Miksi erosit kirkosta?

  • Viestiketjun aloittaja "utelias"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Kun erosin kirkosta niin siihen aikaa meidän seurakunnassa oli tosi vanhoillinen kirkkoherra. Vastusti naispappeutta ja vähän kaikkea muutakin. Todella ahdasmielinen ihminen. Mielestäni usko on jokaisen henkilökohtainen asia ja en tarvitse siihen kirkkoa. Myös taloudelliset asiat painaa, kun yli 400 euroa meni vuodessa kirkollisveroon ja en sieltä vastinetta saanut, kun en käytä kirkon palveluita mitenkään.
 
kanttori
Minustakin tämä on mielenkiintoinen kysymys. Mitä ajattelette heistä jotka kuuluvat vielä kirkkoon, mutteivät usko? Olisiko parempi ettei kirkkoa olisi lainkaan? Niin harva uskoo "näkyvästi"?
 
"pönttö"
Päätös kypsyi hiljalleen nuoruuden aikana. Huomasin etten usko kirkon sanomaan millään tavalla, en pidä vanhoillisista, minun arvojani vastaan sotivista näkemyksistä joita vieläkin kirkko pitkälti Suomessa edustaa. En käytä palveluita, en halua maksaa kirkollisveroa.

Mielestäni kirkko pitäisi erottaa valtiosta lopullisesti ja kaikkien jotka eivät usko mutta kuuluvat kirkkoon, pitäisi miettiä joskus ihan tosissaan miksi ylläpitävät omalla veronkannollaan sellaista instituutiota joka on aikansa elänyt nykymaailmassa.
 
  • Tykkää
Reactions: Zucchini
"liina"
vanhempani antoivat kastaa minut, mutta minut kasvatettiin niin maallisesti kuin vain voi. koulun uskonnontunneilla olin ihan pihalla, en edes tiennyt miten jeesus liittyi jouluun tai pääsiäiseen... menin rippileirille koska kaikki muutkin menivät, mutta sekin oli vain muodollisuus. parinkympin puolivälissä päätin erota koska en katsonut koko hommalla olevan mitään tekemistä minun kanssani. kuuluin maksulliseen kerhoon vaikka en koskaan käynyt kerhotalolla enkä harrastanut kerhotoimintaa, joten mitä minä sillä jäsenyydellä tekisin?
 
"vieras"
Minustakin tämä on mielenkiintoinen kysymys. Mitä ajattelette heistä jotka kuuluvat vielä kirkkoon, mutteivät usko? Olisiko parempi ettei kirkkoa olisi lainkaan? Niin harva uskoo "näkyvästi"?
Kirkkoon kuuluu edelleen suuri määrä ihmisiä jotka eivät usko mutta eivät myöskään ole tulleet eronneeksi kirkosta. Ei siitä sen enempää mun mielestä tarvitse ajatella.

On ihan turha heittää korttia "pitäisikö kirkkoa olla lainkaan". Ei se että ihmiset eroavat kirkosta tarkoita etteikö se jollekin/joillekin ole tärkeä asia.

Minä uskon, mutta olen silti eronnut kirkosta. Mulla eroamisen syy on kirkon käsittämätön vanhoillisuus ja suvaitsemattomuus. Aina väitetään uskon olevan iloinen asia, mutta ainakaan meidän valtiollisessa kirkossa ei ole mitään iloista. Kaikki tehdään kaavan mukaan ja hyvinkin ilottomasti. Saarnat on luettu täysin vailla tunnetta ja urkumusiikki ahdistavan mahtipontista. Lisäksi kirkollisvero on kohtuuton . Siinä mulle syyt kirkosta eroamiseen. Uskon kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.
Kirkko vaan ei ole pysynyt mukana nyky-yhteiskunnassa ja sen mukanaan tuomien kehitysaskeleiden perässä. Se mikä sopi yhteiskuntaan 40 vuotta sitten ei sovellu samanlaisena nykyään.

No tähän saan taas vastauksen että raamattu kertoo näin, siinähän kertoo. Eiköhän tärkeämpää olisi se usko niiden vanhojen tapojen sijaan.
 
äippä vaan
En halua maksaa kirkollisveroja, enkä ole kiinnostunut sitten yhtään uskonnosta. Lapsiani ei kastettu kirkkoon ja pitäisin kyllä hyvin omituisena jos liittyisivät.
 
eronnut
En halua rahoittaa kirkollisverollani seurakuntamme mielivaltaista toimintaa hautausmaalla. Mä oon vähän niinkuin riidoissa meidän seurakunnan kanssa enkä halua maksaa sinne enää koskaan yhtään mitään. Ei se mun henk. koht. uskomuksiani muuksi muuta.
 
kanttori
[QUOTE="vieras";28270031]Kirkkoon kuuluu edelleen suuri määrä ihmisiä jotka eivät usko mutta eivät myöskään ole tulleet eronneeksi kirkosta. Ei siitä sen enempää mun mielestä tarvitse ajatella.

On ihan turha heittää korttia "pitäisikö kirkkoa olla lainkaan". Ei se että ihmiset eroavat kirkosta tarkoita etteikö se jollekin/joillekin ole tärkeä asia.

Minä uskon, mutta olen silti eronnut kirkosta. Mulla eroamisen syy on kirkon käsittämätön vanhoillisuus ja suvaitsemattomuus. Aina väitetään uskon olevan iloinen asia, mutta ainakaan meidän valtiollisessa kirkossa ei ole mitään iloista. Kaikki tehdään kaavan mukaan ja hyvinkin ilottomasti. Saarnat on luettu täysin vailla tunnetta ja urkumusiikki ahdistavan mahtipontista. Lisäksi kirkollisvero on kohtuuton . Siinä mulle syyt kirkosta eroamiseen. Uskon kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.
Kirkko vaan ei ole pysynyt mukana nyky-yhteiskunnassa ja sen mukanaan tuomien kehitysaskeleiden perässä. Se mikä sopi yhteiskuntaan 40 vuotta sitten ei sovellu samanlaisena nykyään.

No tähän saan taas vastauksen että raamattu kertoo näin, siinähän kertoo. Eiköhän tärkeämpää olisi se usko niiden vanhojen tapojen sijaan.[/QUOTE]

No en mä ainakaan kerro sulle Raamatusta. Mietin vain ihan aidosti, että millaisia hautajaisia on noin 40 vuoden kuluttua, ja missä ne vietetään yms. Että muuttuuko asiat oikeasti samaa tahtia kuin ihmiset eroavat kirkosta.
 
Muslimi
Erosin 12 vuotta sitten, kun palasin islamiin. Seurakunnan virkailija oli tympeä kun täytin lomaketta ja vieressä kävellyt pappi ei edes vilkaissut, kun niin nyppi. Aika huonoa mainosta kirkolle tuollainen käytös. Ja palasin islamiin, koska Jumala auttaa, ei Jeesus.
 
No kun
"...en käytä kirkon palveluita ..." Te ette taida tietää, mitä kirkko tekee, se tekee paljon. Paljon hyvää. Ja joku 400 euroa on niin pieni summa että hohhhoijaa.
Uskonto / kirkko /kirkot /uskonnollisuus /koulu /opettajuus - nää on niitä asioita jotka jokainen luulee tietävänsä ja tuntevansa. Älkää puhuko asioista joista ette tiedä, en minäkään puhu asiantuntijana sillanrakentamisesta, kun tiedän siitä vain maallikkona.
 

Yhteistyössä