Joko te ymmärrätte edessä olevan synkkä lama, vai oletteko vielä niitä tiedottomia uunoja?

  • Viestiketjun aloittaja TT74
  • Ensimmäinen viesti
"juupajuu"
Just otettiin asuntolaina, ilman omaa pääomaa, eli koko summa velkaa. Iso omakotitalo, velkaa erittäin reilusti alle tuo 150 000 mikä jossain mainittiin. Lainanhoitokustannukset (5v sidottu korko) ja asumiskustannukset reilusi alle sen mitä nyt pk-seudulla maksetaan kerrostalokolmiosta vuokraa. Ja vuokra-asunto isommalta vuokranantajalta joka itse rakennuttaa kohteensa. Silti näin, tosin nyt muutettiin vähän pk-seudun ulkopuolelle mutta niin että töihin on kohtuullinen matka. Varauduttu siten, että vaikka toinen, tai pahimmassa tapauksessa molemmat jäisi työttömäksi niin kulut pystytään hoitamaan. Oma työ suhdanneherkkä, mutta silti edellisestäkin lamasta tämä firma selvisi, kun on velaton ja hyvämaineinen. Miehen alalta ei työt varmaan ikinä lopu, palkat saattaa vähän laskea, mutta eletään sitten niillä ehdoilla. Olisiko tässä sitten ollut järkeä jäädä näitä vuokria maksamaan?
 
"vieras"
[QUOTE="juupajuu";27599360]Just otettiin asuntolaina, ilman omaa pääomaa, eli koko summa velkaa. Iso omakotitalo, velkaa erittäin reilusti alle tuo 150 000 mikä jossain mainittiin. Lainanhoitokustannukset (5v sidottu korko) ja asumiskustannukset reilusi alle sen mitä nyt pk-seudulla maksetaan kerrostalokolmiosta vuokraa. Ja vuokra-asunto isommalta vuokranantajalta joka itse rakennuttaa kohteensa. Silti näin, tosin nyt muutettiin vähän pk-seudun ulkopuolelle mutta niin että töihin on kohtuullinen matka. Varauduttu siten, että vaikka toinen, tai pahimmassa tapauksessa molemmat jäisi työttömäksi niin kulut pystytään hoitamaan. Oma työ suhdanneherkkä, mutta silti edellisestäkin lamasta tämä firma selvisi, kun on velaton ja hyvämaineinen. Miehen alalta ei työt varmaan ikinä lopu, palkat saattaa vähän laskea, mutta eletään sitten niillä ehdoilla. Olisiko tässä sitten ollut järkeä jäädä näitä vuokria maksamaan?[/QUOTE]

Voitko kertoa kuinka paljon säästätte asumiskuluissa, eli kuinka paljon pienemmät vuokraan verrattuna ne lainanhoito + talon ylläpitokustannukset (vesi, lämpö, kiinteistövero yms) ovat? Ihan vaan uteliaisuudest, että ovatko nämä totta vai urbaanilegendoja.
 
"juupajuu"
Asumiskustannukset jää n. 150-200€ kuussa pienemmäksi... Ei sinänsä hurja summa/kk, mutta vuositasolla jo aika iso. Ja neliömäärä tuplaantuu, kun nyt lapset on samassa huoneessa, tyttö ja poika, teini-ikäisiä, jotka tappelee omasta tilasta aamusta iltaan. Ja sidotulla korolla, 5v saa olla aika rauhassa näillä pienillä maksuilla. Toki täytyy ottaa huomioon, että vuokra-asunto oli ihan pk-seudulla, tää pikkasen syrjemmässä. Mutta silti, varsinkin kun itse teen osan töistä etänä =)
 
