G: Aamun hammaspesu, pesettekö ennen vai jälkeen aamiaisen?

• Viestiketjun aloittaja ok
  • Ensimmäinen viesti
säpäle harmaana
[QUOTE="vieras";28278868]No ei tietenkään. Syön iltapalaa klo 19aikaan, mutta nukkumaan menen vasta puolenyön jälkeen eli hampaat pesen vasta tosi myöhään.[/QUOTE]

Entäs lapset?

Eikö se inhota olla tunkkaisin hampain? Mulla on aina yön jäljiltä paha maku suussa, ja henkikin varmasti haisee.
ei mulla oo tunkkaiset hampaat eikä henki haise. Hampaat tuntuu puhtailta ja raikkailta aamullakin vaikken pese niitä.en oo koskaan pessy ja hammaslääkärin kommentti suustani on aina että terveet hampaat terveessä suussa. Reikiä on kaksi jotka on tulleet reilu 3 kymppisenä ja johtuneet siitä että viisaudenhammas kasvoi ihan kii poskihampaaseen jolloin sitä väliä ei saanu putsattua. Nyt viisuri poistettu joten ei pitäis olla ongelmaa. Meidän lapsetkin pesee hampaat vain iltaisin ja kaikilla täysin terveet hampaat eikä pienintäkään merkkiä karieksesta.

ei mulla oo tunkkaiset hampaat eikä henki haise. Hampaat tuntuu puhtailta ja raikkailta aamullakin vaikken pese niitä.en oo koskaan pessy ja hammaslääkärin kommentti suustani on aina että terveet hampaat terveessä suussa. Reikiä on kaksi jotka on tulleet reilu 3 kymppisenä ja johtuneet siitä että viisaudenhammas kasvoi ihan kii poskihampaaseen jolloin sitä väliä ei saanu putsattua. Nyt viisuri poistettu joten ei pitäis olla ongelmaa. Meidän lapsetkin pesee hampaat vain iltaisin ja kaikilla täysin terveet hampaat eikä pienintäkään merkkiä karieksesta.
Aika hienoa ettei oo kariesta kellään :) Mulla on kauheasti reikiä vaikka oon aina hampaita hoitanu, hammaslääkäri kerran sanoi että toisilla reikiintyy helpommin vaikka kuinka pesis.

"mie"
Jälkeen pesen, silloin harvoin kun pesen. Mulla aamulla tosi vahva yökkimisrefleksi, en vois heti herättyäni hampaita pestä... Ja muutenkin en koe järkevänä eka pestä hampaita ja sit taas liata hampaita aamiaisella..

Mut tapansa kullakin. :)

Aika hienoa ettei oo kariesta kellään :) Mulla on kauheasti reikiä vaikka oon aina hampaita hoitanu, hammaslääkäri kerran sanoi että toisilla reikiintyy helpommin vaikka kuinka pesis.
Sama juttu, paljon reikiä aina, vaikka teen aina kaikkeni. Syön niitä imeskelytabletteja joka välissä.

Kuulin kerran yhdeltä ihmiseltä, että hän pesi vaan kerran viikossa hampaat, eikä ollut reikiä koskaan siltikään. Mies. Ja tämän asian kuulin, koska tein haastattelua, jossa noita terveysasioita kyseltiin, joten ei ollut kyse valehtelusta varmaankaan.

äippä vaan
Tietenkin jälkeen, en ole koskaan kuullutkaan että joku pesisi hampaat ennen aamiaista??!! Eihän siinä ole pienintäkään järkeä, ettekö edes tarkasta hampaitanne ennen ulos lähtemistä??

pikakahvi
Alkuperäinen kirjoittaja äippä vaan;28279137:
Tietenkin jälkeen, en ole koskaan kuullutkaan että joku pesisi hampaat ennen aamiaista??!! Eihän siinä ole pienintäkään järkeä, ettekö edes tarkasta hampaitanne ennen ulos lähtemistä??
Hampaita ei suositella pestäväksi heti syömisen jälkeen, koska se kuluttaa kiillettä. Mitä tarkoitat tolla "ettekö edes tarkasta hampaitanne ennen ulos lähtemistä"? Tiirailetko sä eteisen peilistä, näkyykö hampaissa jotain outoa, vai miten suoritat "tarkastuksen"?

Mä pesen hampaat heti herättyäni, ja aamukahvin jälkeen nappaan palan purkkaa.

"vieras"
Ensin litra kahvia ja sitten pesen. Ei kyllä tulis mielen viereenkään lähteä töihin pesemättä hampaita kahvinjuonnin jälkeen!! Hyi yäk mikä haju ja maku suussa!Ja mun hampaat olis kyllä pikimustat, jos sen kahvin suuhuni jättäisin. Tuntuu muutenkin tummuvan nuo hampaat älyttömästi tuosta kahvista.

