Psykiatrin mielestä väsymykseni voi tarvita sairaalahoitoa

• Viestiketjun aloittaja jos joku tietäisi
  • Ensimmäinen viesti
jos joku tietäisi
siis oikeasti? Jos todetaan että on niin väsynyt. sairaslomaa kirjoitti vajaa 4kk, olen siis nyt kotona. Onko yleistäkin että sairasloma heti alkuun näin pitkä vai olenko toivoton tapaus?

"Vieras"
Onko sulla testattu kilpirauhasarvot TSH ja T4V? Monella noiden ottamatta jättäminen johtaa siihen että kilpirauhasen vajaatoiminta jää hoitamatta ja joutuu masennus/väsymyskierteeseen ja lääkitykseen.

jos joku tietäisi
kilpirauhaskokeet otettu pariinkin kertaan ja olleet normaalit. Todettu myös vaikea masennus johon liittyy väsymys enkä jaksa juuri mitään. sairaslomaa nyt ihmettelen kun muut saaneet jotain pari vkoa ja minulle kirjoitettiin liki se 4kk. Mieltäni vaivaa lääkärin sanat " väsymys saattaa tarvita siaraalahoitoa" mihinkäs lapset sitten? apua, ei olisi koskaan pitänyt puhua väsymyksestä vaan yrittää käydä töissä ja pysyä mukana. Ei paljon innosta mennä lääkärin luokse uudelleen kun b-lausunnon sain luettavakseni jossa mm. totesi minun suojautuneena peittämään pärjäämiseni ja jaksamiseni. lisäksi lausunnossa oli muiden lääkäreiden kommentteja joita en ole koskaan saanut tyyliin "kiinnitetty huomiota potilaan väsymykseen joka ollut ennen sairaslomalle jääntiä vaikea-asteistakin vakavampaa". Jospa lopetan käynnit ja ilmoitan ettei enää väsytä ja palaan töihin

jtye
mä en tiedä asiasta mutta pakko kommentoida kuitenkin sen verran että kamalaa että lääkärit tekee tommosia ehkä liioiteltujakin lausuntoja...miten tosta nyt pääset ylös ja pois kun viel ärupeaa pelottamaan jos laittavat "pakkohoitoon"? Vai voiko väsymyksestä edes laittaa...tuskimpa. lepäät nyt sen saikun oikein huolella ja aloittelet sitten työntekoa. onko sulla mielialalääkitystä??

"helmi"
no ei ne voi määrää sua sairaalahoitoon(siis meinasiko psykiatri laittaa sut psykiatriselle osastolle?) siis tarkoitan että m1 lähetettä ei voida laittaa jos potilas ei ole vaaraksi itselleen tai muille! eli pakkohoidon kriteerit ei kyllä pelkällä väsymyksellä täyty.

eikö se sitten sun tai lääkärin mielestä riitä jaksamiseen että pääsit sairaslomalle? eiköhän se olokin ala kohentua pikkuhiljaa kun ei tartte suorittaa.

tää on just tässä yhteiskunnassa törkeää, kun ei voi hakea itelle apua,saamatta samalla jonkinasteista stressiä, älytöntä.

mm. totesi minun suojautuneena peittämään pärjäämiseni ja jaksamiseni.

tuossa lauseessa ei ole mitään järkeä!

"vieras"
Voimia masennuksen ja väsymyksen kanssa taisteluun! Ota toi sairasloma sellaisena, että keskityt itseesi ja omaan vointiisi, yrität parantua ja voida paremmin :) Ei sua mihinkään tahdonvasaiseen hoitoon laiteta, ellet ole ihan vaaraksi itsellesi ja muille.

jos joku tietäisi
[QUOTE="helmi";28109507]no ei ne voi määrää sua sairaalahoitoon(siis meinasiko psykiatri laittaa sut psykiatriselle osastolle?) siis tarkoitan että m1 lähetettä ei voida laittaa jos potilas ei ole vaaraksi itselleen tai muille! eli pakkohoidon kriteerit ei kyllä pelkällä väsymyksellä täyty.

eikö se sitten sun tai lääkärin mielestä riitä jaksamiseen että pääsit sairaslomalle? eiköhän se olokin ala kohentua pikkuhiljaa kun ei tartte suorittaa.

tää on just tässä yhteiskunnassa törkeää, kun ei voi hakea itelle apua,saamatta samalla jonkinasteista stressiä, älytöntä.

mm. totesi minun suojautuneena peittämään pärjäämiseni ja jaksamiseni.

