Lääkäri heitti ilmaan crohnin taudin mahdollisuuden.

• Viestiketjun aloittaja HippuTAR
  • Ensimmäinen viesti
ei mullakaan ollu laihtumista tai kuumetta, ei verikokeissa mitään, mutta vatsaoireita 5 vuotta! kauheaa ripulia päivittäin.. 5 vuotta ravasin lääkärissä!

yksi kaunis päivä alko tulee verta, tästä muutaman päivän päätä nousi kuume ja vatsakivut oli ihan helvettia, epäilivät umpparia, eivät silti uskaltaneet leikata heti, kivutkin oli pahimmat oikealla puolella vastaa, kunnes tähystyksessä huomattii parin päivän päästä paha tulehdus ohutsuolen loppuosassa ja osassa paksusuolta :( tulehdusarvot oli yli 200.. eli kun tulehdus pääsee suolestä kalvoille, on se pahana ja näkyy yleensä vasta sitten verikokeissa.. toisilla tulee kuumetta tai oikeastaan lämpöilyä esiintyy, niinku mulla nykyään, mutta ei aina.. myöskää aina ei tarvita veriripulia.. ja tästä alko mun laihtuminen vasta, tai kunnon laihtuminen, laihduin mä sen viimisen vuoden aikana kyllä salakavalasti sen 10kg :D mut luulin liikunnan tekevän sen.. vaikka sitä en lisännytkään!

tästä alko mun kauhee sairaalakierre sitten.. ehti mennä pahaksi..

meillä kun äiti vielä sairastaa colitista niin eivät ottaneet mua tosissaan :( mun tilanne vois olla toinen :(

mitä oireita sulla on?

ja pahimmillana mun wc kerrat akuutin päällä ollessa on 20+, eli asun wc:ssä.. mutta ei sitäkää tarvita, jos sulla on jo muutama ripulikerta päivässä ja uloste on usein ripulia on syytä epäillä jotain sairautta!

niin ja se piti vielä sanoa että paksuuoli reagoi herkemmin tulehdukseen ja tätä kautta se näkyy herkemmin verikokeissa, ohutsuoli on oma juttusa, näin ainaki mulla! eli kun mulla on verikokeissa häikkää, joudun mä sairaalaan tiputukseen..

"Puoliso"
Puolisollani on colitis, ja siksi kyselisin Tiuhti sinulta - miten sinulla ja äidilläsi on noita sairauksia hoidettu, mitkä lääkkeet ovat auttaneet ja kuinka pitkiä oireettomia kausia niiden avulla on saatu? Puolisollani on todella vaikea versio colitiksesta, nyt käytössä azamun vaan en tiedä auttaako tuokaan :/

HippuTAR
Mulla on vaihtelevaa ripulia ollu jo 15 vuotta, pahimmillaan on saanu ripuloida 10 kertaa päiväs. Lisäksi on kaikkia muita epämääräisiä oireita.
Crohnia ei kuitenkaan koskaan aiemmin oo epäilty. Nyt toi epäilys tuli siitä ku hb laski eikä rautalisästä huolimatta oo noussu normaalitasolle.

Toinen epäily oli keliakia mutta siitä ei oo kyse, se on testattu tos 5 vuotta sitte eikä muutenkaan oireilu sovi siihen.

Mutta kun tohon ripulointiin melko hyvin auttaa escitalopram (mielialalääke) niin siinä tuskin on kyse mistään fyysisestä vaivasta.

[QUOTE="Puoliso";27885799]Puolisollani on colitis, ja siksi kyselisin Tiuhti sinulta - miten sinulla ja äidilläsi on noita sairauksia hoidettu, mitkä lääkkeet ovat auttaneet ja kuinka pitkiä oireettomia kausia niiden avulla on saatu? Puolisollani on todella vaikea versio colitiksesta, nyt käytössä azamun vaan en tiedä auttaako tuokaan :/[/QUOTE]

mulla ei azamunit yms auta yhtään, nyt mennään asacol 800mg ja 2x2, olen raskaana tällä hetkellä joka autta amun tilannetta huomattavastim, oon oireeton nyt!

