Ikärajat peleissä.....kai niillä nyt joku merkitys on??!

  • Viestiketjun aloittaja "Matti"
  • Ensimmäinen viesti
on niillä
En ostaisi. Olen nipo, koska olin itse hyvin herkkä lapsi + nuori ja altistuin kaikenlaiselle liian pienenä. Moni uhoaa että eivät pelkää jotain peliä- vaan eipä se suoranainen pelko olekaan "se juttu" siinä...lapsen mielen saa menemään raiteiltaan aika pienillä jutuilla, jos ne kasaantuvat ja toistuvat. Joku hehkutti joskus ostaneensa Batman-pelin 10-vuotiaalleen (peli muistaakseni k-15 tai peräti k-18) ja kun kerroin, että siinä on mm. kohtauksia joissa Batman saa hallusinaatioita ja pelkää, joku jonne tuli nauramaan päin naamaani että ei häntä pelota. Yritän tässä sanoa, että suoranainen tappaminen ei usein ole se pahin juttu vaan nämä synkät "aikuisten aiheet", joita ei välttämättä edes mainita kannen takakuvauksessa...
 
"vieras"
Meillä poika pelaa k-18 sotapeliä tietsikalla että xboxilla. Aika moni hänen kavereista pelaavat noita pelejä keskenään verkossa.
Ja teidän poika on minkä ikäinen?

Merkinnöillä ei arvioida pelin sopivuutta, vaikeutta tai taitoa, vaan ikärajamerkinnät 3, 7, 12 ja 16 ja 18 kertovat sisällön haitallisuudesta ikärajaa nuoremmalle lapselle. Peleissä käytetään seitsemää sisältösymbolia, jotka ovat väkivalta, kiroilu, kauhu, seksi, huumeet, syrjintä ja uhkapeli.
 
juuh
[QUOTE="vieras";27628524]Meidän poika on niin fiksu ja kypsä ikäisekseen. Kestää hyvin vastenimielistä väkivaltaa viihdekäyttönä... niinkö?

Naurattaisi, jos ei itkettäisi.[/QUOTE]

Sangen yleinen illuusio miehillä, että kuvitellaan omasta lapsesta liikoja. Naisetkin kyselevät että saako 4kk ikäistä istuttaa (6kk ikäraja) kun "se on niin jäntevä" ja "eihän tartte laittaa selkä menosuuntaan päin ku on niin tomera tapaus"...vaikea hyväksyä sitä tosiasiaa, että melkein kaikki lapset kehittyvät näissä jutuissa samoihin aikoihin. :D
 
"vieras"
No ei noita ihan kirjaimellisesti tarvitse noudattaa, viisivuotias on saanut pelata k- 7 peliä ja 10 vuotiaan voisin antaa pelata k- 12 keliä, jos lapsi olisi siihen kypsä. k- 18 peliä en antaisi kymmenenvuotiaalle missään tilanteessa.
 
"höh"
Mun mies on huijannu mua! Oon itse noissa tarkka, mutta se on antanu 6-7v pojan pelata paria k12 peliä, koska niissä kuulemma ikäraja tarkoittaa pelin vaikeustasoa! Perkele että se saa huutia! Ite en oo katsonu mitä niissä peleissä tapahtuu.
 
[QUOTE="Veera";27628509]Mistä tiedät millaista väkivaltaa tai seksuaalista toimintaa lapsesi on valmis katsomaan?[/QUOTE]Öh, varmaan siitä että en anna lapsien lähtökohtaisesti näkevän sellaista materiaalia josta en itse tiedä mitään muuta kuin jonkun helvetin typerän ikärajaleiman jonka joku muu on hyväksi katsonut ja sokeasti sen perusteella sallivan?
 
pailakka
[QUOTE="vieras";27628524]Meidän poika on niin fiksu ja kypsä ikäisekseen. Kestää hyvin vastenimielistä väkivaltaa viihdekäyttönä... niinkö?

Naurattaisi, jos ei itkettäisi.[/QUOTE]

Meidän 8v on niin kypsä ikäisekseen, että kyllä hän voi pelata vaikka ja mitä. Se k-18 on vainsuositus. Sitten samat vanhemmat kitisevät kun kouluikäiset eivät vieläkään uskaalla nukkua omissa sängyissään.
 
"vieras"
Te jotka annatte liian nuoren lapsen pelata kiellettyä peliä,niin mistä te tiedätte mitä se peli sisältää?
Pelaatteko ensin itse läpi sen GTA:n?

Joissain K-18 peleissähän on asioita jotka järkyttävät aikuistakin, miten uskallatte ottaa sen riskin lapsenne kanssa, tietämättä sisältöä?

Nykyajan pelit on huomattavasti järkyttäviä kuin jotkut 15 vuoden takaiset Duke nukemit.
 
"carelia"
Ostakaa lapselle kans toppa tupakkaa ja kori kaljaa ko se pelaa K18 pelejä. Ihan samoja asioita. Mitään noista ei myydä alle 18 vuotiaalle kaupasta ja ihan syystä. Vaikka kuinka ois varhaiskypsä. Näitä ei saa ostaa kaks vuotta nuorempana vaikka kuinka äippä pitelis kassa jonossa kädestä(vert. 5 vuotiaan voi katsoa aikuisen kanssa 7v ikärajalla olevan elokuvan elokuvissa).
 
ikärajoista k-7 ja k-12 olen valmis vuoden tai pari joustamaan, koska noissa harvoin mitään on ja meillä pelataan lasten kanssa, lapset ei pelaa yksin kuin jotain minecraftia.
Mutta k-18 on ihan ehdoton ja itseasiassa nuo muut ikärajat on suosituksia, mutta k-18 on sitova. Esim. kauppa ei saa myydä k-18 peliä alaikäiselle, mutta k-12 peli voidaan myydä 10 vuotiaalle jne.
 
Ken guru
En ostaisi kenellekään toiselle pelejä joissa ikäraja tulee vastaan, mutta omat saa kyllä pelata muitakin harkinnan mukaan ja lapsen/nuoren ikä huomioon ottaen. Esim. NHL jääkiekkopelissä (xboksiin) on ikäraja 12 v. Kyllä meillä tyttö 10v:näkin sitä sai pelata, jne.

Ja 15 v saa pelata mitä haluaa.
 

Yhteistyössä