Yleisimpiä sisustusvirheitä, kammotuksia yms? Ei herkkiksille :)

  • Viestiketjun aloittaja "Sisustaja"
  • Ensimmäinen viesti
Itse pidän aika värittömästä sisustuksesta(ruskea, tummanharmaa ja vähän valkoista pääsääntöisesti). En pidä tilpehööristä joten jonkun mielestä meillä on varmasti tumman ja tyhjän näköistä. Eli meillä virhe olisi sisustaa väreillä ja koriste-esineillä. Muuten en voi mistään sanoa että olisi joku virhe, ei sellaista ole jos se itseään miellyttää enkä lähde oksentelemaan toisten kotiin... :p Se on oikeastaan mielenkiintoista nähdä ihmisten asuntoja, oli ne sitten sairaalavalkoiset tai väripläjäykset. :) Se mistä en lainkaan pidä, on unikko ja mariskoolit..nooh..juuri sängyssämme on unikkolakanat ja kaapissa pari mariskoolia. Virheitä, koska en pidä niistä. Hmph! :D Todellinen virhe on mielestäni ainoastaan saastainen koti, sellainen oikeasti likainen ja haiseva johon ei halua mennä ja jossa täytyy katsoa mihin istuu. Yäk!
 
  • Tykkää
Reactions: Elizabeth Bennet
Heh, en ollut kuullutkaan puppysta jne, ja ajattelin että no hei, voihan sellainen olla ihan hauska, niin kuin jättipehmolelu tms, tarviiko aina olla niin aikuinen. No, sitten näinkin kuvan :D ja ymmärsin :D

Ei ollukaan ihan niin söpis kuin esim. tämmöinen kaveri joka näin joulun alla erittäin isossa koossa kaupassa:



Ps. Itse olen odottanut kauhulla jo vuosia sitä hetkeä kun meille pitäisi ostaa kunnon sohva(t). Miehen mielestä nimittäin mukavuus on kaikkein tärkeintä (tärkeää se toki on) ja mitä olen tähän mennessä nähnyt, ne hänestä kaikkein mukavimmat on ihan kaamean näkosiä, juuri sellaisia vanhanaikaisia pullottavia nahkasohvia mitkä ahdistaa mua..... :D
 
Jokaisen koti on oma asia, joten onko ne virheitä, jos kovasti tykkää jostain?
Itse hämmästelen välillä paria seikkaa eli järjetön määrä söpöstelykrääsää kirjahyllyssä tai tyhjät viinapullot ja oluttölkit keräilymielessä. Hämmästelen, mutta en kommentoi ääneen.
 
---
Kaikkein pahin sisustusmoka on se, että lapsiperheen kodissa näkyy vain aikuisten maku ja käden jälki. Jos talossa on lapsia pitää heidänkin elämisensä näkyä eikä lastenhuonekin saa olla tylsän harmaa. Kummaksun suuresti niitä koteja, joissa lasten kerho, koulu tms. töitä ei näy ollenkaan esillä koskaan. Minusta se on surullista, että sisustuksen takia niitä ei saa joissain kodeissa pitää esillä (tiedän ainakin yhden perheen, jossa on ehdoton ei lasten töille juurikin sisustuksen takia). Meillä on 2v lapsi jonka töitä on tällä hetkellä pääsääntöisesti askarteluhuoneen ovessa ja siihen tyttö ne aina ylpeänä ripustaakin. Toki myöhemmin voidaan muuallekin laittaa, jos tyttö haluaa - eikä se silti tarkoita koko kotia vuorattuna maalauksilla. Ällöttää myös se, että jotkut yrittävät lelutkin hankkia sisustuksen mukaan ja siksi ei muovia jne. Toki itsekin olen katsonut kauniin keinuhevosen, nukkekodin, vaunut ym. isompia hankintoja mutta se, että meillä ei saisi millään muulla sitten leikkiä...

