Mikä hitto tässä elämässä maksaa??

"VIERAS"
Iloisia uutisia kaikille, nyt Espanja haluaa vähän vajaa 40 Miljardia pelastaakseen pankkejaan, Kreikalle maksettiin muutama miljardi, EU-kerhokassaan maksetaan 30Miljardia. Siltikään ei rahat riitä pitämään hyvinvointia suomessa, huutava työvoimapula! Tuntuu että kataisen hallitus on jallittanut meitä ihan urakalla.

No ap:llä rahaa vie auto, osamaksut ei oo kovin hyvä ja periaatteessa kirjakerho on turha koska kirjasto palvelee loistavasti.
Ymmärrän toki, et baarissa on kiva käydä, mutta sinne menee rahaa...

Kirjaa menot ylös niin on helpompi seurata useemman kk ajalta.

"vieras"
Olen maksanut vuokran, erään osamaksun, puhelinlaskun, autosta maksun, lapsen kirjakerhon maksun, päivähoitomaksun, käynyt kerran ruokakaupassa, baariin meni 50e viikonloppuna ja tänään ostin muutamia joulukoristeita kun ei meillä ole oikein mitään. Baari noista on tietysti turha ja kirjakerhon voi lopettaa.

Palkkaa jäi ulosoton jälkeen 1300 euroa. Kai se pitää tehdä niin että kirjaa kaiken ylös tai nostaa sitä käteistä. Kortilla kun on niin helppo "törsätä". Ruokaan meillä menee n. 200 euroa kuussa joka ei ehkä kovin paljon ole. Tai vähemmänkin.. sanoisin että maksimissaan 200 euroa.

Ulosotto vie multa 300 euroa/kk. Kai se on vaan perhana kituutettava..
Jos ruokaan menee kuukaudessa 200 € ja baariin yhtenä viikonloppuna 50 € eli viikon ruoat, on tosiaan aika pysähtyä ja miettiä hetki.

"JennyAdelina"
Ap:lle ensimmäisenä halaus ;)

Mä tunnen ap:n ihan henk.koht ja tiedän että hän ei baareissa liikaa rellestä :) Eikä varmasti muutenkaan tällä hetkellä elä yli varojensa esim. tuhlaamalla turhanpäiväisiin.

"Vieras"
[QUOTE="kkkk";27640631]No berocca oli ehkä turha ostos. Sitä seisoinkin hyllyllä ja mietin pitkään otanko vai enkö... Mutta panadol zapista en luovu. Panadol on ainoa särkylääke jota pystyn käyttämään ja zappia haluan nimenomaan sen takia että vaikutus alkaa nopeasti. Kun kova kipu tulee niin haluan sen kivun myös loppuvan hyvinkin nopeasti. en mä niitä zappejä huvikseni osta vaan syystä.[/QUOTE]

Ok, jos haluat nopeavaikutteisen (kalvopäällysteisen) parasetamolin, niin selitys hyväksytty. ;) Mutta ihan Panadol Zappia vastaava lääke maksaa 5,88€ / 30 tablettia.

Tuotteet - Yliopiston Apteekki

Baarissa käyn keskimäärin 4 kk välein, korkeintaan. Lapsi on vajaa 2v niin en viitti kirjastosta vielä lainata kun saattaa käydä niin että repeää sivu sieltä sun täältä kun silmä välttää.. Mutta joo sen voi kai lopettaa, siis kirjakerhon.

Auto on melkeinpä pakollinen jos meinaa töissä käydä. Osamaksu on tietokoneen, sekin on nykypäivänä miltei välttämätön "kodinkone". Ulosottoa kestää vielä 4 kuukautta. Onneksi sain sen summan sovittua uo-miehen kanssa pienemmäksi, olisi siis alunperin ottanut 600 euroa palkasta, nyt vaan sen 300e.

