poikalasten vanhemmat

  • Viestiketjun aloittaja "neljän äiti"
  • Ensimmäinen viesti
"neljän äiti"
Saatteko noin nelivuotiaalta pesun yhteydessä vedettyä yhtään esinahkaa taakseppäin?

Minulla on kohta 5vuotias poika joka kärsii ahtaasta esinahasta.
Pienempänä oli paljon pippeli tulehduksia(esinahan tulehduksia) jolloin joskus kuumekkin nousi ja pippeli turposi,punoitti ja oli todella kipeä.Joskus tuli myös märkää.

Sitten tuli pissatulehdus joka ei parantunut monesta lääkekuurista huolimatta jolloin vaadin päästä kunnon tutkimuksiin ja siellähän selvisi se mitä itsekkin aavistelin.Kireä esinahka.

Lääkärin mielestä sen ikäiseltä(silloin oli muistaakseni 3v) esinahkaa olisi pitänyt saada vedettyä taakseppäin mutta ei meidän pojalta saanut.
Saimme hoidoksi voidetta joka löysentää esinahkaa,mutta voiteen käytön lopetettuamme tilanne uusiutui nopeasti.Voiteen käytön aikana esinahka niin löysä että sai pesun yhteydessä vedettyä kokonaan taakse.Voiteen käytön lopettamisen jälkeen meni niin tiukaksi ettei saanut yhtään vedettyä taakse ja joskus pippeli ihan pullistui pissaamisen yhteydessä kun nahka niin tiukka.

Nyt monen voide kuurin jälkeen tilanne taas sama ja lääkärin mielestä pitäisi tehdä ympärileikkaus :(

Pojallani ilmeisesti krooninen tulehdus pippelissä joka arpeuttaa esinahkaa ja se tekee siitä tiukan.Joten se ei ilmeisesti parane koskaan itsestään,joten tilanne ehkä sama tai pahempi aikuisena...

Nyt haluaisinkin tietää kuinka paljon normaalisti saa noin nelivuotiaalta esinahkaa venytettyä? Entä missä vaiheessa olette alkaneet pesun yhteydessä vetää esinahkaa taakse ja missä iässä sen pitäisi mennä kokonaan taakse? Itselläni on myös 2vuotias poika ja hänen esinahkaansa ei saa vielä yhtään taakse.

Kauheen ristiriitasta tietoa saa lääkäreiltäkin kun aijemmin lääkäri sanoi ettei niin pieneltä(3v)saa edes yrittää vetää esinahkaa taakse ja toinen lääkäri sanoo että pitäsi jo saada vedettyä taakse.
Milloin se pippeli pitäisi saada kunnolla pestyä niin että nahkaa venyttää?

Ympärileikkaus pelottaa.Luin jostain että ympärileikkauksessa poistetaan peniksen viisi herkintä osaa ja nyt tietysti olen miettinyt poikani tulevaisuutta.Olen miettinyt myös mahdollista koulukiusaamista liikuntatuntejen suihkutilanteissa.Ja tietysti myös sitä voiko leikkaus mennä pieleen ja joutuuko poikani kärsimään leikkauksesta myöhemmin.
Entä voiko tilanne parantua ajan myötä ilman leikkausta?


Voiko tietäs!

Jos täällä on ihmisiä jonka lapsi tai mies on ympärileikattu niin olisin enemmän kuin kiitollinen vastauksista miten leikkaus meni ja miten elämä on sujunut sen jälkeen.Kiinnostaa myös tietää miten miesten seksielämään tuo leikkaus on vaikuttanut.

Toivon asiallisia vastauksia.Jokaiselle äidille oman lapsen hyvinvointi on varmasti etusijalla ja tämä asia on vaivannut minua jo pitkään.

Kiitokset!!
 
En ole minäkään
Ei saa kiskoa, enkä ole ikinä kokeillut.

Itse kyllä venyttelee, mutta taaksepäin ei kukaan kyllä vetele.

Vilkaisen silloin tällöin vaatteita vaihtaessa että punoittaako tms.
Jos on punoittanut, niin huuhtaisen normaalisti ja annan tuuletella paljon.
Meillä ei onneksi vaippakaan ole enää hautomassa kuin öisin.
 
"vieras"
Onks kellään ajatusta milloin noi alapesut pitäis alottaa? Ei ole ollut mitään ongelmia tai tulehduksia, niin olen ajatellut sen ajan tulevan joskus lähempänä murkkuikää..
 
