Toimiko myyjä oikein? Erikoinen asiakaspalvelu kokemus...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="alkup";28080611]Palveli joo, mutta tuote oli minulla kädessä varattuna jo. Siksi en ihan ymmärrä. Mitä jos minä olisin kassalla ja sanoisin sitten vielä, että "otan lisäksi tuon lyhdyn mikä on tuolla takana olevalla rouvalla kädessä". Samassa liikkeessä myynnissä siis kankaita ja muuta sisustustavaraa. Onko minulla siis oikeus jonossa edellä olevana ottaa joltain viimeinen lyhty, jos nyt vain satun ehtimään ensin kassalle vaikka tuote olisikin jo toisen kädessä? Vai koskeeko tämä kankaita vain?[/QUOTE]
Yleensä noissa on ohjeistus, että myyjä pyydetään paikalle leikkaamaan vahakangas. Jos näin oli, niin se toinen oli ennen sinua vuorossa.

[QUOTE="viima";28081252]eli kaupassa kuin kaupassa kukatahansa mua ennen kassalla jonottava voi tulla ottamaan tuotteen mun kädestä ja sen on ok. selväpyy. täytyypä tämä muistaa.v[/QUOTE]

Jos nyt haluat oikeasti vääntää tätä asiaa kuin idiootti. jolla käy viima päässä, niin siitä vaan. Enpä usko, että tässä sivistysvaltiossa tällaista tapahtuu esim. marketissa, jossa on tarkoitus kerätä kärryyn tai koriin halutut tuotteet asiakkaan toimesta. Tietysti sielläkin voi joku ottaa hyllystä viimeisen muropaketin laatuaan, mutta silloin on kysymys eri tilanteesta. Ehkä sinuntapaisesi kuluttajan olisi hyvä mennä jollekin käyttäytymiskurssille tai edes jollakin tavoin pyrkiä saavuttamaan sellainen ymmärrystaso, jolla voi asioida kaupassa ilman konflikteja.

Periaatteessa siis kaupassa olevat tuotteet on kaupan omaisuutta, eikä niitä voi siis palstan mukaan varata eli ruokakaupassa voi ottaa tuotteita toisen ostoskärrystä tai kenkä kaupassa voi mennä sovittamaan viimeisen parin toista kenkää ja lampsia kassalle ja kertoa ostavansa kenkäparin, jonka toinen kenkä on toisella asiakkaalla jalassa :)

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;28081276:
No ei tietenkään. Mutta jos joku sen sinun kädestäsi nappaa, ei se ole mitenkään sen myyjän syy, joka sen tuotteen sitten tälle napanneelle asiakkaalle myy.

mut tässä tilanteessahan se myyjä oli sen tuotteen hakenut.

kenen syy, sitä en tiedä. mut törkeää käytöstä joko myyjältä, jos tiennyt ettette ole samaa porukkaa, ja toiselta asiakkaalta kun tahtoo tavaran toisen kädestä.

no joo. todennäköisesti myyjä on luullut et ootte samaa porukkaa kuten joku jo sanoikin. ap:n olis pitäny sanoa asiasta ja tän toisen asiakkaan olis pitäny myöntää tappionsa.

voihan olla et tää kankaan saanut asiakas näki sen vast kun se oli ap:n kädes ja päättikin silloin et toihan sopii meille täydellisesti.

Myyjän olisi pitänyt menetellä siten, että olisi ottanut kangaspakan, laittanut sen piiloon takahuoneeseen ja sanoa, että menette nyt molemmat istumaan tuonne tuoleille kymmeneksi minuutiksi huonon käyttäytymisenne vuoksi. Aivan kuin lapset olisivat riidelleet viimeisestä karkista.