biologiset lääkkeet on hyviä, jos niistä ei tuu sivuoireita, mä en niitä voi enää käyttää kun mulla tulee joku ihme niveltulehdus niistä :( eli seuraavan kerran kun mulla iskee paha tulehdus, joudun varmasti leikattavaksi.. itse kun sain biologista lääkettä (annetaan tipiutuksina tai pistoksena), tästä kahden päivän päästä loppu ripuli ja kun toinen tiputus annettiin olin oireetyon, 2 tiputus annetaan noin 2 vkon päästä ekasta ja seuraava vissiin 1kk päätä ja sitte 2kk välein :) mä en ehtiny niin montaa vaan saamaan! eli se on helkkarin hyvä lääke jos vaan sopii! mä sain sen kaksi tiputusta ennenku tuli se niveltulehdus, mutta pysyin puoli vuotta täysin oireettomana, ILMAN lääkitystä :) nyt vaan tukena tuo asacol raskauden ajan ettei vaan tuu akuuttia!

kortisoni on mun ainut turva jos akuutti iskee , sitä meneeki kauheina annoksina kun akuutti iskee, huono vaan kun sitä ei voi syyä loputtomiin!

mutta esim. remicade on tosi hyvä biologin lääke, aika tuore juttu! kannattaa tutustua aiheeseen :) tuoteseloste on kamalaa luettavaa, mutta ei se oikeesti niin pahaa lääkettä ole ;) kallis vaan JOS ei saa sairaalan kautta poliklinikalla, muuten tuo biologinen lääke esim. humira maksaa muistaakeni 700€ yksi piikki, sen jälkeenhä tulee jo suoraa kelan katto vastaan ja saat ne ilmasiks.. eli kallita on :( mut jos pääsee sairaalan puolelle, maksat vaan poliklinikka maksun!

mun äitillä ei ole tällä hetkellä myöskään mitää kunnon lääkettä, sulfapitoisia ei voi käyttää ja muut ei tehoa, antibiootit on ainut pelastu, hänellä on myös fisteli joka sitkee asioita :( meneekin 22.teen leikkaukseensa keväällä. hänellä sii j-pussi tehty, oli 5 ekan joukossa jolle se suomessa tehtiin, pyllylleen meni :( äitiläl ei siis ole enää paksuuolta ja näin ollen ei siis colitistakaan niinsanotusti, mutta j-pui tulehtuu koko ajan pahaki samoin e fisteli oireilee..

Viimeksi muokattu:
määä
Itselläni turistiripuli diagnisoitiin CU:ksi ollessani 12 vuotias vuonna -92. Veristä ripulia ja kuumetta matkan jälkeen. Tauti ollut ns helppo aina, akuutit vaiheet lyhyitä ja lääkkeet tehosivat hyvin. Mutta mua kiusasivat kaikki liitännäissairaudet. Suoleen tuli myös paljon polyypeja ja vähän isonpiakin kasvaimia, ei kuitenkaan syöpää. Diagnoosi vaihdettiin joskus 2005 vuoden jälkeen välimuotoiseksi crohni taudiksi. Vuonna 2010 leikattiin koko paksusuoli pois, ohutsuoli liitettiin peräsuoleen, joten mitään avanteita tai j-pusseja ei ole. Kaikki lääkkeet olen saanut heivata pois ja elämä on kutakuin normaalia, pelolla odota josko tauti leviää muihin elimiin...
Yhden vinkin haluan sulle antaa mistä kukaan lääkäri ei sulle koskaan tule mainitsemaan, syö d-vitamiinia suht isolla annostuksella, ja opiskele netistä kaikki tästä "ihmelääkkeestä". Voi olla hyvinkin mahdollista että d-vitsku on mun hyvinvoinnin salaisuus.

Ja hyvä foorumi on myö tämä http://www.crohnjacolitis.fi/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl

• Tykkää
Reactions: tiuhti_
Mulla on vaihtelevaa ripulia ollu jo 15 vuotta, pahimmillaan on saanu ripuloida 10 kertaa päiväs. Lisäksi on kaikkia muita epämääräisiä oireita.
Crohnia ei kuitenkaan koskaan aiemmin oo epäilty. Nyt toi epäilys tuli siitä ku hb laski eikä rautalisästä huolimatta oo noussu normaalitasolle.

Toinen epäily oli keliakia mutta siitä ei oo kyse, se on testattu tos 5 vuotta sitte eikä muutenkaan oireilu sovi siihen.