"neljän äiti"
Eipä sitä esinahkaa suositella vedettäväksi lapsilla taakse päin.
minkä ikäisillä lapsilla sitä ei saa vetää taakseppäin? Lääkäri sanoi meille että sitä pitäisi saada jo vedettyä taakseppäin ja sen vuoksi kun sitä ei saanut vedettyä ja se oli liian tiukka,tuli niitä tulehduksia.Kaikki lika ja bakteerit jäivät esinahan alle ja pippeli tulehtui.

Kaverini pojalta 7v esinahka on pesun yhteydessä vedetty jo pitkään taakse,mutta mietinkin missä vaiheessa sitä pitää alkaa tehdä.

Olisi myös kiva tietää onko normaalia että esinahkaa ei saa vedettyä taakse 4-5vuotiailta pojilta?

Tottakai yhä toivon että tilanne olisi normaali ja muiltakaan nelivuotiailta ei välttämättä vielä saisi sitä venytettyä taakse,mutta lääkärin mielestä tilanne ei ole normaali vaan vaatii leikkauksen :(
 
"vaemo"
Mun miehen esinahka on leikattu nyt avioliiton aikana terveydellisen syyn vuoksi. Hän on ollut erittäin tyytyväinen. Seksielämään ei ole ollut ainakaan mitään negatiivisia vaikutuksia. Uskon kuitenkin, että asia mietityttää. Kaverin pojalla ahdas esinahka, kävivät urologilla joskus 5v maissa ja jäätiin vielä seuraamaan. Asia korjautui ennen kouluikää. Itse luottaisin urologin arvioon.
 
2 poikaa
En ole ikinä vetänyt itse kummaltakaan pojalta esinahkaa taakse. Muistaakseni koulunaloitusneuvolassa asiasta juteltiin ja sanottiin, että lapsi voi itse varovasti alkaa "venyttää" ja pestä myös sieltä.

Että ihan omatoimisesti meillä on asia sujunut, ap:lle en valitettavasti osaa antaa neuvoja..
 
"Vieras"
"Jos täällä on ihmisiä jonka lapsi tai mies on ympärileikattu niin olisin enemmän kuin kiitollinen vastauksista miten leikkaus meni ja miten elämä on sujunut sen jälkeen.Kiinnostaa myös tietää miten miesten seksielämään tuo leikkaus on vaikuttanut."

Täällä on ymp.l. mies (siis mun mies, en minä), nuorena kireän esinahan takia siis ympärileikattu. Ei ole koskaan miehelle mitään varsinaista haittaa ollut, mutta terskan alue on kyllä huomattavasti tunnottomampi kuin miehellä, jota ei ole leikattu. Ei siis mitään ongelmia ole ollut eikä seksuaalisesti ole todellakaan mitään ongelmia (kai tuo enemmän ylpeä siitä on ja näyttäähän se paremmalta :)), mutta hän ei esimerkiksi koskaan ole ymmärtänyt, miksi suihinotossa pitäisi keskittyä terskan alueeseen, kun se ei oikein tunnu miltään. Ja olen testannut joskus nipistämällä (kuulostaapa sairaalta :D) ihan testimielessä ja eipä hänellä kauheasti tuntoherkkyyttä siinä ole. Mutta kuten sanottua, ei ole tuottanut minkäänlaisia ongelmia, laukeaa kyllä seksissä hyvinkin nopeasti tarvittaessa ja kiihottuu yms.
 
"vieras"
Mieheltäni on leikattu esinahka teini-iässä kireyden aiheuttamien ongelmien vuoksi. Sanoi, että ei tehnyt mieli kavereille kertoa, miksi oli pois koulusta, mutta kaipa ne huomasivat. Kukaan ei ole kuulemma kysynyt suoraan.:) Olettaisin, että homma on helpompi pienellä ja sun on helppo perustella hoito lapselle, kun ongelmia on ollut. Minä ja mieheni olemme olleet kyllä erittäin tyytyväisiä ja seksi on miellyttävää.
 
Peyote
Meillä tais olla poika ekalla ennenku sen sai vedettyä ttaakse. Ei ollut ikinä tulehduksia. Eikä mitään vaivaa ole nyt myöhemminkään ollut. Nuo tulehdukset on kyllä kurjia... Voiko sitä esaria leikata jotenkin säästävästi niin ettei kokonaan pois?
 
"neljän äiti"
Kiitos asiallisista vastauksista :) Oli oikein mukava myös kuulla että ainakaan kahden miehen seksielämään tuo ei ole juurikaan vaikuttanut.Ainakaan huonontavasti.