No jo on taas vastauksia. En tiedä miten kukaan voisi perustella myyjän käytöksen asialliseksi, kun tämä mitäänsanomatta tuli ja nappasi sen minulta. Ja kyllä myyjästä näki, että hän tiesi ihan hyvin ettei olla samaa seuruetta, vaikka eihän sitä tietysti täällä kukaan usko. Toinen asiakas oli tullut aiemmin jo liikkeeseen. Oli itseasiassa aika piilossa siellä toisessa peränurkassa niin, että näin hänet vasta kun käveli likemmäs kassaa siinä myöhemmin. Itse olin siinä vaiheessa jo ehtiny tkysyä myyjältä kankaasta. Ja tilannehetkelläkin meillä oli väliä ainakin viisi metriä eli meitä ei mitenkään voinut pitää samana seurueena.

Mutta ihan sama.

[QUOTE="viima";28081270]mä en ole yhdessäkään kangaskaupassa koskaan odottanut et myyjä tulee antamaan mulle hyllystä kangaspakan ja leikkaa siitä pätkän. aina olen itse nostanut haluamani rullan leikkuupöydälle ja odottanut siinä et myyjä sen mittaa ja leikkaa jonka jälkeen yhdessä menemme kassalle jotta saan tuotteen maksaa. missä on tälläinen kaupa joissa jonotetaan vuoroa kassalla? ja onkosiel vuoronumerot vai?[/QUOTE]

Tuo ei aloittajan mukaan ollut mikään kangaskauppa vaan sisustuskauppa. Niissä käytäntö on eri ja usein niiden kangasrullien luona on joku lappu, jossa lukee, että pyydä myyjä paikalle.

[QUOTE="vieras";28081317]Periaatteessa siis kaupassa olevat tuotteet on kaupan omaisuutta, eikä niitä voi siis palstan mukaan varata eli ruokakaupassa voi ottaa tuotteita toisen ostoskärrystä tai kenkä kaupassa voi mennä sovittamaan viimeisen parin toista kenkää ja lampsia kassalle ja kertoa ostavansa kenkäparin, jonka toinen kenkä on toisella asiakkaalla jalassa :)[/QUOTE]

Palstan mukaan mitään tekoa ei voi perustella, vaan lain mukaan. Lain mukaan liikeellä on oikeus päättää kenelle se tuotteensa myy. Olkoon sitten niin, että se on jonkun mielestä huonoa käytöstä. Ja kyllä voi lampsia kassalle ja sanoa, että ostaa kenkäpärin, koska se joka tässä tapauksessa on ensin kassalla ja tekee ostopäätöksen on liikkeen kannalta oikeutettu ostamaan tuotteen. Kenkäparia ei liike voi jakaa asiakkaiden kesken.

Tätä väittelyä voi käydä vaikka kuinka pitkään ja perusteluna tuntuu olevan vain se, miten kukin suhtautuisi kyseiseen tilanteeseen. Edelleen, jos ruokakaupassa vie toisen kärryistä maksamattomia tuotteita ei syyllisty varsinaisesti mihinkään rangaistavaan, mutta se taas osoittaa erittäin huonoa käytöstä.

Laissa on toki erilaisia mainintoja omistusoikeuden siirtymisestä ja siitä onko kyseessä erityinen tuote vai joukko tuotteita, jotka ovat yleisesti myynnissä. Jos joku haluaa sitten lähteä tällaista kysymystä puimaan vaikkapa oikeudessa, niin siitä vaan. Olisi käräjilläkin taas hauskaa.

[QUOTE="vieras";28081369]Kumpi asiakas on tässä tilanteessa asiakas?[/QUOTE]

Pitää huomioida kaikki asiakkaat. En voi vastata kun en ole ollut myyjänä tuossa tilanteessa.

Onko sinua opitettu, että sääntöjä noudatetaan myös kaupoissa? Näissä kaupoissa on ollut se sääntö, ettei asiakas saisi itse napata niitä rullia mukaan vaan täytyy pyytää myyjän paikalle. Ainakin toinen asiakas tajusi noudattaa sääntöjä.
Eikö sinua opitettu odottamaan omaa vuoroa kun täytyy päästää kysymään asioita vaikka ennen sinua on muita asiakaita?
Otatko myös ruokakaupoissa hyllyt mukaan kun / jos niin haluat?
Enpäs usko, että toinen asiakas kiusataakseen valitsi just sun nappamas kangasta.

