Lasten hölmöt lahjatoiveet?

• Viestiketjun aloittaja Pohdintaa
  • Ensimmäinen viesti
hölmöä
Mä ostaisin ehdottomasti, jos se olis lapsen ainoa lahjatoive jo toista vuotta. Muutenkin pyrin siihe, että edes jotain itse toivomaa tulee lahjaksi. Vanhemmalle lapselle helpompi toteuttaa meillä, kun sillä on vaan muutama toive. Nuoremmalle on vaikeaa, kun se toivoo puolia lelukirjan leluista ja toisena päivänä taas sitten sitä toista puolta. Toiveita on siis miljoona ja ne vaihtuu vielä päivittäin. Yritä siinä sit pysyä kärryillä. ;)

"vieras"
Mitä ongelmia näiden toiveiden toteuttaminen aiheuttaa?

Jos kymmenvuotias toivoo nukkea, miksei hän voi saada sellaista? Jos mielessä on, että ei sillä sitten kuitenkaan leiki, niin saapa pienempi sen sitten omakseen?
No sai viime jouluna lahjaksi jo baby born nuken mutta toivoo nyt toista. Toki leikkii nukella ei siinä mitään mutta en nyt toista enää viitsisi ostaa. Pienempi on vuotta nuorempi eli täyttää ens keväänä jo kymmenen (vanhempi täyttää siis jo 11) ja ei kyllä enää nukeilla leiki. Nukenvaunut saivat molemmat joululahjaksi joskus 4-5 vuotiaana ja ne meni rikki joten uusia en enää tuon ikäiselle kehtaisi ostaa.

Khimaira
[QUOTE="vieras";27571889]No sai viime jouluna lahjaksi jo baby born nuken mutta toivoo nyt toista. Toki leikkii nukella ei siinä mitään mutta en nyt toista enää viitsisi ostaa. Pienempi on vuotta nuorempi eli täyttää ens keväänä jo kymmenen (vanhempi täyttää siis jo 11) ja ei kyllä enää nukeilla leiki. Nukenvaunut saivat molemmat joululahjaksi joskus 4-5 vuotiaana ja ne meni rikki joten uusia en enää tuon ikäiselle kehtaisi ostaa.[/QUOTE]

:O
Leikkii edelleen nukeilla mutta toista et "tuonikäiselle" osta :confused:

ja sitten valitetaan "kun lapset aikuistuvat niin nopeasti" :kieh:

"vieras"
Jäis varmaan mullakin ostamatta. Tuo Bratz- verio maksaa yli neljäkymppiä eikä siinä ole kuin harja ja pari hiusväriä. Alle kahdellakympillä saa pään ja ison kasan hiuskoruja, hiustenkuivaajan, palijotteja ynnä muuta. Mutta eihän se tosiaan sama ole.

"a p"
Tuskinpa jää vähälle käytölle, jos lapsi on sitä jo pari vuotta toivonut.
No itseasiassa lapsi toivoi muumitaloa vuosi sitten sekä synttärilahjaksi että joululahjaksi (aika eroa 11kk) ja viime vuonna se oli se ykköstoive. Eipä tuolla muumitalolla ole juuri leikitty ja nyt lapsi ehdotti sen viemistä kirpparille. En luottaisi kyllä tuohon toiveaikaan.

Tuotakin katsoin, että eipä tuolla viidelläkympillä tosiaan saa oikeastaan muuta kuin pelkän pään. Ne hiustenlaittovehkeet pitäisi ostaa erikseen. Täytyy keskustella lapsen kanssa tästä toiveesta ja pohtia yhdessä mikä se juttu on mitä oikeasti haluaa.

"..."
Ostakaa mieluummin vähemmän, mutta sellaisia mitä lapsi oikeasti toivoo! Jos jotain tiettyä toivoo, se ei todellakaan ole sama, jos tulee "samankaltainen". Eikä sillä ole merkitystä onko sillä ostamallanne versiota enemmän papilotteja jne ohwiskrääsää mukana, kun se ei ole se SAMA.

"a p"
[QUOTE="...";27571958]Ostakaa mieluummin vähemmän, mutta sellaisia mitä lapsi oikeasti toivoo! Jos jotain tiettyä toivoo, se ei todellakaan ole sama, jos tulee "samankaltainen". Eikä sillä ole merkitystä onko sillä ostamallanne versiota enemmän papilotteja jne ohwiskrääsää mukana, kun se ei ole se SAMA.[/QUOTE]

Ei me ostetakaan kuin yksi lahja :D Joo eihän se ole SAMA, mutta alan vakuuttua lelun kertakäyttöisyydestä, kun ei sillä tosiaan voi muuta kuin värjätä nuken hiuksia tuossa paketissa.

Meidän poika 2v3kk toivoo joululahjaksi paistinpannuja, niitä tvshopin keraamisia.
On jo yli vuoden toivonut saavansa kaupasta itselleen uuden paistinpannun ja pettyi pari viikkoa sitten jovasti kun isänsä sai hienon valurautaisen pihvipannun.
Mutta onneksi hällä on ikäiselleenkin sopivia lahjatoiveita niin jos pannut odottaisi vielä muutaman vuoden.

