Jos ei juuri kuntoile, niin onko liian rankkaa kävellä 20 km yhtämittaa?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Siis metsässä, maastossa polkua pitkin 20km päivässä? Nyt talvella? ON! Olis kesäkelissäkin rankka äkkiseltään ja etenkin on, jos on tarkoitus hangessa kävellä.

Tietysti toi "ei juuri kuntoile" on suhteellinen käsite. Jos kävelet tai pyöräilet joka päivä töihin, vaikka lyhenkin matkan ja edes kerran viikossa harrastat jotain, on jo eri juttu kuin ei ollenkaan tai vain satunnaisesti. Myös kantamusten määrä vaikuttaa.
 
halipupu harmaana
Riippuu varmaan vähän siitä mikä on kyseisen ihmisen BMI. Joillakin on ihan hyvä kunto ja paino pysyy normaalina ilman kuntoiluakin tai eivät sano sitä kuntoiluksi mitä tekevät. Jos on paljon ylipainoa ja kunto on huono, niin sitten tuollainen 20 kilsan lenkki voi olla aika rankka ihan ilman harjoitusta vedettynä eikä siitä ainakaan kuntoiluinnostus lisäänny, valitettavasti.
 
"vieras"
Riippuu varmaan vähän siitä mikä on kyseisen ihmisen BMI. Joillakin on ihan hyvä kunto ja paino pysyy normaalina ilman kuntoiluakin tai eivät sano sitä kuntoiluksi mitä tekevät. Jos on paljon ylipainoa ja kunto on huono, niin sitten tuollainen 20 kilsan lenkki voi olla aika rankka ihan ilman harjoitusta vedettynä eikä siitä ainakaan kuntoiluinnostus lisäänny, valitettavasti.
Mä taas väittäisin, että tähän vaikuttaa paljon enemmän ihmisen kunto kuin BMI. Laiha ihminen voi istua kaikki päivät sohvalla, kun ylipainoinen taas voi harrastaa liikuntaa. Varmasti on helpompi sille lihavalle liikkujalle kuin laihalle sohvaperunalle.
 
No itse olen kesäkelillä lähtenyt melkeinpä sohvalta kävelemään. Matkaa kertyi about 38km yhteensä päivän aikana. Hellettä pukkasi yms.
Tauot ja hyvä nesteytys + kunnon eväät, niin hyvin pärjäsin. Ihan kunnon hellelukemiin ei onneksi mittari noussut, mutta tarpeeksi lämmintä oli mm. kivojen rusketusraitojen saamiseksi :D
 
"vieras"
Jos mulla on päässyt lenkkeilyinnostus lopahtamaan, niin olen yleensä aloittanut uudestaan heti 10km kävelylenkeillä (eikä ole tuntunut rankalta aloitukselta), joten uskoisin että 20km taukojen kanssa ei olisi liian paha.
 
varovainen
Ikäkin vaikuttaa todennäköisyyteen saada rasitusvammoja, mutta olen onnistunut niitä pitkin ikääni hankkimaan. Ei kannata aliarvioida, voi olla vuosien riesa yksi harkitsematon päivä. Ja umpimettästä on ikävä lähteä kesken pois, usein se vamma alkaa tuntua vasta silloin kun on jo myöhäistä. En lähtisi.
 
Kyllä mä jaksaasin kävellä vaikka on reilusti ylipainoa. Ongelma on vain lonkka joka ei tuota kestääsi. Joskus se kestää muutaman kilsan kävelyn kivutta, mutta joskus kipu alkaa jo muutaman sadan metrin jälkeen. Ja kipu on pahimmillaan sellaasta, että kävelystä ei tahdo tulla mitään ja pakko pysähtyä hetkeksi lepuuttamaan vasenta jalkaa että joskus pääsee perille asti.

Mutta siis kunto kestää kyllä tuon. Lonkan takia en tuollaasia kävelyjä tee vaan teen pyörällä pitkiä lenkkejä silloon ku ei oo lunta ja jäätä.
 
"vieras"
Jos ei ole mitään terveydellisiä ongelmia esim. kipeytyvä selkä (jos täytyy kantaa varusteet mukana), lonksuvat polvet tai nivelet, tönköt lihakset. Niin urakasta varmasti selviää kunnialla, toki välillä voi kyl tuntua uuvuttavalta, riippuen maastosta ja nopeudesta. Ite muistan elävästi kun parisen vuotta sitten lähin patikoimaan luonnonpuistoon semmosen tähtitiede harrastaja joukon kanssa, ja silloin kyl matkantaitto oli tuskaa. Maa oli löllökköä, selässä oli painava rinkka, josta puuttui viel se lantionauha, lihakset oli tönköt ja oli heti alkuun ihan voimaton olo. Lisäksi urvelona olin vetänyt jalkaan uudet kengät, jotka sitten kipeytti jalkapohjat. Oli kyl tuskalliset 15km.
 
hahhah
Kyllä mä jaksaasin kävellä vaikka on reilusti ylipainoa. Ongelma on vain lonkka joka ei tuota kestääsi. Joskus se kestää muutaman kilsan kävelyn kivutta, mutta joskus kipu alkaa jo muutaman sadan metrin jälkeen. Ja kipu on pahimmillaan sellaasta, että kävelystä ei tahdo tulla mitään ja pakko pysähtyä hetkeksi lepuuttamaan vasenta jalkaa että joskus pääsee perille asti.

