Miksi mua pidetään kookkaana/pulskana jne?! Alkaa itsetunto laskea:(

• Viestiketjun aloittaja "Cassandra"
  • Ensimmäinen viesti
"jepa"
Tosi outoa kyllä. Minä ajattelin nuorempana että vaikka olen ylipainoinen, olen siro luustoltani ym. koska olen kapea, lyhyt jne. (esim. hartiat eivät ole leveät, nilkat ovat hoikat, kädet pienet..) mutta aina vaan naurettiin tuolle ajatukselle. Kävin vähän aikaa sitten ostamassa uudet rintsikat ja venäläinen myyjä arvioi minulle koon, jossa oli iso kuppi mutta suht pieni ympärysmitta siihen nähden että olen tosiaankin ylipainoinen. Epävarmasti kysyin, riittääkö se muka. Hän tokaisi "no juu, riittä riittä, sinä olet siro! katso nyt" ja patisti kokeilemaan. Aivan oikeassa olikin; liivit istuivat täydellisesti.

En yritä väittää olevani pieni tai normaalipainossa, mutta todellisuudentaju on joillakin hämärtynyt ja silloin voi tulla ikävää kommenttia. Minua ei ole koskaan haukuttu yhtä paljon "läskiksi" kuin silloin, kun olin vuosia ihannepainossani- anoreksiaa sairastanut ystäväni ei ole taas koskaan saanut niin paljon kiinnostusta miehiltä kuin ollessaan sairaalakunnossa laihuutensa vuoksi. :eek:

tuttua
OT, mutta jos oot isorintainen ja vielä harteikas, niin miten ihmeessä muka mahdut koon 34 vaatteisiin? Siis ehkä hameisiin? Vai ihan yläosiinkokin? Ootko tosi lyhyt?

Vaikea uskoa, kun itse oon siro, hoikka, pienirintainen ja kapeaharteinen, ja käytän sitä kokoa 34...
Kaikki on suhteellista. Olen alle 160 cm ja painan about 48 - 50 kg. Rintaliivien koko on 70D ja suhteessa pituuteeni, olen ns. harteikas. Vaatekokoni (käytän työni takia paljon jakkupukuja) on tuo 34, tosin lahkeet ja jakkujen hihat täytyy aina lyhentää. Kokoa 32 olen joskus kokeillut, mutta se on lähes tulkoon aina liian nafti. Koko 36 on lähes tulkoon aina liian iso muissa paitsi ranskalaisissa puvuissa:D

"Anne"
[QUOTE="vieras";27844666]Kyllä kuule ne on, mikäli toinen mitta on 70 - 75. Mikäli ympärysmitta on lähempänä 90, niin sitten eivät ole isot. :)[/QUOTE]

Vai meniköhän nyt toisin päin kuitenkin.. mitä pienempi numero, sitä pienempi tissi, vaikka kirjain pysyisi samana. Nimimerkillä 65E-70D..

"Henne"
No ihan sama, vaikka Ap haluaisi puida tätä asiaa uudelleen palstalla. Olen mäkin aloittanut samasta aiheesta useammin keskustelua. Jos asia vaivaa mieltä ja tulee jonkun toisen tapahtuma kautta esiin, niin miksi sitä ei voi puida uudelleen?

Mua taas sanotaan hoikaksi. Olin menossa työhöntulotarkastukseen ja lääkäri sanoi, ettei punnitse mua, koska näkee suoraan, että olen ihannepainossa.
Mulle tarjotaan niitä 38-koon vaatteita ja ihan yleisesti sanotaan, että olen hoikka yms. Eikä sanojat ole mitään sotanorsuja itse, vaan jopa mua paljon pienempia ja hoikempiakin.

Mä olen 172cm ja 78kg. Kaikki vaan on niin tasaisesti jakautunut ja mun kasvoni ovat todella kapeat.

