Onko teillä hautapaikka?

"Vieras"
Miehen suvulla on sukuhauta. Luulen, et minua ei välttis laitettas sinne.. Eikä sillä kyllä siinä vaiheessa olis mitään väliäkään. Mut en kyllä halua ajatella, ees et mihin mun lapset haudattais.. :(

"vieras"
Onko tää nyt palstapaheksuttavaa?

En tiedä, miehen kanssa on asiasta puhuttu, että pitää sitten ajoissa tehdä paperit niin ei tarvi omaisten pohtia. Lehdessä oli juttuakin siitä, että joskus on tosi vaikea tietää monimutkaisten perhekuvioidenkin takia, että minne ja kenen viereen haudataan.

• Tykkää
Reactions: Mummeliisa
[QUOTE="vieras";27783896]vanhoilloilliset on jo ostanut kaikille hautapaikat. Ihan normia. minun testamentissa lukee se että minut pitää tuhkata. jos haluaat kyntiilän jouluna sytyttää niin riittä kun muistaa.[/QUOTE]

Uskotko että se tuntuu riittävälle myös kaikille jälkeesi sureville ?

Miehen suvulla on sukuhauta joten sinne. Ja jos sinne ei sattuisi mahtumaan niin samalla hautuumaalle on haudattu muihinkin hautoihin miehen (lähi)sukulaisia että siinä vaihtoehto nro 2. Omat sukulaiseni on haudattu kaikki pohjoiseen.. Itselleni ei ole väliä minne mun maalliset jäännökset laitetaan mutta ehkä lapset haluavat että haudalla voi käydä. Sekin kun on miehen puolelta tavallista mm jouluna.

Ok. Tuota en tiennytkään.
Yhden ystäväni tuhkat sirottelimme purjeveneestä öiseen mereen ja silloin se oli kuulemma kovasti kiellettyä. En tosin itse silloinkaan perehtynyt lakipykäliin vaan toistan vain mitä sain kuulla.

Tämä tapahtui vuonna 2002 (*hillittömän ylpeä kun muistaa vuosiluvun, vaikka tavallisesti ei muista mitään vuosia saati päiväyksiä* ja tunnustaa että muistaa sen vain siksi, että sai pari päivää sitten mailiin videon, jossa oli mm tuo tapahtuma kuvattuna ja vuosiluku mainittuna)

• Tykkää
Reactions: MolliMelooni
"OmenaPomena"
Vähän vierestä, mutta onko muilla hoitotestamenttia? Mulla on sellainen, missä kiellän esim. hengityskoneen vain elämän pitkittämiseksi. Eli jos on fakta etttä tulen kuolemaan, mua ei saa keinotekoisesti pitää hengissä. Tein tämän jottei se ole sitten miehen vastuulla "vetää töpseliä irti".
Nää on kauheita asioita, mutta me ollaan aika tarkkaan puhuttu mitä halutaan esim. onnettomuus tilanteissa. Ja toivon että jos esim. neliraajahalvaannun ni mua ei hoidettaisi, kuolo korjatkoon sitten. Ja juu, on pieniä lapsia, en vaan näe itseäni pyörätuolissa, en osaisi ikinä tsempata itteäni, että kyllä tää tästä. :(

Ei taida mitään virallista sukuhautaa olla, tosin varmasti pääsisin mummoni sukuhautaan halutessani, ketään sinne ei ole haudattu aikoihin, sitten mummoni äidin jälkeen. Saattaa olla muillakin sukuhaaroilla hautansa, äitini isällä kait myös, sinnekin pääsisi jos haluaisi. Olen vähän miettinyt, josko oman sukuhaudan ostaisi, johon kaikkien uurnat haudattaisiin, mutten ole ihan varma vielä.. Ehkä siihen mummoni äidin haudan viereen, mökin läheisyyteen. Ei ole oikein ajankohtaista vielä

