Mikä avuksi vauvan iltaitkuihin?

[QUOTE="vieras";27678618]Missä lasten isä? Yksinkö kaikesta yrität selvitä? Vaadi nyt ihmeessä itsellesi apua, eihän tuosta pidemmän päälle mitään tule jos meinaat saada kaiken valmiiksi joulua ajatellen.[/QUOTE]

En mä yksin ole :) Kyllä miehestä on apua. Hoitaa isompien iltatouhut ja siinä välissä ottaa aina vauvaa hetkeksi että mä saan hengähtää.

Mutta hälläkin on tulossa 10 tunnin työpäivät nyt tässä, mikä tarkoittaa että on 12 tuntia pois kotoa, niin en ihan heti lähde vaatimaan että tavallisten arjen lastenhoidon lisäksi alkaisi vielä ylimääräisiä hommia tekemään..

Ja jos tämä itku ei hellitä niin sitten ei laiteta jouluksi mitään erikoista, jouluruuat ja kuusi riittää oikein mainiosti. Olis tietty kiva saada tehtyä kunnon joulusiivo ja väkertää lasten kanssa vielä kaikkea, mut jos ei onnistu niin ei onnistu. Onneksi isommatkin on vasta 3- ja 4-vuotiaat niin on vielä monta joulua tässä laitettavana edessäpäin :)

Mites olis vaaville kehto+lampaantalja/lämminvesipullo ja eiku heiluttelemaan sit viekkuun?
Ja sä varmaan jo omat syömiset oot funtsinut+probiootit...?
Kun kerrot että on iltaitkua niin tankkaako tarpeeks tiheästi maitoa jos olis tiheä kausi menossa...?
Vyöhyketerapia varmaan hyvä.
t. nimimerkki arvailua vaan :) Voimia!
Juu, oon yrittänyt rajottaa ruokavalion mahdollisimman "laimeaksi"..

Ja selvästi on tällä hetkellä tiheäkin kausi menossa, mutta vasta toista päivää nyt roikkuu rinnalla koko ajan.. Ja huuto on jatkunut nyt öö, 1,5 viikkoa?

"vieras"
Juu, oon yrittänyt rajottaa ruokavalion mahdollisimman "laimeaksi"..

Ja selvästi on tällä hetkellä tiheäkin kausi menossa, mutta vasta toista päivää nyt roikkuu rinnalla koko ajan.. Ja huuto on jatkunut nyt öö, 1,5 viikkoa?
Eli huuto alkoi jo ennen kuin aloitit D-vitamiinit? Miksi siis jätät ne pois?

Lapsi itkee eniten ollessaan 6-8 viikon ikäinen, se on surullinen tosiasia, eli pahimmat ajat saattaa olla teillä vielä edessä. Itse päätin esikon mahaitkujen jälkeen, että tälle toiselle hommataan koliikkikeinu heti, jos osoittautuu samanlaiseksi. No, vielä ei tiedetä, minkälainen masuasukki tuolta on tulossa... :)

Tsemppiä kovasti, ajan kanssa se helpottaa vaikkei se nyt paljon lohdutakaan.

....
Juu, en osaa käyttää kantoliinaa.. Niitä meillä on tässä ajan saatossa ollut ties minkämoista ja mä en vaan osaa..
Harmi.. Sitten vaan sylissä hyssytellä, tiedän kyllä että vaatii jonkin verran hermoja ja voimia.. Mulla on neljä allergista refluksilasta, oli pakko opetella kantoliinan käyttö. Osaan yhden sidonnan joustavalle liinalle ja se riitti.

Oikeasti kannattaisi koittaa jättää maito omasta ruokavaliosta pois, usein se jo helpottaa.

• Tykkää
Reactions: Kerpele
[QUOTE="vieras";27679196]Eli huuto alkoi jo ennen kuin aloitit D-vitamiinit? Miksi siis jätät ne pois?