"Anne"
[QUOTE="vieras";27844795]Nyt läskit vittuun sieltä tyköistuvien vaatteidenosastolta, heti, mars.[/QUOTE]

On muuten kamalaa kun iso ihminen pukeutuu telttoihin. Kaveri vetää välillä päälleen jonkun a-linjaisen (?) löysähelmaisen paidan ja se on kyllä heti tissit miinus kaks kuppikokoa ja paino plus 10kg vyötärölle.

isokki
[QUOTE="Henne";27844940]No ihan sama, vaikka Ap haluaisi puida tätä asiaa uudelleen palstalla. Olen mäkin aloittanut samasta aiheesta useammin keskustelua. Jos asia vaivaa mieltä ja tulee jonkun toisen tapahtuma kautta esiin, niin miksi sitä ei voi puida uudelleen?

Mua taas sanotaan hoikaksi. Olin menossa työhöntulotarkastukseen ja lääkäri sanoi, ettei punnitse mua, koska näkee suoraan, että olen ihannepainossa.
Mulle tarjotaan niitä 38-koon vaatteita ja ihan yleisesti sanotaan, että olen hoikka yms. Eikä sanojat ole mitään sotanorsuja itse, vaan jopa mua paljon pienempia ja hoikempiakin.

Mä olen 172cm ja 78kg. Kaikki vaan on niin tasaisesti jakautunut ja mun kasvoni ovat todella kapeat.[/QUOTE]

No ihan sama minullekin, mutta miksei sitä vanhaa ketjua voi haulla nostaa vaan pitää tehdä uusi ihan samoilla sanoilla?
Turhauttaa lukea samoja juttuja taas ja taas, vanhasta ketjusta näkee heti että ton oon jo lukenut. Tässäkin ketju kiinnosti minua mutta mitään uutta ei tarjonnutkaan.

"Anne"
Silti vaikea uskoa, että isorintainen ja harteikas nainen mahtuisi minkään mallin kokoon 34. Ellei sit tietty ole jotenkin erityisen lyhyt ja sen takia näytä leveämmältä kuin onkaan.

Tai sit on vääristynyt kuva omasta vartalosta?
Riippuu kai kaupasta... itse ostan Lindex, Vila, Seppälä, Gina.. vaatteet ja paidat on S-M eli ei 34 todellakaan, olen 163/55 ja normaalivartaloinen, ei kauhean leveät hartiat, vyötärö 66cm, normaalin kokoiset rinnat..

"vieras"
[QUOTE="Anne";27844939]Vai meniköhän nyt toisin päin kuitenkin.. mitä pienempi numero, sitä pienempi tissi, vaikka kirjain pysyisi samana. Nimimerkillä 65E-70D..[/QUOTE]

No tietysti se rinta sekä rintaliivin kuppi on isompi sillä 90E naisella mitä 70E. Hoikalla E-kupin rinnat vaan näyttävät suhteessa suurilta. Tukevalla se rinnan koko hukkuu muihin muhkuroihin. Kyse oli siitä miltä näyttää, ei siitä kummalla tosiasiallisesti on enemmän sitä rintakudsta...

tuttua
Silti vaikea uskoa, että isorintainen ja harteikas nainen mahtuisi minkään mallin kokoon 34. Ellei sit tietty ole jotenkin erityisen lyhyt ja sen takia näytä leveämmältä kuin onkaan.

Tai sit on vääristynyt kuva omasta vartalosta?
Vastaanpa vielä. :D

Kyse ei ole mittanauhan senttimetreistä vaan visuaalisesta illusiosta. Olen 159 cm joten kuppikokoni ja hartiani näyttävät sen takia suhteessa leveämmiltä. Tämä taas aiheuttaa sen, että näytän paria kokoa todellista kokoani isommalta. Ja toisaalta se koko 32 "kinnaa" juuri rinnoista ja hartioista. ;)

Muistan elävästi kuinka hyvän ystäväni äiti tokaisi minulle muutama vuosi sitten, (olin vaikean elämäntilanteen vuoksi laihtunut pari kiloa), "oletpa sinä laihtunut, vain tissit ja hartiat ovat pysyneet samoina". :D

semmoista se on
Semmoista se on.