tuossa lauseessa ei ole mitään järkeä![/QUOTE]

b-lausunnosta poimittua potilas ikäisensä oloinen, hoikkarakenteinen, ulkoisesti huoliteltu nainen. En todellakaan ole näitä mitä kirjoittanut. Vuorovaikutksessa suora, kommentoiva ja hieman kireän oloinen. spontaania kerrontaa ei tuota, kysymyksiin vastaa lyhyesti. Tunneilmaisu vaisua, mahdollisesti suojautuneena kuvaa toimivuuttaan ja pärjäämistään. Tulee vaikutelma etä potilas suojautunut ja viimeiseen asti reipas. ja nämä kirjoitettu minusta yhden tapaamisen perusteella. Jos olisin tiennyt nyt saavani hullun paperit en olisi koskaan mennyt työterveyteen valittamaan väsymystä. nyt pelottaa että hakevat johonkin hoitoon koska olen väsynyt. Huoli lapsista koska olen yh ja 3 lasta vielä kotona. Apua

Jos joku tietäisi
No sitä varten se M1 että sillä jaksolla arvioidaan kunnolla psyykkinen tila. Ja Itselleen/muille vaaraksi olo on muutakin ku se että uhkailee hengen ottamisella..
Mutta että väsymyksen takia? lausunnossa luki myös ettei ole psykoosin oireita eikä itsetuhoisuuteen viittaavia oireita. Mitähän lääkäri mahtoi tarkoittaa? Jos en reipastu niin sairaalaan.

Jos joku tietäisi
[QUOTE="tiina";28109607]Tuo on kyllä vaikeaa kun lääkärit monesti liioittelevat ja sitten siinä on aika lirissä sossujen yms kanssa jos katsovat että on muka liian masentunut.[/QUOTE]

Miksi sossujen kanssa? En ole missään tekemisessä. Lääkärihän voi tehdä lastensuojeluilmoituksen jos katsoo väsymykseni olevan uhka lasten henkiselle kasvulle. opin tästä sen etten koskaan enää myönnä väsymystäni vaikka pää olis kainalossa. Onkohn mun pakko käydä psykiatrin luona? Jos ilmoitan ettei enää väsytä ja voin todella hyvin

"tiina"
Alkuperäinen kirjoittaja Jos joku tietäisi;28109624:
Mutta että väsymyksen takia? lausunnossa luki myös ettei ole psykoosin oireita eikä itsetuhoisuuteen viittaavia oireita. Mitähän lääkäri mahtoi tarkoittaa? Jos en reipastu niin sairaalaan.
Mä olen joskus ollut lievän masennuksen takia sairaalassa ja sieltä ei ollut kovin helppo päästä pois,tuntui että sairaammat pääsi helpommin kotiin.

"tiina"
Alkuperäinen kirjoittaja Jos joku tietäisi;28109646:
Miksi sossujen kanssa? En ole missään tekemisessä. Lääkärihän voi tehdä lastensuojeluilmoituksen jos katsoo väsymykseni olevan uhka lasten henkiselle kasvulle. opin tästä sen etten koskaan enää myönnä väsymystäni vaikka pää olis kainalossa. Onkohn mun pakko käydä psykiatrin luona? Jos ilmoitan ettei enää väsytä ja voin todella hyvin
No se lääkäri voi tehdä tietämättäsi ilmoituksen sossuun mulla oli joskus vääntöä niiden kanssa kun kävin psykiatrisella sairaanhoitajalla juttelemassa ja se oli ollut kuulemma huolestunut jostakin ja ilmoitti juttelumme sossuun,sossun kautta sitten asia selvisi.

jos joku tietäisi
[QUOTE="tiina";28109647]Mä olen joskus ollut lievän masennuksen takia sairaalassa ja sieltä ei ollut kovin helppo päästä pois,tuntui että sairaammat pääsi helpommin kotiin.[/QUOTE]

halusitko itse vai laittoivatko? Ei ole pakko kertoa. Minua huolestuttaa lapset, nuorimmat vasta 6 ja 8 vuotiaat. Jos sinut otettu sairaalaan lievän masennuksen takia niin mihinkähän ne minut sitten laittaa kun todettu vaikea masennus ja joka ollut ennen sairaslomalle jääntiä vieläkin vaikeampi asteista. Kauanko jouduit olemaan

