Veren rauta-arvoista

  • Viestiketjun aloittaja Kysymys
  • Ensimmäinen viesti
"juu"
[QUOTE="Hep";28207685]Ei voi. Hemoglobiinin pitää olla yli 120[/QUOTE]

Hempan laskiessa tarpeeksi alas puhutaan raudanpuutosanemiasta. Raudanpuutetta voi olla kuitenkin ilman hempan laskuakin. Piilevässä raudanpuutteessa ferritiini on matala, kuten myös punasoluindeksit pieniä.

Ihan peruskauraa.
 
Kysymys
[QUOTE="juu";28208609]Hempan laskiessa tarpeeksi alas puhutaan raudanpuutosanemiasta. Raudanpuutetta voi olla kuitenkin ilman hempan laskuakin. Piilevässä raudanpuutteessa ferritiini on matala, kuten myös punasoluindeksit pieniä.

Ihan peruskauraa.[/QUOTE]

Eli voi olla raudasta puutetta vaikka hemoglobiini olisikin normaali? Itselläni oli kaikki punasoluarvot liian alhaiset ja kun lueskelin raudanpuute oireita, suurinosa täsmäsi omiini. 2 viikon päästä vasta lekuri seuraavan kerran niin pääsee kyselemään paremmin ja tarkemmin mitä voisi olla huonojen arvojen takana.
 
"Juu"
Eli voi olla raudasta puutetta vaikka hemoglobiini olisikin normaali? Itselläni oli kaikki punasoluarvot liian alhaiset ja kun lueskelin raudanpuute oireita, suurinosa täsmäsi omiini. 2 viikon päästä vasta lekuri seuraavan kerran niin pääsee kyselemään paremmin ja tarkemmin mitä voisi olla huonojen arvojen takana.
Kyllä vaan, mutta anemiaa se ei silloin vielä ole. Varaudu siihen, että raudanpuutetta ei lääkärikään käsitä raudanpuutteeksi. Itse olen kärsinyt raudanpuuttteesta ilman anemiaa jo 11 vuotta, eikä lääkärini (mies) vieläkään tajua. Lääkärit on koulutettu tuijottamaan arvoja...jos hemppa on ok, se sanoo sulle että kaikki hyvin. Mun lääkärillä meni vähän jauhot suuhun kun TfR-arvo paljastikin raudanpuutteen...

Guuglaa ferritiini, e-mcv ja transferriinireseptori ja lue anemiafoorumeita niin saat käsityksen asiasta ennen lekurille menoa.

Lycka till.
 
Kysymys
[QUOTE="Juu";28210884]Kyllä vaan, mutta anemiaa se ei silloin vielä ole. Varaudu siihen, että raudanpuutetta ei lääkärikään käsitä raudanpuutteeksi. Itse olen kärsinyt raudanpuuttteesta ilman anemiaa jo 11 vuotta, eikä lääkärini (mies) vieläkään tajua. Lääkärit on koulutettu tuijottamaan arvoja...jos hemppa on ok, se sanoo sulle että kaikki hyvin. Mun lääkärillä meni vähän jauhot suuhun kun TfR-arvo paljastikin raudanpuutteen...

Guuglaa ferritiini, e-mcv ja transferriinireseptori ja lue anemiafoorumeita niin saat käsityksen asiasta ennen lekurille menoa.

Lycka till.[/QUOTE]

Juu kiitos. Itselläni oli e-mcv, e-mchc ja e-mch alle viitearvojen ja e-rdw juuri siinä rajalla 15% kun pitäisi olla mielellään alle sen. Pitääpä asia muistaa jos lekuri ohittaa arvot olankolautuksella viittamalla kuitenkin hyvään hemoglobiiniin.
 
"Juu"
Juu kiitos. Itselläni oli e-mcv, e-mchc ja e-mch alle viitearvojen ja e-rdw juuri siinä rajalla 15% kun pitäisi olla mielellään alle sen. Pitääpä asia muistaa jos lekuri ohittaa arvot olankolautuksella viittamalla kuitenkin hyvään hemoglobiiniin.
Mutta oliko ne vain vähän alle vai reilusti? Joku yksi pykälä ei ole kovinkaan vakavaa raudanpuutetta. Mitä oli hemppa? Mitkä on oireet?