Mä olen 163 cm, tällä hetkellä 67 kg (! painavampi kuin ikinä ennen...), mutta mulle EDELLEEN myyjät tyrkyttelee vaatteita koosta 36 - joka ei ole koskaan mennyt hartioihini. Yläpääni on aina ollut kokoa 38, alaosani oli nuorena kokoa 34 ja nykyään kokoa 38 - 40. Kunhan löytyy malli. Olen siis kapeakasvoinen, hoikkakaulainen, pieniranteinen nainen, jolla leveät hartiat, pienehköt/normaalit rinnat (kuppi b-c) ja vyötärö kapeahko. Takamukseni on erittäin pyöreä ja reidet pienet. Että on siinä välillä naurussa pitelemistä, kun etsii oman muotoistaan vaatetta...

kokoa 34
Vastaanpa vielä. :D

Kyse ei ole mittanauhan senttimetreistä vaan visuaalisesta illusiosta. Olen 159 cm joten kuppikokoni ja hartiani näyttävät sen takia suhteessa leveämmiltä. Tämä taas aiheuttaa sen, että näytän paria kokoa todellista kokoani isommalta. Ja toisaalta se koko 32 "kinnaa" juuri rinnoista ja hartioista. ;)

Muistan elävästi kuinka hyvän ystäväni äiti tokaisi minulle muutama vuosi sitten, (olin vaikean elämäntilanteen vuoksi laihtunut pari kiloa), "oletpa sinä laihtunut, vain tissit ja hartiat ovat pysyneet samoina". :D
No, ihan hirmu isorintainen ja kovin leveäharteinen et taida kuitenkaan olla. Itse oon sua vain muutaman sentin pidempi, ja kuten sanottu, kapeaharteinen ja pienirintainen. Ja koko 34 on oikein istuva. Joten tosiaankin taitaa olla visuaalisesta illuusiosta kiinni tämä "suuri" kokosi.

kokoa 34
[QUOTE="vieras";27844980]No tietysti se rinta sekä rintaliivin kuppi on isompi sillä 90E naisella mitä 70E. Hoikalla E-kupin rinnat vaan näyttävät suhteessa suurilta. Tukevalla se rinnan koko hukkuu muihin muhkuroihin. Kyse oli siitä miltä näyttää, ei siitä kummalla tosiasiallisesti on enemmän sitä rintakudsta...[/QUOTE]

Sekin kyllä vähän riippuu. Noissa pienen ympärysmitan kokomerkinnöissä kuppikoot on välillä ihan mitä saattu, ainakin Changella. Just uusimmat mitä ostin, on 60E, ja mun rintoja ei kyllä hyvällä tahdollakaan voi sanoa suuriksi. Samoihin rintoihin Lindexin 70A on toisinaan sopiva, toisinaan ihan liian suuri...

"vieras"
[QUOTE="Anne";27844949]On muuten kamalaa kun iso ihminen pukeutuu telttoihin. Kaveri vetää välillä päälleen jonkun a-linjaisen (?) löysähelmaisen paidan ja se on kyllä heti tissit miinus kaks kuppikokoa ja paino plus 10kg vyötärölle.[/QUOTE]

Näin on. Kuorestaan makkara tunnetaan.

painava hoikka
Mä oon 165cm ja 61kg ja rinnat on kokoa 75D ja mua sanotaan hoikaksi jatkuvasti, jopa todella hoikaksi :O Ja nämä mun rinnat ei ainakaan ole yhtään isot, ihan keskikokoa. (eikä oo mikään Changen koko tuo koko siis) Vaatteissa käytän kokoa 36

Siskoni on 168cm ja painaa liki 60kg, ja hän on minusta oikein sopivan kokoinen, hoikkakin jopa. Käyttää S koon vaatteita, farkut taitanee olla jotain 27 tuumaa. Eikä tämä ole edes lihavan puhetta. (jonka mielestä kaikki itseään pienemmät on laihoja)

Ja siis tarkoitin vain tällä, että ei sinustakaan lihavaa saa. toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.

