Vauva ja juhliminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hmmmm
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulla lapset 3,5v ja 2v. En ole käynyt missään "viihteellä" neljään vuoteen. No, en käytä alkoholia muutenkaan, mutta en ole siltikään ollut missään. Joka ikinen yö kotona lasten kanssa. Paitsi yksi yö synnärillä kakkosen kanssa. Olis mulla ollut mahdollisuus lähteä, mutta ei tarvetta eikä halua. Mitä mä siellä juoksen aamuyöhön asti, kun voi olla nukkumassa. Mukavuudenhalua. :)

Ja joo, en ymmärrä joka viikko viihteelle haluaviä äitejä, mutta en tuomitse muutamaa kertaa vuodessa. Eli kohtuus sii äkin hommassa on ok. :)

En näe tuollaista satunnaista juhlimassa käymistä pahana, varsinkaan jos isä on lapsen kanssa kotona. Eri asia sitten jos äiti juoksee kaikki viikonloput baareissa ja tunkee lasta hoitoon milloin kenellekin.

Itse en ole vauva-aikoina baareihin kaivannut mutta välillä on ollut kiva käydä vaikka miehen tai kaverin kanssa ulkona syömässä, elokuvissa tms. Tuo on kylläkin tullut vasta kun vauvat ovat olleet 6kk tai yli.

Kuopusta en opettanut pullolle lain joten hän kulki tuon ensimmäisen 6kk aika tiiviisti kanssani eikä kovin pitkiä eroja tullut senkään jälkeen. Tulevan vauvan kohdalla mietin jos hänet opettaisinkin syömään myös pullosta. Ei juhlimisen takia vaan siksi että voisin vaikka kerran viikossa käydä jonkun isosisaruksista kanssa uimassa tms minkä ajan mies hoitaisi vauvaa (ja tarkennus: en koe miestä ulkopuolisena lapsenhoitajana vaan puhun myös itsestäni muodossa "hoidan vauvaa").

Liekö tuo sitten kuitenkin verrattavissa baarissa juoksemiseen, noin vauvan näkökulmasta?

Eli äidin pitää olla vain lapsen kanssa. Ei hyväksytä jos käydään baareissa, mutta entäs jos vaikka harrastus vie aikaa perheeltä eikä olla silloin kotona. Onko se hyväksyttävämpää vaikka ei se vauva tiedä onko äiti baarissa vai jossain muualla. Poissa kun poissa. Itse olen neljän lapsen äiti ja kyllä olen käynnyt baareissa jokaisen vauva-aikana. En ymmärrä mitä pahaa siinä on jos haluaa juhlia ja pitää hauskaa. Jokanen elää tavallaan. Joo ja kaikki lapset on kyllä samalle miehelle :)

Meillä tuttavapiirissä pienen lapsen äiti (n 35v), joka vähät välittää lapsestaan. Isä on lapsen hoitanut pienestä asti ja äiti ei ole lapsen kanssa ollut. Mm isän iltavuoroina lapsi on ollut illat isovanhemmilla. Lapsen vanhemmat siis asuvat yhdessä. Äiti on myös viihtynyt humalassa kaupungilla jo alle kk lapsen syntymästä ja ihan säännöllisesti lähes joka viikonloppu senkin jälkeen. Lapsi on myös yöpynyt isovanhemmilla ihan pienestä (alle 1kk) lähtien säännöllisesti ja usein.

Kaikki miehet ei varmasti lähtis tuohon hommaan, mutta kaikki miehet eivät edes hyväksy noin suurta alkoholin käyttöä. Se oli siis suurta jo ennen lasta. Joka viikonloppu niin paljon viinaa päähän, että just pysyy jaloillaan eikä aina edes pysy. Ja kaupungille on päästävä. Ei edes vaihtoehto, että kotona ottais muutaman saunajuoman. Kaikki juhlat (vappu, juhannus, uusivuosi yms) on pakko päästä viihteelle. Lapsen kanssa kotona ei voi olla.

[QUOTE="Neiti";27454920]No faktahan se on, ettei suurin osa tee noin kuin sinä ja varmasti arvostelee. Mutta mitä sinä siitä välität, oma elämäsi ja vauvasi elämähän se on... Itse istuin iltaa ekan kerran vauvan ollessa muistaakseni 4 kk, mutta tulin illalla kotiin hänet nukuttamaan.[/QUOTE]

No ei se nyt mikään fakta ole vaikka sinä niin sanot vai mihin tämä "fakta" perustuu. Ihmettelen kyllä jos suurin osa ei käy ulkona kahta kertaa kun vauva on alle 6kk. KAKSI kertaa.