Toinen moka on se, että kaiken pitää olla kallista eli vaikka joku ikean/anttilan juttu miellyttäisi niin sitä ei voi ostaa vaan sen takia, että se on halvan näköistä. ettei vaan toiset ajattele, että me ollaan köyhiä! Mielestäni todella outo periaate ja jotenkin yritetään olla toisten silmissä niin hienoja (lähinnä muutava tälläinen tuttava perhe naurattaa).

Kylään mennessä kiinnitän huomiota sisustukseen mutta arvostan sitä, että koti on asujiensa näköinen. Uuden tuttavan kodin näkeminen kertoo jo ihmisestä paljon :) Parilla ystävällä on prikuulleen hienot kodit viimeisen päälle sisustettuna ja olen ihaillut niitä ja yrittänyt ehkä omaakin laittaa hienommaksi. Sitten tutustuin uuteen ystävään ja kävin heillä: näky oli päinvastainen! Sitä "krääsää" roikkui siellä täällä ja huonekalut oli katsottu järjellä ajatellen eikä maksettu vaan huvikseen tuplasti enemmän ja tiedättekös mitä... Sen jälkeen omakin pipo löystyi. Heillä oli oikeasti tosi KODIKASTA ja ihanasta näkyi se, että perheessä on monta lasta :)
 
Oma sinkkukämppä oli sisustussuunnittelijan suunnittelema, osittain. Kalusteita uusittiin ja vaihettiin paikkoja, mutta väreihin en antanut hänen vaikuttaa.
Muutamia asioita, joita opin prosessissa:
- arki on oltava sujuvaa (eteinen, keittiö, pyykkihuolto, säilytystila).
- Ikeaa voi käyttää ja tyylejä sekoitella. On tavattoman tylsää, jos koko koti yhdestä kaupasta kannettu sisään.
- kirjahylly ei ulotu kattoon eli ei kuutiota kirjoja kirjahyllyn päälle. Muutenkin huonekalujen ympärille on jäätävä ilmatilaa. Isoa olohuoneen ikkunan edustaa ei kannata tukkia esim. korkeaselkäisellä sohvalla.
- jos matto, niin matto sitoo ryhmän yhteen eli ei saa olla liian pieni matto kyseisessä tilassa.
- eri puulajeja tulee yhdistää, tylsää jos kaikki sitä samaa koivua kuten Artekin mööpelit on.
- korkeuseroja hionekaluihin eli kaikki huonekalut ei ole matalia
- näkymän yhdestä huoneesta on värien puolesta soinnuttava yhteen seuraavan huoneen värimaailmaan.
- taulut on katsomiskorkeudella. Taulut voi ensin järjestää lattialla ryhmäksi ennen seinälle laittoa. Ns raskaampi taulu alimmaksi.
Oma lisäys: karsi tavaraa eli kaikille tavaroille on oltava paikka. Ei kuolleita kasveja. Kotialttari ei pistä silmään sisäänastuttaessa.
Millä kalusteilla ja värimaailmalla kodin toteuttaa, niin se on makuasia.
Sunnittelija oli ammattilainen, jo 30 v alalla. Sain häneltä hyviä vinkkejä joten käynnistä kannatti maksaa.
Ja joo, lapsi näkyy joka huoneessa tavaroineen..keittiössä on pieni leikkihella, eteisessä oma naulakko ja lelut olohuoneessa.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Phoebsi
"Piparnakkeli"
On toki kaunista että koti on selkeä, yhtenäinen. Jos koti on yhdellä kertaa väsätty suunnilleen yhdellä ostosreissulla niin se on kaupasta taloon kannettu, ne tavarat ei kerro asujasta / asujista mitään.

Tykkään kun kodista näkee eletty elämä. Jostain löytyy 80-luvun vanha taulu kun se oli isälle aikoinaan rakas, äiti on säilyttänyt vanhan piironkinsa, sohvat ovat uudet, lapset saavat omia muistojaan ja mielitavaroitaan. Jos joku nyt ymmärsi mitä haen takaa. Tavarat vaihtuvat, mutta hiljalleen, koti rakentuu, elää ja muuttuu kaiken aikaa.