Naisella menkat voi aiheuttaa raudanpuutosta. Mutta tosiaan, se ei aina näy hempassa!!
 
Kysymys
[QUOTE="Juu";28210961]Mutta oliko ne vain vähän alle vai reilusti? Joku yksi pykälä ei ole kovinkaan vakavaa raudanpuutetta. Mitä oli hemppa? Mitkä on oireet?

Naisella menkat voi aiheuttaa raudanpuutosta. Mutta tosiaan, se ei aina näy hempassa!![/QUOTE]

No arvot oli:
e-mch 24 (27-33)
e-mcv 77 (82-98)
e-mchc 314 (320-355)

Hemoglobiini oli 142. Oireina hiustenlähtö, väsymys, huimaus, korvien soiminen, kuivunut iho, kädet ja jalat kylmät, päänsärkyä viikoittain, elohiiriä joka viikko milloin missäkin, jaloissa särkyä, hengästyminen ihan pienestäkin, sykkeen nousu eli kyllä tekee sydän hommia ihan kiitettävällä tahdilla kun ei leposyke ole oikeastaan koskaan alle 90.
 
"Juu"
No arvot oli:
e-mch 24 (27-33)
e-mcv 77 (82-98)
e-mchc 314 (320-355)

Hemoglobiini oli 142. Oireina hiustenlähtö, väsymys, huimaus, korvien soiminen, kuivunut iho, kädet ja jalat kylmät, päänsärkyä viikoittain, elohiiriä joka viikko milloin missäkin, jaloissa särkyä, hengästyminen ihan pienestäkin, sykkeen nousu eli kyllä tekee sydän hommia ihan kiitettävällä tahdilla kun ei leposyke ole oikeastaan koskaan alle 90.
Olen 100% sun kohtalotoveri! Kaikki samat oireet, lisänä kipuja.

Kilpirauhaskokeet sitten VAADIT lääkäriltä, vajaatoiminta ja raudanpuute kulkee käsi kädessä, mulla on. Toki voi olla muutakin häikkää.

Hemppasi on yllättävän korkea, mutta noi punasoluindeksit on ihan surkeat, eli ei tosiaankaan normaalit. Jos lääkärisi on höveli, hän vois otattaa susta ferritiinin (viitearvot noin 14-150, ja kaikki alle 40 on huonoa varastorautatilannetta sano lääkäri mitä hyvänsä).

Tuossa linkkiä: RAUDANPUUTEANEMIA ...lue erityisesti kohta raudanpuutteen laboratoriotutkimukset ja siitä ferritiini.
 
zorav
Googlasimpa minäkin omia arvojani ja päädyin niiden kanssa tänne. Lääkärini arvion mukaan minulla on "ominaisuus", jonka vuoksi punasoluni ovat pieniä, mutta niitä on vastaavasti paljon. Hemoglobiini on silti hyvällä mallilla taso 140. 2012 maksoin itse omakustanteisesti ferritiini -testin ja arvo oli silloin 12. Sitä pidettyiin matalana. Rautaa en pysty juuri syömään, sillä HB menee liian korkeaksi. Olen viime aikoina ollut omituisen väsynyt ja ajatukset takkuaa. Kirjoistusvirheet vaivaavat myös aiempaa enemmän.
Tulokset tuli juuri nyt ferritiini 5. Eilen osui silmiini aiheesta B-vitamiinin puute. Aloin nyt ottaa foolihapollista Beetä. Toivottavasti tuosta apua. Haluat tulla virkeammäksi taas. Ensi viikolla vastaanotolle tälle samalle lääkäerille, jonka mielestä olen vaan tällaisella ominaisuudella varustettu.. miten teidän aiempien kirjoittelijoiden voinnit on. JOko olette paremmalla mallilla? :
 
Lekuri
Folaatin ja B12-vitamiinin puutteessa punasoluindeksit kyllä yleensä suurevat. Oletko syntyperältäsi suomalainen (talassemiaa mietin)? Mitä lasko, ferritiini ja TfR-arvot olivat, entäs leuk ja trom?
 