Mutta siis kunto kestää kyllä tuon. Lonkan takia en tuollaasia kävelyjä tee vaan teen pyörällä pitkiä lenkkejä silloon ku ei oo lunta ja jäätä.
Vähän ristiriitainen kommentti, kunnon puolesta jaksaa mutta lonkan ei, johtusko lonkkakipu liian vähästä käytöstä, eli rasittuu kun lähdet liikkeelle... Laihduta niin lonkkakin kestää kävellä...
 
Alleviivaan tuon kenkäasian.
Itse olen joskus taannoin hankkinut vaelluskengät. Olen niitä nyt kävellyt sisään työssäni, luultavasti ensi kesänä ne ovat parhaimmillaan. :)
 
Vähän ristiriitainen kommentti, kunnon puolesta jaksaa mutta lonkan ei, johtusko lonkkakipu liian vähästä käytöstä, eli rasittuu kun lähdet liikkeelle... Laihduta niin lonkkakin kestää kävellä...
Ei oo vähäästä käyttöä koska mä kuljen paljo kävellen ja pyörällä koska autoa ei oo. Lonkas on tekonivel joka vei aluksi kivut pois, mutta ne palas takaasi. Ei kaikki leikkaukset onnistu.

Äläkä jaksa lässyttää tuosta painosta. Ei edes lääkärit sano mitää tuosta painosta vaan lonkkaa seurataan onko nivel toimiva vai ei koska tuota mallia on ollu monta viallista. Mahdollisuutta uuteen leikkaukseen on tarjottu, mutta en oo ainakaa viä suostunu. Lääkärin mukaan se leikkaus ei siltikää takaasi sitä voinko elää ilman kipua.

Jos mulla olis aiva paska kunto niin en mä todellakaa jaksaasi tehdä mitää reilun 50km:n pyörälenkkiä kesähelteellä.
 
Noooo
Kyllähän tuon nyt jaksaa jos kerta taukojakin. Meillä 5v käveli viimekesänä 12km luontopolun ja olis kävellyt lisääkin. No ehkä huono esimerkki, mutta jaksaa kyllä.
 
Ei oo vähäästä käyttöä koska mä kuljen paljo kävellen ja pyörällä koska autoa ei oo. Lonkas on tekonivel joka vei aluksi kivut pois, mutta ne palas takaasi. Ei kaikki leikkaukset onnistu.

Äläkä jaksa lässyttää tuosta painosta. Ei edes lääkärit sano mitää tuosta painosta vaan lonkkaa seurataan onko nivel toimiva vai ei koska tuota mallia on ollu monta viallista. Mahdollisuutta uuteen leikkaukseen on tarjottu, mutta en oo ainakaa viä suostunu. Lääkärin mukaan se leikkaus ei siltikää takaasi sitä voinko elää ilman kipua.

Jos mulla olis aiva paska kunto niin en mä todellakaa jaksaasi tehdä mitää reilun 50km:n pyörälenkkiä kesähelteellä.
Minun sukulaisnaiselta oli koko tekonivelen ympärysalue kulunut ajan saatossa pois ja hänellä kivut johtuvat siitä, Siis mitä nyt tuolla lonkassa on noita rustoja, niin niitä ei ollut käytännössä ollenkaan. Jalkaa piti paikallaan lihakset.
 
Minun sukulaisnaiselta oli koko tekonivelen ympärysalue kulunut ajan saatossa pois ja hänellä kivut johtuvat siitä, Siis mitä nyt tuolla lonkassa on noita rustoja, niin niitä ei ollut käytännössä ollenkaan. Jalkaa piti paikallaan lihakset.
En tiä mikä tuolla mun lonkas mättää. Ei lääkäritkää tiä. Alunperin ongelmana oli reisiluun pääs oleva kuolio ja siitä reisiluun päästä poistettiin 25%. Tuon kuolion on aiheuttanu sytostaatit ja/tai kortisooni.

Kuvausten mukaan tekonivel on oikias asennos eikä vereen oo erittyny liikaa metallia. Jos metallia olis veres liikaa, niin se olis varma merkki siitä, että tekonivel on viallinen.
 
vierailija
Nyt esim vk loppuna perjantaina 21.7km eilen meni 19km ja tänään reilu 12km. Ei tunnu missään kävelen päivittäin ei ylipainoa ja tupakoin. Jokainen pystyy kävelee vaikka kylmiltään 30km se riippuu päästä hyvin paljon. Pelkkä ajatus kannattaa laittaa suuntaan minnekkään ei ole pitkä matka jos on vain aikaa. Itse kävelen parhaillaan 4-6tuntia ilman taukoja. Tykkään kävellä nimenomaan niin etten pyöri ympyrää vaan niin että maisema vaihtuu.
 
Nyt esim vk loppuna perjantaina 21.7km eilen meni 19km ja tänään reilu 12km. Ei tunnu missään kävelen päivittäin ei ylipainoa ja tupakoin. Jokainen pystyy kävelee vaikka kylmiltään 30km se riippuu päästä hyvin paljon. Pelkkä ajatus kannattaa laittaa suuntaan minnekkään ei ole pitkä matka jos on vain aikaa. Itse kävelen parhaillaan 4-6tuntia ilman taukoja. Tykkään kävellä nimenomaan niin etten pyöri ympyrää vaan niin että maisema vaihtuu.


Nii. Kai melkis kuka tahansa rämpii satasenkin jos saa nestettä.


Mutta onko se kakskytkilsaakaan mukavaa jos on tottunut parin kilsan päiväetenemään. Tuskin.

Mullw kymmenen kilometriä on normaalia. Kaikki sen päälle tuntuu jaloissa ja muuallakin. En viitsi, ellei ole järkevää syytä.
 

Yhteistyössä