Miehen etälapsen vanhojen vaatteiden ja lelujen uusio käyttö yhteisille lapsille...

  • Viestiketjun aloittaja "outo"
  • Ensimmäinen viesti
"outo"
Miten teillä muilla on toimittu miehen esikoisen vanhojen vaatteiden ja lelujen kohdalla ? Miehelleni on itsestään selvää että hänen lapseltaan hyödynnetään kaikki mahdollinen yhteisille lapsille. Minä taas esikoiseni äitinä haluaisin "aloittaa puhtaalta pöydältä", onhan tämä kuitenkin minulle ensimmäinen lapsi ja haluan toimia niin kuin esikoisen kohdalla toimitaan.

Olenko outo kun en osaa ajatella yhteistä lasta kuopuksena ja en tykkää että kaikki vanha tulee automaattisesti meidän yhteiselle? miten homma toimii yleensäkin kun yhteinen lapsi on puolisolle jo toinen lapsi, saako äiti toivoa esikoiselleen myös uudet tavarat vai pitääkö ajatella niin kuin kuopuksen kohdalla mennään ?
 
"Jenny"
Jokainen varmasti toimisi tuossa tilanteessa eri tavalla eli tuskin löytyy oikeaa tapaa. Mutta, mutta ettekö voisi päästä kopromissiin? Jotain uutta ja jotain vanhaa? Minkä ikäinen miehen lapsi on? Joten jos ikää jo useita vuosia voit koittaa hienovaraisesti sanoa että haluaisit hieman uudempia tms. :) Miehelle sekä miehen lapselle voisi olla taas mukava jos uusi sisarus saisi jotain hänenkin vanhaa ja olla näin sitten mukana odottamassa uutta perheenjäsentä. Meillä tyttö 5v ja kovin toivoisi siskoa tai veljeä, hän ainakin ylpeänä aina sanoo jos jokin vaate jää pieneksi että säästetään sitten tulevalle siskolle tai veljelle. Eli voi olla kunnia asia lapselle tuo myös! Ja mies ja hänen ex-puoliso varmasti ovat yhdessä ostaneet heidän lapselleen ne tavarat joten kai miehen lapsen äidilläkin on sanavaltaa mitä saatte käyttöönne ja mitä ette?Ja kaikkea ei oikeasti ole järkevää ostaa uutena, saat uppoamaan tuhansia euroja tavaraan jonka käyttö ikä on naurettavan pieni! ;)
 
  • Tykkää
Reactions: Kiraki
Tuota
Jos sitä rahaa on sinulla niin mikä ettei, voihan ne uudet ostaa vaikka jokaisen kohdalla. Mutta ymmärrän ettei miestä kiinnosta laittaa rahojaan uusiin kerran vanhat jo löytyvät. Vähän riippuu tuosta teidän talouspolitiikastakin, miten tuossa toimia.
 
"vieras"
Ostakaa jotain uutena jos haluat ja sitten otatte vanhoista sellaista hyväkuntoista tavaraa. Ymmärrän sinua sekä miestäsi, mies luultavasti ajattelee järjellä asiaa kun sinä nyt tunteilla. Mutta jos sulla oikeus päättää kaikesta ja ostaa uutta ni miksi miehellä ei samaa oikeutta ottaa käyttöön niitä vanhoja kamppeita? Vaikkei miehen lapsi tuntu omaltasi niin miehelle kuitenkin kumpikin lapsi yhtä rakas ja yhtälailla oma joten ei osaa ajatella samoin kuin sinä.
 
"vieras"
Mä sain pienenä aina kaikki serkun vanhat vaatteet ja lelut. Serkku oli poika ja mä tyttö. Isovanhemmat osti kaikki serkulle uutena. Mulle ei enää ostettu, kun sain serkun vanhoja.

Meidän tyttö myös saa tyttöserkkunsa vanhat vaatteet ja lelut ja anopilla sama periaate että uutta ei osteta kun käytetty on ihan hyvä ja kerran ostettu. Itse olen sitten ostanut jotain uutena.
 
"jojo"
Voisitko kuvitella hankkivasi vauvalle käytettyä tarviketta noin ylipäätään? Vai onko vika siinä,että sun mielestä vauva ei ehkä olekaan miehelle niin erityinen, kun se ei olekaan hänelle esikoinen? On se vauva miehellekin tärkeä, se on teidän ensimmäinen yhteinen lapsi. :)

Vauvatarviketta ja -vaatetta kannattaa hankkia käytettynä, vaatteetkin jäävät niin pian pieniksi, että ne ovat monesti kuin uusia vielä seuraavallekin. Moni ostaa esikoiselle käytettyä, ei sa vauva siitä pilalle mene!