Esinahkaa ei ilmeisesti voi leikata säästäväisesti koska pojallani lääkärin(urologi) mielestä on tämä krooninen tulehdus joka arpeuttaa esinahkaa.Jos ei tuota ois niin silloin pienempi leikkaus kävisi mutta nyt kuulemma ei koska silloin vaiva voisi uusiutua.Itse haluasin odottaa ja katsoa meneekö vaiva itestään ohi,varsinkin jos on yleistä ettei tämän ikäiseltä edes vielä tarvi saada esinahkaa taakse.Mutta kun on ollut niitä oireita ja ongelmia niin siitä tietysti huomaa että jotain korjattavaa oisi :(

Niin ja väkisillä ei oo kiskottu tai vedetty esinahkaa vaan sievästi ensin urologi sitä yritti ja kun ei onnistunut niin sanoi että alotetaan se rasva kuuri.Rasvan venyttäessä esinahkaa meidän käskettiin joka päivä venyttää pesun yhteydessä esinahka taakse,joten meidän tapauksessa se piti tehdä myös näin pieneltä.

Kuulisin mielelläni lisää kokemuksia tuosta ympärileikkauksesta ja sen seurauksista ja samoin siitä kuinka moni vetää tai ei vedä esinahkaa taakse 4vuotiaalta.
Minäkin alkuun luulin että se tehdään vasta noin kouluiässä mutta meidän kohdalla se luulo osottautui vääräksi.

Vielä semmoinen asia että "väkisillä" vetäminen voi tehdä haavoja ym. että ei tosiaan kannata alkaa liian aikasinkaan vetämään.Tuskimpa kukaan niin tekeekään.Senhän huomaa heti jos esinahka ei vielä liiku mihinkään.
 
"vieras"
4v tehty leikkaus kun mikään muu ei auttanut, kireys häiritsi jo normaalia elämää. Muutama tunti meni nukutuksessa ja toipui nopeasti, sen jälkeen ei ole ollut mitään vaivaa.
 
Peyote
Varmaan aika usein kun siitä ei ole ongelmia, sillä ei ole mitään väliä meneekö se taakse vai ei. Kai se useimmilla jo aika pienenä menee, mutta joillain sitten vasta myöhemmin. Jos on noita vaivoja kerran niin kovasti, niin voi se arpikudoskin varmaan sitä tuntoa siinä heikentää.
 
"neljän äiti"
[QUOTE="vieras";27735274]Lopeta räplääminen ja älä helvetissä mene leikkaamaan mitään vaan anna pojan varttua rauhassa.[/QUOTE]

ei täällä mitään räplätä vaan jatkuvien oireiden takia jouduttiin lasten kirurgian polille jossa nyt käydään tarkkailussa.Lapsi on ollut todella kipeä jo 1vuotiaana nuiden tulehdusten takia joten ei tässä voi antaa kasvaa rauhassa ja unohtaa asiaa.Ja ei oo kiva jättää asiaa sikseen jos poika välillä pissatessakin sanoo että pistää...
Empä minä leikata haluaiskaan mutta kiva kuulla niitä asiallisia kommentteja miten muilla on mennyt.

Kiva kuulla että jollain(en muista nimimerkkiä) oli mennyt leikkaus hyvin ja myös sen jälkeinen elämä)
Oliko lapsella vaan kireä esinahka?Ei todettu mitään kroonista tulehusta yms.? Kokeiltiinko sitä rasvaa ja auttoko se ollenkaan?

Kiitos vielä kaikille! Koitan tehä nyt näiden vastausten ja muiden kokemusten ja tietysti lääkärin mielipiteen perusteella koko lapseni loppuelämää koskevan päätöksen
 
[QUOTE="neljän äiti";27734857]Ympärileikkaus pelottaa.Luin jostain että ympärileikkauksessa poistetaan peniksen viisi herkintä osaa ja nyt tietysti olen miettinyt poikani tulevaisuutta.Olen miettinyt myös mahdollista koulukiusaamista liikuntatuntejen suihkutilanteissa.Ja tietysti myös sitä voiko leikkaus mennä pieleen ja joutuuko poikani kärsimään leikkauksesta myöhemmin.[/QUOTE]
Tuollaista puhetta viidestä herkimmän osan poistosta en ole koskaan ennen kuullutkaan. Eihän siinä poisteta kuin pätkä esinahkaa?