Myyjä ei toiminut oikein, mutta periaatteessa se toinen asiakas oli ennen sinua joten jos tarvitsi sitä vahakangasta niin periaatteessa hänellä oli oikeus saada sitä ennen sinua. Hankala tilanne. Myyjän käytös oli kyllä tylyä. Puhumalla tuollaiset asiat hoidetaan.

Paskat oli ennen. Kuvittele tilannetta: Olet kaupassa ja otat kärryysi viimeisen maitopurkin. Kassalla edelläsi oleva huomaa sen, ottaa maitopurkin sinulta koska hänhän oli ensin kassalla. Tai olet lelukaupassa ostamassa lapsellesi lahjaksi hittilelua. Käsissäsi on viimeinen kappale ja olet kassajonossa. Edelläsi oleva asiakas kysyy myyjältä eikö leluja enää ole. Kyllä on sanoo myyjä ja nappaa sen käsistäsi...

Paskat oli ennen. Kuvittele tilannetta: Olet kaupassa ja otat kärryysi viimeisen maitopurkin. Kassalla edelläsi oleva huomaa sen, ottaa maitopurkin sinulta koska hänhän oli ensin kassalla. Tai olet lelukaupassa ostamassa lapsellesi lahjaksi hittilelua. Käsissäsi on viimeinen kappale ja olet kassajonossa. Edelläsi oleva asiakas kysyy myyjältä eikö leluja enää ole. Kyllä on sanoo myyjä ja nappaa sen käsistäsi...

Kyllä se toinen oli ensin. Hän oli jonossa ennen aloittajaa, ja jos kerran myyjä tarvitaan kangasta leikkaamaan, oli hänen vuoronsa pyytää sitä myyjää ensin.

ELi koska kyseessä on tuote, joka on ns. myyjän takana, eli tuotteen saamiseen tarvitsee myyjän, niin se joka jonotti sen myyjän luokse ennen aloittajaa, oli ensin vuorossa.

Ootko varma ettei siitä rullasta olis riittänyt molemmille vai meinasitko ostaa koko rullallisen joka tapauksessa? Huonosti toimi myyjä, mutta olisi siinä pitänyt joka tapauksessa selvittää että riittääkö siitä molemmille. Eihän sekään ois ollut oikein että sä pidät sitä kädessä ja siinä olis vaikka kolme metriä, tuo nainen ois halunnut sitä metrin, muttei saa, koska se on sun kädessä, sitten sä ostat siitä vaan metrin.

[QUOTE="vieras";28081361]Palstan mukaan mitään tekoa ei voi perustella, vaan lain mukaan. Lain mukaan liikeellä on oikeus päättää kenelle se tuotteensa myy. Olkoon sitten niin, että se on jonkun mielestä huonoa käytöstä. Ja kyllä voi lampsia kassalle ja sanoa, että ostaa kenkäpärin, koska se joka tässä tapauksessa on ensin kassalla ja tekee ostopäätöksen on liikkeen kannalta oikeutettu ostamaan tuotteen. Kenkäparia ei liike voi jakaa asiakkaiden kesken.

Tätä väittelyä voi käydä vaikka kuinka pitkään ja perusteluna tuntuu olevan vain se, miten kukin suhtautuisi kyseiseen tilanteeseen. Edelleen, jos ruokakaupassa vie toisen kärryistä maksamattomia tuotteita ei syyllisty varsinaisesti mihinkään rangaistavaan, mutta se taas osoittaa erittäin huonoa käytöstä.

Laissa on toki erilaisia mainintoja omistusoikeuden siirtymisestä ja siitä onko kyseessä erityinen tuote vai joukko tuotteita, jotka ovat yleisesti myynnissä. Jos joku haluaa sitten lähteä tällaista kysymystä puimaan vaikkapa oikeudessa, niin siitä vaan. Olisi käräjilläkin taas hauskaa.[/QUOTE]

Lakia tässä on turha miettiä. Asiakkailla on vaan on tapana äänestää jaloillaan. Ja kun saamme selville liikkeen nimen, tiedämme kiertää sen kaukaa...