Lapsi itkee eniten ollessaan 6-8 viikon ikäinen, se on surullinen tosiasia, eli pahimmat ajat saattaa olla teillä vielä edessä. Itse päätin esikon mahaitkujen jälkeen, että tälle toiselle hommataan koliikkikeinu heti, jos osoittautuu samanlaiseksi. No, vielä ei tiedetä, minkälainen masuasukki tuolta on tulossa... :)

Tsemppiä kovasti, ajan kanssa se helpottaa vaikkei se nyt paljon lohdutakaan.[/QUOTE]

Jätin ne pois koska ne pahensivat itkua entisestään.

Jos huomasit niin puhun kolmannesta lapsestani, ja esikoinen oli todella itkuinen ja vaativa.. Silloin en osannut kokeilla mitään poppaskonsteja ja olin todella rikki itse lopulta.

Siksipä tällä kertaa yritän ennakoida ja kysellä erilaisista keinoista kenties helpottaa tätä tilannetta jonkun verran. En siis ole vielä hirttämässä tässä itseäni huudon takia vaan haluan nimenomaan yrittää ehkäistä että huuto ei yltyisi niin pahaksi kuin esikoisen kohdalla.

Itseasiassa nämä iltaitkumaratonit on mielestäni tällä hetkellä ihan siedettäviä, ja kun näkee että selvästi syynä on vatsa. Esikoisen kohdalla ei tuntunut olevan mitään yhtä syytä.

Punaiset kynnet
Niin tuttua. Meidän kuopuksen koliikki kesti 3 kk:n ikään ja loppui kun seinään. Ainoa, mikä vähän helpotti oireita oli Kupla Stop. Sitä ei saa kauhean monesta apteekista, mutta toi tosiaan ainakin hieman helpotusta elämään. Neiti huusi kaikki illat, eikä nukkunut kunnolla päiväunia. Makuuasento oli ihan nounou ja aina piti olla sylissä ja hytkyttää. Yöt tosin nukkui erittäin hyvin vain kahdella syötöllä. Tosin se nukkumaan meno oli yhtä helvettiä.

Kaikki sympatia täältä sinulle ap ja muillekin, jotka koliikin kanssa taistelee. Ei ole helppoa varsinkin jos on niitä vanhempiakin lapsia hoidettavana.

• Tykkää
Reactions: Kerpele
Niin tuttua. Meidän kuopuksen koliikki kesti 3 kk:n ikään ja loppui kun seinään. Ainoa, mikä vähän helpotti oireita oli Kupla Stop. Sitä ei saa kauhean monesta apteekista, mutta toi tosiaan ainakin hieman helpotusta elämään. Neiti huusi kaikki illat, eikä nukkunut kunnolla päiväunia. Makuuasento oli ihan nounou ja aina piti olla sylissä ja hytkyttää. Yöt tosin nukkui erittäin hyvin vain kahdella syötöllä. Tosin se nukkumaan meno oli yhtä helvettiä.

Kaikki sympatia täältä sinulle ap ja muillekin, jotka koliikin kanssa taistelee. Ei ole helppoa varsinkin jos on niitä vanhempiakin lapsia hoidettavana.
Tykkään siis sympatiasta :)

"vieras"
Jätin ne pois koska ne pahensivat itkua entisestään.
Meilläkin pahensi ne Gefilus-D-tipat itkua entisestään, mutta Jekovit taas ei vaikuttanut mitenkään. Maksaa alle 5e puteli, käyhän ostamassa ja aloita sillä! :)

Ja probiootteja voi antaa (maitohappobakteereita) lisäksi, ne voi lantrata omaan rintamaitoon ja antaa lusikannokassa, niin ei tarvitse noita öljypohjaisia maitohappobakteereita käyttää.

Lisäksi aina kannattaa miettiä myös, saako vauva tarpeeksi ruokaa. Meillä kävi omasta huolimattomuudesta johtuen siten, että vauva itki pari päivää nälkäänsä (oli ristiäiset jne. ja mulla stressi niin etten muistanut syödä/juoda tarpeeksi), ne kovimmat itkut loppui kun annoin pullosta pari kertaa korviketta ja aloin syödä ja juoda itse taas normaalisti.

kupiton
Oma ruokavalio on ainut mikä täällä auttanut. Maito (herat, maitoproteiini ym.) pois, kananmuna pois, viljoista ruis pois. Kannattaa seurata mitä itse tulee syötyä ja karsia niitä ihan kokeeksi ja huomata et monessa tuotteessa on maitoa vaikkei sitä tulis ajateltuakaan.

