Miksi ei saisi 4-v pitää hoidossa kun on itse kotona?

  • Viestiketjun aloittaja 4-v hoidossa
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Siksi, että joku muu voi oikeasti tarvita sen paikan. Sinun lapsellesi se ei ole välttämätön. Täällä, missä itse asun, töihin takaisin menevät eivät saa lapsiaan lähipäiväkoteihin, koska niissä pidetään lapsia, joiden vanhempi on kotona.
 
Alkuperäinen kirjoittaja meillä;27478485:
no onhan se täysin eri asia käydä kerhossa pari, kolme tuntia keskellä päivää kuin mennä heti aamusta päiväksi päiväkodin hälyyn. Ja onhan se koko päiväkodin arki melkoista kellon kanssa elämistä.
Kokemusta on siis lasten kanssa molemmista, nykyisin näin.
No varmasti on eri asia, jos menee "keskellä päivää pariksi tunniksi kerhoon" kuin jos menee "heti aamusta koko päiväksi". Mutta tässä rinnastuksessa ontuu nyt muutama asia. Ensinnäkin kerhot alkavat yleensä myös aamulla - ainakin täällä ne alkavat klo 9. Päiväkotiin voi mennä toki aamulla tai sitten vähän myöhemmin, ihan perheen tarpeen mukaan. Se, kuinka paljon hälyä päiväkodissa on, riippuu varmasti monesta asiasta. Oman kokemukseni mukaan myös perhekerhot ja kerhotkin voivat olla aika hälyisiä paikkoja - yleensä lapset tuottavat ääntä ja melua, olivat sitten päiväkodissa, kerhossa, leikkipuistossa tai kotona. Eikä siellä päiväkodissakaan tarvitse olla koko päivää.

Mikä on kellon kanssa elämistä? Onhan päiväkodissa toki oma rytminsä ja joskus se on aika kellontarkkaa. Mutta miten se eroaa joidenkin perheiden erittäin tarkoista rutiineista, täsmällisistä ruoka-ajoista yms?

Kannattaa myös muistaa, että päiväkoteja on erilaisia. Ja vaikka olisi hälyisä, kellon mukaan toimiva päiväkoti, niin esim. osa-aikaiselle lapselle se tuskin aiheuttaa sen enempää stressiä kuin joku kerho.
 
[QUOTE="vieras";27478514]Siksi, että joku muu voi oikeasti tarvita sen paikan. Sinun lapsellesi se ei ole välttämätön. Täällä, missä itse asun, töihin takaisin menevät eivät saa lapsiaan lähipäiväkoteihin, koska niissä pidetään lapsia, joiden vanhempi on kotona.[/QUOTE]

Vai johtuisiko se pikemminkin siitä, että päiväkoteja ja päiväkotipaikkoja on liian vähän?
 
"Kahden äiti"
Mörköäiti: eikö se ole vähän höhlää vielä ipana hoitoon, silloin kun on itse kotona, niin klo 9-10, sehän menee jo kohta päivälevolle, eikö se virikeaika siellä päiväkodissa ole juuri aamutuimaan?? Musta on hyvin ihmeellistä ettei niitten penskojen kanssa jakseta touhuta ja antaa virikkeitä kotoota käsin, ei ymmärrä ei. Eri asia on sitten ne perheet, joilla pk toimii kuntoutuksena tai muuna tukitoimena.
 
Blue
[QUOTE="Vieras";27473248]Eikö sun kannattais mennä johonki työvoimakoulutukseen tai opiskeleman tms?[/QUOTE]

Nykyään on pitkäaikaistyöttömällekin niitä koulutuksia missä opetetaan hakemaan töitä ja sitten olemaan siellä töissä ja tekemään niitä töitä. Se voisi sopia sulle ap! :)
 
"jooh"
Voi vinetto teidän kanssanne. Ei äiti voi tarjota lapselleen lapsiryhmää, virikkeitä kyllä voi. Meidän paikkakunnallamme kerhot ovat vain ja ainoastaan seurakunnan. Sinne emme lapsiamme ateisteina vie. Oma 4-vuotiaani on päiväkodissa 12pvä/kk 5h kerrallaan. Enkä ole laiska äiti, vaan tiedän ja näen että se on aktiiviselle lapselleni hyväksi. Saa ikätoverien seuraa, oppii ryhmässä toimimista ja saa purkaa energiaa päiväkodin pihalla. Katsokaas kun lapset ja perheet ovat erilaisia! Omani kyllästyisi kuoliaaksi kotona, se on fakta. 2-vuotias on vielä kokonaan kotihoidossa, hänelle se vielä riittää.
 
Miksi tästä aiheesta on pakko aloittaa vähintään kolme ketjua per päivä? Tee kuten susta parhaalta tuntuu, itsehän tunnet oman lapsesi parhaiten, vai mitä? Minä olen sitä mieltä, että seurakunnan kerho pari kertaa viikossa voi kyllä riittää ja olla tarpeeksi, mutta voi myös olla riittämättä. Lapsesta riippuen. Kaikki lapset eivät kaipaa virikkeitä joka hetki, vaan ihan vain "oleminen" saattaa riittää. Riippuu myös paljolti vanhemman omasta jaksamisesta ja siitä, millainen tilanne on taloudellisesti.