Ainoa kysymys kuuluu, että ovatko vaatteet ja tarvikkeet miehellä tallessa, vai meinaako hän mennä pyytämään niitä eksältä. Siihen mä en ihan hevillä kyllä lähtisi.
 
"outo"
mua harmittaa just tuo kun lapsi on ollut esikoinen miehelle ja lapsen äidille, ja hänelle on laitettu kaikki viimeisen päälle. Nyt minä olen esikoista saamassa niin ei kai tämä ole yhtään vähempi ensimmäisen lapsen saaminen kun aikaisempi. Eihän minulla ole kokemusta ensimmäisen lapsen saamisesta ja koen sen nyt omalla vuorollani. kai minulla on oikeus nauttia niin kuin muillakin.

Olen lähipiiristäni huomannut että ensimmäistä hemmotellaan kaikella mahdollisella ja ostellaan kaikki viimeisen päälle. Kun en tykkää siitäkään ajatuksesta että seuraava yhteinenkään joutuisi aina tyytymään sisaruksensa vanhaan, haluan suoda kaikille jotain omaa.

Olisi kuitenkin aika suuri lovi minulle jos esikoinen olisikin automaattisesti käytännössä kuopus, ja skippaisin sen "ohi" . esikoinen on kuitenkin aina esikoinen.
 
"jojo"
Mä luulen, että kun sulla on vauva kainalossa, se tuntuu ihan niin esikoiselta kuin sen pitääkin, vaikka sillä olisi yllä mitä vain. Mutta tietysti sinä saat tehdä asiat tavallasi, ei siinä ole mitään väärää. Ainoastaan jos talous on kireällä, kannattaisi ajatella ihan järjen kanssa tätä asiaa ja huolia käytettyä tarviketta.

Joku jo ehdotti kompromissia. Valitsette tarviketta ja lelua niistä vanhoista ja ostatte lisäksi jotain uutta ja ihanaa, juuri tätä vauvaa varten. Itse toimin samoin, niin esikoisen kuin kuopuksenkin kohdalla. Tarvikkeet ja vaatteet olivat tosin peräisin tutuilta, eivät eksältä, se ehkä tuntuu erilaiselta. Mutta jotakin voi varmasti kierrättää kaikesta huolimatta.

Voitteko myydä olemassaolevia tarvikkeita ja ostaa saaduilla rahoilla uusia, vai puuttuuko ex asiaan?
 
"outo"
ensinnäkin, eikö äpärä ole sellainen lapsi joka syntyy avioliiton ulkopuolella? tässä tapauksessa miehen edellisen liiton lapsi olisi se äpärä, hänen vanhemmat eivät olleet naimisissa. me taas olemme avioliitossa, lapsemme ei siis ole äpärä.

Ja toisekseen, miehellä on osansa lapsen vaatteista meillä ja saa päättää niistä itse.
 
"outo"
kun myymme vanhoja vaatteita rahat menee miehen lapsen vaatehankintoihin. ei siis sieltä meidän lapselle rahaa tule.

Onhan se tunne puolella outoa kun tavarat on tosiaan exänkin hankkimia. Joku sen sulattaa, toinen ei...
 
"jojo"
[QUOTE="outo";27536944]
Ja toisekseen, miehellä on osansa lapsen vaatteista meillä ja saa päättää niistä itse.[/QUOTE]

No sitten kysyt, sopiiko niitä myydä. Anna miehen selata vaatteet läpi, vaikka en tiedäkään, tuleeko miehille koskaan ikävä tiettyjä vauvanvaatteita. Mä hiiltyisin, jos joku veisi pois tietyt, tallettamani vaatteet. Osa on kummankin lapsen ikiomia, osa on ollut yllä molemmilla ja niihin liittyy rakkaita muistoja. Osa noista on myös kierrätysvaatetta, eivät siis olleet tärkeitä edelliselle käyttäjälle, mutta meille niistä tuli tärkeitä.

Suurimman osan voin myydä ilman tuskia, mutta muutamia vaatekappaleita en millään. Joten tarkista tosiaan asianlaita mieheltä.
 
