raskausdiabetes ja herkut, saako edes joskus herkutella???

  • Viestiketjun aloittaja raskausdiabeetikko
  • Ensimmäinen viesti
raskausdiabeetikko
Heippis

Eli 3 vkoa sitten todettiin tämä raskausdiabetes ja olen orjallisesti noudattanut ruokavaliota ja laskenut hiilareita eikä sokeriarvot ole kertakaan menneet rajaarvojen yli.

Nyt kuitenkin himottaisi herkutella jollain hiilaripitoisella kuten hampurilaisella tai karkilla.

Lähinnä himoitsen karkkia. Mietin tässä että onhan olemassa laitti limuja ja atkins lähes hiilarittomia suklaapatukoita,mutta onko noiden keinomakeutusaineiden syömisessäkään järkeä. Onko niiden vaikutusta kasvavaan sikiöön tutkittu?

Miten siis toimia? Onko viisaita neuvoja?
 
::::
Itse kyllä ihan tietoisesti kokeilin sitä, miten eri ruoka-aineet vaikuttaa sokeriarvoihin. En siis tarkoita pelkästään jotain herkkuja, vaan kaiken kaikkiaan. Mulla oli niin, että hiilaripitoiset herkut (esim. kokeilin kerran syödä 10g lakua) nosti sokereita selvästi - ei rajojen yli mutta mulla oli tavoitteena pitää sokerit mahdollisimman tasaisina. Jos taas söin vähän maitosuklaata, esim. 20g pikkupatukan, 1h tai 2h arvot oli hyvät, mutta seuraavan aamun paasto oli normaalia korkeampi. Tummaa suklaata (min. 75% kaakaota) saatoin syödä vaikka pari palaa päivässäkin ilman, että se olisi vaikuttanut sokereihin mitenkään. Silloin osallistuin aika paljonkin näihin rd-keskusteluihin ja totesin, että on hyvin yksillöllistä, miten sokerit kenelläkin käyttäytyy. Kannattaa siis kokeilla ja mittailla sokereita ahkerasti!
 
raskausdiabeetikko
No mä en ole testannut nostaako se sokereita. Villi veikkaus on että saattaa nostaa sillä söin tänä aamuna 3 näkkäriä kahden sijaan ( 3 näkkärissä hiilareita 21 grammaa) ja kupin kahvia taatusti siis alle 30 hiilaria. Niin olihan se tunnin päästä se sokeri 7,8 eli juuri tasan se yläraja-arvo.

Eli tästä voisi päätellä sen että herkutkin nostavat sokereita. Mutta pitääkö tässä nyt oikeasti kärvistellä loppuun saakka, kun ei voi toteuttaa yhtäkään raskauden aikaista mielitekoa.
 
"joops"
Söin kyllä karkkia ja myös hampurilaisia,pizzaa,ranskalaisia..mutta nuo ei ollut joka päiväisiä! voi sokerit hetkellisesti nousta jos kaameen määrän karkkia vedät,mutta kun syöt kohtuudella niin ei pitäisi ongelmia olla! Itselläni ei kyllä sokerit paljon heitelleet, lapsi oli 3640g..ei siis mikään jättiläinen :)
 
::::
Koita jotain sellaista herkkua, jossa on mahdollisimman vähän hiilareita.

Ja kyllä se vaan niin menee, että sokerit pitää pitää mahdollisimman tasaisina. Jos sulle alkaa tulla ylityksiä, joudut pian alkaa pistää insuliinia. Ja vauvahan tietysti kärsii heittelevistä sokeriarvoista.
 
"vieras"
Tuo herkutteluhan tosiaan riippuu ihan niistä sinun sokeriarvoista! Niin kauan kun sokerit ok, niin ei silloin tållöin herkuttelusta haittaa ole.
Itselläni kaksi arvoa rasituksessa tosi pahasti pielessä ja silti mikään muu kuin reilu annos karkkia ei nostanut sokereita. Kaikki arvot pysyivät siis sallitun rajoissa vaikka useana iltana otin palan jäätelöä ( sokerit tunnin siitä aina vain esim 5.5). Sitten vasta kun söin irtokarkkia 100g niin arvot pompsahti esim 8.8. Enpä sitten syönyt irtokarkkeja sen koommin. Raskausajan painonnousu vain 7kg vaikka bmi 22. Vauva painoi 3,7kg laskettuna päivänä.
 