Vyöhyketerapia ei meillä auttanut.

"vieras"
Juu, täytyy kokeilla jättää noi maidot ja munat pois jos ei toi vyöhyketerapia auta..
Ihan pakko kysyä, että miksi ihmeessä? Lapsi on kolmen viikon ikäinen, näytä mulle sen ikäinen lapsi joka ei yhtään kitise mahaansa! :D Ihan hullua lähteä karsimaan jotain maitoa ja munia pois tuon ikäiseltä, lapselle on tärkeää saada äidinmaidon kautta monipuolisesti eri tuotteita ja maito on imetyksenkin kannalta tärkeä kalsiuminlähde äidille!

Aika harva lapsi lopulta on maitoallergikko ja vielä harvemmat on allergisia kananmunille. Järki päähän nyt, ihmiset! Käytä edes ensin allergialääkärillä ennen kuin alat karsimaan alle kuukauden ikäisen lapsen rintamaidosta juttuja pois :D

[QUOTE="vieras";27680147]Ihan pakko kysyä, että miksi ihmeessä? Lapsi on kolmen viikon ikäinen, näytä mulle sen ikäinen lapsi joka ei yhtään kitise mahaansa! :D Ihan hullua lähteä karsimaan jotain maitoa ja munia pois tuon ikäiseltä, lapselle on tärkeää saada äidinmaidon kautta monipuolisesti eri tuotteita ja maito on imetyksenkin kannalta tärkeä kalsiuminlähde äidille!

Aika harva lapsi lopulta on maitoallergikko ja vielä harvemmat on allergisia kananmunille. Järki päähän nyt, ihmiset! Käytä edes ensin allergialääkärillä ennen kuin alat karsimaan alle kuukauden ikäisen lapsen rintamaidosta juttuja pois :D[/QUOTE]

Allergiatestejä ei kovin mielellään tehdä vauvoille koska ne voi näyttää mitä sattuu..

Ja jos nyt sanotaan että vaikka viikon välttelisin maitoa ja munaa niin lapsi siitä tuskin vahingoittuu..

"vieras"
Allergiatestejä ei kovin mielellään tehdä vauvoille koska ne voi näyttää mitä sattuu..

Ja jos nyt sanotaan että vaikka viikon välttelisin maitoa ja munaa niin lapsi siitä tuskin vahingoittuu..
No minusta tuo vaan on aikamoista hätävarjelun liiottelua alkaa vähennellä 3-viikkoisen vauvan vatsanväänteiden takia mitään maitoja tai munia ruokavaliosta pois, sipulit, paprikat jne. ymmärrän mutta en kyllä noita. :D

Ei ole ihme, että niin monella lapsella on tänä päivänä allergiaa kun aletaan noin pienen ruokavaliota jo karsimaan...

minnee
Vyöhyketerapiasta on varmasti apua, jos ei mitään allergista taustalla. Meidän pienelle auttoi ilmavaivoihin: terapeutti kun hieroi sopivasta kohdasta, niin pörinä vaan kävi! :D Samoin mummu osaa hieroa oikeaa kohtaa jalkapohjasta, jolla saa ilmat liikkeelle ja kuhnailevan kakankin tulemaan. (Refluksiin ei vyöhyketrapiasta ollut apua, mutta sen oirekuva onkin jo toisenlainen, ja sen huomaa).

Neuvolan hoitaja näytti kans sellaisen "pyllytysasennon", että vauvaa ei laiteta suoraan makaamaan syliin, vaan otetaan pystyasennossa jalkojen väliin masu sisäreittä vasten. Sitten keinutetaan vauvaa pepusta ohjaten sivulta toiselle. Jostain syystä pikkuinen sieti sitä paremmin kuin makuuasentoa mahallaan tai selällään.

Yhteistyössä