Mitä sanotte lapsille nukkumaan mentäessä? Ilta rukouksen?

• Viestiketjun aloittaja Ilta rukous
  • Ensimmäinen viesti
va
Hyvää yötä, nuku hyvin ja näe kauniita unia, nähdään aamulla.
Ja joka ilta muistutan kuinka iskää tai äitiä voi yöllä herätellä jos tulee jokin hätä, esim. paha uni.

La Paset
Kun itse olin pieni, me tytöt, latelimme äidin vielä läsnä ollessa, iltarukouksen :
Levolle lasken Luojani,
armias ole suojani.
Jos sialtain en nousisi,
Taivaaseen ota tykösi.
Aamen

Lopun iltaa aina mietin, miks mun pitää ekana mennä jonku sian päälle ja sit siitä nousta.
Meidän perheemme kuului kirkkoon, mutta kyseisessä rakennuksessa kävimme vain kirkollisissa toimituksissa, häissä, hautajaisissa, konfirmaatioissa, emme koskaan jumalanpalveluksissa.

Kun aikanani tulin äidiksi, halusin myös oman lapseni siunaavan itsensä untenmaille. Opetin kaksikin iltarukousta, joista toisen, tuon tutun, ja jossain oppimani aivan toisen, joka kuului näin:
Rakas Jeesus siunaa meitä,
älä meitä koskaan heitä.
Viimemainitusta rukouksesta minulle tuli mieleen vasta tekemäni matka yli suuren meren. Yhdistin matkan rukouksen sanoihin, älä meitä koskaan heitä kannelta meren tyrskyihin.
Tuli taas ilta, satu oli kerrottu/kirjasta luettu (miehelläni ja minulla on ollut tapana sepittää iltasadut omasta päästä). Oli iltarukouksen aika. Siihen ei tarvinnut koskaan kehoittaa, koska lapsi tiesi, mitä seuraavaksi yleensä seuraa. Yllätykseni, lapsemme ei rukoillutkaan kumpaakaan meiltä oppimaansa rukousta, vaan seuraavan, omassa päässään kehittämänsä (5v):
Rakas Jumala
siellä taivaassa.
Siunaa äitii, isii, vaarii, ukkii, X-kummii, X-kummii, X-kummii, X-kummii, X-kummii, Karoo, Okii,.....
Meidän mielestämme tämä iltarukous oli aivan mahtava. Yleensä, poikamme nukahti miettiessään, ketä vielä?
Tämän iltarukousjutun tiimoilta päätin viedä poikamme naapurissa sijaitsevaan kappeliin jumalanpalvelukseen. Tiesin jo entuudestaan, että hän osaisi käyttäytyä. Olin kertonut asiasta. Kun astuimme kirkkosaliin, pieni poikamme kysyi ristillä riippuvasta Jeesus-patsaasta, mitä tolle on tehty? Suntio oli juuri laittamassa virsien numeroita seinälle. Kerroin, että Jeesus on tuossa ristiinnaulittu. Poika kysyi, miks toi kirkon täti ei soita poliisia (poikamme suvun miehet ovat poliiseja). Selvitin asiaa, kunnes kirkkosaliin tuli suuri joukko vanhuksia. Poikani suputti korvaani, että täällä haisee mummoille. Suputin takaisin, että jutellaan siitä myöhemmin kotona.

"vieras"
Meillä pitää 5v ja 8v peitellä ja lukea molemmille erikseen 2 iltarukousta. Samalla silittelen sitä kelle luen.
Sit jotain klassista musiikkia soimaan ja valot pois.

Iltarukoukset luetaan aina samassa järjestyksessä ja ne on

Levolle laskeun Luojani,
armias ole suojani,
jos en sijaltain nousisi,
taivaaseen ota tykösi.

Ja toinen on

Siunaa Jeesus meitä,
anna meille enkeleitä,
siivilläsi meitä peitä,
älä meitä koskaan heitä.