"Juu"
Minä olen alkuperäinen Juu. En oikein tiedä rautatilannettani, kun urpo lääkärini ei näe tarvetta mittailla asiaa. Ferritiini on ollut aina matala, pahimmillaan 13, ja ainakin runsaat kuukautiset ovat tähän syynä.

Sokkona sitten syön rautaa, ei hyvä... Yritän jotenkin taas päästä ferritiinin mittaukseen.
 
zorav
Tohtorille..kiitos kysymystä :)
Näitä uusimpia tuloksia en ole vielä nähnyt. Puhelimessa terveydenhoitaja kertoi alustvaasti, että punasolut pieniä, mutta niitä paljon. Tämä ollut suuntana jo vuosia. Pari vuotta sitten tajusin pyytää tuota ferritiinin mittausta ja silloin arvo oli 12. Sanoivat sen silloin olevan jo anemian puolella. Hb:t olleet aina kohtuullisen hyvät. Olen syntyperäinen suomalainen rh 0+. Minulla 2 poikaa, jotka hekin 0+ . Jännä juttu, että molemmat pojat syntyessää aloittivat elämänsä valohoidon kautta bilirubiiniarvojen kohotessa. Jäi mieleen, että nuorimmaisen kohdalla hoitaja lausahti "tämä on näköjään tälläinen ominaisuus", johon kannattaa aina varautua seuraavia lapsia tehdessä. Nojoo, ei enää ole mielessä tehdä lisää lapsia. Pyydään printin noista tuloksista ensi tiistaina vastaanotolla käydessäni. Toivottavasti ei tarvitse lähetä g1 -kanavatutkimuksiin. Huolimatta siitä, että hb arvoni on 140 aloitin rautakuurin jo omatoimisesti. Aamu lähti käyntiin b12+foolihappoyhdisteellä + omeagaa + ceetä 1000 mg. Eiköhän se olo tästä piristy :) Korostan vielä, että tämä punasolusuhdanne jatkunut jo vuosia. Viime vuoden loppupuolella tuntui, että oireet alkoi tosissaan. Rytmihäiriökohtaus per työpäivä + jumiutuvia ajatuksia..päänsärkyä ja väsymystä. Silti olo on, että tämä ei ole paljosta kiinni. Toivotaan, että foolihapot alkaa puremaan. Pirtsakkana kohti kevättä!!
 
zorav
Pengoin laatikot läpi ja löysin sielä tuloksia 8/2012, jos tuloksissa suunta suht sama, niin varmaaan nuo uudetkin tulokset
ovat tätä luokkaa..
Keräsin tähän alle tuloksia, jotka oli viitearvojen ulkopuolella. myös e-mchc näyttää olevan rajoilla 322..
b-eryt 5.71
e-mch 24.3
e-mcv 75.7
nämä siis 2012 tuloksia. Uskoakseni tilanne on suht sama. TUo ferritiini on vaan tullut edelleen alaspäin.
 
zorav
S-ferrit 7 (5-89)
B-Eryt 5,68 (3.9-5,20)
E-MCV 76,8 (82-98)
merkkasin tähän vaan nuo, joissa poikkeamaa. Lääkäri oli edelleen sitä mieltä, että nämä arvot, vaikkakin tuo ferritiinkin on tullut entuudestaan alaspäin, ovat minut tyyppiominaisuuteni. Sanoin kärsineeni väsymyksestä, päänsärystä, ajatuskatkoista ja rytmihäiriöistä. Lopputulos oli se, että mentiin työstressiini ja lääkäri ehdotti minulle työnkuvan muutosta tai todella pitkää lomaa. En ollut valmis hänen ehdotukseeni, joten sovittiin uusi käynti viikon päähän ja kävin vielä eilen omasta pyynnöstäni kilpirauhas ja rauta -kokeessa. Tuosa veren rautapitoisuudesta tuskin on apua, sillä ehdin syödä jo n. 5 päivää rautakuuria.
Ei tämä mysteeri tule ratkeamaan kai sitten ikinä.
 