[QUOTE="vieras";27640424]Sata markkaa riitti 90-luvulla viikon ruokaostoksiin. 17 eurolla ei tänäpäivänä kyllä viikkoa pärjää.[/QUOTE]

90-luvulla haaveilin, että jos joskus saisin 10 000 markkaa kuussa BRUTTONA, olisin ihan mielettömän onnellinen ja tulisin toimeen hyvin. Nyt saan useimpina kuukausina reilusti yli tuon NETTONA enkä todellakaan tunne oloani kovin rikkaaksi.

Kyllähän eläminen on kallista mutta nuo kirjakerhot ja baarireissut on kyllä ihan turhia!

9

Kyllähän eläminen on kallista mutta nuo kirjakerhot ja baarireissut on kyllä ihan turhia!
Niin kai ne on, mutta tuntuu silti typerältä ettei vakituisessa työssä oleva ihminen voi pari kertaa vuodessa käydä baarissa, tai ostaa lapselle kirjakerhopakettia n. 6 kertaa vuodessa. Ymmärtäisin jos olisin työtön tai sossun asiakas niin ei olis moiseen "luksukseen" varaa.

"vieras"
Baarissa käyn keskimäärin 4 kk välein, korkeintaan. Lapsi on vajaa 2v niin en viitti kirjastosta vielä lainata kun saattaa käydä niin että repeää sivu sieltä sun täältä kun silmä välttää.. Mutta joo sen voi kai lopettaa, siis kirjakerhon.
On vissiin mahdotonta lukea kirjoja yhdessä lapsen kanssa ja sitten laittaa ne jonnekin, josta se ei niitä yksin saa revittäväksi? Niin meillä ja kaikilla tutuilla eikä kirjoja ole turhaan revennyt vaikka lapset ovat olleet miten pieniä (jotkut hädin tuskin vuotta).

Auto on melkeinpä pakollinen jos meinaa töissä käydä. Osamaksu on tietokoneen, sekin on nykypäivänä miltei välttämätön "kodinkone". Ulosottoa kestää vielä 4 kuukautta. Onneksi sain sen summan sovittua uo-miehen kanssa pienemmäksi, olisi siis alunperin ottanut 600 euroa palkasta, nyt vaan sen 300e.
Hei tuohan on tosi lyhyt aika! Kestät kyllä, ja ensi keväänä on jo helpompaa :)

• Tykkää
Reactions: heidip*
"vieras"
[QUOTE="Vieras";27640552]No tuossahan se selitys on, että miksi kaikki on niin kallista: haluat ostaa sitä kallista ja "hyvää". Ihan vastaavan lääkkeen olisit saanut alle puolen hinnan, mutta halusit ostaa kalliimmalla.
[/QUOTE]

Itse ostin halvemman paketin särkylääkettä ibusalia, ei mitään apua särkyyn vaikka kaksi pilleriä ottaisi. mutta kun ottaa yhden buranan se tehoaa.

Rollolainen
[QUOTE="vieras";27646683]Itse ostin halvemman paketin särkylääkettä ibusalia, ei mitään apua särkyyn vaikka kaksi pilleriä ottaisi. mutta kun ottaa yhden buranan se tehoaa.[/QUOTE]

olet luulosairas, niisä on täysin samaa ainetta, olen trkistanut asian aptekista. Vainpakkaus on halvempi.

Niin kai ne on, mutta tuntuu silti typerältä ettei vakituisessa työssä oleva ihminen voi pari kertaa vuodessa käydä baarissa, tai ostaa lapselle kirjakerhopakettia n. 6 kertaa vuodessa. Ymmärtäisin jos olisin työtön tai sossun asiakas niin ei olis moiseen "luksukseen" varaa.
Tuntuu typerältä tai ei, niin jos ei ylimääräistä rahaa "luksukseen" ole, ei silloin "luksusta" hankita.

