Itä-Helsingistä on tullut kamala slummialue!

  • Viestiketjun aloittaja "nyt harmaana"
  • Ensimmäinen viesti
??
[QUOTE="a.p";27895220]Mäkin olen asunut Helsingissä eri alueilla / Espoossa. En ole pahemmin koskaan joutunut pelkäämään edes yöllä liikkuessani.

Toki Itäkeskus + lähialueet ovat jo vuosikymmeniä alkaneet slummiutua (tai sanotaan eriarvoistua), mutta tuo vierailu sinne nyt varmaan 3 vuoden tauon jälkeen oli kova kulttuurishokki, millaiseksi tilanne on nykyään tullut.[/QUOTE]

Aikoinaan, yli 10v sitten opiskelin Itäkeskuksessa. Silloin se oli kauhea verrattuna nykypäivään! Tänäänkin siellä odotellessani, suurin osa ohikulkijoista aivan tavallisia, eniten suomalaisia. Tallinnanaukiolla tietty roikkui ne vakio juopot -suomalaisia.
 
okkk
[QUOTE="vieras";27895226]Koska sulle ei ole tapahtunut mitään pahaa ei muillekaan ole voinut tapahtua...[/QUOTE]

Ja koska jollekkin on tapahtunut, niin kaikille tapahtuu... näinhän se menee.

Itse asunut itä-helsingissä, ikinä ei pelottanut, ei tapahtunut yhtään mitään pahaa. Tällä hetkellä asun täällä Espoon lintukodossa, kunnon peräperseessä. Ja Espoon keskus on ehkä noin 10 kertaa pahempi paikka kuin itis. TODELLA järkyttävä mesta.
 
htre
Olen asunut viimeiset 9 vuotta Itä-Helsingissä enkä ole ikinä törmännyt mihinkään pelottavaan. Lapsetkin kulkevat harrastuksistaan kotiin vielä klo 20-21 aikoihin keskenään. Itiksessäkin näytti ihan tavalliselta tänään, vaikka eilen siellä jotkut tappelivatkin. Muualla Suomessahan ei ikinä tapella, käydään vain kädet ristissä ja suu supussa kirkossa! ;)
Juu, kurjuuteenkin tottuu ja väkivaltaan ja siihen kasvaa.onnea.
 
"vieras"
Mä liikuin aikaisemmin todella paljon Itä-helsingissä, kun siellä asui koulukavereita ja myöhemmin työkavereita. Koskaan ei pelottanut tai tapahtunut mitään sen kummempaa kuin muuallakaan. Mutta nyt, kun käyn siellä tosi harvoin, oon miettinyt just sitä, että onko ne paikat muuttuneet huonompaan suuntaan, vai vaikuttaako se, että käyn niin vähän. Erilaiselta kuitenkin tuntuu, eikä positiivisessa mielessä.
 
"Vieras"
Kyllä Itäkeskuksessa ja siellä päin on varmaan ihan kivojakin alueita. Mutta kyllä mä ainakin itseni tunnen turvattomaksi iltapimeällä siellä kuin esim. täällä meilläpäin Tapanilassa. Ei mun mielestä voi mitenkään näitä alueita edes verrata, koska ainakin täälläpäin on pääasiassa omakotitaloja, rivareita ja hyvin vähän kaupungin vuokrakämppiä. Juuri niissä "betonilähiöissä" ne suurimmat ongelmat omien kokemuksieni mukaan kuitenkin on.
Ei tarvi olla Espoolainen, jos arvostaa rauhaa ja hiljaisuutta.
Ja kyllä ne asuntojen hinnat taitaa korreloida suoraan asuinalueen "haluttavuuden" kanssa...
 
"a.p"
Naah, sä valitsit vaan huonon päivän. Ei siellä alvariinsa joukkotapella.:saint:
En puhunut nyt ainoastaan tuosta joukkotappelusta, vaan yleinen ilmapiiri/ihmiset.
Seuraavanakin päivänä (noin klo 18) mua pelotti metrossa.

Mä en sentään pienistä pelästy: olen asunutkin Itä-Euroopan getoissa yms.

Itäkeskuksessa ihan oikeasti joka toinen vastaantuleva ihminen on joko ulkomaalainen, narkkari, alkoholisti tai muuten vaan sekava.
 
"vieras"
Olen asunut Etelä-Haagassa, Kampissa, Taka-Töölössä ja Vuosaaressa ja missään en ole tuntenut oloani turvattomaksi. Spurguja näkee ikävä kyllä kaikilla kulmilla oli kyse Itä-Helsingistä tai Taka-Töölöstä.
 