zorav
Tänään saatiin vielä täydennystä tuloksiin. Kilpirauhaset kunnossa. Rauta oli 10.
Olin ehtinyt nauttia lisärautaa jo n. 5 päivää ennen mittausta. Matalahan tuo on. Ferrit siis 7 ja rauta 10.
Massu ei kestänyt tuota rautakuuria, joten lopetin sen. Täytyy kokeilla seuraavaksi lasten rautatippoja ;)
 
vinks
Minulla sekä matala hb että ferritiini, viime mittauksessa hb 116 ja ferritiini 5 :p Mutta tämä johtuu minulla imeytymishäiriöstä. Sitä piti kuitenkin sanomani, että paras rautavalmiste, joka itselläni on toiminut, ei ärsytä ollenkaan mahaa, mutta arvot paranevat, on Compiron FE. Nestemäinen valmiste, jossa rauta on kolmiarvoista, eli imeytyy samalla tavalla kuin ravinnosta saatu rauta ja voi ottaa ruokailun yhteydessä, mikä vähentää sekin vatsaoireita.
 
zorav
Kiitos vinkistä Vinks :) Täytyy muistaa seuraavaksi tuo Compiron FE. Apteekissa puhuivat myös purutabletista, joka olisi hellä vatsalle. Se vaan oli just päässyt loppumaan. Mitenhän noiden imeytymishäiriöiden kanssa. Tarvitaanko jotain lisätestejä tai hoitoja kuin rautaa?
 
zorav
jahas, väsyttänyt niin hitokseen. HB laskenut 120 tasolle ja ferritiini tulos tänään tasan 5. Työterveyshoitajan kommentti oli, että
"nohh...viitearvot 6-90, eli on tuo vähän alhainen. Sain huomiselle lääkäriajan.
 
vakava anemia
Ei ole teillä hätää. Eikä sitä rautaa saa liikaa elimistöön pumpata jos ei tosi tarve; maksa menee pilalle. Mulla hb 85, oikeasti varmaan pienempi kun oli nestevajausta. P-TfR 8,4. Ja kaikki muutkin arvot vakava anemia. Älkää leksikö ittelle ressiä. Syökää vaan vähän paremmin. :) Jos teillä sairaus, Se tulee kyllä selkeästi esiin. Mulla Crohnin tauti.
 
vakava anemia
Kyllä saattapi olla jotain muuta. Sit ku reiän rautavarastot loppu ja hb yli v sadan paikkeilla ja alle, niin voidaan sitten vertailla oireita. Haukotteko esim henkeä ja tunne on että ei tiedä koska menee taju Ym. Liikuntaa en voi harrastaa tällä hetkellä. On aika pelottava tunne.
 
ggugi
Jos oli nestevajauksella hb 85, niin normaalisti se olisi vielä matalempi.

Hb arvo on kuin mehutiiviste vesilasissa. Jos tiivisteehen lisää paljon vettä, mehu (hb) laimenee, jos ottaa vettä pois mehu väkevöityy (arvo suurenee)
 
zorav
Minulla siis simo-matala rauta-arvo ja hb tasoa 120. Viimeisen lääkärikäynnin jälkeen nämä todetessa sovimme, että otan 3 kk rautakuurin. Viikkoja mennyt n. +3 ja alkaa tuntua paremmalle, mutta joo... hengästys edelleen helposti :( Tätä jatkunut viime joulukuusta asti. Mäet tuntuu oudon raskaille ja olo jäykälle vaikka lenkkeillään koirien kanssa joka päivä n. 6 km.
Aloitin kuurin kahdella rautatabletilla per päivä, mutta se tuntui selkeästi olevan liikaa. Tällä hetkellä menee amppelsiinimehua, C-vitamiinia, moni-B -vitamiinia ja puuh... Joo, tuon maksan kanssa kannattaa varmaan olla varovainen. Maximi 3 kk tämän kuurin kanssa? HB varmaan jo nyt noussut "taivaisiin". Lääkäri arveli, että voi olla, että elokuulla otetaan injektiona tuota rautaa?
 

Yhteistyössä