Mä kävin baarissa kun poika oli 1,5kk enkä kyllä kokenut huonoa omaatuntoa...
Nyt poika on 5kk ja 2 iltaa viikossa on mun omaa aikaa, jolloin käyn kaverini kanssa jumpassa ja samalla saa rauhassa vaihtaa kuulumisia. Välillä käyn myös kavereiden kanssa kahvilla, koiran kaa koirapuistossa jne ilman vauvaa. Ehkä sit oon itsekäs, mutta musta on ihanaa jutella, syödä jne rauhassa ilman että pitää samalla vauvaa viihdyttää.

Taas on aika monta huonon itsetunnon omaavaa äitiä liikeellä. Meinaan noita jotka tekee itsestään niin äärettömän korvaamattomia. Kannattas se itsetunto ensin kelata kodikseen ennen kuin lähtee lapsia tekemään. Isä ei ole mikään perheen ventovieras oleto vaan täyspäinen ja tasavertainen vanhempi. Mutta kun toiset ei vaan kykene elämää jaetulla palillaa. Pitää kohota lapselle korvaamattomaksi.

Mitä baareiluun tulee. Ihan ok, kohtuudessa. Jos jatkuvasti on lapsenkin tulon jälkeen juostava - oli sitten isä tai äiti - niin kyllä suhteessa jotain mätää on. Eikä se opitimaali tilanne lapselle ole. Mutta sitten taas jos näet kerran vuoteen vaikka lapsuuden kavereita baari-illan merkeissä niin ei muuta kuin menoksi. Kyllä, elämä todellakin jatkuu lapsen jälkee. Ja kyllä, joskus vanhemmat todellakin saa nostaa omat juttunsa lapsen juttujen edelle. Lapsi syntyy osaksi perhettä. Ei perheen navaksi.

Se "viihteellä käyminen" ei myökään kaikilel tarkoita baarissa istumissa ja alkoholinjuomista! ;) Minä käyn useasti bileissä ja klubeilla tanssimassa kavereiden kanssa ja tapaamassa niitä tuttuja, joita ei muuten ehdi nähdä. Lapset ovat pieninä/vauvana aina olleet jo nukkumassa kun lähden ja takaisin olen ennen kuin heräävät! Aamulla ei ole krapulaa eikä vaikeutta herätä. Hui, kauhistu kun lapset ovat kärsineet! ;) Isä tai isovanhemmat ovat olleet meillä tai vanhempina lapset ovat olleet isovanhemmilla koko viikonlopun. Miksi lasten myötä pitäisi luopua jostain, mistä tykkää kun siitä ei ole lapsille mitään haittaa?? Olisiko urheilemisestakin pitänyt luopua kun sitä joutuu tekemään iltaisin kun lapset ovat vielä hereillä?! :D

Minä tuomitsen. En ymmärrä, miksi täytyy lapsia hankkia, jollei sitä puolta vuotta kykene pysymään ja kulkemaan sen lapsen kanssa. Tosin en ymmärrä sitäkään, miksei joku imetä jos siihen fyysisesti ei ole estettä, miksi ylipäätään pienten lasten vanhemmilla olisi tarvetta "tuulettua" ja miten lapsi olisi este normaalille kanssakäymiselle päiväsaikaan. Ylipäätään en ymmärrä ihmisiä, jotka eivät laita lasta etusijalle. Enkä pidä lapsen etuna "levännyttä vanhempaa" joka käy lepäämässä baarissa tai vastaavassa mihin lasta ei mukaan voi ottaa.

No minä taas pidän. Lapsen etu on se, että vanhemmilla on omaakin elämää :)

Kävin ulkona vauvan ollessa 5,5 kk, aiemmin en päässyt kun mies oli aina hyvien bileiden aikaan yötöissä..vauvan laitoin nukkumaan ihan normaalisti illalla, mies syötti yöllä ja aamulla nousi vauvan kanssa ylös.Vauvaa tuo äidin ulkona käyminen ei haitannut, mistäpä hän sen olisi voinut tietää..isä kun syötti muutenkin joskus öisin ja aamulla saattaa nousta vauvan kanssa aiemmin.

Miehen kanssa kahdestaan ei ole vielä päästy ulos, mutta kyllä sekin aika koittaa.

No ei mekään vieraita oltu. Mä uskon silti, että mummo on aivan eri asia kuin äiti ihan pienelle vauvalle. Vaikka tapaisi mummoa monesti viikossa.

No herranjumala tietenkin mummo on eri asia lapselle kuin äiti! Myös isoveli/täti/eno/setä/pikkuveli/... on eri asia kuin äiti. Ja äiti on eri asia kuin isä.

Mutta ei se silti tarkoita, että mummo, pappa, täti tai muu läheinen olis mitenkään huono hoitaja vauvalle silloin kun se äiti on poissa! Ja isästä en ala edes puhumaan, kun isä on lapsen VANHEMPI ihan siinä kuin äitikin.