"a.p"
Aikoinaan, yli 10v sitten opiskelin Itäkeskuksessa. Silloin se oli kauhea verrattuna nykypäivään! Tänäänkin siellä odotellessani, suurin osa ohikulkijoista aivan tavallisia, eniten suomalaisia. Tallinnanaukiolla tietty roikkui ne vakio juopot -suomalaisia.
Mä olen asunut idässä päin aikoinaan, joten kuljin silloin joskus -96-99 Itiksen kautta. Silloin en pitänyt sitä mitenkään kamalana alueena, vaikka muut jo sitä haukkuivat Mogadishuksi.

Tietenkin aika kultaa muistot ja asiat näkee eritavalla eri ikäisenä, mutta nykyään on pakko sanoa, että Itiksestä on tullut slummi.
 
"a.p"
Siellä Itiksen vanhalla ostarilla on yks fillarikauppa (System1 tai joku). Kävin siellä aikoinaan korjaamassa fillaria. Sen vieressä on sit vaan mamukauppoja ja yksi osto ja myynti -liike, jossa poliisit päivystävät jo ovella. Seinällä lukee, et ilmoittavat kaikki tapaukset poliisille. Sisällä on vain todella oudon oloista porukkaa (ulkomaalaisia rakennusmiehiä yms). Liikkeen ulkopuolella mustalaisia hengailemassa. Sitten kun lähtee Itäkeskukseen päin kirjaston ohi menevällä kävelytiellä, niin siellä tulee pelkästään tummaihoisia vastaan. En tiedä, mikä ihmeen paikka heillä on siellä vanhan ostarin takana (joku muslimikirkko?).

Sitten tulee Tallinnanaukion sprurgut ja narkkarit vastaan. Kerjäläiset. Avohoitopotilaat.
 
"a.p"
[QUOTE="vieras";27896564]Olen asunut Etelä-Haagassa, Kampissa, Taka-Töölössä ja Vuosaaressa ja missään en ole tuntenut oloani turvattomaksi. Spurguja näkee ikävä kyllä kaikilla kulmilla oli kyse Itä-Helsingistä tai Taka-Töölöstä.[/QUOTE]

Näkyy toki, enkä heitä pelkää. Mitä he edes tekisivät, kun ovat niin kännissä?

Itiksen ongelma on narkkarit, jengiläiset, väkivalta, rikokset yms.
 
"vieras"
[QUOTE="a.p";27896718]Siellä Itiksen vanhalla ostarilla on yks fillarikauppa (System1 tai joku). Kävin siellä aikoinaan korjaamassa fillaria. Sen vieressä on sit vaan mamukauppoja ja yksi osto ja myynti -liike, jossa poliisit päivystävät jo ovella. Seinällä lukee, et ilmoittavat kaikki tapaukset poliisille. Sisällä on vain todella oudon oloista porukkaa (ulkomaalaisia rakennusmiehiä yms). Liikkeen ulkopuolella mustalaisia hengailemassa. Sitten kun lähtee Itäkeskukseen päin kirjaston ohi menevällä kävelytiellä, niin siellä tulee pelkästään tummaihoisia vastaan. En tiedä, mikä ihmeen paikka heillä on siellä vanhan ostarin takana (joku muslimikirkko?).

Sitten tulee Tallinnanaukion sprurgut ja narkkarit vastaan. Kerjäläiset. Avohoitopotilaat.[/QUOTE]

Tämähän on loistavaa kehitystä. Syrjäytyneet ja muut sankarit keskitetään yhdelle alueelle. Normikansa voi sitten budjata muualla.
 
Hah!
[QUOTE="a.p";27896718] siellä tulee pelkästään tummaihoisia vastaan. En tiedä, mikä ihmeen paikka heillä on siellä vanhan ostarin takana (joku muslimikirkko?).

[/QUOTE]

Tässä näkee kirjoittajan sivistyksen "tason", muslimikirkko!!!! :D :D Ettei vaan ole sittenkin kristittyjen moskeija?
 
"Vieras"
Idässä vuosia asuneena (nyt pois muuttanut) voin sanoa, ettei se ole kovin "kaunista" seutua. Enkä ikinä enää muuttaisi takaisin. En vaan halua asua spurgujen, mamujen ja nistien keskellä. Kuitenkin harvassa ne kerrat kun olen siellä pelännyt. Mielestäni on vaan kivempi käydä esim. kaupassa ilman, että tarvii kuunnella spurgujen räymäämistä. Mutta kenties joku siellä viihtyy.
 
Kampelan pannari :P
http://m.oikotie.fi/asunnot/details?type=myytava&pricemax=&sizemax=&locations=+00990&sizemin=&hometype=-1&pricemin=400&room=4&room=8&id=7436193&item=4&curpage=1&lastpage=3&sorted=1&article=7436193

Siinä teille edullinen slummiboksi täältä idästä.
 