Pienemmälle piti yhteen väliin vielä selittää että tuo älä meitä heitä tarkoittaa samaa kuin ettei meitä jätetä. Välillä saattaa vieläkin kysyä siitä.

"jep"
Itse koen jotenkin tuon "jos sijaltain en nousisi" ahdistavana, toki lapset pohtivat kuolemaa joka tapauksessa jossain vaiheessa, mutta hämmentää sen mahdollisuudesta muistuttaminen joka ilta.

Yleensä sanon vain "hyviä unia, ihania unikuvia" tai jotain. Usein myös sanon, että olet just hieno tyttö/poika ja rakastan sua, vaikka välillä tuleekin riitaa.

"näin meillä"
Hyvää yötä,jeesus myötä,kiitos tästä päivästä. Oman kullan kattelijoita yöksi jos näkyy. Poika sanoi pienenä tuon oman kullan kuvia noin ja se jäi meidän iltarukoukseen pysyvästi.Mukava tapa ja joka ilta. Ja kaikkien kolmen kanssa luetaan.

Meillä näin
Päivän touhut taakse jää, minua jo väsyttää.
Kiitos että nukkumaan peiton alle mennä saan.
Hyvää yötä jumala, siunaa meitä kaikkia,aamen.

Tuo sanotaa joka ilta, eikä sillä suurempaa uskonnollista merkitystä ole.
Lähinnä symboolinen ja tapa.

Tämän lisäksi vielä, kauniita unia, rakastan sua. Nähdään aamulla. Pusi pusi.

"vieras"
Kaikki 3 saavat valita pienen iltasadun, luetaan ne sylikkäin/vierekkäin. Sen jälkeen kaikille halit ja pusuja, omiin sänkyihin, peittelen ja silitän vielä, sanon kaikille hyvät yöt ja että äiti rakastaa hirveesti, valot pois ja vielä kauniita unia prinsessat, nukkukaa hyvin. :)

IhanaValo
No, ensin luetaan iltasatu ja sit peittelen, annan parit pusut ja halit molemmille ja sanon et hyvää yötä, kauniit unia. Ovelta viel huikaan et nyt nukkumaan sit, suut kiinni ja päät tyynyyn, aamulla nähdään.

Saraldo
Ensin iltasatu, joskus vaihtoehtoisesti iltalaulu tai sekä että. Viimeiseksi sanon aina, että "hyvää yötä, kauniita unia". Sitten viiden minuutin päästä uudelleen sama lause, siis vessassakäynnin jälkeen. Siitä vartin päästä taas uudelleen, koska jotain järjettömän tärkeää jäi viime kerralla sanomatta. Siinä vaiheessa viimeinen lause ei enää ole "hyvää yötä kauniita unia", vaan "onks nyt sitte kaikki asiat sanottu? hyvä, nyt nukkumaan ja täältä ei kuulu enää inahdustakaan!"

"Viima"
Hyvää uötä kulta. Sit sängystä kuluu millon mitäkin pölötystä vaativalla äänellä niin sanon et mä en vastaa enään mihinkään kysymyksiin, hyvää yötä, nyt nukutaan.

Mummu an tuon levolle lasken rukouksen lausu ja se karmi mua kun aloin sit miettiin et jos mä kuolenkin yön aikana.

Professional Griefer
Mun äiti sanoi mulle aina "kauniita unia, oman kullan kuvia" ja isi heitteli vitsejä.

Jos jompikumpi olis sanonu "herää aamulla!" niin olisin varmaan viimeistään 10-vuotiaana ollu psykopaatti.

Professional Griefer
[QUOTE="ehkäpä";27715157]Herää aamulla = herää vasta aamulla, ts. älä herää kesken yön?[/QUOTE]

No tohon tarkoitukseen ois sopinut "nähdään aamulla!".
"Herää aamulla" = "älä kuole yön aikana"

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Yhteistyössä