Ymmärrät sitten, kun kasvat vähän vanhemmaksi...

Meillä tuttavapiirissä pienen lapsen äiti (n 35v), joka vähät välittää lapsestaan. Isä on lapsen hoitanut pienestä asti ja äiti ei ole lapsen kanssa ollut. Mm isän iltavuoroina lapsi on ollut illat isovanhemmilla. Lapsen vanhemmat siis asuvat yhdessä. Äiti on myös viihtynyt humalassa kaupungilla jo alle kk lapsen syntymästä ja ihan säännöllisesti lähes joka viikonloppu senkin jälkeen. Lapsi on myös yöpynyt isovanhemmilla ihan pienestä (alle 1kk) lähtien säännöllisesti ja usein.

Kaikki miehet ei varmasti lähtis tuohon hommaan, mutta kaikki miehet eivät edes hyväksy noin suurta alkoholin käyttöä. Se oli siis suurta jo ennen lasta. Joka viikonloppu niin paljon viinaa päähän, että just pysyy jaloillaan eikä aina edes pysy. Ja kaupungille on päästävä. Ei edes vaihtoehto, että kotona ottais muutaman saunajuoman. Kaikki juhlat (vappu, juhannus, uusivuosi yms) on pakko päästä viihteelle. Lapsen kanssa kotona ei voi olla.

Ehkä pikkuisen eri asia, kun kyse on alkoholistista. :)

Jatkan vielä, että jos mies joisi ja juhlisi niin paljon kuin tämä nainen, niin se olisi hyväksyttävämpää monien mielestä. Vaikka isä voi olla ja on aivan yhtä hyvä hoitaja kuin äiti, niin silti äidin juhlimista ei katsota hyvällä. Mutta positiivista tässä tarinassa lienee se, että lapsi viedään humalan alta hoitoon. Ei siis juo lapsen kanssa kotona. Monilla on niinkin ikävästi. Ja tämä äiti kyllä hoitaa työnsä viikolla, mut vapaat menee juhliessa.

Eihän sillä ole mitään väliä mihin kellonaikaan äidin rentoutuminen tapahtuu. Joku tykkää juoksulenkeistä, joku kurkkokonserteista, joku istuu kaverin kanssa kahvilla, joku tapaa kavereita baarissa.

. Nyt jälkikäteen vähän mietityttää, onko se ollenkaan ok ihmisten mielestä?

no, kun kerran ihmisten mielipiteistä olet huolissasi, niin tässä minun näkemykseni:

minusta olisi ok:mpi jos miettisit tuota asiaa siltä kannalta, mikä lapselle ja perheelle on parasta, etkä siltä kannalta, että mitä "ihmiset" siitä mahdollisesti ajattelevat.

Ja että "kombinaation vastuuntunnottomuuden" määritettelisit suuntaan tai toiseen sitten tuon pohdinnan kautta.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vieras";27456249]No herranjumala tietenkin mummo on eri asia lapselle kuin äiti! Myös isoveli/täti/eno/setä/pikkuveli/... on eri asia kuin äiti. Ja äiti on eri asia kuin isä.

Mutta ei se silti tarkoita, että mummo, pappa, täti tai muu läheinen olis mitenkään huono hoitaja vauvalle silloin kun se äiti on poissa! Ja isästä en ala edes puhumaan, kun isä on lapsen VANHEMPI ihan siinä kuin äitikin.

Ymmärrät sitten, kun kasvat vähän vanhemmaksi...[/QUOTE]

Höpöhöpö. Ihan pieni vauva ei todellakaan luo vielä kunnolla ihmissuhteita perheen ulkopuolisiin ihmisiin. Eikä kaipaa suuria eroja ensisijaisesta hoitajastaan. Ihan peruspsykologialla ja logiikalla tämän ymmärtää. Vasta tietyssä iässä alkaa ottamaan kontaktia esim. isovanhempiin.

Ps. naurettavaa yrittää vetää ikä keskusteluun. Kyky ymmärtää ihmisvauvojen kehitystä ei ole sidoksissa ikään.

Viimeksi muokattu:
Onhan se ymmärrettävää jos 9kk odotuksen jälkeen haluaa vähän rentoutua, vaikka sitten käymällä baarissa. Esikoisesta olin ekaa kertaa ulkona tämän ollessa 5 viikkoa, ja tämän toisen kanssa: menen juhlimaan synttäreitäni vauvan ollessa 2kk, ajattelipa muut mitä hyvänsä. Olen sen ansainnut, samoin kuin isä oman ajan lastensa kanssa.