"vieras"
Lapsen ainoa toive ja todella kohtuullinen eikä ap aio toteuttaa?! Ei sitten reilua ollenkaan. Jotkut tykkää hiusten laitosta ja haluavat jopa sen ammatiksi. Kyllä lapsi pettyy, jos ap nyt ostaa paketin legoja ja vaikka villasukat ja yöpaidat. Kyllä naiset itselleenkin kaikenmoista hömpötystä ostaa ja jouluna toteutetaan toiveita. Jos yhtä lahjaa lapsi toivoo niin tuo 50 euron lahja ei suuri menetys ole ja lapsi ilahtuu.

nuris
kakspiippuinen juttu aplla. Järki käskee vastata että osta halvempi kampauspää ja vaikka sen loppurahan eestä tukkapinnejä, pampuloja, klipsuja jne. Mut sitte taas jos lapsriepu on sitä vuosia toivonu:(
offtopic, siskonpoika toivo 3n vanhana joululahjaks maitoo ja piimää. Ite oon kuulemma toivonu korillista kissan pentuja (miten niin kissaihminen pienestä saakka?) nuorin siskoonpoika toivoo 4n ikäsenä tyttöystävää...

"hmmm"
Mä en tajua miten toi meikkipään meikkaus nyt hirveesti eroaa vaikka paperille piirtämisestä? Tai värityskirjan värittämisestä? Todellakin ostaisin just ton, jos on sitä jo 2 vuotta toivonut. Ei se, että meikkaa päätä tai laittaa sen hiuksia, tarkoita että alkaisi itseään meikkaamaan. Joku itse-väritettävä muovinen paloauto olisi varmaan ihan ok ja jopa kehittävä lelu, mutta kun kyse on jostain tyttömäisestä, niin se antaa täysin väärän mallin?

Ja luulen että jos muumitalokin olisi ostettu silloin kun sitä ekan kerran toivoi niin olisi leikkinyt sillä enemmän. Ostat lelulja vasta kun niitä on vuosia toivottu, joten onhan se slvää että se leikki-ikä menee vähän ohi.

"vieras"
[QUOTE="...";27571958]Ostakaa mieluummin vähemmän, mutta sellaisia mitä lapsi oikeasti toivoo! Jos jotain tiettyä toivoo, se ei todellakaan ole sama, jos tulee "samankaltainen". Eikä sillä ole merkitystä onko sillä ostamallanne versiota enemmän papilotteja jne ohwiskrääsää mukana, kun se ei ole se SAMA.[/QUOTE]

Tulee mieleen meidän esikoinen pari vuotiaana, jolle anoppi osti vain samankaltaisen jutun. Heitti petttyneenä koko lahjan menemään, kun siitä puuttui juuri se juttu, mitä oli joka kaupassa käynti kerta ihasteltu. Olin itse aikonut ostaa tuon lahjan, mutta anoppi vaati, että HÄN ostaa sen. Nuukuuksissaan ei sitten kuitenkaan ostanut juuri sitä oikeaa. Anoppi vielä antoi kyseisen lahjan aattona ennen muita, että pääsee näkemään kuinka lapsi sitä ihastelee :LOL: No tuon jälkeen on anoppi on oppinut antamaan lapsille juuri sen oikean lahjan, eikä jotain sinne päin. Ja minä hankin miehen kanssa ne tärkeimmät toiveet.

"a p"
[QUOTE="hmmm";27573071]Mä en tajua miten toi meikkipään meikkaus nyt hirveesti eroaa vaikka paperille piirtämisestä? Tai värityskirjan värittämisestä? Todellakin ostaisin just ton, jos on sitä jo 2 vuotta toivonut. Ei se, että meikkaa päätä tai laittaa sen hiuksia, tarkoita että alkaisi itseään meikkaamaan. Joku itse-väritettävä muovinen paloauto olisi varmaan ihan ok ja jopa kehittävä lelu, mutta kun kyse on jostain tyttömäisestä, niin se antaa täysin väärän mallin?

Ja luulen että jos muumitalokin olisi ostettu silloin kun sitä ekan kerran toivoi niin olisi leikkinyt sillä enemmän. Ostat lelulja vasta kun niitä on vuosia toivottu, joten onhan se slvää että se leikki-ikä menee vähän ohi.[/QUOTE]

Minusta on kyllä todella surullista jos jonkun mielestä on sama asia meikata nukkea tai piirtää paperille. Sanoin jo moneen kertaan ettei kyse ole siitä että se on tyttömäinen leu vaan siitä etten halua alle kouluikäisen meikkaavaan, en itseään enkä nukkea.

Muumitaloa ei ostettu synttärilahjaksi ihan sillä, että osat olivat silloin vielä liian pieniä hänen käsittelyynsä.