Turhaan murehdit hetkiä jolloin poika on alasti toisten ikäistensä seurassa. Jos seura on huonoa, niin samalla lailla tulee poika kiusatuksi kireästä esinahasta. Ympärileikkauksen jäljiltä voi olla jopa niin että poikasi on monen muun pojan silmissä idoli ja jos juttu kulkeutuu tyttöjen korviin, niin saa poika olla hätistelemässä tyttöjä pois.

Minun exältäni poistettiin esinahka aikuisiällä kireyden vuoksi. Hänellä se oli niin kireä että ei edes tulitikkua olisi saanut reiästä sisään. Se ei kuitenkaan aiheuttanut hänelle ainakaan haittaavia tulehduksia, mutta minä sain nauttia tämän tästä itse kaikenlaisista tulehduksista. Ja kiitos ylikireän tupen oli yhdyntä ajoittain melko ikävää minulle sillä eihän se esinahka liikkunut yhtään minnekään ja toimi erittäin hyvänä eristyksenä jolloin hän ei itse tuntenut aina mitään. Joten yhdynnät kestivät kyllä pitkään, mutta ajoittain hän oikein runnoi sitä että sai itsensä laukeamaan.
Hän sitten päätti leikkauttaa esinahkansa. Leikkaus meni hyvin ja mitään ongelmia ei esiintynyt. Lääkäri ei pystynyt poistamaan kaikkea haluamaansa nahkaa, sillä ajan myötä nahka oli kasvanut terskaan kiinni. Jotta koko nahka olisi saatu poistettua, olisi myös terskasta pitänyt poistaa osa. Terska oli melkoisen iljettävän näköinen kiinnittyneineen nahkoineen päivineen. Onneksi ajanmyötä osa kiinnikkeistä irtosi ja terska alkoi muistuttamaan edes vähän sitä miltä se pitäisikin näyttää.
Tuskallisinta hänelle parantumisvaiheessa oli joka ikinen aamu ja muu hetki kun penis alkoi mennä erektioon. Erektio venytti parantuvaa haavaa aiheuttaen aina kipua.
Häneltä meni pitkä aika ennen kuin alkoi tottua siihen miten peniksensä toimii ilman tuppea, miten saada nautintoa ja kuinka estää ettei tule liian aikaisin.

Nykyiselläni esinahka on leikattu lapsena reilusti ennen murrosikää. Hän on kertonut että siinä ei ollut mitään ongelmia ja se parani todella nopeasti. Seksielämässä ei ole meillä ollut mitään ongelmaa.

Näiden kahden miehen kokemuksen perusteella menisin teettämään esinahan poiston ennen kuin penis alkaa kunnolla paisumaan erektioon.
 
Muahhahah
Justiinsa juu taitaapi olla nyt tämä ketju mennyt taas seksilinja osioon. No mukavahan se on että aina joku vastaa niin saa aloittaja niitä kiksejä joita on tullut etsimään.
 
palatakseni asiaan
Oma poikani vetäs ite leikkiessään nahan taakse n. kolmevuotiaana. Sen jälkeen aloin pesulla vetää nahan pois eestä. Miehelläni taas nahka ei liiku terskan taakse, eikä siitä aiheudu mitään "rynkyttämisiä" ja laukeaakin ihan nopsaan. Kumpikaan meistä ei myöskään kärsi mistään tulehduksista. Eli ei ahdas/liikkumaton esinahka välttämättä aiheuta yhtään mitään ongelmia.
 
vierailija
Meillä tais olla poika ekalla ennenku sen sai vedettyä ttaakse. Ei ollut ikinä tulehduksia. Eikä mitään vaivaa ole nyt myöhemminkään ollut. Nuo tulehdukset on kyllä kurjia... Voiko sitä esaria leikata jotenkin säästävästi niin ettei kokonaan pois?
Ileisesti ei ole mitään ikää miloin esinahka menee terskan yli, muista hyvin miten minulla oli esinahka tiukasti kiinnittynyt terskaan eikä olisi voinut vetää väkisin teskan yli, ensin tuli vajaan sentin pyöreä aukko esinahkaan. Sitten pikkuhiljaa aukko isoni ja alkoi vetäytyä terskan puoleen väliin jolloin oli helppo pestä esinahan alta, siitä ei mennyt pitkään, kun muistan miten esinahka oli osittain mennyt terskan taakse yritin vetää esinahkaa aukipäin mut ei auttanut, ei kulunut kauan jolloin terska oli kokonaan näkyvissä ja peniksen olessa erektiossa esinahka vetäytyi terskan poimuvallin taakse eikä jäänyt poimulle, lepotilassa meni puoleenväliin terskan päällle, silloin olin vähän alle kolmetoista samaan aikaan sain ensimmäisen tietoisen siemensyöksykokemuksen mikä sai voimakkaan seksuaalisen heräämisen minussa.
 
vierailija
En ole ikinä vetänyt itse kummaltakaan pojalta esinahkaa taakse. Muistaakseni koulunaloitusneuvolassa asiasta juteltiin ja sanottiin, että lapsi voi itse varovasti alkaa "venyttää" ja pestä myös sieltä.

