Jos saa lapset 30 ja 37-vuotiaana, onko saanut sinusta lapset kamalan vanhana?

• Viestiketjun aloittaja lähettäjä.
  • Ensimmäinen viesti
ei iästä kiinni
Mielestäni se on aivan sama, milloin kukakin hankkii lapsensa. Ja ensisynnyttäjien keski-ikäkin on jo melkein tuo 30v. Tätini sai esikoisensa ollessaan 32v, tokihan se rankempaa on vanhempana, koska yleensä nuorena jaksaa paremmin esim. valvomiset. Ja vaatii ehkä enemmän sopeutumista, kun suurimman osan elämästä elänyt omilla ehdoilla ja sitten yhtäkkiä täytyykin elää lapsen ehdoilla. Mutta kukin omalla tyylillä :) Itse olin 21v, kun sain esikoisen ja toista suunnitellaan miehen (24v) kanssa ensi vuodeksi

das
Minä sain lapset ollessani 36v ja 38v. Esikoista alettiin yrittämään kun olin 27v, ja 9 vuotta kesti lapsen saaminen. Toki olisin jaksamisen kannalta halunnut olla nuorempi, mutta aina sitä lapsen syntymäajankohtaa ei voi itse valita. Silti joka asialla on myös toinen puolensa: nyt olen pystynyt olemaan lasten kanssa kotona pitkään ilman taloudellista stressiä (talo- ja autolainat jo maksettu), ollaan pystytty matkustelemaan ja tarjoamaan lapsille vähän arjen luksusta. Lasten kannalta etu on varmasti ollut myös se, että tässä iässä ei enää tee mieli bilettämään viikonloppuisin...

"minni"
Minun äiti oli 35 vuotias kun sai minut (80-luvulla) ja silloin kouluaikoina hän oli todella paljon vanhempi verrattuna kavereitten vanhempiin ja häpesin asiaa todella paljon. Yleensä en suostunut kertomaan äitini ikää kun kaikilla muilla oli yli 10v nuoremmat vanhemmat. Nykyään tuo häpeäminen lähinnä naurattaa mutta ei ole mitenkään sattumaa että omat lapset tein yli 10v nuorempana kuin äitini..

Olet..no ET TODELLAKAAN OLE.:kiss:
..itselläni lapset ovat syntyneet kun minä: 21v ja 39v

Lapsia ei enää synny, ei tärppää kun mittarissa jo tarpeeksi ikää..vaikka halu olisi kuinka kova..:(..tai sitten JOS tärppääkin, ei pieni kestä matkassa.

Nimimerkillä. keskeytyneitä raskauksia 4 kpl 1.8 vuoden sisään(ikä: 45v-46v)

Viimeksi muokattu:
"vieras"
30 on ihan tavallinen ikä saada lapsia, 37 on vähän iäkkäämpi, muttei vielä liian vanha. Itse sain esikoisen 32 vuotiaana. Raskaus- ja vauva-aikana ajattelin, että mä olen vanha saamaan lapsia. Kun sitten olen lapsien kanssa kulkenut eri paikoissa, olen huomannutkin, etten mikään vanha ensisynnyttäjä ollutkaan. Väliin olen tuntenut itseni jopa nuoreksi, kun olen ollut porukassa, jossa lapsi on syntynyt äidin ollessa n. 40 v

"Vieras"
Olin 40 ja en koe itseäni vanhaksi. Eiköhän se jaksaminen ole ihan henkilöstä kiinni. Ikä tuo vaan ikäviä riskejä prosessiin enemmän kuin nuorilla. Jos mahdollista, niin olisi kiva saada lapset hieman nuorempina. Vähemmän riskejä ja olisi oman ikäistä äitiseuraa.

"vieras"
Esikko syntyi kun olin 33, kuopus tulee syntymään kohta ja ikää 36. En koe olevani vanha synnyttäjä, raskautuminen molemmissa tapahtunut luomuna ja ensimmäisestä yrityksestä ja raskaudet ovat menneet hyvin, ensimmäinen lapsi syntyi normaalisti alateitse ja terve poika tuli, toinen toivottavasti menee samalla kaavalla ja ultrissa on ollut kaikki hyvin. Eiköhän se kerro, ettei ainakaan mun kroppa ole liian vanha kantamaan ja synnyttämään lapsen :)

[QUOTE="minni";27938292]Minun äiti oli 35 vuotias kun sai minut (80-luvulla) ja silloin kouluaikoina hän oli todella paljon vanhempi verrattuna kavereitten vanhempiin ja häpesin asiaa todella paljon. Yleensä en suostunut kertomaan äitini ikää kun kaikilla muilla oli yli 10v nuoremmat vanhemmat. Nykyään tuo häpeäminen lähinnä naurattaa mutta ei ole mitenkään sattumaa että omat lapset tein yli 10v nuorempana kuin äitini..[/QUOTE]

Mulla samat kokemukset. Oma äiti tuntui todella vanhalta verrattuna kaverin vanhempiin ja hävetti. Ei tietty sit haitannut enää isompana. Äiti tosin sai sisarukseni alta 30v. Ite taas en sen mukaan suunnitellut ja nykyään on onneks paljon yleisempää 35+ synnyttäjät.

"vieras"
Mulla samat kokemukset. Oma äiti tuntui todella vanhalta verrattuna kaverin vanhempiin ja hävetti. Ei tietty sit haitannut enää isompana. Äiti tosin sai sisarukseni alta 30v. Ite taas en sen mukaan suunnitellut ja nykyään on onneks paljon yleisempää 35+ synnyttäjät.
Ajat muuttuvat, oletteko miettineet sitä? Ennen oli tavallista, että naisia ei juurikaan kiinnostanut opiskelu tms., vaan lapset tehtiin parikymppisinä. Nyt ONNEKSI naisia kiinnostaa myös oma hyvinvointinsa ja koulutus ja lapsentekoikä on noussut. Enää ei ole mikään harvinaisuus, että ensisynnyttäjä on yli 30-vuotias, joten sen takia ei kannata paniikissa pukata niitä lapsia parikymppisenä ilman koulutusta :)

"Vieras"
Ikä nyt kuitenkin enimmäkseen on vaan numeroita.

Ite sain ensimmäisen 24v ja neljännen, viimeisen nyt etten ihan ehdi 31v täyttämään. Tämä haitari on ollut meille hyvä, ja ap:n on varmasti heille.

Yhteistyössä