Mikä hitto tässä elämässä maksaa??

Tuntuu ihan turhalta käydä töissä kun tuntuu ettei rahat riitä edes elämiseen. Tili tuli viimenen päivä, nyt on jäljellä 40 euroa ja sillä pitäs lapsilisiin kituuttaa. Mikähän mun rahankäytössä mättää..

Sama vika
Mulla aina sama fiilis. Olenkin tullut siihen johtopäätökseen, että en osaa käyttää rahaa. Olenkin aloittanut pakkosäästämisen, eli olen perustanut muutamia tilejä, joista jokaiseen laitan tilipäivänä pienen summan. Olen myös nimennyt tilit tavoitteiden mukaan. Se jotenkin motivoi. Esim. S-bonukset menee suoraan tilille: matkakassa. Sinne laitan myös esim. Huutiksesta saadut satunnaiset tulot. Tämä on hidasta, mutta muuten ei saa mitään.

Tee budjetti aina edellisessä kuussa. Kirjoitat siihen tarkkaan kaikki menot, jotka menevät seuravassa kuussa. Joka ikinen pieni juttukin. Meillä tehdään näin ja rahankäyttö on hallinnassa.

Kannattaa myös seurata yksi normaali kuukausi, kuinka paljon yleensä menee esim. ruokaan rahaa. Otat joka ruokaostoksesta kuitin ja lasket ne yhteen kun kuukausi loppuu. Osaat sitten budjetoida tarpeeksi ruokaan ja katsoa, mistä voisi vähentää.

"vieras"
No jos et dementikko ole, niin tiedät varmasti mitä olet viime päivinä ostanut. Erotat laskurahat, ruokarahat ja muuhun menevän aina kuun alussa, niin ei tarvitse nälkää kärsiä.

Minä tykkään nostaa aina tilipäivänä 500 € käteistä. Sillä pitää kuukausi käydä kaupassa (sis. myös lasten vaatteet ym), ja seuraavana tilipäivänä laitan kippoon mitä on jäänyt säästöön ja laitan uudet 500€ tilalle.
Tililtä maksan laskut, ja mitä jää niin jää. Säästyy esim. auton ja kodinkoneiden kuluihin itsestään. Kippoon kertyvillä makselen pienempiä ekstramenoja (bussilippuja, päiväkotiin pastillirahoja, ravintolareissuja jne).

Näin pysyn kivasti kärryillä, missä mennään ja säästöön jää mukavasti. Kokeile pari kuukautta :)

Tuntuu ihan turhalta käydä töissä kun tuntuu ettei rahat riitä edes elämiseen. Tili tuli viimenen päivä, nyt on jäljellä 40 euroa ja sillä pitäs lapsilisiin kituuttaa. Mikähän mun rahankäytössä mättää..
Auttaisko että nostat käteistä per viikko käyttöön sen mitä on varaa? Eli jos jää laskujen yms jälkeen 400e kk niin nostat 100e/vko. Näkee heti pussista paljonko käytössä. Mulla ainaki auttaa asiassa, kun kh-tuella kaikki pienetkin menot laskettava...

Olen maksanut vuokran, erään osamaksun, puhelinlaskun, autosta maksun, lapsen kirjakerhon maksun, päivähoitomaksun, käynyt kerran ruokakaupassa, baariin meni 50e viikonloppuna ja tänään ostin muutamia joulukoristeita kun ei meillä ole oikein mitään. Baari noista on tietysti turha ja kirjakerhon voi lopettaa.

Palkkaa jäi ulosoton jälkeen 1300 euroa. Kai se pitää tehdä niin että kirjaa kaiken ylös tai nostaa sitä käteistä. Kortilla kun on niin helppo "törsätä". Ruokaan meillä menee n. 200 euroa kuussa joka ei ehkä kovin paljon ole. Tai vähemmänkin.. sanoisin että maksimissaan 200 euroa.

Ulosotto vie multa 300 euroa/kk. Kai se on vaan perhana kituutettava..

Olen maksanut vuokran, erään osamaksun, puhelinlaskun, autosta maksun, lapsen kirjakerhon maksun, päivähoitomaksun, käynyt kerran ruokakaupassa, baariin meni 50e viikonloppuna ja tänään ostin muutamia joulukoristeita kun ei meillä ole oikein mitään. Baari noista on tietysti turha ja kirjakerhon voi lopettaa.