Olen oppinut jopa sietämään modernia, pelkistettyä sisustusta. Edelleenkin minulle se on sielutonta ja epäkodikasta kun yhä tykkään räsymatoista, narahtelevista vanhoista lankkulattioista, peilipaneeleista ym. :)
 
"Ssh"
Mulle ei iske kodit, mitkä on pelkkää valkoista :) itse tykkään väreistä, mutta jokainen tyylillään! Tärkeintä on että koti on viihtyisä ja perheen näköinen :) esim sitä en tajua ettei lasten lelut saa olla "esillä", koti on asumista ja elämistä varten! Mutta tiedän uusia taloja, jotka on tosi kauniita kaikessa uudessaan, tiedän myös vanhoja rintamamiestaloja joissa ei ole juuri mitään uutta, mutta sisustus on ihanan persoonallinen ja kaunis. Sit on uusia taloja, jotka on värittömiä, hajuttomia ja mauttomia :D siis just niin ettei oo yhtään asukkaiden tyyliä vaan suoraan jostain talotehtaalta. Ja tiedän vanhoja rumia taloja...

Puolipaneelit on kyllä sellaiset mitä en ikinä asentaisi omaan kotiin.
 
"vieras"
[QUOTE="Ssh";27866951] Sit on uusia taloja, jotka on värittömiä, hajuttomia ja mauttomia :D siis just niin ettei oo yhtään asukkaiden tyyliä vaan suoraan jostain talotehtaalta.[/QUOTE]

Mä en ymmärrä tätä. Minkä takia se väritön ja mauton sisustus ei voi olla asukkaiden tyyliä? Meillä on uusi, moderni talo ja lastenhuoneita lukuun ottamatta kaikki seinät valkeita, ei ole seinillä tauluja eikä edes kelloa. Sisustus mustaa ja valkoista ja pelkistettyä ja kyllä tämä on just meidän tyylistä.
 
[QUOTE="vieras";27867064]Mä en ymmärrä tätä. Minkä takia se väritön ja mauton sisustus ei voi olla asukkaiden tyyliä? Meillä on uusi, moderni talo ja lastenhuoneita lukuun ottamatta kaikki seinät valkeita, ei ole seinillä tauluja eikä edes kelloa. Sisustus mustaa ja valkoista ja pelkistettyä ja kyllä tämä on just meidän tyylistä.[/QUOTE]

Minäkään en ymmärrä. Meillä on aika mustavalkoista, eli sielutonta ja tylsää. Mutta täällä on ihan meidän näköistä. Kirjahylly on Ikeasta, mutta se on minun valitsema, sen kirjat on minun valitsemia tai saamia. Lapset meillä näkyy seinällä olevissa valokuvissa, ja siitä, että olohuoneessa on keinuhevonen. Lelut on piilossa, mustissa lelulaatikoissa. On tämä silti lastenkin koti, ja täällä saa olla ja leikkiä.
 
"Ssh"
En tarkoittanut etteikö valkoinen voisi olla jonkun tyylistä! Ja monia ei varmaan edes sisustaminen kiinnosta, vaan on pääasia et talossa on esim pohja sopiva, tilaa tarpeeksi jne. Mutta siis juuri se uusien talojen valkoisuus on se mistä en pidä, tarkoitan sellaista että kun ei oo keskitty muuta niin kaikki on valkoista/vaaleaa. Eri juttu jos on sisustettu valkoiseksi, tai vaikka siksi valko-mustaksi :) ja lähinnä tarkoitin sillä "väritön, hajuton, mauton" kommentilla sitä että otetaan talopaketti, kaikki on uutta mutta täysin persoonatonta.