Vaarallista ruveta kapinoimaan omaa palkkaansa vastaan elelemällä yli varojensa ja sit kituuttaa loppukuu. :D

Muoks niin ja se ulosottokin..eihän silloin voi yksinkertaisesti olla varaa käydä edes sitä paria kertaa vuodessa baarissa, jos palkka on pieni, lapsi elätettävänä ja siitäkin palkasta menee (itseaiheutettuun) ulosottoon.
Katse peiliin vaan, ja tee selkeä budjetti kuukausittain.

Viimeksi muokattu:
"jokuvaan"
Tuhlaat vaan liikaa etkä suunnittele tarpeeksi. Itsekin olin sellainen. Sitten aloin seuraamaan taloutta (eli tein budjetin tulevien laskujen perusteella jotta tiedän kuinka paljon jää yli ruokaan ym.). Huomasin että tuhlaan tosi paljo turhuuksiin. Nyt olen saanut viimeisten kuukausien aikana säästöönkin jonkin verran, mulle se kävi helpoiten niin että siirrän rahat pois silmistä erillisille tilille ihan kuin maksaisin jonkun laskun.

No jos minä olisin sinä, sitä ulosottoa tuskin edes olisi ja jos olisinkin jostain syystä itse tuohon tilanteeseen itseni aiheuttanut, KAIKKI ylimääräinen jäisi aivan varmasti pois niin kauan kuin tuollaiset maksettu. Eli ehdottomasti kirjakerhot olisi pitänyt lopettaa jo ajat sitten. Jos baariin ei ole varaa niin sinne ei mennä vaikka kuinka kokisi oikeudekseen työtä tekevänä ihmisenä joskus mennä.
Miten tämä nyt on yhteiskunnan vika kuten moni kommentoi siihen malliin...se ulosotto ei kai kuulu normaalin elämisen kuluiksi?

Ei ole tarkoitus olla ilkeä, mutta jäin vain ihmettelemään onko tuo muiden silmiin ihan normaalia toimintaa josta voi syyttää muita?! Esim sitä perinteistä Kataista?

Öö? Ei olis varmaan pitänyt mainita koko ulosottoa. Se kun on ihmisille sellanen peikko, että toista saa sitten kohdella miten sattuu. Tilanne nyt ei juurikaan olisi erilainen vaikkei mulla olisi ulosotossa mitään. Ja mitenhän mä nyt syyttelen muita? Ihmettelen vaan että mikä tässä maksaa. Ihan hyviä neuvoja on tullutkin :) Ja hei, en ole mikään yhteiskunnan hylkiö vaikka mulla on ulosotossa saatavia. Puolella miljoonalla suomalaisella on, ei kannata enää katella niin kieroon ja kuvitella että me ollaan jotain perin ihmeellistä sillan alla asuvaa sakkia..

Mun bruttopalkka on 2044e/kk + lisät, eli jotain 2200e suunnilleen ja oon lähihoitaja. Joo paskahan se palkka on. Ainakin kun täällä lukee mitä ihmiset saa palkaksi niin paljon kukaan ei saa alle kolmea tonnia.

juu en tiedä
Olen maksanut vuokran, erään osamaksun, puhelinlaskun, autosta maksun, lapsen kirjakerhon maksun, päivähoitomaksun, käynyt kerran ruokakaupassa, baariin meni 50e viikonloppuna ja tänään ostin muutamia joulukoristeita kun ei meillä ole oikein mitään. Baari noista on tietysti turha ja kirjakerhon voi lopettaa.

Palkkaa jäi ulosoton jälkeen 1300 euroa. Kai se pitää tehdä niin että kirjaa kaiken ylös tai nostaa sitä käteistä. Kortilla kun on niin helppo "törsätä". Ruokaan meillä menee n. 200 euroa kuussa joka ei ehkä kovin paljon ole. Tai vähemmänkin.. sanoisin että maksimissaan 200 euroa.