Palkkaa jäi ulosoton jälkeen 1300 euroa. Kai se pitää tehdä niin että kirjaa kaiken ylös tai nostaa sitä käteistä. Kortilla kun on niin helppo "törsätä". Ruokaan meillä menee n. 200 euroa kuussa joka ei ehkä kovin paljon ole. Tai vähemmänkin.. sanoisin että maksimissaan 200 euroa.

Ulosotto vie multa 300 euroa/kk. Kai se on vaan perhana kituutettava..
No onhan se kyllä niinkin, että niin kauan kun olet ulosotossa niin saat kaiken ekstran unohtaa, jos meinaat pärjätä...toivottavasti ei kestä enää kauaa :)

"vieras"
No onhan se kyllä niinkin, että niin kauan kun olet ulosotossa niin saat kaiken ekstran unohtaa, jos meinaat pärjätä...toivottavasti ei kestä enää kauaa :)
Monesti se on niin että ulosottoon on halvempaa maksaa kuin yksittäisiä laskuja. Nyt jos menee 300 voudille niin jos maksaisi 3 eri laskua joiden yhteis summa on vaikkapa 450€, alkuperäisille velkojille niin kalliimmaksi käy.

[QUOTE="vieras";27640263]Monesti se on niin että ulosottoon on halvempaa maksaa kuin yksittäisiä laskuja. Nyt jos menee 300 voudille niin jos maksaisi 3 eri laskua joiden yhteis summa on vaikkapa 450€, alkuperäisille velkojille niin kalliimmaksi käy.[/QUOTE]

Tuo on varmaan ihan totta. Olen myös kuullut, että ulosottomiehet ovat oikeasti ihan ihmisiä, ja sopimisen varaa voi löytyä yllättävän hyvin :)

"kkkk"
Kallista tosiaankin on kaikki... tänäänkin meni apteekkiin 17euroa, siis oikeasti ihan älytöntä että 30tabletin paracetamoli ja yks berocca putkilo niin yhteensä 17 euroa....

"Vieras"
Juurikin näin. Se suojaosuus riittää kyllä nuukaan peruselämiseen mutta ei oikein mihinkään muuhun. Kirjakerho on tossa tilanteessa tosiaan aika turhaa rahankäyttöä, ja koeta käydä baarissa hyvin satunnaisesti ja halvemmalla. Toivottavasti osamaksukin loppuu pian.

Ja kannattaa ihan kuiteista laskea, mitä menee kuussa ruokaan ja hygieniaan. Monesti kun ne arviot ei mene ihan nappiin. :)

Rollolainen
se auto on iso rahasyöppö, myös osamaksut jättä pois, ostaa käteiselä tai säästää. ja kannattaa sis lopettaa kirjakerhot, kirjoja löytyy kirppareiltaja antikvariaateiteista. puhelimenkäytön järkeistäminen hoita puhelmella mahdollisimman vähän asioita, säjhkön kilpailuttaminen.

"Vieras"
[QUOTE="kkkk";27640333]Kallista tosiaankin on kaikki... tänäänkin meni apteekkiin 17euroa, siis oikeasti ihan älytöntä että 30tabletin paracetamoli ja yks berocca putkilo niin yhteensä 17 euroa....[/QUOTE]

Sori, mut pakko nuukana tähänkin tarttua. :) Perussärkylääkkeet on aika edullisia, mutta nekin kannattaa vertailla ja ostaa edullisinta. 30 tablettia parasetamolia maksaa 5,05 €, en sanoisi kalliiksi.

Berocca nyt on aika turha tuote, en raaskis nuukana ostaa. Jos jostain syystä tarvisi isoja annoksia B- tai C-vitamiineja, niitä saa ostettua edullisemmin tabletteina. Ja ei perusterve taida niitäkään tarvita, varsinkaan jos on rahasta tiukkaa.

Tuotteet - Yliopiston Apteekki

"kkkk"
[QUOTE="Vieras";27640423]Sori, mut pakko nuukana tähänkin tarttua. :) Perussärkylääkkeet on aika edullisia, mutta nekin kannattaa vertailla ja ostaa edullisinta. 30 tablettia parasetamolia maksaa 5,05 €, en sanoisi kalliiksi.