Mua huvitti tuo kun joku valitti miten tyhmältä näyttää iso tv olkkarissa. Meilläkin on iso tv, just siksihän olkkari ainakin meillä on et siellä saa maata sohvalla ja tuijottaa telkkaria :D
 
[QUOTE="Ssh";27867178]Mua huvitti tuo kun joku valitti miten tyhmältä näyttää iso tv olkkarissa. Meilläkin on iso tv, just siksihän olkkari ainakin meillä on et siellä saa maata sohvalla ja tuijottaa telkkaria :D[/QUOTE]

Tästä syystä tämä keskustelu just on mielenkiintoinen - huomaa erot ihan keskeisissä asioissa. Älä sinäkään pidä mitään itsestäänselvyytenä. ;)

Kun me etsittiin uutta telkkaria, oli vaikea löytää hyvää tarpeeksi pientä. Otettiin lopulta 26" vaikka haussa oli ehkä hiukan pienempi. Meillä olkkari ei ole "just siksi" että saa maata sohvalla (meillä ei ole sohvaa...) ja katsoa jätti-tv:tä.
 
"Ssh"
Lilli, Mitä te sit teette olkkarissa? :D me tosiaan katsotaan miehen kanssa paljon leffoja, muistan kun ostettiin jätti tv niin se näytti alussa järkyttävän isolta, tuntu vaikealta katsoa siitä :D mut siihen tottui tosi nopeaa. Sit kun joku vieras huomauttaa et "kauheen kokoinen tv" niin muistaa et no siltä se varmaan äkkiseltään näyttää :)

Mä en tarkoittanut mun aiempaa kommenttia pahalla tai itsestäänselvyytenä, että vain mun tapa olisi oikea :) vaan just sillä että itse koen ettei tietty "tyyli" ole kivan näköistä. Pääasia et asukkaat itse viihtyvät :)
 
"Vieras"
[QUOTE="vieras";27855432]Meillä ei ole vielä, mutta kun tarpeeksi tilavan asunnon saan niin varmasti laitan ison pöydän ääreen erilaisia tuoleja.
Mun mielestä se on ajatuksena hauska, voi valita millainen tuolipäivä tänään on, onko jäykempi pönötysfiilis vai vähän relammin otettava lötkötystuoliolo.

Ja kiva katsoa vieraista kuka valitsee minkäkin tuolin ja nouseeko jokin tuoli selkeästi suosituimmaksi. Noh, hulluilla on halvat huvit, idiooteilla ilmaiset. :D



Ja näyttää kivalta[/QUOTE]


Tuolit ja pöytä kivoja.
Pöydän päälystä sotkuinen. Risuasetelma hukkuu pöydän sotkuun.
 
[QUOTE="Ssh";27867477]Lilli, Mitä te sit teette olkkarissa? :D me tosiaan katsotaan miehen kanssa paljon leffoja, muistan kun ostettiin jätti tv niin se näytti alussa järkyttävän isolta, tuntu vaikealta katsoa siitä :D mut siihen tottui tosi nopeaa. Sit kun joku vieras huomauttaa et "kauheen kokoinen tv" niin muistaa et no siltä se varmaan äkkiseltään näyttää :)

Mä en tarkoittanut mun aiempaa kommenttia pahalla tai itsestäänselvyytenä, että vain mun tapa olisi oikea :) vaan just sillä että itse koen ettei tietty "tyyli" ole kivan näköistä. Pääasia et asukkaat itse viihtyvät :)[/QUOTE]

En ole Lilii, mutta meilläkään ei ole olohuoneessa telkkaria. Olkkarissa on isompi ruokapöytä (keittiössä on pienempi) ja sen äärellä lapset piirtää, syö, leikkii, minä teen juttujani, mies on läppärillä. Sitten on sohva ja kirjahylly ja yksi pehmeä rahi. Olohuoneessa ollaan vaan.

Telkka on työhuoneessa, jossa ei ole sohvaa vaan sänky :D
 
"vieras"
En nyt tiedä sisustusvirheistä, mutta ihmetyttää asunnot, joissa ei näy yhtään siellä asuvien historia eli kaikki "kerroksellisuus" puuttuu. Jos asunto on sisustettu niin, että siitä näkee sen olevan vuodelta 2011 tai 2012. Miltä se näyttää parin kolmen vuoden kuluttua? Vai onko silloin kaikki taas päivitetty vuoden 2015 näköiseksi?