Nuo eivät esimerkkeinä ole vastaavia, koska noiden tuotteiden ostamiseen ei tarvitse myyjää kuin vasta maksuvaiheessa. Vahvakangasta ostettaessa myyjää tarvitaan myös kankaan leikkaamiseen, jolloin se, joka ensin on jonossa myyjälle pyytämään leikkausta, on oikeutettu ensin tuotteen saamiseen.

[QUOTE="vieras";28081387]Onko sinua opitettu, että sääntöjä noudatetaan myös kaupoissa? Näissä kaupoissa on ollut se sääntö, ettei asiakas saisi itse napata niitä rullia mukaan vaan täytyy pyytää myyjän paikalle. Ainakin toinen asiakas tajusi noudattaa sääntöjä.
Eikö sinua opitettu odottamaan omaa vuoroa kun täytyy päästää kysymään asioita vaikka ennen sinua on muita asiakaita?
Otatko myös ruokakaupoissa hyllyt mukaan kun / jos niin haluat?
Enpäs usko, että toinen asiakas kiusataakseen valitsi just sun nappamas kangasta.[/QUOTE]

tässä nyt pitäsi ehkä tietää et mikä sääntö tässä kaupassa oikein on. onko siellä hyllyn päässä et odota vuoroasi, vain myyjä saa nostella pakkoja, jonotus kassan kautta. jos ei niin mistä helvetistä voi tietää miten missäkin liikkeessä toimitaan? ja itse tosiaan törötän sen kankaani vieressä ja odotan vuoroani jos pakka niin iso etten saa sitä nostettua leikkuupöydälle. tämä toinen asiakas ei ole eleellänkään osoittanut varanneensa kankaan hyllystä.

[QUOTE="...";28081471]Nuo eivät esimerkkeinä ole vastaavia, koska noiden tuotteiden ostamiseen ei tarvitse myyjää kuin vasta maksuvaiheessa. Vahvakangasta ostettaessa myyjää tarvitaan myös kankaan leikkaamiseen, jolloin se, joka ensin on jonossa myyjälle pyytämään leikkausta, on oikeutettu ensin tuotteen saamiseen.[/QUOTE]

ap oli ostamassa koko loppu rullan eli myyjää ei tarvittu kankaan leikkaamiseen.

[QUOTE="viima";28081504]ap oli ostamassa koko loppu rullan eli myyjää ei tarvittu kankaan leikkaamiseen.[/QUOTE]

Ihan sama, se toinen asiakas oli ennen aloittajaa jonottamassa ko. tuotetta.
Se, että aloittaja rynnii nappaamaan tuotteen (jota ei saisi ottaa hyllystä) itselleen, ei muuta asiaa miksikään.

[QUOTE="viima";28081491]mistä helvetistä voi tietää miten missäkin liikkeessä toimitaan?[/QUOTE]

Ihmisen käyttäytymistä säätelee yleensä normit. Ethän sä mäkkärissäkään mene suoraan pöytään istumaan, ja odota, että sulle tuotaisiin ruokalista, josta voit tilata, vaan menet suoraan tiskille, kuten muutkin.

[QUOTE="vieras";28081518]Näyttää siltä, että "viima" on "ap", joka vastaa viesteihin.[/QUOTE]

en ole.
mä vain edelleenkin ihmettelen et kuinka mä voin tietää et tässä kangas-sisustuskaupassa täytyy jonottaa palvelua kassan luona, mut tuossa naapurikaupassa mä voin hakea sen servettipaketin ja ulkolyhdyn ja tyynyn ja kangaspakan ja mennä tohon leikkauspöydälle odottaan et se mulle katkastaan. jos ei siitä ole missään mitään mainintaa.

Yhteistyössä