Viimeksi muokattu:
"Juuli"
[QUOTE="vieras";27844980]No tietysti se rinta sekä rintaliivin kuppi on isompi sillä 90E naisella mitä 70E. Hoikalla E-kupin rinnat vaan näyttävät suhteessa suurilta. Tukevalla se rinnan koko hukkuu muihin muhkuroihin. Kyse oli siitä miltä näyttää, ei siitä kummalla tosiasiallisesti on enemmän sitä rintakudsta...[/QUOTE]

Mulla on koko 90G eikä mun rinnat mihinkään huku. Muhkuja toki on, mutta rinnat erottuu kyllä erittäin selvästi. Varsinkin miehet huomaa tuon asian ja se on kyllä välillä todella ärsyttävää. Aivan kuin olisin pelkästään kaksi rintaa.

Ap:lla on sopiva paino pituuteen nähden, senhän kertoo painoindeksikin. Ihmettelen, että miten tuon painoista voidaan pitää kookkaana tai pulskana. Olen kyllä huomannut, että joillakin on todella vääristynyt kuva ihmisten vartaloista ja ihanteena pidetään alipainon lähellä olevaa painoa.

"eee"
[QUOTE="Henne";27844940]No ihan sama, vaikka Ap haluaisi puida tätä asiaa uudelleen palstalla. Olen mäkin aloittanut samasta aiheesta useammin keskustelua. Jos asia vaivaa mieltä ja tulee jonkun toisen tapahtuma kautta esiin, niin miksi sitä ei voi puida uudelleen?

Mä olen 172cm ja 78kg. Kaikki vaan on niin tasaisesti jakautunut ja mun kasvoni ovat todella kapeat.[/QUOTE]

:O Aika jännä. Mä olen sua 5 cm pitempi ja 20 kg kevyempi ja itse pidän siis itseäni hoikkana... Sun mitoissa en kyllä voisi tuntea itseäni ihannepainoiseksi, saati hoikaksi :D

..
mua taas sanotaan hoikaks, vaikka oon ylipainoinen, eikä ihmiset usko et oon sen painonen. nimim. 163 cm ja n 80 kg. edes lääkäri ei uskonut ennen kun olin vaa'alla käynyt.

Vink
[QUOTE="Cassandra";27844748]Mulle sanotaan tosi usein, että oon laihtunut. Mä en tiedä olisko sitten sitä, että kasvojen ja rintojen (ehkä on leveät hartiatkin) mua pidetään pulleana, mutta kun joku katsoo esim. vyötäröä niin huomaa, että olenkin ihan hoikahko? Sitten ajattelee, että olen laihtunut.[/QUOTE]

Kannattaa nyt ainakin alkaa pukeutua niin, että vyötärö korostuu.

"Vierailijana"
Omituista! Minä olen 162cm pitkä ja painan 56,5 kiloa, eli olen varmaan suunnilleen samoissa mittasuhteissa pituuden ja painon mukaan laskettuna kanssasi. Mua sanotaan jatkuvasti pieneksi ja hoikaksi vaikka mielestäni painon puolesta olen ihan normaali todellakin. Olen joskus alle pari vuotta sitten painanut vielä 50 kiloa eikä monikaan usko kun sanon, että painoni on noussut. Kuitenkaan minulla ei ole rintoja juurikaan, eikä mahaakaan. Takapuoli ja lantio ovat "naiselliset" vaikken olekaan mikään päärynä, perse ei ole leveyssuuntaan pyöreä vaan toisinpäin. Itse olen ihan tyytyväinen ihan vartalooni. Olen 27 vuotias ja käytän vaatekokoa 36 ja housuissa tuumakoko 27.

"Evita"
Mua taas sanotaan hoikaksi aina. Sanojat ovat ihan hoikkia itsekin.
Painokseni veikkaillaan aina jotakin 60kg. Mä painan oikeati 78 ja pituutta 167cm.
Mulla on tosin hoikka vyötärö, tosi kapeat kasvot ja pienehköt rinnat, joten illuusio hoikem masta voi syntyä varmaan näiden vuoksi.

Yhteistyössä