"vieras"
Ekassa olin tosi tunnollinen.. Tokassa sitten muutaman kerran söin jotain hyvää. Huomasin, että esim. suklaa ei nostanu mulla arvoja. Mutta esim. puuro nosti koholle.. Mulla ei omatunto sallinu oikein herkuttelua.
 
diabeetikko
Suklaa nostaa hitaammin ja tasaisemmin kuin pussi karkkeja. Tummaa suklaata löytyy myös vähäsokerisena! Popparit on myös vähähiilarinen, kun vertaa samankokoiseen kulhoon sipsejä. Enemmin kannattaa vaikka herkutella vähäsen silloin tällöin kuin vetää kunnon överit...
 
raskausdiabeetikko
Niin haluan painottaa että olen siis ollut todella tunnollinen tämän asian kanssa. Mutta nyt on sellainen tunne että jos en syö jotain hyvää ratkean liitoksistani. Onkohan se sitten vauvalle hyväksi että olen näissä fiililksissä seuraavat 10 vkoa?

Tämä purkaus nyt johtuu taas ihan siitä, että kerroin halustani syödä karkkia miehelleni joka saman tien tiuskaisi minulle , että noh miksi et nyt sitten saman tien pistä suoraan suoneen sitä sokeria, että etko tajua olevasi diabeetikko.

No tajuan toki. mutta hän ei taida tajuta raskauden aikaisia mielitekoja, joita olen todella hyvin tähän mennessa vastustanut.
 
Ggg
Sun pitää tarkkailla miten sun elimistö hoitelee. Mulla 2 rd raskautta sokerit pysy 4-6 välillä. Tosin kolme näkkii huh aivan liikaa. Ennen 20vkk en ollut niin tarkka. Mulla pysy yleensä ruuan jälkeiset arvot 5.5 tai alle. Mutta en syöny kuin näkkärin aamulla (olen huono syömään aamupalaa) ja ruisleipää illalla, muuten en leipää. Jätin myös marjat, hedelmät pois kokonaan. En syönyt välipalaakaan koska ei ollut nälkä.
Tarkista hiilarien määrä herkuista. Se jätski pikari mitä kouluissa saa välillä...siin on vähän...kävi mulle. Eskimo ja kingis muistaakseni. Ja jos syöt hampparin niin sen jälkeen kunnon lenkille. Auttaa polttamaan hiilareita. Nugetteja pystyin syömään, mulla ei niistä kohonnut. Ketsupeissa on paljon sokerii jätä ne. Kuuntele kehoas. Söin enemmän protskuu kuin ois ns saanu, mut pysy nälkä pois. Ja söin vain 10% tai alle juustoja ja leikkeleitä. Vältä maitoa, se nostaa sokereita ja vauva kasvaa huomattavanpaljon enemmän. Ja kun jos juot niin laktoositonta, siin on vähemmän sokerii. Korkeintaan 1,5dl lounaalla ja päivällisellä. Korvaa mieluummin jollain muulla. On jotain maustamattomia jugurtteja, rahkoja ja muita mitä voi kokeilla. Mut musta ne maistuu hirveelle.
Mulle lääkärit sano ekasta että iso tulee 5 kg painava...noh kumpikaan lapsista on ollu alle 3,5kg. Toisesta 3,8kg....oli jo lähempänä.
 
raskausdiabeetikko
En kyllä ymmärrä miksi 3 näkkäriä olisi liikaa. Jos yhdessä siivussa on 7 grammaa hiilareita eli yhteensä 21 ja aamiaisella saa syödä ohjeistuksen mukaan 20-30 grammaa hh. Mulla on sitten vissiin ihan sikahuono hiilareitten sietokyky.
 
::::
En kyllä ymmärrä miksi 3 näkkäriä olisi liikaa. Jos yhdessä siivussa on 7 grammaa hiilareita eli yhteensä 21 ja aamiaisella saa syödä ohjeistuksen mukaan 20-30 grammaa hh. Mulla on sitten vissiin ihan sikahuono hiilareitten sietokyky.
Mitä muuta söit aamiaisella? Pelkkää kuivaa näkkäriä?

Ja kuten todettua, hiilareidensietokyky raskausdiabeetikolla on yksilöllinen. Joku pystyy syömään enemmän hiilareita, joku toinen vähemmän. Rd-ruokavaliossa on muistaakseni n. 180hh päivässä (omista rd-ajoista on jo aikaa, en muista ihan varmaan, mutta sinä tiedät paremmin) mutta itse en voinut syödä kuin n. 100hh, jos halusin, että sokerit pysyy tasaisina (ja halusinkin).