Että ihan omatoimisesti meillä on asia sujunut, ap:lle en valitettavasti osaa antaa neuvoja..
Oma poikani vetäs ite leikkiessään nahan taakse n. kolmevuotiaana. Sen jälkeen aloin pesulla vetää nahan pois eestä. Miehelläni taas nahka ei liiku terskan taakse, eikä siitä aiheudu mitään "rynkyttämisiä" ja laukeaakin ihan nopsaan. Kumpikaan meistä ei myöskään kärsi mistään tulehduksista. Eli ei ahdas/liikkumaton esinahka välttämättä aiheuta yhtään mitään ongelmia.
Terskan esiin tulo esinahan alta.
On erilaisia kokemuksia esinahan aukeamisesta, minulla oli esinahka terskassa kiinni jota ei voinut vetää terskan yli, tultuani puperteetti ikään esinahka alkoi ilman mitään toimenpiteitä avautumaan, sitä en muista kuinka kauan siinä meni aikaa. En muista oliko äiti koskaan kysynyt tai katsonut missä kyseinen asia menee ja kehittyy se oli minun yksityis asia joka kyllä tavattoman paljon kiinnosti. Jossain vaiheessa totesin nyt on esinahka mennyt terskan yli, pidin kyllä hyvää huolta esinahan ja terskan puhtaudesta, että ei äidin tarvinnut huol
 
vierailija
Tässä on kaksi asiaa. Ensinnäkin se minkä kokoinen ja/tai miten joustava esinahan pää ja suuaukko on ja sitten toisaalta se miten esinahka kiinnittyy terskaan. Esinahan suuaukon koko ja nahan joustavuus ovat se mistä puhutaan kun puhutaan kireästä esinahasta. Joskus, lähinnä ympärileikkauskulttuureissa, tämä sotketaan sen kanssa miten esinahka kiinnittyy terskaan. Sen takia on syytä selventää.

Pikkupojan esinahka on yleensä normaalisti sisäpinnaltaan kiinni terskan harjanteen yläreunassa. Nahkaa ei ole tarkoituskaan voida saada vedettyä ns. panoasentoon eli jumiin terskan taakse. Liikkuvat taakse vedettynä pikkupojan pippeli näyttää raketilta eikä terskan harjanne ole esillä koska se on siellä nahan alla. Vasta myöhemmin kasvun myötä esinahka irtoaa siitä terskan harjanteen yläosasta ja sen voi vetää kokonaan taakse niin että terska tulee kokonaisuudessaan esiin.

Vanhempien tai kenenkään muunkaan ei ole tarkoitus repiä esinahkaa irti terskasta. Se irtaantuu kyllä kasvun ja hormonien myötävaikutuksella itsestään kun sen aika on.

Mutta sitten se kireä esinahka. Joskus nahka on niin kireä, että sitä ei saa vedettyä taakse lainkaan. Usein tästä tulee ongelma siinä vaiheessa kun erektiot alkavat. Jos nahka ei jousta, erektio voi jopa tehdä kipeää. Siinä vaiheessa nahkaa pitää alkaa venyttää. Usein tämä riittää hoidoksi ja iho kasvaa oikeaan mittaansa eikä häiritse enää elämää ja hygieniasta huolehtimista. Jos tämä ei auta, ympärileikkaus on tehokas hoito. Siihenkin on olemassa enemmän ja vähemmän radikaaleja vaihtoehtoja. Itse valitsisin sellaisen, jossa amputoidaan mahdollisimman vähän ihoa ja hermoja.
 
vierailija
Mun pojalla oli todella tiukka esinahka, ja se tulehdus on luultavasti valkojökälä. Ei kannata jäädä arpomaan vaan lähete kirurgin vastaanottoon. Mun pojalla tulehdus meni niin pahaksi että kiemurreltiin kivusta aina pissaamisen yhteydessä, Viikko kokeiltiin rasvaa, ei vaikutusta ja poika siirrettiin esinahan poistoon. Toimenpide oli nopea nukutuksessa eikä pippeli ollut kovin kipeä ja tuskailu pissaamisen kanssa loppui heti.
 

Yhteistyössä