Mutta kun tohon ripulointiin melko hyvin auttaa escitalopram (mielialalääke) niin siinä tuskin on kyse mistään fyysisestä vaivasta.
tähän sanon sen, että itsellä ainaki koko ripulointi on päänvaiva ja en uskalla lähtee mihinkää akuutin aikaan ku pelkään että tulee housuun :( sain ihan paniikkikohtaukia ku alko tuntuu kaupassa wc hätä ja wc ei ollut.. eli yritän vaan sanoo että toisko se turvaa siihen että et pelkää että tulee housuun kun oot jossain? vai onko sitte ihan vaan lääkeaine joka auttaa.. mut myös mieliala vaikuttaa ulostamiseen..

sun kannattaa mennä tähystykeen, sillä se selviää :)

[QUOTE="Puoliso";27885799]Puolisollani on colitis, ja siksi kyselisin Tiuhti sinulta - miten sinulla ja äidilläsi on noita sairauksia hoidettu, mitkä lääkkeet ovat auttaneet ja kuinka pitkiä oireettomia kausia niiden avulla on saatu? Puolisollani on todella vaikea versio colitiksesta, nyt käytössä azamun vaan en tiedä auttaako tuokaan :/[/QUOTE]

ja sitä ihmetteln jos sun puolisolla on pahana niin miks pelkkä azamun? :( yleensä annetaan aluks kortisoni edes tueksi!

sit ruualla voi pelata aika pitkälle, mä jätin itse pois paljon viljatuotteita ja esim. salaatti, raasteet, omena.. ne on aika kovaa tavaraa suolelle, ne ei sula kunnolla! ja paprika on tosi paha raakana! eli ihan vaan riisiä, muussia ja esim. kanaa, tavallisia kastikkeita, keittoja. kasviket kannattaa keittää ( maissia en suosittele) niin seki helpottaa jo paljon vatsakipuihin :)

ja mä kannatan myös d-vitamiinia :) samoin kalkkilisää j b ryhmän vitamiineja!!!! ne kun tuppaa olla vähissä kun eivät imeydy kunnolla meikäläisillä..

jotain häikkää sulla hipputar on suolessa jos rautralisäkää ei auta :( ootko varma että se sulaa vatsassa ettei tuu sellasenaa ulos? muista vältellä maitotuotteita 2h ennen ja jälkeen ja ota c vitamiinia samalla :)

HippuTAR
tähän sanon sen, että itsellä ainaki koko ripulointi on päänvaiva ja en uskalla lähtee mihinkää akuutin aikaan ku pelkään että tulee housuun :( sain ihan paniikkikohtaukia ku alko tuntuu kaupassa wc hätä ja wc ei ollut.. eli yritän vaan sanoo että toisko se turvaa siihen että et pelkää että tulee housuun kun oot jossain? vai onko sitte ihan vaan lääkeaine joka auttaa.. mut myös mieliala vaikuttaa ulostamiseen..

sun kannattaa mennä tähystykeen, sillä se selviää :)
No totahan se on ollut jo kauan. En voi mennä mihinkään missä ei oo vessaa, edes kävelylle ei voi lähteä. Siis lääkkeestä huolimatta maha alkaa mouria heti jos tietää ettei oo vessaa oo lähellä ja ku hätä iskee niin sitte on kiire ja niinki on käyny etten oo vessaan asti kerinny. Palaverit on yhtä tuskaa ku ei oikeen kehtais siitä vessaan lähteä. Mut ilman tota lääkettä oon jatkuvalla ripulilla, siis ihan kotonakin ollessa. Katotaan ny mitä täs tapahtuu, ny alkuun otetaan lisää verikokeita ja testataan heliko, se on tosin katottu puoli vuotta sitte eikä ainakaan sillon ollu.