"hmmm"
[QUOTE="a p";27573159]Minusta on kyllä todella surullista jos jonkun mielestä on sama asia meikata nukkea tai piirtää paperille. Sanoin jo moneen kertaan ettei kyse ole siitä että se on tyttömäinen leu vaan siitä etten halua alle kouluikäisen meikkaavaan, en itseään enkä nukkea.

Muumitaloa ei ostettu synttärilahjaksi ihan sillä, että osat olivat silloin vielä liian pieniä hänen käsittelyynsä.[/QUOTE]

mikä siinä on surullista? en tosiaan tajua. selitä.

piirtää huulet paperille tai nukelle? värittää nuken kasvot värityskirjasta tai nukelta? se meikkaaminen on sun mielestä jotenkin epäsopivaa lapselle, mutta tuskin lapsi ajattelee että meikkaanpas nuken että oppisin tekemään itseni seksikkääksi. saako lapsi pukea kauniita vaatteita nukeilleen tai letittää vaikka barbin hiuksia vai onko sekin sopimatonta?

"hmmm"
ja jos et halua lapsesi meikkavan nukkea niin miksi kuitenkin harkitset halvemman version ostamista? onko kyse kuitenkin rahasta?

olisiko tällainen lelu ok ja kehittävä vai sopimaton?

tai tällainen:
http://siksaksis.blogspot.fi/2011/07/prototytto-varitettava-nukke.html

"a p"
[QUOTE="hmmm";27573400]ja jos et halua lapsesi meikkavan nukkea niin miksi kuitenkin harkitset halvemman version ostamista? onko kyse kuitenkin rahasta?

olisiko tällainen lelu ok ja kehittävä vai sopimaton?

tai tällainen:
SikSakSiS: prototyttö - väritettävä nukke[/QUOTE]

En harkitse halvemman version ostamista, mietin ainoastaan ostanko jotain muuta samantyylistä. Esim. Sarjan hiustelaittovälineitä. Ei ole kyse rahasta, vaan pelkästään periaatteesta.

Ihan mukavan näköinen auto, ei sopimaton, mutta ei nyt sen suuremmin kehittäväkään jos se siis vain väritetään itse. Sama juttu tuon nuken kanssa. Eri asia ehkä jos nuo pitää myös leikata ja koota itse.

hellsbells
Mun mielestäni toi ei ole ollenkaan hölmö lahjatoive. Yhden lahjan ostatte, ja sekään ei ole sitä mitä lapsi on kauan halunnut? Joo toki, lapsen pitää oppia pettymään jne, mutta toi nyt on jo vaan typerää.

Joku kertoi että pieni lapsi haluaa paistinpannun, se sentään on jo hassu toive, sitä en toteuttas muuten kun lasten lelukeittiövälineillä.

Ap kuulostaa tiukkapiposelta, tympeeltä ihmiseltä.

"hmmm"
[QUOTE="a p";27573513]En harkitse halvemman version ostamista, mietin ainoastaan ostanko jotain muuta samantyylistä. Esim. Sarjan hiustelaittovälineitä. Ei ole kyse rahasta, vaan pelkästään periaatteesta.

Ihan mukavan näköinen auto, ei sopimaton, mutta ei nyt sen suuremmin kehittäväkään jos se siis vain väritetään itse. Sama juttu tuon nuken kanssa. Eri asia ehkä jos nuo pitää myös leikata ja koota itse.[/QUOTE]

No miksi on ok laittaa omia hiuksiaan, mutta ei nuken? Miksi on ok värittää autoa, mutta ei nuken kasvoja? Eiköhän sen 4v:n meikkaus olisi ihan väritystä, tuskin mitään varjostuksia osaa tehdä..

Onko ok laittaa barbin hiuksia? Miksi on surullista jos en pidä meikkipäätä värityskirjaa pahempana?

"hmmm"
[QUOTE="a p";27573513]En harkitse halvemman version ostamista, mietin ainoastaan ostanko jotain muuta samantyylistä. [/QUOTE]

[QUOTE="a p";27571863]

Jäin miettimään tuota halvemman version hankkimista tai jos hankkisin esim. jonkin setin hiustelaittovälineitä (leikkihiustenkuivain, pinnejä, harja yms.) joilla laittaisi omaa tukkaansa tai vaikka äidin hiuksia, [/QUOTE]

?

"vieras"
Meidän 3-vuotias toivoo Oiva-nalle-kakkua, siis kermakakkua missä on Oiva-nallen kuva. Mites tämänkin toteutat? :D

Synttärilahjaksi toivoi vaaleanpunaista leikki-imuria. Ostettiin sitten sellainen ihan oikea, pinkki rikka-imuri ja on kuulkaa keittiö ollut puhdas tytön synttäreistä lähtien! :D Toinen on ihan onnessaan, kun saa imuroida.

"vieras"
Miksi Oiva-nalle kakku toive on mahdoton ajatus? Meilläkin tyttö 3v toivoo moista... ja sellasen myös saa.. Jos ei itse osaa tehdä oivan kuvaa, niin sitten tilaat esim ebaystä (little charley bear cake topper tms) valmiin riisipaperille painetun kuvan..
ei ole mitenkään mahdoton ajatus

Yhteistyössä