Berocca nyt on aika turha tuote, en raaskis nuukana ostaa. Jos jostain syystä tarvisi isoja annoksia B- tai C-vitamiineja, niitä saa ostettua edullisemmin tabletteina. Ja ei perusterve taida niitäkään tarvita, varsinkaan jos on rahasta tiukkaa.

Tuotteet - Yliopiston Apteekki[/QUOTE]

30 tablettia panadol zapp maksaa 10,53e tai jotain. Olen todennut ne hyviksi joten siksi en halua vaihtaa muuhun. Beroccaa syön nyt sen takia koska lääkäri suositteli sitä syötäväksi pari viikkoa kovan sairastelun jälkeen.

"Vieras"
[QUOTE="kkkk";27640445]30 tablettia panadol zapp maksaa 10,53e tai jotain. Olen todennut ne hyviksi joten siksi en halua vaihtaa muuhun. Beroccaa syön nyt sen takia koska lääkäri suositteli sitä syötäväksi pari viikkoa kovan sairastelun jälkeen.[/QUOTE]

No tuossahan se selitys on, että miksi kaikki on niin kallista: haluat ostaa sitä kallista ja "hyvää". Ihan vastaavan lääkkeen olisit saanut alle puolen hinnan, mutta halusit ostaa kalliimmalla. Berocassa on niin vähän C- ja B-vitamiineja, että samat päiväannokset on missä tahansa monivitamiinissa, joita voi ostaa marketista muutaman sentin pillerihintaan, mutta sä halusit Beroccaa, joka maksaa 59 senttiä kappaleelta.

Kyllä kovasti ihmettelen, jos lääkäri suositteli sulle nimenomaan Beroccaa. Kovan sairastelun jälkeen voidaan kirjoittaa vähän tujummat reseptilääkkeet vitamiinitankkaukseen, eikä "suositella" mitään ylihintaista ja ylimainostettua turhaa tuotetta. Ja jos tosiaan oon kovasti sairastellut, niin ilman muuta jotain peruskorvattavaa reseptillä, kaikilla kovasti sairastaneilla on näin loppuvuodesta jo reseptilääkkeiden maksukatto jo näin loppuvuodesta täynnä. Olisit saanut sen tarpeellisen vitamiinilisäsi ihan ilmaiseksi. :)

Ihan millä tahansa hintatasolla eläminen on turhan kallista, jos ostaa turhaa ja tarpeellisenkin ylihintaisena.

"kkkk"
[QUOTE="Vieras";27640552]No tuossahan se selitys on, että miksi kaikki on niin kallista: haluat ostaa sitä kallista ja "hyvää". Ihan vastaavan lääkkeen olisit saanut alle puolen hinnan, mutta halusit ostaa kalliimmalla. Berocassa on niin vähän C- ja B-vitamiineja, että samat päiväannokset on missä tahansa monivitamiinissa, joita voi ostaa marketista muutaman sentin pillerihintaan, mutta sä halusit Beroccaa, joka maksaa 59 senttiä kappaleelta.

Kyllä kovasti ihmettelen, jos lääkäri suositteli sulle nimenomaan Beroccaa. Kovan sairastelun jälkeen voidaan kirjoittaa vähän tujummat reseptilääkkeet vitamiinitankkaukseen, eikä "suositella" mitään ylihintaista ja ylimainostettua turhaa tuotetta. Ja jos tosiaan oon kovasti sairastellut, niin ilman muuta jotain peruskorvattavaa reseptillä, kaikilla kovasti sairastaneilla on näin loppuvuodesta jo reseptilääkkeiden maksukatto jo näin loppuvuodesta täynnä. Olisit saanut sen tarpeellisen vitamiinilisäsi ihan ilmaiseksi. :)

Ihan millä tahansa hintatasolla eläminen on turhan kallista, jos ostaa turhaa ja tarpeellisenkin ylihintaisena.[/QUOTE]

No berocca oli ehkä turha ostos. Sitä seisoinkin hyllyllä ja mietin pitkään otanko vai enkö... Mutta panadol zapista en luovu. Panadol on ainoa särkylääke jota pystyn käyttämään ja zappia haluan nimenomaan sen takia että vaikutus alkaa nopeasti. Kun kova kipu tulee niin haluan sen kivun myös loppuvan hyvinkin nopeasti. en mä niitä zappejä huvikseni osta vaan syystä.

Yhteistyössä