Alkuperäinen kirjoittaja määä;27885892:
Itselläni turistiripuli diagnisoitiin CU:ksi ollessani 12 vuotias vuonna -92. Veristä ripulia ja kuumetta matkan jälkeen. Tauti ollut ns helppo aina, akuutit vaiheet lyhyitä ja lääkkeet tehosivat hyvin. Mutta mua kiusasivat kaikki liitännäissairaudet. Suoleen tuli myös paljon polyypeja ja vähän isonpiakin kasvaimia, ei kuitenkaan syöpää. Diagnoosi vaihdettiin joskus 2005 vuoden jälkeen välimuotoiseksi crohni taudiksi. Vuonna 2010 leikattiin koko paksusuoli pois, ohutsuoli liitettiin peräsuoleen, joten mitään avanteita tai j-pusseja ei ole. Kaikki lääkkeet olen saanut heivata pois ja elämä on kutakuin normaalia, pelolla odota josko tauti leviää muihin elimiin...
Yhden vinkin haluan sulle antaa mistä kukaan lääkäri ei sulle koskaan tule mainitsemaan, syö d-vitamiinia suht isolla annostuksella, ja opiskele netistä kaikki tästä "ihmelääkkeestä". Voi olla hyvinkin mahdollista että d-vitsku on mun hyvinvoinnin salaisuus.

Ja hyvä foorumi on myö tämä Crohn ja Colitis ry - CCAFIN - Etusivu
mä en oo tiennykkää et tää on mahollista :O oliko sulla edes avannetta?

HippuTAR
ja mä kannatan myös d-vitamiinia :) samoin kalkkilisää j b ryhmän vitamiineja!!!! ne kun tuppaa olla vähissä kun eivät imeydy kunnolla meikäläisillä..

jotain häikkää sulla hipputar on suolessa jos rautralisäkää ei auta :( ootko varma että se sulaa vatsassa ettei tuu sellasenaa ulos? muista vältellä maitotuotteita 2h ennen ja jälkeen ja ota c vitamiinia samalla :)
Tos rautalisäs on myös b- ja c- vitamiinia. Tosin mulla b12 on reippaasti yli rajojen.
D- vitamiinia pitää varmaan sitte ruveta syömään.

No totahan se on ollut jo kauan. En voi mennä mihinkään missä ei oo vessaa, edes kävelylle ei voi lähteä. Siis lääkkeestä huolimatta maha alkaa mouria heti jos tietää ettei oo vessaa oo lähellä ja ku hätä iskee niin sitte on kiire ja niinki on käyny etten oo vessaan asti kerinny. Palaverit on yhtä tuskaa ku ei oikeen kehtais siitä vessaan lähteä. Mut ilman tota lääkettä oon jatkuvalla ripulilla, siis ihan kotonakin ollessa. Katotaan ny mitä täs tapahtuu, ny alkuun otetaan lisää verikokeita ja testataan heliko, se on tosin katottu puoli vuotta sitte eikä ainakaan sillon ollu.
mullakin palaverit on kamalia akuutin aikaan, mutta tiiätkö mitä, sanot vaan rohkeesti että anteeksi joudun hetkeks poistumaan, ei tarvii syytä sanoa :) senku meet wc! eli mä uskon että sullakin on vaan se pelko että pelkäät housuun tulemista, ei niinkää se lääke itse sitä ongelmaa auta mutta kuvittelet että se vie ongelmaa pois ;) lumetta?

mä kehtaan nykyää sanoa jopa kaupassa että onko wc kun maha on sekaisin niin pitäs päästä, eli menen ku siltä tuntuu, mut paniikki iskee jos wc ei oo!

mulla on myös aina autossa ja lenkillä mukana paperi jos hätä iskee ;) puskaan vaan :D oon joutunu menee.. olen myös joutunu istuu autossa paska housussa.. tältä varalta kannattaa pitää muovipussia mukana ettei penkille mene :D

mut kyllä tuo kuulostaa huolestuttavalta :( jotain sulla siellä on, toivottavasti syy löytyy pian ja saat apua :) tiedän ettei tää oo kivaa.. takalistoki on kipeenä jatkuvasta istumisesta wc..

onko sulla ollu koskaa taukoja ton ripulin kanssa vai onko jatkuvaa?

mä huomaan että kohta tulee akuutti ku mulla alkaa ihme selkäkivut, ihanku lihakset olis vaan jumissa, tästä menee noin 2vkoa kun huomaan että akuutti on käsillä..

ootko huomannu tuollasia?