"vieras"
[QUOTE="juupajuu";27599506]Asumiskustannukset jää n. 150-200€ kuussa pienemmäksi... Ei sinänsä hurja summa/kk, mutta vuositasolla jo aika iso. Ja neliömäärä tuplaantuu, kun nyt lapset on samassa huoneessa, tyttö ja poika, teini-ikäisiä, jotka tappelee omasta tilasta aamusta iltaan. Ja sidotulla korolla, 5v saa olla aika rauhassa näillä pienillä maksuilla. Toki täytyy ottaa huomioon, että vuokra-asunto oli ihan pk-seudulla, tää pikkasen syrjemmässä. Mutta silti, varsinkin kun itse teen osan töistä etänä =)[/QUOTE]

Ok :) Aika kiskurivuokra teillä on kyllä täytynyt olla.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27599513]Ok :) Aika kiskurivuokra teillä on kyllä täytynyt olla.[/QUOTE]

Siis nyt vasta huomasin, että teillä velkakin/omakotitalon hinta pääkaupunkiseudun yksiön luokkaa, eli ei edes ole tarvinnut ihan kiskurivuokrakaan olla. Mutta loistava kauppa, jos työnteko pk-seudulla onnistuu noin edullisesta omakotitalosta käsin :)
 
"juupajuu"
[QUOTE="vieras";27599513]Ok :) Aika kiskurivuokra teillä on kyllä täytynyt olla.[/QUOTE]

Olikin, ihan järjetön. Mutta täysin käypä keskeisellä paikalla Espoossa. Vuokraneliössä olisi vuokra vielä noussut vähintään 100-150€.
 
"vieras"
[QUOTE="juupajuu";27599506]Asumiskustannukset jää n. 150-200€ kuussa pienemmäksi... Ei sinänsä hurja summa/kk, mutta vuositasolla jo aika iso. Ja neliömäärä tuplaantuu, kun nyt lapset on samassa huoneessa, tyttö ja poika, teini-ikäisiä, jotka tappelee omasta tilasta aamusta iltaan. Ja sidotulla korolla, 5v saa olla aika rauhassa näillä pienillä maksuilla. Toki täytyy ottaa huomioon, että vuokra-asunto oli ihan pk-seudulla, tää pikkasen syrjemmässä. Mutta silti, varsinkin kun itse teen osan töistä etänä =)[/QUOTE]

Mites työmatkakulut?
 
"juupajuu"
[QUOTE="vieras";27599578]Mites työmatkakulut?[/QUOTE]

Miehellä reissutyö, talo on sellasella paikalla, että asuu jatkossa periaatteessa alueensa keskellä. Joten itseasiassa miehen matkakulut pienenee, johtuen siitä että itse asuin pk-seudulla kun menimme yhteen ja mies muutti meidän luokse. Oma työmatka vähän kasvaa, mutta olen toistaiseksi sopinut pomon kanssa, että voin tehdä 1-2 päivää kotoa etänä töitä. Ja toisaalta miehen työmatkan lyheneminen kompensoi vähän mun matkan pitenemistä. Ja tosiaan, talo oli HALPA! Tämänhetkisessä taloustilanteessa ainakin.
 
esim. asuntojen hinnat
[QUOTE="niinno";27601342]1% lainakoroissa on kyllä ollut satumaata kerrakseen. Ne vaan joudutaan ikävästi maksamaan sitten jotain muuta kautta ja vähän päällekin.[/QUOTE]

esim. asuntojen hinnat ovat reagoineet halpaan lainarahaan niin rajusti, että nykyisistä koroista ei oikeasti ole mitään iloa.
 
"vieras"
Asia on sinänsä tärkeä, ajankohtainen ja mielenkiintoinen, mutta kuka ihme jaksaa näiden pseudotieteilijöiden agressiivista retoriikka- on lainapaavoa ja unelmamaailmaa ja mussusttamista.

Nämä muistuttavat uskonkiihkoilijoita; sama tapa solvata toisia ja luulevat voittaneensa väittelyn sillä perustella ettei toista osapuolta kiinnosta vängätä maanisen manifestoimisen vallassa olevan kanssa.