"tiina"
Alkuperäinen kirjoittaja jos joku tietäisi;28109682:
halusitko itse vai laittoivatko? Ei ole pakko kertoa. Minua huolestuttaa lapset, nuorimmat vasta 6 ja 8 vuotiaat. Jos sinut otettu sairaalaan lievän masennuksen takia niin mihinkähän ne minut sitten laittaa kun todettu vaikea masennus ja joka ollut ennen sairaslomalle jääntiä vieläkin vaikeampi asteista. Kauanko jouduit olemaan
Laittoivat sinne ja aika monta viikkoa muistaakseni olin vaikka en kovin huonossa kunnossa ollut,tästä jo yli 10v aikaa.

jos joku tietäisi
[QUOTE="tiina";28109695]Laittoivat sinne ja aika monta viikkoa muistaakseni olin vaikka en kovin huonossa kunnossa ollut,tästä jo yli 10v aikaa.[/QUOTE]

Kiitos kun kerroit. ja ilmeisesti voit hyvin nyt. Jos olisin tiennyt mitä tästä seuraa olisin ollut hiljaa ja kestänyt. harmittaa. Mielummin töissä kun sairaslomalla melkein puoli vuotta heti putkeen ja tiedä häntä mihin mut laittavat

Kerro sille lääkärille että sinua pelottaa nää mainitsemasi asiat ja että koit että lausunto oli liioitteleva. Ihan sillai asiallisesti. Ei sinua mihinkään pakkohoitoon laiteta, se on Suomessa kuitenkin aika vaikeaa ja täysin turhaa jos olet halukas osallistumaan avohuollon kuntoutustoimenpiteisiin. Myöskään lapsiasi ei tosta noin vaan viedä mihinkään. Onko sulle tarjottu perhetyöntekijän apua kotiin, että saisit levättyä? Itselleni tarjottiin. Minulla myös väsymystä(neurologisperäistä), mutta ei masennusta, ja minulle annettiin mahdollisuus sellaiseen jos haluan. Minulla kuitenkin tukiverkkoa sen verran etten ole kokenut tarpeelliseksi. Missään nimessä älä jatka terveen teeskentelemistä, jollet kerran terve ole, tai olet pian oikeasti sellaisessa kunnossa, että kaikki leviää käsiin. Kukaan ei jaksa ikuisesti esittää että kaikki on hyvin, vaikkei ole. Tämän tiedän kokemuksesta. On hyvä että hait apua ja uskon että tilanne kääntyy parempaan, jos vain itse haluat niin.

"tiina"
Alkuperäinen kirjoittaja jos joku tietäisi;28109723:
Kiitos kun kerroit. ja ilmeisesti voit hyvin nyt. Jos olisin tiennyt mitä tästä seuraa olisin ollut hiljaa ja kestänyt. harmittaa. Mielummin töissä kun sairaslomalla melkein puoli vuotta heti putkeen ja tiedä häntä mihin mut laittavat
Voin ihan ok.Noiden psykiatrien yms kanssa saa olla varovainen juuri sossujen pelon takia.Kurja juttu kun apua tarvitsisi mutta sitä ei uskalla hakea ettei joudu silmätikuksi.

"vieras"
En halua vähätellä, mutta kuulostaa todella omituiselta. Olen itse ollut psykiatrisella osastolla loppuunpalamisen (?) takia enkä todellakaan olisi pystynyt töihin, kun hyvä että jaksoin nousta ja syödä. Ei se ollut mitään pakkohoitoa. Suljettu osasto, mutta vapaa kulku ja sitten kun halusin niin pääsin saman tien kotiin.

Joku esim. päiväsairaala hoito voisi olla hyvä sinulle. Siellä ollaan päivä ja illat ja yöt kotona. Kuntoutus on intensiivisempää kuin jos olet kotona ja käyt kerran kuussa jossain juttelemassa. Masennuksen hoidossa tehokkainta on terapian ja lääkityksen yhdistelmä.

gdgf
Kuulostaa kyllä hullulta! Mutta näinhän ne psykan puolen henkilöt toimii... analysoi kaiken näkemänsä omassa mielikuvituksessaan ja tekevät sen perusteella lausuntoja.

Jos koet että jaksat olla lasten kanssa ihan ok illalla kun tulevat koulusta ja eskarista jne. ja jok ehdottaa sairaalahoitoa niin sinulla on oikeus siitä kieltäytyä. Saathan levättyä lasten ollessa koulussa ja hoidossa ja se aika kannattaakin käyttää lepoon ja oman jaksamisen parantamiseen.

Onko sinulla fyysisiä vaivoja väsymyksen lisäksi?

Yhteistyössä