Jos haluat pitää 4-vuotiasta lastasi hoidossa, ja olla samaan aikaan itse kotona, niin tee niin. Itse en tekisi noin, mutta mehän olemmekin kaksi eri ihmistä ja kummallakin on oikeus mielipiteeseensä :) Ei kai siihen tarvitse kysyä lupaa tältä palstalta? :)
 
lto
Päiväkotihan myös maksaa, ainakin meillä. Jos teillä on varaa päivähoitomaksuihin, niin mitä sä täältä sitä kyselet? Sinne vaan päiväkotiin, onhan sulla oikeus siihen |O .
Pakko nyt oikaista.

Päivähoitopaikka maksaa oikeasti n. 800-1300 euroa/kuukausi. Helsingissä varmaan enemmänkin. Vanhempien maksama osuus on pieni murto-osa hoitopaikkamaksusta. Loput maksaa kunta.

Pitkäaikaistyötön yh, vanhemman osuus saattaa olla jotain 0-50 euroa. Kaksi pitkäaikaistyötöntä, ehkä vähän enemmän tai sitten ei. Työtön ja työssäkäyvä puoliso, arviona vanhempien osuudesta ehkä 50-150 euroa. Laske siitä mitä jää yhteiskunnan maksettavaksi. Eli ehkä tuo "varaa" on vähän harhaanjohtava käsite.
 
"piu"
Nimimerkki "Jooh" !! VIHDOINKIN, täysin samaa mieltä..!! Itsellä ei edes ajankohtaista mutta silti olen miettinyt miten ikinä vajaa 4v viihtyisi enää kotihoidossa, niiin tykkää käydä päiväkodissa, siitä päivittäin puhuuu -- ja ihana päiväkotihan tuo onkin :) Mutta jos vauva tulisi ja sitten haluaisikin kotiin jäädä niin tottakai saisi <3
 
[QUOTE="Kahden äiti";27479218]Mörköäiti: eikö se ole vähän höhlää vielä ipana hoitoon, silloin kun on itse kotona, niin klo 9-10, sehän menee jo kohta päivälevolle, eikö se virikeaika siellä päiväkodissa ole juuri aamutuimaan?? Musta on hyvin ihmeellistä ettei niitten penskojen kanssa jakseta touhuta ja antaa virikkeitä kotoota käsin, ei ymmärrä ei. Eri asia on sitten ne perheet, joilla pk toimii kuntoutuksena tai muuna tukitoimena.[/QUOTE]

Nojoo, jos päiväkodissa on tuollainen rytmi, niin tietenkään silloin ei kannata viedä tuollaiseen aikaan. Mutta mikä ongelma on viedä vaikka aamulla ja hakea ennen tai jälkeen päiväunien? Monet lapsethan heräävät muutenkin hirveän aikaisin - ainakin vanhemmat valittavat asiaa. Ja ihan ne kotivanhemmat ;)

Eikä sen hoidon syy se ole, etteikö "jaksaisi" lapsia. Kotona voi olla paljonkin virikkeitä ja kivaa tekemistä perheen kanssa, mutta päiväkodin kautta voi saada jotain muuta - olen jo aiemmin kirjoittanut, että on ihan eri asia tehdä ja harrastaa lapsiryhmässä oman ikäisten kavereiden kanssa kuin vanhempien ja vauvasisaruksen kanssa.
 
Oma kokemus
Mulla oli vanhempi lapsi kouluun saakka kotihoidossa. Ennen eskaria kävi 2x viikossa seurakunnan kerhossa. Illaksi oli 2x viikossa bailatino harrastus ja kerran viikossa menimme uimahalliin. Hyvin riitti. Mullakaan ei ollut paljoa kavereita joilla ois lapsia kaveriksi, mutta menimme aamulla puistoon siinä yhdeksän aikaan jo niin puistossa oli paljon perhepäivähoitajien lapsia kaverina. ei lapsi tarvitse sitä virikettä ihan koko aikaa.
 
joopa joo
Veroja on maksettu ja tullaan maksamaan ihan törkeen paljon, koska molemmat ollaan korkeakoulutettuja. Joten eiköhän lopeteta tämä nillitys että mun pitäisi maksaa tonni kuussa ja blaa blaa. Ja 260€ ei ole murto-osa tonnista, se on noin neljännes. :D :D :D
 
"plaah"
Eikä lapsi tarvitse virikkeitä 24/7 joka ikinen päivä. Lapsi voi keksiä leikin itsekkin, ihan yksin, olematta syrjäytynyt rassukka. Jos oot joskus itse kipee ni lapsi voi pari päivää katsoa muumia ja ulkoilla illalla terveen vanhemman kanssa tai pysyä pari päivää sisällä kuolematta siihen..
 
[QUOTE="plaah";27480950]Eikä lapsi tarvitse virikkeitä 24/7 joka ikinen päivä. Lapsi voi keksiä leikin itsekkin, ihan yksin, olematta syrjäytynyt rassukka. Jos oot joskus itse kipee ni lapsi voi pari päivää katsoa muumia ja ulkoilla illalla terveen vanhemman kanssa tai pysyä pari päivää sisällä kuolematta siihen..[/QUOTE]

Entäs kun niitä lapsia on enemmän kuin yksi (esim. itsellä kolme) ja eivät todellakaan jaksa koko päivää katsoa telkkaria?
 
määä
Mulla on tyttö 3,5 v virikehoidossa joka päivä 8-14,30, saa sielläikästään seuraa, 3 ateriaa yms.
Minä köyhä yh en maksa tarhamaksuja penniäkään.
Säästyy edes vähän rahaa kun ei tartte laittaa ruokaa kotona kun vasta illalla :)
 

Yhteistyössä