-.-
Hipputar, kuulostat ihan multa :eek: ts. olisin voinut melkein kirjottaa noi, mitä sinä kirjotit.
Mulla ei sentään ole noin kauaa tää vaivannut, vasta parisen vuotta. Joka päivä ripulilla, sillon kun on hyvä päivä niin tarvii käydä vaan 3-4kertaa paskalla, mutta huonona päivänä vessassa sais asua :( En tiedä mikä johtuu mistäkin, mutta saan älyttömiä paniikkikohtauksia kun lähden johonkin, ja aina ne liittyy jotenkin vessaan ja hätään. Usein en pääsekään mihinkään, kun pelkään että tulee tavarat housuun.. En ole kehdannut tästä lääkärille sanoa, hain vaan paniikkiin lääkkeet äskettäin. Vielä ei ole merkittävää apua ollut.
Verikokeet multa otettiin vatsakipujen takia ~ puolitoista vuotta sitten, mitään vikaa ei ollut. Samaten annoin sille ulostenäytteen, sekin oli kunnossa. Silloin sain reseptin johonkin mahalääkkeeseen, mutten niitä alkanut syömään kun vatsakivut helpottivat joksikin aikaa.. (lääke oli joku sappikohtauksiin tarkotettu??) Nykyään vatsa on koko ajan kipeä, enemmän ja joskus vähemmän.

Olis niin mahtavaa kun tämä vaan katoais ja vois elää normaalia elämää. Paniikkikohtausten takia olen ollut saikullakin. Mutta tosiaan tätä ripulointia en ole sen kummemmin kehdannut lääkäreille avata :(

Mä itse olen aivan finaalissa tän ongelmani kanssa, kun verikokeet ei sillon näyttäneet mitään, ja onko tämä vaan mun päässäni oleva vika? Itsemurhaa olen miettinyt useasti :(

määä
Hipputar, kuulostat ihan multa :eek: ts. olisin voinut melkein kirjottaa noi, mitä sinä kirjotit.
Mulla ei sentään ole noin kauaa tää vaivannut, vasta parisen vuotta. Joka päivä ripulilla, sillon kun on hyvä päivä niin tarvii käydä vaan 3-4kertaa paskalla, mutta huonona päivänä vessassa sais asua :( En tiedä mikä johtuu mistäkin, mutta saan älyttömiä paniikkikohtauksia kun lähden johonkin, ja aina ne liittyy jotenkin vessaan ja hätään. Usein en pääsekään mihinkään, kun pelkään että tulee tavarat housuun.. En ole kehdannut tästä lääkärille sanoa, hain vaan paniikkiin lääkkeet äskettäin. Vielä ei ole merkittävää apua ollut.
Verikokeet multa otettiin vatsakipujen takia ~ puolitoista vuotta sitten, mitään vikaa ei ollut. Samaten annoin sille ulostenäytteen, sekin oli kunnossa. Silloin sain reseptin johonkin mahalääkkeeseen, mutten niitä alkanut syömään kun vatsakivut helpottivat joksikin aikaa.. (lääke oli joku sappikohtauksiin tarkotettu??) Nykyään vatsa on koko ajan kipeä, enemmän ja joskus vähemmän.

Olis niin mahtavaa kun tämä vaan katoais ja vois elää normaalia elämää. Paniikkikohtausten takia olen ollut saikullakin. Mutta tosiaan tätä ripulointia en ole sen kummemmin kehdannut lääkäreille avata :(

Mä itse olen aivan finaalissa tän ongelmani kanssa, kun verikokeet ei sillon näyttäneet mitään, ja onko tämä vaan mun päässäni oleva vika? Itsemurhaa olen miettinyt useasti :(
Nyt kyllä avaat suus siä lääkärillä, vai mielummin olet paskat housussa mieliala lääkkeet handussa, kun oikeella lääkityksellä ja oireet hallinnassa. Oikeesti kyllä ne noloudet mun mielestä häviää kun on tarpeeksi sairas!

Mä olen ollut vuosien aikana niin monesti tähystyksissä ja fistelien takia perse pystyssä ja paljaana millon missäkin. Paska juttu, mut mitäs ovat ne lääkärit alansa valinneet. Mä en tautiani valinnut!

