Miksi kuolinilmoituksiin ei laiteta ihmisen kuolinsyytä?

• Viestiketjun aloittaja "Älypää"
  • Ensimmäinen viesti
"Älypää"
Esim. että "kuollut rakkaamme Palsta Mamma Mammala syntyi 2.1.1913 Kerava kuoli 5.1.2013 Porvoo kuolinsyy: lavantauti ja kolera"? Eräs tuntemani henkilön kuolinilmuitus oli tänään lehdessä ja nyt minua harmittaa kun en tiedä mihin hän kuoli enkä tiedä, että mistä saisin sen tietää että mihin hän kuoli?

ap ov
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;27828921:
Mitä se muille kuuluu, mihin toinen on kuollut?
Kyseinen henkilö oli sentään minun paras ystävä koko sen ajan kun olimme yhdessä päiväkodissa, peruskoulussa ja ammattikoulussa, eli kun olimme noin 3-19 vuotiaita. Ammattikoulun loppumisen jälkeen emme olleet enää niin tiivisti tekemisissä, mutta olimme silti ja nyt minua harmittaa, kun minulle ei ole edes ilmoitettu, että hän kuoli jo monta viikkoa sitten ja että hän kuoli ja haudattiin. Kyllä minun pitäisi saada tietää, että mihin hän kuoli, varsinkin kun minä olen hänen lapsensa kummi, mutta jostain syystä hän ja hänen perheensä ei pitänyt minuun viimeiseen vuoteen mitään yhteyttä.

dsr
Ihan se on omaisten tahdosta kiinni minkälaisen ilmoituksen haluavat laittaa. Joskus kuolinsyyn voi päätellä muistosanoista, runoista tai kiitoksista. Kerran olen nähnyt, että kuolinilmoitukseen on laitettu henkilön kuolleen henkirikoksen uhrina. Useammin näkee, että joku on kuollut ilmoituksen mukaan liikenneonnettomuudessa tai vaikean sairauden murtamana.

Lähimmät varmasti tietävät mihin omainen tai ystävä on kuollut ja muille se selviää jos omaiset haluavat sen ilmoitukseen laittaa tai muutoin kertoa.

"Vieras"
Kyseinen henkilö oli sentään minun paras ystävä koko sen ajan kun olimme yhdessä päiväkodissa, peruskoulussa ja ammattikoulussa, eli kun olimme noin 3-19 vuotiaita. Ammattikoulun loppumisen jälkeen emme olleet enää niin tiivisti tekemisissä, mutta olimme silti ja nyt minua harmittaa, kun minulle ei ole edes ilmoitettu, että hän kuoli jo monta viikkoa sitten ja että hän kuoli ja haudattiin. Kyllä minun pitäisi saada tietää, että mihin hän kuoli, varsinkin kun minä olen hänen lapsensa kummi, mutta jostain syystä hän ja hänen perheensä ei pitänyt minuun viimeiseen vuoteen mitään yhteyttä.
No jospa soitat sen vanhemmille, tai miehelle?

"vieras"
No jos olet hänen lapsensa kummi niin ehkä tunnet myös lapsen toisen vanhemman,vai oliko ystäväsi yh? Kysy!

..Mutta älä tule tänne voivottelemaan jos saatkin tietää että eivät pitäneet sinuun yhteyttä mielenterveysongelmiensa takia ja ystäväsi kuoli parisuhdeväkivallan uhrina..

Ehkäpä siksi, kun olennaista ei niinkään ole kuolinsyy vaan se lopputulos.

...ehkäpä viimeisen vuoden ajan ystäväsi perheineen on kamppaillut jotakin vaikeaa sairautta vastaan. Mikset ole vuoteen pitänyt itse kummilapseesi yhteyttä?

"Hannele"
Kyllä mäkin usein pohdin ihmisten kuolinsyitä ilmoituksia lukiessani. Erityisesti kuolinsyy mietityttää silloin jos vainaja on ollut nuorehko tai jotenkin tuttu. Eiköhän se ole ihan inhimillistä. On kuitenkin ihan inhimillistä ettei kuolinsyytä yleensä mainita, vaikka aika usein sen kyllä pystyy päättelemään. Ja mun mielestä on ihan ymmärrettävää että aloittaja pohtii ystävänsä kuolinsyytä.

Jospa hän kuoli johonkin pitkäaikaiseen sairauteen. Ei ole jaksanut pitää yhteyttä jne?
Tämä vaan tuli tuossa itsellä ainakin järkeiltyä näin.

ap ov
Olitko sinä missään yhteydessä heihin?
Voithan viedä surunvalittelu kukat perheelle ja varmaan kuulet samalla mihin hän kuoli.
Säännöllisesti lähetin esimerkiksi tekstiviestejä ja sähköposteja, yritin soitella heille ja lähettelin heille postin kautta esim. lasten syntymäpäivinä syntymäpäivälahjoja, mutta he eivät reagoineet niihin mitenkään, eikä heidän lähisukulaisetkaan ragoineet minun yhteydenottoihin.

Yhteistyössä