Ulosotto vie multa 300 euroa/kk. Kai se on vaan perhana kituutettava..
no, en tiedä, mutta jos olisin ulosotossa niin en kävisi baarissa, eikä lapsi kuuluisi kirjakerhoon, ja autoonkin olen tähän saakka säästänt rahat ennen ostamista, joulukoristeita lapset askartelevat enemmän kui kuuseen mahtuu, en ole vielä niitäkään ostanut koskaan, olen keski-ikäinen.

hmmmm
Kyllä minustakin tuntuu siltä, miten joku sanoikin, että ostat turhuuksia ja välttämättömänkin ylihintaisena. Tuo Berocca on siitä hyvä esimerkki ja näitä tapauksia on varmasti muitakin :)

Itse olen tosi nuuka ja jätän tuommoiset turhuudet kokonaan pois. Kummasti raha on aina riittänyt, vaikka pieni palkka (1600e) itselläkin on.

Tuo kirjakerho on mielestäni myös turha. Meillä 1,5-vuotias ja käytetään tosi ahkerasti kirjastoa, yhtäkään kirjaa ei ole koskaan repinyt. Niitä kirjoja voi tosiaan lukea yhdessä, että ei ole vaaraa repimisestä. Se vaan on niin, että pienistä puroista kertyy iso virta ja jos aina ajattelee, että parikymppiä sinne tänne, se on loppujen lopuksi iso summa.

Mun bruttopalkka on 2044e/kk + lisät, eli jotain 2200e suunnilleen ja oon lähihoitaja. Joo paskahan se palkka on. Ainakin kun täällä lukee mitä ihmiset saa palkaksi niin paljon kukaan ei saa alle kolmea tonnia.
Noh, voin lohduttaa sua; tienaan itse vain n. 1700e BRUTTO. En ole siivooja, mutta melkoisen paskahommaa työni usein on. Palstalla kaikki ovat miljonäärejä toki, mutta kyllä meitä pienipalkkaisiakin löytyy.

juu en tiedä
Öö? Ei olis varmaan pitänyt mainita koko ulosottoa. Se kun on ihmisille sellanen peikko, että toista saa sitten kohdella miten sattuu. Tilanne nyt ei juurikaan olisi erilainen vaikkei mulla olisi ulosotossa mitään. Ja mitenhän mä nyt syyttelen muita? Ihmettelen vaan että mikä tässä maksaa. Ihan hyviä neuvoja on tullutkin :) Ja hei, en ole mikään yhteiskunnan hylkiö vaikka mulla on ulosotossa saatavia. Puolella miljoonalla suomalaisella on, ei kannata enää katella niin kieroon ja kuvitella että me ollaan jotain perin ihmeellistä sillan alla asuvaa sakkia..

minusta sun palkka on ihan ok jos sillä elää vain yksi nainen ja lapsi. mutta rahankäyttötavat ovat mielenkiintoiset.

mutta varmaan se malli vaikuttaa minkä kotoa saa.

Mä en ole Beroccaa ostanut. Oli joku toinen joka sitä on ostanut.

Katoin tiliä niin baariin onkin mennyt vaan 30e. Tuo viiskymppiä oli arvio. Mä en vaan keksi mitä erityisen turhaa olisin ostanut. Kirjakerhomaksu oli sen 19 euroa ja sitä ei edes ole joka kuukausi. Autoakin maksan vaan 125e joka toinen kuukausi. Vuokraan menee 700e.

Mutta ei kai siinä, pitää oikeasti nyt alkaa laittamaan ylös joka ostos ja oikeasti alkaa pohtimaan missä mättää :)

Kohdella miten sattuu? Sanoin vain ettei se ulosotto kai kuulu normielämään, ei kai sen pitäisikään? :O
Tuossa syyttelykommentissa luki "kuten moni kommentoi siihen malliin" ja "muiden silmiin" joten selvästikin ne oli osoitettu muille kommentoijille.

Miten tilanne ei olisi erilainen jos käyttöön jäisi 300e enemmän? Mitä olen ymmärtänyt väärin?

Yhteistyössä