Mep
Omasta kokemuksesta kerrottakoon, että viljojen poisjättö auttaa ainakin colitikseen. Vaikka virallisesti et olisi keliaakikko, viljat ärsyttää silti monia, varsinkin niitä joilla suolinukka on valmiiksi vaurioitunut.
Suosi täysrasvaisia maitotuotteita (tai älä syö ollenkaan, mutta kevyt-kamat on vihonviimeisiä), vihanneksia alussa kypsennettyinä. Kalaa ja kanaa, kananmunaa. D vitamiini on tosi tärkeää tulehduksen hoidossa/ ehkäisyssä. Lisätietoa löytyy huimasti crohn ja colitis - yhdistyksen keskustelupalstalta.

"Puoliso"
ja sitä ihmetteln jos sun puolisolla on pahana niin miks pelkkä azamun? :( yleensä annetaan aluks kortisoni edes tueksi!

sit ruualla voi pelata aika pitkälle, mä jätin itse pois paljon viljatuotteita ja esim. salaatti, raasteet, omena.. ne on aika kovaa tavaraa suolelle, ne ei sula kunnolla! ja paprika on tosi paha raakana! eli ihan vaan riisiä, muussia ja esim. kanaa, tavallisia kastikkeita, keittoja. kasviket kannattaa keittää ( maissia en suosittele) niin seki helpottaa jo paljon vatsakipuihin :)
Joo siis on hänellä myös kortisoni - syönyt nyt jo aika monta kuukautta kortisoniakin, kun aina määrien laskiessa/loppuessa ovat oireet tulleet takaisin. Lisäksi ollut ties mitä muita, sandimmun yms, en edes tiedä/muista kaikkia. Nyt kai kokeillaan viimeisen kerran azamun-kortison -yhdistelmää, sen jälkeen kai remicadea jos ei tätä auta. Itseäni tuo remicade vähän pelottaa, kun olen lukenut kaikkea hurjaa siitä. Käsittääkseni nyt siis kokeillaan, josko oireet jäisivät pois niin, että kortisonin voisi saada pois ja azamun jäisi ylläpitäväksi lääkitykseksi. (Tuo kortisoni on kyllä iaheuttanut myös kaikkea ikävää sivuvaikutusta - pulssiongelmia, unettomuutta, turpoamista jne)

Ruokavalioasiaa täytyykin tutkia seuraavaksi! Lääkärit olivat kai olleet sitä mieltä, ettei sillä ole mitään merkitystä, mutta kai sitä kokeilla voisi.

Mep
Lääkärit on valitettavasti olleet jo vuosia sitä mieltä, että ruokavaliolla ei ole merkitystä ja ovat edelleen....kokemus kertoo vaan toista monille.

Alkuun söin itsekin azamunia joka tehosi hyvin, mutta en halua mättää myrkkyjä naamaan jos muitakin keinoja ylläpitoon löytyy :)

"vieras"
Sinä joka kyselit colitiksen hoidosta... Itellä colitis ollut v.2005 ja nyt näyttäs et ekan kerran ollaan remissiossa eli suoli ei oireile. Mulla hoitona azamun 50mg 2*2 , asacol 800mg 1*2 ja 8 viikonvälein remicade infuusio(nyt alko 4 vuosi remicadea...) ja tarvittaessa kortisoni. Kortisonia en ole tarvinnut pitkään aikaan. Ja kesällä tilanne näytti jo niin hyvälle, että sain luvan laihduttaa. Olen todella paljon ylipainoinen, mikä on harvinaista, kun saa vessassa useemman kerran päivässä juosta... Mutta mulla näin. Kun rupesin laihduttaa aloitin gambridge dietin ja sit kun olin paastolla maha rauhottu ja nyt tosiaan ulostusnäyte oli ekan kerran niin ku olla pitää ja samaten verikokeet. En tiedä tuo paastoko rauhotti mahan vai mitä tapahtu. Mutta aika tyytyväinen olen tilaani ja laihdutus jatkuu.
Lääkäreillä näyttää olevan paljon eriäviä mielipiteitä hoidosta ja jos ois tuosta mun tähystävästälääkäristä kiinni ni multa ois remicade lopetettu jo aikoja sitten, mutta hoitava lääkäri ssano, et sen verta hyvä vaste on että ei lopeteta.
Niin ja mulla ei tuo gluteeniton ruokavalio helpotusta tuonnut. Olen meinaan keliaakikko...
Ainiin ja muistakaa hakea sopeutumisvalmennukseen!!! Itelle siitä ainakin oli tosi paljon hyötyä...

Yhteistyössä