[QUOTE="näin on";27455316]Eikös se ole niin, kun vauva halutaan ja saadaan, rauhoitutaan muutamaksi vuosiksi kotiin. Lapsiens kanssa täytyy olla, ei silloin voi liuhuta missä vain juhlimassa. Tämä on tätä, kaikki mulle heti, lapsi ja vaoaus. Ei se niin mene vaan.[/QUOTE]

Oletko samaa mieltä siinä, jos äiti haluaa lähteä YKSIN salille?

Minä tuomitsen. En ymmärrä, miksi täytyy lapsia hankkia, jollei sitä puolta vuotta kykene pysymään ja kulkemaan sen lapsen kanssa. Tosin en ymmärrä sitäkään, miksei joku imetä jos siihen fyysisesti ei ole estettä, miksi ylipäätään pienten lasten vanhemmilla olisi tarvetta "tuulettua" ja miten lapsi olisi este normaalille kanssakäymiselle päiväsaikaan. Ylipäätään en ymmärrä ihmisiä, jotka eivät laita lasta etusijalle. Enkä pidä lapsen etuna "levännyttä vanhempaa" joka käy lepäämässä baarissa tai vastaavassa mihin lasta ei mukaan voi ottaa.

Onko yhtä paha asia, jos käy vaikka uimahallissa? Ainakin minulle se oli varsin hyvä liikuntamuoto ja lääkäri oikein suositteli nimenomaan sitä, kun raskauden jälkeen oli toisaalta vatsalihakset vielä huonoissa kantimissa ja selkä kipeä. Uimahallireissuihin meni joskus jopa neljä tuntia, kun jo matka Yrjönkadun uimahalliin kesti reilun puoli tuntia. Vauva oli isän kanssa ja joi pumpattua maitoa pullosta.

Eli onko niin, että nimenomaan baarit ja juhliminen, ns. "viihteellä" käyminen herättää paheksuntaa? Harva paheksuu sitä, että äiti käy vaikka lenkillä tai jumpassa hoidattamassa selkäkipujaan.

Jatkan vielä, että jos mies joisi ja juhlisi niin paljon kuin tämä nainen, niin se olisi hyväksyttävämpää monien mielestä. Vaikka isä voi olla ja on aivan yhtä hyvä hoitaja kuin äiti, niin silti äidin juhlimista ei katsota hyvällä. Mutta positiivista tässä tarinassa lienee se, että lapsi viedään humalan alta hoitoon. Ei siis juo lapsen kanssa kotona. Monilla on niinkin ikävästi. Ja tämä äiti kyllä hoitaa työnsä viikolla, mut vapaat menee juhliessa.

No EI TODELLAKAAN OLIS! Mitä helvetin hyväksyttävämpää siinä on, kun on isä kyseessä? Samanlainen vanhempi kuin äitikin. En näe tuossa sun tarinassa yhtään mitään positiivista.

[QUOTE="näin on";27455316]Eikös se ole niin, kun vauva halutaan ja saadaan, rauhoitutaan muutamaksi vuosiksi kotiin. Lapsiens kanssa täytyy olla, ei silloin voi liuhuta missä vain juhlimassa. Tämä on tätä, kaikki mulle heti, lapsi ja vaoaus. Ei se niin mene vaan.[/QUOTE]

Ei kun juuri niin se menee. Lasten synnyttyä voi tehdä ihan samoja asioita kuin ennenkin - ja ne eivät sulje pois sitä, että viettää pääosan ajasta kotona ja perheen kanssa. Ja miksi lapsiperheen pitäisi olla vaan kotona? Aika moni käy puistoissa, matkoilla, kaupassa, kesämökillä, museoissa... ovatko nämä ihmiset nyt pilanneet lastensa lapsuuden viemällä heidät ulos ovesta?

Mä en kyllä vieläkään ymmärrä tuota mantraa, että isä on aivan tasavertainen hoitaja pienelle vauvalle. Ehkä sitten, jos vauvaa on hoidettu 50%/50% eikä ehkä sittenkään, kun äidillä on "etumatkaa" raskausajan jäljiltä (äiti on tuttu jo odotusajalta) ja imetyksen takia (joka mm. edistää kiintymyssuhdetta). Isähän on yleensä vähintään 8 h päivässä töissä, joten miten ero isästä ja äidistä voi olla silloin vauvalle sama asia? Vauvahan pärjää jo yhdenkin ensisijaisen hoitajan kanssa eikä kärsi siitä, että isä on päivät töissä. Sen sijaan yhtäkkinen pitkä ero äidistä on eri asia, jos äiti on hoitanut vauvaa kaiket päivät ja isän kanssa mahd. illat/yötkin. Tasa-arvoisia vanhempia isä ja äiti on, mutta se ei tarkoita, että kummallakin on tasan samat tehtävät ja sama merkitys lapselle joka ikävaiheessa.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä