Ikärajat peleissä.....kai niillä nyt joku merkitys on??!

  • Viestiketjun aloittaja "Matti"
  • Ensimmäinen viesti
"poikia3"
ikärajoista k-7 ja k-12 olen valmis vuoden tai pari joustamaan, koska noissa harvoin mitään on ja meillä pelataan lasten kanssa, lapset ei pelaa yksin kuin jotain minecraftia.
Mutta k-18 on ihan ehdoton ja itseasiassa nuo muut ikärajat on suosituksia, mutta k-18 on sitova. Esim. kauppa ei saa myydä k-18 peliä alaikäiselle, mutta k-12 peli voidaan myydä 10 vuotiaalle jne.
Eipä k-16 peliä myydä 15-vuotiaalle. Ostin tässä juuri parin kuukauden päästä 15-vuotta täyttävälle pojalleni lahjaksi k-16 pelin, poika itse ei peliä saanut noutaa, koska ei ollut riittävän vanha.

Meillä 15 v saa pelata niitä 16 v pelejä. Nuoremmat eivät.

Ikärajoja noudatetaan, mutta pelikohtaisesti tutkitaan itse mistä pelissä on kyse. Eli mieheni selvittelee peliä netissä, lukee arvosteluita jne. Ja sillä perusteella sitten päätetään voiko esim. k-12 peliä pelata 10-vuotias. Näitä pelejä, jossa ikäraja on isompi kuin lasten ikä, lapset eivät sitten saa pelata kavereidensa kanssa. Sillä jokainen vanhempi saa mielestäni itse päättää, mitä pelejä hänen lapsensa saa pelata.
 
[QUOTE="vieras";27628944]En ostaisi lasten kavereille. Omille olen saattanut ostaa sellaisen, missä ikäraja voi olla pari vuotta vanhemmalle.[/QUOTE]

Juuri näin. Jos oman lapsen kohdalla joskus joustaa vuoden tai kaksi ikärajoista, niin ymmärrän, mutta todella typerää ostaa toisten lapsille lahjaksi. Meillä kyllä kävisi niin, että kyseinen peli menisi odottamaan jemmaan, kunnes lapsi täyttää tarpeeksi vuosia. Ja kyllä ilmoittaisin tämän lahjan ostaneille vanhemmille.

Meillä käydään juuri keskustelua, voisiko poika saada joululahjaksi Lego-pelin Taru Sormusten herrasta (K12). Poika on kymmenenvuotias ja kovin kiinnostunut tuosta tarusta. Kirjaakin on lukenut jo noin sata sivua. Tällaisessa tilanteessa siis harkitsen ikärajoista joustamista, muuten niitä noudatetaan.
 
"vieras"
Juuri näin. Jos oman lapsen kohdalla joskus joustaa vuoden tai kaksi ikärajoista, niin ymmärrän, mutta todella typerää ostaa toisten lapsille lahjaksi. Meillä kyllä kävisi niin, että kyseinen peli menisi odottamaan jemmaan, kunnes lapsi täyttää tarpeeksi vuosia. Ja kyllä ilmoittaisin tämän lahjan ostaneille vanhemmille.

Meillä käydään juuri keskustelua, voisiko poika saada joululahjaksi Lego-pelin Taru Sormusten herrasta (K12). Poika on kymmenenvuotias ja kovin kiinnostunut tuosta tarusta. Kirjaakin on lukenut jo noin sata sivua. Tällaisessa tilanteessa siis harkitsen ikärajoista joustamista, muuten niitä noudatetaan.
Lego Taru Sormusten Herrasta on k-7.
 
Hauska että jotkut näistä urpoista näköjään ajattelevat ikärajojen soveltamista niin että lapselle annetaan K-18 tappopeli. Ei jumalauta, en mä nyt ihan sellaista ajatellut mutta tällä palstalla kyllä pyörii täysin aivokuollutta sakkia jolle kaikki pitää vääntää rautalangasta.

Esim. NHL 13:ssa on ikä"raja" 12 mutta silti annan 8-vuotiaan pelata sitä. Se on vähän eri asia kuin antaa samanikäisen pelata jotan GTA:ta tai vastaavaa.
 
"Helekkarin Heittomerkki"
[QUOTE="poikia3";27630816]Eipä k-16 peliä myydä 15-vuotiaalle. Ostin tässä juuri parin kuukauden päästä 15-vuotta täyttävälle pojalleni lahjaksi k-16 pelin, poika itse ei peliä saanut noutaa, koska ei ollut riittävän vanha.

[/QUOTE]

Meidän 13-vuotialle oli myyty K-16 peli.

Yli puolella pojan luokkakavereista on k-18 pelejä (lähinnä kai Call of Duty). Ja kun pelejä ei osteta kotiin, niin kyllä se niitä kavereiden luona pelaa. Eipä sitä oikein pysty estämäänkään.
 
"Ärsyyntynyt"
Häpeäisitte noita "6v ei saa pelata K7 peliä"-juttuja. Joitain näitä juttuja lukiessa menee usko ihmisiin. Oikeasti. Joitte varmaan ite jotain alkoholipitoista alle 18 veenä tyyliin. Pelit on viihdettä. Joustakaa!
 
[QUOTE="Matti";27628099]Ostaisitko lapsesi kaverille pelin, johon hänen ikänsä ei riitä?
Lapseni kaverin äiti osti, kun lapseni pyysi.[/QUOTE]

Lapseni kaverille luultavasti en, ellen kovin hyvin tuntisi lasta.
Omille lapsilleni ja lapsenlapsilleni joskus kyllä.
Läheisistä tietää kunkin oman kypsyysasteen, vieraista lapsista turvalisinta mennä suositusten mukaan.

:)
 

Yhteistyössä