[QUOTE="OmenaPomena";27784011]Vähän vierestä, mutta onko muilla hoitotestamenttia? Mulla on sellainen, missä kiellän esim. hengityskoneen vain elämän pitkittämiseksi. Eli jos on fakta etttä tulen kuolemaan, mua ei saa keinotekoisesti pitää hengissä. Tein tämän jottei se ole sitten miehen vastuulla "vetää töpseliä irti".
Nää on kauheita asioita, mutta me ollaan aika tarkkaan puhuttu mitä halutaan esim. onnettomuus tilanteissa. Ja toivon että jos esim. neliraajahalvaannun ni mua ei hoidettaisi, kuolo korjatkoon sitten. Ja juu, on pieniä lapsia, en vaan näe itseäni pyörätuolissa, en osaisi ikinä tsempata itteäni, että kyllä tää tästä. :([/QUOTE]

Juu. Tehtiin miehen kanssa hoitotestamentit siinä vaiheessa, kun todettiin tämän olevan nyt lopullista. Muistaakseni olimme molemmat samoilla linjoilla - ei keinotekoista elämän ylläpitoa, jos ei ole toivoa paranemisesta.

Kai kaikilla on myös elinluovutuskortti?

[QUOTE="OmenaPomena";27784011]Vähän vierestä, mutta onko muilla hoitotestamenttia? Mulla on sellainen, missä kiellän esim. hengityskoneen vain elämän pitkittämiseksi. Eli jos on fakta etttä tulen kuolemaan, mua ei saa keinotekoisesti pitää hengissä. Tein tämän jottei se ole sitten miehen vastuulla "vetää töpseliä irti".
Nää on kauheita asioita, mutta me ollaan aika tarkkaan puhuttu mitä halutaan esim. onnettomuus tilanteissa. Ja toivon että jos esim. neliraajahalvaannun ni mua ei hoidettaisi, kuolo korjatkoon sitten. Ja juu, on pieniä lapsia, en vaan näe itseäni pyörätuolissa, en osaisi ikinä tsempata itteäni, että kyllä tää tästä. :([/QUOTE]

Minä kaavailin tuollaista myös kun taannoin sovimme noita juttuja vanhempieni kanssa.

Sitten aloin miettimään, etten oikeasti tiedä milloin ja missä tilanteessa tuo läheisiäni kohtaisi. En tahtoisi, että pelkästään aiemman tahtoni vuoksi, ajaisin heidät henkisesti kestämättömään tilanteeseen joskus kun eläisivät muutenkin syystä tai toisesta kovin vaikeaa elämänvaihetta.
Mielummin siis riskeeraan sen halvaantuneena elämisen kuin sen, että rikon jonkun rakkaani...

Tajuan selittäväni asian huonosti.
Silti ehkä osa tajusi?

Minä kaavailin tuollaista myös kun taannoin sovimme noita juttuja vanhempieni kanssa.

Sitten aloin miettimään, etten oikeasti tiedä milloin ja missä tilanteessa tuo läheisiäni kohtaisi. En tahtoisi, että pelkästään aiemman tahtoni vuoksi, ajaisin heidät henkisesti kestämättömään tilanteeseen joskus kun eläisivät muutenkin syystä tai toisesta kovin vaikeaa elämänvaihetta.
Mielummin siis riskeeraan sen halvaantuneena elämisen kuin sen, että rikon jonkun rakkaani...

Tajuan selittäväni asian huonosti.
Silti ehkä osa tajusi?
Uskon ymmärtäväni kyllä. Mä taas tein hoitotestamentin samasta syystä. =) Haluan säästää läheiset siltä päätöksen vastuulta ja sen miettimiseltä, mitä olisin ehkä itse toivonut. Kun asia on vielä tehty avoimesti niin, että hoitotestamentista tiedetään etukäteen, ei asia tule tilanteen ollessa päällä yllätyksenä kenellekään.

• Tykkää
Reactions: Mummeliisa

Yhteistyössä