Toinen moka on päinvastainen eli tavarakerroksia paljon ja näkee, ettei koskaan olla heitetty mitään menemään eikä tavarapaljoutta olla mitenkään mietitty (lasten huoneet ja olohuoneen kirjahyllyt on hyvä esimerkki).
 
[QUOTE="vieras";27867602]En nyt tiedä sisustusvirheistä, mutta ihmetyttää asunnot, joissa ei näy yhtään siellä asuvien historia eli kaikki "kerroksellisuus" puuttuu. Jos asunto on sisustettu niin, että siitä näkee sen olevan vuodelta 2011 tai 2012. Miltä se näyttää parin kolmen vuoden kuluttua? Vai onko silloin kaikki taas päivitetty vuoden 2015 näköiseksi?

Toinen moka on päinvastainen eli tavarakerroksia paljon ja näkee, ettei koskaan olla heitetty mitään menemään eikä tavarapaljoutta olla mitenkään mietitty (lasten huoneet ja olohuoneen kirjahyllyt on hyvä esimerkki).[/QUOTE]

Meitin kirjahylly on täynä kirjoja. Toki alhaalla on myös pelit kauniissa sotkussa. Ja elokuvia ja dokkareita löytyy tuhansia kun kerätään niitä. mutta ne ovat kamalissa cd-torneissa.
 
Millipidetär
Itseäni ei miellytä mutta minua ei haittaa yhtään jos joltain löytyy
-Värikkäät nahkasohvat
-pirttikalusto
-räsymatot muualla kuin maalaistalossa tai mökillä
-halvalta näyttävät levyhuonekalut
-lähes kaikki mitä saa sotkasta
-sisustustekstejä liikaa asunnossa ja paikoissa mihin ne eivät sovi
-musta sauna ja huono valaistus
-80-luvun boordit keittiössä eli jonkun ruukun kuva joka toisessa laatassa (asennettu 2vuotta sitten, ei 80-luvulla)
-tekokukat (nättejäkin on)
-vanhusten suosimat öljymaalaukset massiivisilla koristeellisilla puukehyksillä...vielä yhdistettynä levyhuonekaluihin
-eri puusävyjen sekoittaminen
-pikku tavarat jossain kirjalhyllyllä
-joku kaunis taulu seinällä muttta aivan liian pieni ja näyttää typerältä yksinään
-iso olohuone ja pieni matto (170x240) lattialla vaikka tarve olisi vähintään 2x3m matolle, matto näyttää joltain postimerkiltä lattialla
-joku yksittäinen hylly isolla seinällä johon väsätty kauniita tavaroita, tarvisi olla osana jotain kokonaisuutta, pelkkä yksi hylly on ihan orvon näköinen --> näitä on ihan sikana ihmisillä
-kokonaisuuksien hallinta tuntuu olevan ihmisillä hukassa, somistustaito
-tuplakupla tyyliin pirttipöydällä...vaatii ehdottomasti tietynlaisen sisustusksen kyseinen lamppu
-tavarat sijoiteltu huoneen reunoille ja keskellä iso kolo
-verhot silittämättä
-nallepuh yms. mattoja muualla kuin lastenhuoneessa (sielläkin kaameita mut lasten mielipide on myös tärkeä)
 
Keittiönoita
En ole Lilii, mutta meilläkään ei ole olohuoneessa telkkaria. Olkkarissa on isompi ruokapöytä (keittiössä on pienempi) ja sen äärellä lapset piirtää, syö, leikkii, minä teen juttujani, mies on läppärillä. Sitten on sohva ja kirjahylly ja yksi pehmeä rahi. Olohuoneessa ollaan vaan.

Telkka on työhuoneessa, jossa ei ole sohvaa vaan sänky :D
Unelmatyöhuone!!! :D Mulla on työhuoneessa ankeasti työpöytä, työtuoli, tietokone oheislaitteineen, kirjahylly ammattikirjallisuutta varten ja roskakori.
 

Yhteistyössä