja kerran viikossa kävimme uimassa koko perhe. Riitti mainiosti virikkeeksi esikoiselle, lisäksi tuli srk:n perhekerho missä kävin molempien lasten kanssa, puistoilu, kauppareissut ym.normaali arkielämä, mihin otin lapset mukaan.

En.
Meillä tullaan käyttämään päivähoitoa ainoastaan sitten kun sitä tarvitaan vanhempien töiden takia. Kavereita ja virikkeitä meillä järjestää lasten vanhemmat itse jälkikasvulleen, niin kauan kun olen itse kotona niin päiväkotia/perhepäivähoitoa ei siihen tarvita.
Ja niitä lapsia tehdään tasan sen verran että itse jaksetaan se vaiva niiden eteen nähdä.

[QUOTE="vieras";28321992]No meillä nimenomaan halutaan pitää se paikka. Sen takia esikko jatkaa 2pv/vko siellä käymistä. Pärjäisin kyllä lapseni kanssa jopa sen 7pv/vko kotonakin... :)[/QUOTE]

Oletko sinä ap?

[QUOTE="emma";28322630]Oletko sinä ap?[/QUOTE]

En ole. Jos olisin, olisin laittanut nikiksi joko aloittaja tai ap... 8)

Ja teille, jotka paasaa että miksi tehdä lapsia jos ei jaksa hoitaa; :laugh:
2 päivänä viikossa lapsi hoidossa eikä edes täyttä 8-9 tunnin päivää. Eikö teillä lapset ole koskaan esim. viikonloppua mummolassa? Jos ovat, niin MIKSI TEETTE LAPSIA JOS ETTE JAKSA HOITAA?!?!?!?

Huoh.

En.
Meillä tullaan käyttämään päivähoitoa ainoastaan sitten kun sitä tarvitaan vanhempien töiden takia. Kavereita ja virikkeitä meillä järjestää lasten vanhemmat itse jälkikasvulleen, niin kauan kun olen itse kotona niin päiväkotia/perhepäivähoitoa ei siihen tarvita.
Ja niitä lapsia tehdään tasan sen verran että itse jaksetaan se vaiva niiden eteen nähdä.

Tästä puuttuu vain marssimusiikki taustalta... :D

[QUOTE="vieras";28322230]Kukaan ei ole tässä ketjussa sanonut, että vie lapsia yli 3 päivää viikossa hoitoon, edes sitä 3 päivää. Mistä sinä nuo luvut revit?

Yksikään tuntemistani kotonaolevista äideistä ei vie lapsia joka päivä päiväkotiin, jos itse ovat kotona; yleensä 1-3 pv/vko ja max 7h kerrallaan.[/QUOTE]

Siitä että se on tavallisin hoitomäärä virikelapsen kohdalla. En muuten ookkaan vielä hoitanut virikelasta, joka olisi säännöllisesti vain kerran viikossa hoidossa. Se nyt on kaikkein typerintä.