Lapsi jääty tarhassa

• Viestiketjun aloittaja vilukissan äiti
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Mielestäni selkeästi virhe hoitajilta. Tuon ikäinen lapsi ei vielä hirveästi liiku siellä pihalla, joten pelkkä vk-puku ei riitä. Sitä en kyllä ymmärrä, että 0-kelillä jo puetaan toppavaatteet päälle. Mitä sitten laitetaan, kun on -15? Tänään juuri omien lasten pk:ssa katselin, että kenelläkään ei näyttänyt olevan toppapukuja, mutta talvikengät oli useammankin lapsen hyllyllä. Eikö niissä jalat hikoa?

lto
Ihmisiä tässä ollaan ja ihmisille voi aina sattua virheitä, mutta silti todella ihmeellistä että noin pieni on päässyt tuossa varustuksessa ulos.

Siksi katson itse töissä päiväkodissa kaikkien lasten takin/puvun/housujen sisään, että alla on riittävästi vaatetta, laitan hihat ja lahkeet kunnolla ja tsekkaan pipot, kaulahuivit yms. Kuuluu työhöni!

"Essi"
Mun mielestäni ton ikäiselle lapselle kannattaa ostaa kirpparilta joku käytetty toppapuku mitä voi nyt ruveta käyttään. Sinne alle sitte välikerros jos tarpeen. Uudet lämpimät toppavaatteet voit ottaa sitte käyttöön kun tulee enmmän pakkasta. Ja sitte villahaalaria. Tosin vk-puvun kanssa villahaalari taikka lämmin fleecekerroskin voi mennä, mut fleeceasujakin on ohkasia ja paksumpia.
Minun 5-vuotiaalle oli tänään puettu toppa-asun alle vielä fleecepaita... olin aika yllättynyt, mutta hyvä kun katsovat ettei ainakaan liian vähän ole päällä. Luulen kyllä että viikarilla on ollu vähän lämmin ulkona touhutessa :-9

"hei"
Alkuperäinen kirjoittaja jassåå;27404115:
Huomauttaisin kyllä tarhaan, jos näin olisi päässyt käymään.
Kyllä mäkin sanoisin.

Ja sanoin tänäänkin, kun oma lapsi oli ilman kauluria. :) Siis nätisti huomautin, et sen perään täytyy katsoa pukiessa. Ei se pue sen mukaan, mitä sää vaatii, vaan sen mukaan, mitä se kulloinkin haluaa. (ja kysyttäessä sanoi, että äiti mä en nyt halunnut kauluria)

njaa
mä olen kyllä aina ihmetellyt näitä jotka sanovat ettei nollakelillä tai alle -5 asteeseen voi laittaa toppaa kun mitä sitten -20 kelillä pidetään. Sehän on täysin eriasia lokakuun pakkaset--tammikuun pakkaset vaikka asteluku olisikin sama. nyt on kosteaa plus pakkasta- pakkanen tuntuu kylmemmältä ja kesä on vasta ollut ja ihminen on tottunut lämpöiseen... itse olen laittanut aina toppaa kun on palellut -0 ja alle.. enkä silti ole jäätynyt kuoliaaksi kylmemmälläkään!!!pakkasiin tottuu ja siedättyy...

"vieras"
Pikkulapselle pitää laittaa kunnolla päälle, koska ei liiku niin paljon. Myös alle 10-vuotiaille koululaiselle pitää laittaa kunnolla päälle, jos on pitkä koulumatka, sillä lapset eivät välttämättä tajua kylmyyttä samoin kuin aikuiset.

Ja minä istun toimistossa toppatakki ylläni, koska tuuletus on liian tehokas.

"Jenis"
[QUOTE="kili";27404285]Meillä on riittänyt. Sukkahousut, t-paita, kollage paita ja housut ja haalari. On liikkuva 4-vuotias. Ei ole tullut hiki, mutta ei ole kylmäkään.[/QUOTE]

Näin mä puen lapseni kotipäivinä (2-vuotias ja 5-vuotias, molemmat liikkuvaista sorttia). Isompi pukee tietysti itse sekä päikyssä että kotona, mutta tänään oli kuopukselle pistetty päikyssä päälle:

- 2 kerrosta sisävaatetta
- fleecehaalari
- villakauluri
- tumput + kinttaat
- kauluripipo
- villasukat

Täällä oli asteen verran pakkasta-nollassa. Ja mulla on siis päikyssä sekä vk-haalari että toppahaalari, ja ajatus oli että voisivat pukea joko vk-haalarin + fleecen, tai pelkän toppiksen. Nyt oli sitte ladattu päälle aivan kaikki, mitä hyllystä löytyy :D Lapsiparka tippui hikeä kun kotiin päästiin.