"Nilla"
Kyllä se jo olemassa oleva lapsi on miehen esikoinen eikä teidän tuleva ensimmäinen yhteinen lapsenne vie esikoiselta sitä paikkaa pois varsinkaan miehen sydämestä. Rakas varmasti tulee tuo teidäkin yhteinen olemaan , ihan niinkuin esikoinenkin miehelle mutta suhtautuminen voi teillä tosiaan olla erilaista tulevaan vauvaan. Niistä vaatteista vielä, minäkin ottaisin jotain sieltä käytettynä ja ostaisin sitten jotain uutta. Niin monet tekee jos talossa jo useampi lapsi. Kivahan se on ostaa "juuri sille lapselle jotain omaa". Ja juurikin jos joku vaate on miehelle rakas ja tuo muistoja mieleen niin sinuna antaisin niitä käyttää. Ota sinäkin se kunnia asiana.
 
"outo"
kaikkein hamkalinhan tässä on se kun vain toisella on se tunne side jo olemassa olevaan lapseen... yritä siinä sitten luovia tunteiden välillä, miten miehen lapsi voi koskaan olla niiin tärkeä kuin oma?
 
"Vieras"
No tiesit tuon kun nait miehesi.. Miehen esikko on aina hänen silmäteränsä, valitettavasti. Itse en ostanut uutta, minkä sain ilmaiseksi. Miksi, kun eivät pienet lapset tajua mitä heillä on päällä. Säästyi paljon rahaa ja nyt voin ostella kivoja vaatteita kun lapset isompia ja ymmärtävät itsekin mitä haluavat.
 
ou no
Oletteko pystyneet miehenkanssa juttelemaan asiasta? Kuinka usein miehen lapsi teillä on? Teettekö mitään yhdessä? Minkä ikäinen lapsi on? Kaikki nuo ja paljon muuta vaikuttavat asiaan. Mitä pienempi lapsi on sitä helpompi olla luoda tunne side lapseen. Jos lapsi vanhempi tyydy olemaan ystävä joka tarvittaessa ohjaa, tukee ja kannustaa. Vanhempi lapsi saattaa myös kokeilla sinua paljon ja kauan aikaakin jolloin kiintymyssuhdetta on vaikeampi luoda. Jos lapsi teillä harvoin, esim. kerran parissa kuukaudessa en sinuna stressaisi asiaa. Vaikkakin toki mies lastaan rakastaam yhtä paljon vaikka näkisikin harvemmin. Mutta nyt viimeistään nosta kissa pöydälle, asioista tulee vaikeampia kun vauva syntyy. Tällöin miehen lapsi voi huomata sinun puoleltasi "epäreiluja" tilanteita jotka taas saa uusia tilanteita aikaan. Tsemppiä! :)
 
kuppa
Miehellä niihin tavaroihin on tietysti jo kiintymys. Ovathan ne olleet hänen rakkaalla ensimmäisellä lapsellaan, joten hän ei näe niissä mitään huonoa. Rakkaudella lapselle hankittuja. Sinulle ne eivät ymmärrettävästi merkitse samaa. Eihän teillä kuitenkaan ole kaikkea esikoisen jäljiltä tarjolla, joten varmasti saat osan hankkia uutena juuri sitä omaa rakasta lastasi varten.
 
Mun mielestä sulla on vähän outo suhde tähän miehesi lapseen. Mun mielestä asia on niin että miehesi ja lapsi on paketti, jossa ei voi tykätä vain yoisesta osasta ja yrittää unohtaa toinen osa. Fakta nyt on se että miehelläsi on yksi lapsi, joka on miehellesi tasan yhtä tärkeä kuin teidän yhteinen lapsikin!
Ei kuopuksen osa ole niin karu kuin sinä sen miellät ja esikoisen osa niin "hieno" kuin ajattelet ja ei se ole mikään kiveen hakattu asia että "esikoinen on aina esikoinen" ja jotenkin parempi kuin muut. Noin se ei pitäisi eikä saisi olla. Kaikki sisarukset ovat tasavertaisia, oli niillä sitten eri isät/äidit tai ei.
Tehkää niin että käytätte osin niitä toiselta lapselta säästyneitä vaatteita ja tavaroita ja sinä sitten ostat (tai ostatte miehesi kanssa) mieleisiä tavaroita lisäksi.
 
Sä kirjoitat aika julmasti miehen lapsesta (meidän lapsi ei ole äpärä, miehen on, jne). Tulee väkisin fiilis, että tässä on pohjimmaisena taustalla jonkinlainen katkeruus ja kateus miehen lasta kohtaan. Teidän lapsenne tulee olemaan isälle ihan varmasti yhtä rakas kuin esikoinenkin, sitä ei mitkään käytetyt vaatteet ja tavarat vie pois.
Koita sinäkin luoda lämmintä suhdetta tulevaan isosisarukseen ja tue myös sisarusten suhdetta. Ei isosisarus ole mikään uhka, vaan yksi lapsen tärkeimmistä ihmissuhteista. Asuuko isosisarus äidin luona? Ajattele tilannetta myös lapsen kannalta - isälle syntyy lapsi joka asuu samassa taloudessa, toisin kuin hän. Väitän, että tuo tilanne on lapselle isompi kriisi kuin täyssisaruksen syntymä.