Yritä muistaa, että kyseessä on kuitenkin vain rajallinen aika. Sen ajan kuin vauvasi on kohdussasi, hän on täysin riippuvainen sinun valinnoistasi. Ja edelleen, hae niitä rajojasi! Kokeile _kohtuudella_ jotain mielitekoasi ja mittaa sokerit. Vain sillä tavalla voit oppia, mitä voit syödä ilman sokereiden nousemista liian korkeiksi.
 
raskausdiabeetikko
no en tieteskään syönyt pelkkää kuivaa näkkäriä, en nyt vain nähnyt tarpeelliseksi sanoa, että päällä oli ohuen ohutta leikkelettä, kurkkua ja paprikaa ja kuppi kahvia laktoosittomalla maito tilkalla.

Ja itse olen saanut ruoka ohjeet joissa hiilari määrät ovat 160-230 grammaa hiilareita päivässä.
 
::::
no en tieteskään syönyt pelkkää kuivaa näkkäriä, en nyt vain nähnyt tarpeelliseksi sanoa, että päällä oli ohuen ohutta leikkelettä, kurkkua ja paprikaa ja kuppi kahvia laktoosittomalla maito tilkalla.

Ja itse olen saanut ruoka ohjeet joissa hiilari määrät ovat 160-230 grammaa hiilareita päivässä.
Ok, en pahalla. Halusin vaan varmistaa, että ymmärrät kuitenkin, että kaikissa noissa muissakin on hiilareita. Niin leikkeleessä, kurkussa, paprikassa kuin maidossakin. Esim. paprikasta saattaa saada yllättävän paljon hiilareita (sis. 63% hiilareita) määrästä riippuen. Mutta varmasti sen tajusit :)
 
"vieras"
Ymmärsinkö oikein: sulla on ENÄÄ 10 viikko jäljellä raskautta? Se on lyhyt aika!

OIkein kovassa himossa syö vaikka yksi lempikarkki tai yksi pala suklaata. Mutta testaa sokerit. Ja mieti joku sallittu herkku tilalle mieluummin. Tai vaikka suklaanmakuista teetä. Mieti, että moni lopettaa tupakoinnin vauvan vuoksi. Jos siihen pystyy, pystyy jättämään herkutkin vähäksi aikaa.
 
raskausdiabeetikko
No kaikki on suhteellista, mikä jollekin on lyhyt aika voi toiselle olla pitkä aika. Itsellä on ollut paljon hankaluuksia tämän raskauden kanssa. Kohdunrungosta löytyi mm kasvain, on arpia, on kiinniikkeitä, rakko ei ei pelaa kiinnikkeiden takia. Saikulla ole ollut jo pitkään kipujen takia ja sitten vielä tämäkin. Niin ettei vaan yhtään pääsisi nauttimaan raskaudesta tai mistään kivasta.

Että joo 10 vkoa se on melko suhteellinen käsitys.
 
"hei"
Se riippuu siitä, miten sun sokrut käyttäytyy.

Mä en pystynyt. Todettiin rv 14 ja sen jälkeen meni ehkä pari viikkoa, et ei vaan pystynyt. Mulle henk. koht. tuo 7,8 on jo tosi kova arvo, siitäkin tulee huono olo. Eipä sitä herkkua tee mieli, kun sen jälkeinen olotila on ihan karsee.
 
raskausdiabeetikko
Niin ja tuossa leikkelepaketissa lukee että 100 grammassa leikkelettä on hiilareita 0,1. Eli leikkele tuskin nosti niitä sokereita tai 9 kurkkusiivua tai 3 paprikasiivua. Ymmärrän toki että niissäkin hiukan on , mutta ei merkittävästi.
 
Mulla on kanssa rd. Ja aamupalalla selkeästi vaikein saada pysymään arvot alhaalla. Nyt on pysynyt hyvin, kun olen syönyt minihiilari-ruisleipää pari palaa. Tavallinen ruisleipä sen sijaan nosti arvot tosi ylös. Mutta kaikilla muilla ruoilla arvot pysyy hyvin kurissa. Eli voin jälkkäriksi hyvin ottaa muutaman palan suklaata tai pienen pullan tms. eikä arvot nouse liikaa. Olen muiltakin kuullut, että aamupala nostaa pahimmin. Tämäkin on yksilöllistä, mutta oliskohan sullakin näin? Kokeile jonkun muun aterian jälkeen jokin pieni herkku jälkkäriksi, esim. eskimopuikko, minipulla, keksi tai pari, muutama suklaapala ja mittaa tunti siitä ja seuraile muitakin sen päivän ja seuraavan aamun paastoarvoa. Mulla tollanen pieni jälkkäri ei muuta arvoja suuntaan eikä toiseen.
 

Yhteistyössä