"Vuokki"
[QUOTE="Vieras";27896915]Idässä vuosia asuneena (nyt pois muuttanut) voin sanoa, ettei se ole kovin "kaunista" seutua. Enkä ikinä enää muuttaisi takaisin. En vaan halua asua spurgujen, mamujen ja nistien keskellä. Kuitenkin harvassa ne kerrat kun olen siellä pelännyt. Mielestäni on vaan kivempi käydä esim. kaupassa ilman, että tarvii kuunnella spurgujen räymäämistä. Mutta kenties joku siellä viihtyy.[/QUOTE]

Eiköhän se riipu alueesta, ihan kuten kaikkialla Helsingissä ja muuallakin. En minä törmää mihinkään räyhääviin spurguihin Vuosaaressa kun menen kauppaan. Alueena tämä on ihana, paljon metsäpolkuja, puistoja, uimarantoja, urheilumahdollisuudet rajattomat, talvisin on pulkkamäkiä, hiihtoladut ja luistelukenttiä. Eipä valittamista, 10 vuotta täällä enkä muualle muuttaisi!
 
  • Tykkää
Reactions: Luminella
"vieras"
Minä asuin 3 kk Vartiokylässä vuokra-asunnossa. Meni 3 vkoa kun autooni oli murtauduttu ja viety kaikki mitä irti lähti, cd-levyjä myöten. Autoni oli silloin 2 viikkoa vanha, siis uutena ostettu auto.

On Itä-Helsingissä paljon hyviäkin alueita, mutta metrot ja metroasemien seudut ovat levottomia. Pelottaa jo valmiiksi miten tämä meidän asuinalue muuttuu kun länsimetro valmistuu, yksi sisäänkäynti tulee parinsadan metrin päähän meiltä. :xmas:
Jätäpä autosi vaikka Eiraan samalla tavalla kaikki rahanarvoinen tavara auton sisällä näkyville, niin samoin käy. Ei nyt tyhmä pidä olla.

Eikös Nousukausi-leffan Jakomäkikuvaukset pitänyt tehdä jossain Espoon lähiössä, kun Jakomäki ei ollut tarpeeksi rähjäinen :D

nimim. Ikinä en lähiöihin muuta, missään kaupungissa.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27896747]Tämähän on loistavaa kehitystä. Syrjäytyneet ja muut sankarit keskitetään yhdelle alueelle. Normikansa voi sitten budjata muualla.[/QUOTE]

Näin. Neuvostoliitossakin oli omat kaupungit esim. sokeille. Toimisi täälläkin.
 
"mielipide"
Helsingistä löytyy niitä "slummialueita" kyllä ihan jokapuolelta. Idässä on myös hyviä alueita kuten marjaniemi, aurinkolahti, kulosaari. Etelästä löytyy eira, kamppi, töölö. Asun itse pohjois-helsingissä ja näin 19-vuotiaana pelkään eniten ehkä helsingin keskustassa kun lähden esimerkiksi baarista kotiin. Keskustassa on yöaikaan enemmän ihmisiä kuin esim. itiksessä joten on suurempi mahdollisuus törmätä raiskaajaan tms. Nojoo pointti oli että onhan idällä huono maine mutta kyllä sieltä hyvääkin löytyy, paljon :)
 
psykologinen ilmiö
Ihminen on siitä hassu otus että se näkee sitä mitä se haluaa nähdä. Jos mielikuvissa on "paha itä-Helsinki vs. hyvät alueet" niin siellä itä-Helsingissä näkee vain sitä pahuutta ja metrossa pelottaa kun taas ns. hyvillä alueilla olo on turvallinen eikä näe mitään pahaa.
Putouksen lähiömönkijä-sketsi (löytyyköhän youtubesta?) oli aivan paras lohkaisu tämän päivän asenteisiin! Niinkuin eräs tuttavani fiksusti sanoi; Soinin ja Halla-ahonkin on aivan tavattoman helppo olla maahanmuuttokriittinen siellä kalliissa asuinalueissaan ja papattaa ajatuksia muiden päähän kun omia kokemuksia kuitenkin on suhteellisen vähän!
Ihmisiä me kuitenkin kaikki ollaan, ruualla eletään ja sontaa työnnetään takapäästä, jotkut jopa suustaankin sitä suoltavat. Koitettais jo 2013-vuonna luopua tyhmistä lokeroinneista ja tuohon Espoo-keskusteluun vielä kommentti: Espoon keskuksen alue on todella viihtyisä nykyisin, kannattais arvostelijoiden käydä vilkaisemassa jos oma kokemus on vielä huhu 70-luvulta :)
 
normi-mamma
Älä nyt, meidänkin talon ohi menee säännöllisesti joku rollaattori-jengi ja sauvakävelijä-jengi! Tosin jengiläsiten keski-ikä lähenee varmaan 70v. Ne on varmaan niitä idän entisiä pahiksia!
Ja meilläpäin jengiytyy kotiäidit; ne ne vasta pahoja onkin hiekkalaatikon reunalla istuksimassa! Kauheita loisia, menisivät töihin tai hoitaisivat edes lapsiaan paremmin! :)
 

Yhteistyössä