Vanhempien rakkauden määrä ei ole vakio vaan se kasvaa aina lapsiluvun kasvaessa. Se, että teette isosisaruksesta tärkeän ja erityisen ei ole uudelta tulokkaalta pois. Päinvastoin on hienoa nähdä miten sisarusten välille syntyy luja side.

Tietysti saat hankkia lapsellenne uutta vaatetta ja tavaraa. Kannattaa kuitenkin ehdottomasti ottaa vastaan myös käytettyä vaatetta, ihan vaan ekologisuudenkin vuoksi. Vauvaikänen tarvitsee tosi paljon vaatetta muutenkin, sitä saa olla vaihtamassa pukluisia bodeja monta kertaa päivässä ;) Oikein paljob onnea odotukseen ja yritä päästä noista negatiivisista ajatuksista eroon, kaikkea hyvää! :wave:

Ps: Itse olen muuten äitipuoli (<-onpas tyhmä sana!) ja miehen esikoinen on yhteisille lapsillemme rakas tuki ja turva. Itselleni yhtä tärkeä kuin omatkin lapset.
 
  • Tykkää
Reactions: Criminal Mind
Minusta on järjenpuutetta hommata millekään lapselle kaikki uutena vain sen uutuuden takia. Onko sinulle mahdollinen toinen lapsesi jotenkin "sekundaa", jonka ei tarvitse saada kaikkea "yhtä hyvänä" kuin ekan? Kieroutunut ajatusmalli kerrassaan. Lapsi kun lapsi, jos yhdeltä jää jotain toiselle käyttökelpoista niin miksi estellä.
 
muuum
Olet selvästi mustasukkainen miehen esikoiselle, nyt aikuisempi asenne kehiin.

En usko että miehesi on totaali kieltänyt sinua ostamasta yhtään mitään lapselle. Itse olen kova kierrättämään ja tulevallekin lapselle on uutta tasan äitiyspakkauksen vaatteet. Uutena joutuu ostaan paljon muuta, tutit, tuttipullot jne.joten kyllä sinä pääset sitä jotain uutta ja juuri tällekin lapselle tarkoitettua ostamaan vaikka nyt nielisit tämän asian ja käyttäisit MYÖS näitä miehen esikoisen vanhoja vaatteita, voithan osan ostaa sellaista uutta josta itse pidät.
 
N.O
Ehkä olisi kannattanut miettiä kaksi kertaa meneekö naimisiin miehen kanssa kenellä on jo lapsia jos ei kerran on kauhian vaikiata elää sitten sen asian kanssa. Lapset kun sattuu olemaan vanhemmillee kaikkein rakkaimpia myös ne "äpärät" sieltä entisistä suhteista.
 
"CIS"
siinä vaiheessa kun otat riesaksesi miehen taikka naisen jolla on lapsi, otat koko paketin. mieti, miltä sun miehestä tuntuu kun tajuaa sun ajatukset sen omasta lapsesta, joka on sille tärkeä!
teidän yhteinen ei ole sen ensimmäinen lapsi ja se ei koskaan sitä tule olemaankaan. se saa kaiken vain puoliksi, ei kokonaan. mun mielestä se osoittaa tasavertaisuutta, että haluaa käyttää vanhoja tavaroita tällä toisella lapsellaan. niinhän se menisi jos olisi täys sisaruskin! jos ei siis ole suuruudenhullu ja laita kaikille lapsille vaan uutta.. rahaa kun saa palaa typerämpäänkin. oikeesti, vauva kasvaa niin lujaa, että jos oisin kaikki vatteet saanu käytettynä oisin säästäny pitkän pennin..

istuppa alas ja mieti mitä oot tehny, oot menny naimisiin miehen kanssa jolla on lapsi. se lapsi tulee oleen sun lapsen sisarus. sä joko olet fiksu ihminen ja tuet sitä sisarus suhdetta, tai tyhmä ja pilaat sen kaikin katkerin keinoin kun miehes on kerenny sellasen tekeen..

ja nii, mulla on kolme lasta ja todellakin uusiokäytin vanhoja vaatteita ja tavaroita. pikkuvauva vaikka olikin poika pysty ihan hirveen hyvin nukkuun pinkeissä sukkhousuissa. hameisiin en sentää poikiani pukenut.
 

Yhteistyössä