"vieras"
mä olen kyllä aina ihmetellyt näitä jotka sanovat ettei nollakelillä tai alle -5 asteeseen voi laittaa toppaa kun mitä sitten -20 kelillä pidetään. Sehän on täysin eriasia lokakuun pakkaset--tammikuun pakkaset vaikka asteluku olisikin sama. nyt on kosteaa plus pakkasta- pakkanen tuntuu kylmemmältä ja kesä on vasta ollut ja ihminen on tottunut lämpöiseen... itse olen laittanut aina toppaa kun on palellut -0 ja alle.. enkä silti ole jäätynyt kuoliaaksi kylmemmälläkään!!!pakkasiin tottuu ja siedättyy...
Ok, ehkä mä olen ihmettellyt päinvastaista siitä syystä, etten ole ikinä itse siedättynyt pakkaselle. Eikä mielestäni lokakuun -2 ole yhtään sama kuin helmikuu -20. Toi -20 on ihan saatanasta seistä jossain juna-asemalla odottamassa junaa. Nyt se on vielä melkein mukavaa.

bupu
Meillä tuon ikäisellä oli tänään päällä body + sukkikset sekä isosiskon vanha toppahaalari (nyt kolmannella lapsella käytössä), jalassa villasukat + vikingin coret, käsissä ohuet toppakintaat, päässä puuvillaneuletta oleva huppulakki + trikoopipo.
Ihan sopivast oli päällä, kun oli -1 ja tuulista.

4-vuotiaalla oli viime talvena käytettynä kirpparilta ostettu toppahaalari, alla velourhousut ja trikoopaita. Pipo, ohuet toppahanskat + kauluri, jalassa coret + villasukat. Ei ollut silläkään liian kuuma.

Käytettyä toppaa voi ainakin mun mielestä pistää noin pienlle päälle jo, ei ne kuitenkaan niin paljon vielä liiku että lämpimänä pysyisivät.

ja jos joku vielä ihmettelee, mitä puetaan sitten kun on kunnon pakkaset kun nyt jo on toppaa: Meillä on uudet paksummat toppahaalarit kaapissa odottamassa niitä pakkasia. Lisäksi tarvittaessa joko villaa tai fleeceä.

"vieras"
Virhehän tuo on, etteivät laita lapselle riittävästi päälle, mutta sinänsä inhimillinen sellainen... Kannattaa sanoa, että laittavat sen välihaalarin, tai laittaa seuraavalla kerralla toppapuku! Ulkohaalareitakin on niin paljon erilaisia, on ohuita toppapukuja ja paksuja vk-pukuja, joten hoitaja ei välttämättä aina pysy perässä kun on niin monta lasta puettavana, ettei ehdi sen kummennin alkaa haalaria tunnustelemaan ja tutkimaan...

Rollolainen
Alkuperäinen kirjoittaja vilukissan äiti;27404104:
Mielestäni ei ole toppapukukeli. Just seurasin keskustelua mitä tänään äidit laittaneet lapsille päälle ja kyllä fleecepuku + välikausihaalari on edelleen se käytetyin. Ja kyllä lapsi vaan oli umpijäässä kun haettiin pois eli älä kommentoi jos ei ole mitään sanottavaa.
Ainakin Rovaniemellä on pakaksta tänään -13, joten kyllä se on toppakeli

Alkuperäinen kirjoittaja vilukissan äiti;27404104:
Mielestäni ei ole toppapukukeli. Just seurasin keskustelua mitä tänään äidit laittaneet lapsille päälle ja kyllä fleecepuku + välikausihaalari on edelleen se käytetyin. Ja kyllä lapsi vaan oli umpijäässä kun haettiin pois eli älä kommentoi jos ei ole mitään sanottavaa.
Ja kyllä, täälä etelässäkin jo näkee aika monella lapsella toppaa päällä. Viimesimmäksi mä alkasin inttää sen perusteella mitä palstalla sanotaan. Mun 4v halus jo topan päälle hoitoon jotta tarkenee ja välttyy välivaatteilta. Eilen oli vallan toppakeliä jo. Mäkään en tarkene enää syksytakissa vaikka alla lisäpaitaa.Kankeaahan se on taaperolle olla kerrosvaatteissa sen sijaan että ois tilaa liikkua lämpimämmässä ulkopukineessa.

[QUOTE="vieras";27404297]Meillä taas koitettiin paistaa lapsi, oli bodyn,sukkisten,housujen ja paidan päälle laitettu fleecehaalari ja toppapuku :D[/QUOTE]
Meilläkin on näitä lapsengrillaajia hoitajina. :D Hirveesti pitää ympätä vaatetta päälle.

Meillä on tytöllä ollut nyt tiistaista asti käytössä toppapuku, tiistaina tuli ensilumi ja se on viimeistään ollut hyvä vinkki siitä, ettei ole mikään välikausivaatesesonki.