Oikeasti asiastaan varma ja välittävä henkilö ei koe tarvetta halveksia muita vaan osaa perustella kantansa ja hyväksyä sen, että siitä huolimatta on henkilöitä, jotka ovat eri mieltä. Tässäkin aloituksessa jää oikeastaan tarkoitus täysin hämärän peittoon, millä tavoin ihmisten pitäisi vastaajan mukaan osoittaa olevansa non-uunoja?
 
TT74
[QUOTE="vieras";27601380]Asia on sinänsä tärkeä, ajankohtainen ja mielenkiintoinen, mutta kuka ihme jaksaa näiden pseudotieteilijöiden agressiivista retoriikka- on lainapaavoa ja unelmamaailmaa ja mussusttamista.

Nämä muistuttavat uskonkiihkoilijoita; sama tapa solvata toisia ja luulevat voittaneensa väittelyn sillä perustella ettei toista osapuolta kiinnosta vängätä maanisen manifestoimisen vallassa olevan kanssa.

Oikeasti asiastaan varma ja välittävä henkilö ei koe tarvetta halveksia muita vaan osaa perustella kantansa ja hyväksyä sen, että siitä huolimatta on henkilöitä, jotka ovat eri mieltä. Tässäkin aloituksessa jää oikeastaan tarkoitus täysin hämärän peittoon, millä tavoin ihmisten pitäisi vastaajan mukaan osoittaa olevansa non-uunoja?[/QUOTE]

No suurin osa ihmisistä on niin v*tun tyhmiä, että niille on todella hauska nauraa ja nimitellä. Tiedät toki. Perustarpeita.
 
"Quu"
Tää on näitä ikuisuusjuttuja, joihin mulla on reaktio: *ISO HUOKAUS*

Kyllä sitä on ennenkin pärjätty ja joka jumalan kevät, syksy, talvi ja kesä vuodet läpeensä joku paasaa jostain pian meidän elämää ravisuttavasta lamasta, taantumasta ja koko euroopan häviämisestä maapallolta. Tällä hetkellä asuntoa juuri vaihdetaan isompaan, oman rahatilanteen mukaisesti kuitenkin joustovara huomioiden. Toiset ne pelkää maailmanloppua ja mitä kaikkea paskaa. Mä keskityn ihan vain elämään, eikä kiinnosta tehdä sitä elämistä pelossa.
 
"niin"
[QUOTE="Quu";27601491]Tällä hetkellä asuntoa juuri vaihdetaan isompaan, oman rahatilanteen mukaisesti kuitenkin joustovara huomioiden. Toiset ne pelkää maailmanloppua ja mitä kaikkea paskaa. Mä keskityn ihan vain elämään, eikä kiinnosta tehdä sitä elämistä pelossa.[/QUOTE]

Niin, siinäpä se. Joustovara. Tätä vaan ei todella suuri lauma ole ymmärtänyt itselleen varata, sillä ei tiedä talouden tilasta yhtään mitään ja elää jossain velkasatumaassa. En sanoisi huonoksia asiaksi, että joku koittaa tietoa levittää kansan syvimpiinkin riveihin.
 
....
Tiedän kyllä mutta ei se minua huoleta.
Näin. En usko että mitään ylihurjaa voi tapahtua. Ok, vidaan molemmat puoliskot saada potkut. So? Silloin eletään kelan ja sossun tuilla niinkuin niiiiiin monet muutkin ovat AINA tehneet.

Rahaa on sopivasti sukanvarressa, eikä ole mitään suria lainoja mitä pitäis maksaa. Osataan syödä halvalla ja autotkin kuluttavat todella vähän.
Asutaan keskustan lähistöllä, ja voidaan vaikka kävellä kauppaan jos ei oo varaa bensaan.

En ymmärrä mikä se ongelma lamassa on? Siis jos ei satu olemaan velallinen jonka on pakko tehdä töitä pitääkseen talonsa ja kesämökkinsä ja mersunsa.
 

Yhteistyössä