"vieras"
Jälkeen. En oikein ymmärrä miks pitäs pestä hampaat ennen kun en oo siinä välissä mitään syönytkään (yöllä). En ulos lähde aamulla ilman että hampaat on pesty mutta jos pesee ensin ja syö sitten, niin sithän hengitys haisee kuitenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja äippä vaan;28279137:
Voit jauhaa aamupalan jälkeen tosiaan juustoa, purutablettia tai purkkaa.
Nykyään on ohjeena tuo järjestys ensin pesu, sitten aamupala, sillä se hammastahna suojaa kiillettä ennen happohyökkäystä.

Jos pesee ruuan jälkeen, pitäisi odotella aika kauan. Harjaus pehmentää kiillettä ja on tuhoisaa pestä hampaat heti syömisen jälkeen.

[QUOTE="vieras";28279199]Jälkeen. En oikein ymmärrä miks pitäs pestä hampaat ennen kun en oo siinä välissä mitään syönytkään (yöllä). En ulos lähde aamulla ilman että hampaat on pesty mutta jos pesee ensin ja syö sitten, niin sithän hengitys haisee kuitenkin.[/QUOTE]

koska hammaslääkärit suosittelee. Eli bagteereja on niin paljon suussa nukkumisen jälkeen.

[QUOTE="vieras";28279199]Jälkeen. En oikein ymmärrä miks pitäs pestä hampaat ennen kun en oo siinä välissä mitään syönytkään (yöllä). En ulos lähde aamulla ilman että hampaat on pesty mutta jos pesee ensin ja syö sitten, niin sithän hengitys haisee kuitenkin.[/QUOTE]

Niin sit hengitys haisee ruualle. Kun taas jos ei pese lainkaan niin aika monilla haisee ruumiille :D

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja lasipää edellä;28279225:
koska hammaslääkärit suosittelee. Eli bagteereja on niin paljon suussa nukkumisen jälkeen.
Mistä ne bakteerit tulee suuhun yön aikana? Ja mitä hurjaa vahinkoa ne saa aikaan sen tunnin aikana kun oon hereillä enkä pese hampaita heti?
Mä haluan, että kotoa lähtiessä on raikas suu, siispä pesen jatkossakin hampaat aamiaisen jälkeen.

bagteerit lisääntyy yön aikana potenssiin tsiljoona.
ei kai ne siinä tunnissa mitään vahinkoa saa aikaan, paitsi h-lääkäreiden mielestä.
syöminen siihen perään on pahempaa, kuin että pesisi ensin, jolloin tahnasta saa suojaa ennen syömistä.

ei kai joka asiaa tarvi tehdä suositusten mukaan, kunhan jotain yrittää tehdä, ja tieto on hyväksi ainakin.

se on kiillettä tuhoavaa, jos pesee liian nopeasti syömisen jälkeen.
hedelmät jne erityisen vaarallisia.
kannattaa välillä yrittää neutralisoida kalsiumpitoisella juomalla, tai juustopalalla.

vesikin auttaa, sitä kannattaa hörpätä appelsiinimehun jälkeen, jos ei muuta ole.

äippä vaan
Hampaita ei suositella pestäväksi heti syömisen jälkeen, koska se kuluttaa kiillettä. Mitä tarkoitat tolla "ettekö edes tarkasta hampaitanne ennen ulos lähtemistä"? Tiirailetko sä eteisen peilistä, näkyykö hampaissa jotain outoa, vai miten suoritat "tarkastuksen"?

Mä pesen hampaat heti herättyäni, ja aamukahvin jälkeen nappaan palan purkkaa.
Kai sitä hampaansa jokainen tarkastaa ennen ulos menemistä, tai ainakin luulin niin...Peilistä tietenkin tarkastus ja mieluiten vessassa, koska siellä paras valaistus.

äippä vaan
[QUOTE="vieras";28279248]Mistä ne bakteerit tulee suuhun yön aikana? Ja mitä hurjaa vahinkoa ne saa aikaan sen tunnin aikana kun oon hereillä enkä pese hampaita heti?
Mä haluan, että kotoa lähtiessä on raikas suu, siispä pesen jatkossakin hampaat aamiaisen jälkeen.[/QUOTE]

Itse kanssa haluan raikkaan suun ennen lähtöä ja varmuudella puhtaan. Käyn aina lounaankin jälkeen tarkistamassa hampaani ja matkahammasharja kulkee kätevästi mukana.

Mitä se kiille vaikuttaa?? Tummeneeko hampaan väri herkemmin??

Yhteistyössä