Meilläkin on näitä lapsengrillaajia hoitajina. :D Hirveesti pitää ympätä vaatetta päälle.

Meillä on tytöllä ollut nyt tiistaista asti käytössä toppapuku, tiistaina tuli ensilumi ja se on viimeistään ollut hyvä vinkki siitä, ettei ole mikään välikausivaatesesonki.
tässä sen hankaluuden näkee. Yksi lapsi tarvii kaiken päällee, toinen ei paljon mitään ja kolmas siltä väliltä. Me teemme parhaamme ryhmän pukemisessa mutta silti saattaa tulla lipsahdus joskus. Vanhemmatkin voisivat kertoa vielä paremmin miten puetaan koska hlökuntaa vaihtuu, lapsilla on lokeroissa kaikki vaatteet ja tarpeet silti erilaisia. Koskaan ei oo kyl 1v päässy mun käsistä ilman välivaatteita kylmällä.

• Tykkää
Reactions: Anatolia ja feger
jessus
Lapsella on ollut mukana täysin säänmukaiset vaatteet, joita tarhassa ei olla huolehdittu lapsen päälle. Vain kaksplussalla tämä saadaan jotenkin väännettyä äidin syyksi ja selvisipä samalla Rovaniemenkin pakkastilanne.. Aika nolo ja surullinen ketju.

Meil otettiin toppa käyttöön eilen tääl etelässä. Juurikin kun oli unohtunut pk:ssa fleece alta.

Hoitajat on kyllä ammattitaitosia ja ihania täällä pk-seudullakin, ainakin useissa pk:ssa. Joskus sattuu mokia. Nyt oli kaks vakkaria kipeenä niin vähän hässäkkää.

minä,
Ei lumella ole pukeutumisen kanssa mitään tekemistä. Meinaakko että pakko olla toppapuku jos on lunta :)

"vieras"
Meillä on ollut jo monta päivää toppavaatteet päällä ja niillä tarkenee kyllä ihan sisävaatteet alle laitettuna. Sitten kun on pakkasta, laitetaan välikerrastot. No meillä toki on jo isot lapset, ykkösluokkalainen paleli syyshaalarissa ja sai toppahaalarin, samaten vaihdoin 4v siskolle samalla kertaa toppavaatteet. Koulussa ainakaan pakkasillakaan ehdi mitään välivaatteita sinne alkaa pukemaan.

Eiköhän se ole ihan vaan unohtunut. Sanoisin asiasta tänään.

On tietysti hoitajien tehtävä huolehtia siitä, että lapsella on tarpeeksi päällä ulkona. Vanhemman tehtävä on huolehtia siitä, että lapsella on mukana tarpeeksi vaatetta.

Mitä eskari-ikäisiin tulee, niin mun mielestä sen ikäiset hoitaa jo itse tarvittavan määrän vaatetta päälleen. Ja jos tulee hiki/vilu, niin sanovat tädeille että hei, tarviin lisää vaatetta/haluan ottaa alta hupparin (tms) pois. Kun joku kertoi eskarilaisen palelleen, kun kukaan ei käskenyt laittaa lämmintä vaatetta kuorivaatteiden alle.

"Silti Onnellinen"
Ihan vahinkohan tässä on selvästi tapahtunut koska äiti on fleecen pakannut mukaan joka on sitten jäänyt sinne penkille vai missä nyt olikaan. Ihmisiä hoitajatkin mutta kyllä minäkin asiasta asiallisesti mainitsisin.
Meidän lasten tarhassa aina painotetaan sitä että "laittakaa lokeroihin" ne vaatteet mitä toivotte lapsellenne ulos puettavan. Lapset on erilaisia, toinen tarkenee ilman fleeceä vielä -20 pakkasessa, kun taas toinen tarvii sen toppapuvun alle jo -5 asteessa."
Toki osaavat käyttää "omaakin järkeä", jos vaikka +2 asteen kumpparikelillä on villasukat unohtunut nostaa repusta lokeroon niin osaavat ne silti ne laitattaa.

seuraaja
Se on lähinnä suuri ihme, että lapset eivät oikeasti saa vammoja päiväkodeissa sen enempää. Vain hyvä onni estää sen ettei silmiä pukea toisten hakatessa, heitellessä jne. Vähän aikaa sitten todistin esim. toisen kasvoihin tähdättyä useaakin mielettömän kovaa nyrkiniskua, päähän kohdistettua potkua jne. Vähän menivät kaikki ohitse, joten jälleen vanhemmille jää energiaa kauhistella sitä, jos joku vaate on väärin.

Aloittajan lapsikaan ei ole kovin isoja vaurioita kärsinyt. Aloittaja olisi kertonut vaurioista tarkemmin jos niitä olisi tullut.

Yhteistyössä