Saako teidän mielestä tässä tilanteessa lainata rahaa lapsen tililtä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja köyhä äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

köyhä äiti

Vieras
Huomasin että tytön yöpuvut on kaikki käyneet pieneksi, samoin leggingsit. Mulle tulee 2 viikon päästä tili, nyt ei ole yhtään ylimääräistä kun perjantaina maksoin vuokran.

Voiko tässä tilanteessa lainata lapsen tililtä? Meillä on kyllä periaate ettei lapsen tililtä lainata. Vaatteet ja lelut maksan minä. Lapsen tililtä maksetaan sitten isommat hankinnat (sängyt, turvaistuimet ym).

Ja mikä hemmetin kysymys tää on ap, kaikella kunnioituksella! :) et sä tartte mammapalstan lupaa saatko lainata tai ottaa lapsen tililtä rahaa. En itsekään ota lapsen tililtä rahaa, mutta jos tarve tulee niin silloin voisin ottaakkin. Minä ne rahat sinne pistän ja sieltä otan jos tarve tulee, niin kauan kunnes lapsi saa tilin käyttöoikeuden kokonaan itselleen.

[QUOTE="vieras";27279504]Ja mikä hemmetin kysymys tää on ap, kaikella kunnioituksella! :) et sä tartte mammapalstan lupaa saatko lainata tai ottaa lapsen tililtä rahaa. En itsekään ota lapsen tililtä rahaa, mutta jos tarve tulee niin silloin voisin ottaakkin. Minä ne rahat sinne pistän ja sieltä otan jos tarve tulee, niin kauan kunnes lapsi saa tilin käyttöoikeuden kokonaan itselleen.[/QUOTE]

Niin no lain mukaanhan ap:n mainitsema toiminta ei ole sallittua, sillä lapsen rahat ovat lapsen, ja vanhemmilla puolestaan on alaikäisen lapsensa elatusvelvollisuus, eikä lapsen tarvitse todellakaan kustantaa jotain yöpaitoja ja kalsareita omista rahoistaan.

[QUOTE="mona";27279516]No itsehän sä sen päätät, mutta ite en nyt yöpukuja rupeis lapsen tililtä ostamaan. Eihän yöpuvuissa haittaa vaikka lahkeet onkin vähän lyhyet.[/QUOTE]

Ei se haittaiskaan, mutta kun ne on haalarimallisia. Meidän rimpulalla ei pysy pyjamahousut jalassa yöllä. :D

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;27279515:
Niin no lain mukaanhan ap:n mainitsema toiminta ei ole sallittua, sillä lapsen rahat ovat lapsen, ja vanhemmilla puolestaan on alaikäisen lapsensa elatusvelvollisuus, eikä lapsen tarvitse todellakaan kustantaa jotain yöpaitoja ja kalsareita omista rahoistaan.

Älä höpötä! minkä lain mukaan? sun oman? :D meillä ainakin on lapselle tili johon molemmilla vanhemmilla on käyttöoikeus, mikä tarkoittaa juurikin sitä, että molemmilla on valtuus nostaa vaikka koko tili tyhjäksi.

Ja kuka luulet että ne rahat sinne (pääsääntöisesti ainakin monissä perheissä) laittaa? kyllä me ne vanhemmat ne sinne laitetaan, ja lapsen tilille voi laittaa rahaa nimenomaan sitä varten että kun jotain lapselle tarttetaan, se niillä rahoilla kustannetaan.

[QUOTE="vieras";27279533]Älä höpötä! minkä lain mukaan? sun oman? :D meillä ainakin on lapselle tili johon molemmilla vanhemmilla on käyttöoikeus, mikä tarkoittaa juurikin sitä, että molemmilla on valtuus nostaa vaikka koko tili tyhjäksi.

Ja kuka luulet että ne rahat sinne (pääsääntöisesti ainakin monissä perheissä) laittaa? kyllä me ne vanhemmat ne sinne laitetaan, ja lapsen tilille voi laittaa rahaa nimenomaan sitä varten että kun jotain lapselle tarttetaan, se niillä rahoilla kustannetaan.[/QUOTE]

Tilin käyttöoikeus ei ole sama asia kuin rahojen käyttöoikeus. Lapsen rahoilla voi kyllä kustantaa esim. kalliita harrastusvälineitä tai vaikka mopon, joka tulee lapsen käyttöön, mutta vaikka lapsen tilillä olisi miljoona, niin teillä ei ole vanhempina mitään oikeutta alkaa käyttämään lapsen rahoja lapsen elättämiseen, koska teillä on lapsen elatusvelvollisuus, ei lapsella itsellään. Asia käsitellään kavalluksena. Teidän pitää pitää lapsen varoista huolta, ja jos lapsella on omaisuutta yli 15 000, niin maistraatille on annettava vuosittain vuositili, eli siis selvitettävä, mihin lapsen varoja on kuluneen vuoden aikana käytetty.

Jos on niin köyhä, että pitää tyhjentää lapsen tili elämiseen, niin ei kannata lahjottaa sille lapselle rahaa, kerran ei ole varaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;27279597:
Tilin käyttöoikeus ei ole sama asia kuin rahojen käyttöoikeus. Lapsen rahoilla voi kyllä kustantaa esim. kalliita harrastusvälineitä tai vaikka mopon, joka tulee lapsen käyttöön, mutta vaikka lapsen tilillä olisi miljoona, niin teillä ei ole vanhempina mitään oikeutta alkaa käyttämään lapsen rahoja lapsen elättämiseen, koska teillä on lapsen elatusvelvollisuus, ei lapsella itsellään. Asia käsitellään kavalluksena. Teidän pitää pitää lapsen varoista huolta, ja jos lapsella on omaisuutta yli 15 000, niin maistraatille on annettava vuosittain vuositili, eli siis selvitettävä, mihin lapsen varoja on kuluneen vuoden aikana käytetty.

Jos on niin köyhä, että pitää tyhjentää lapsen tili elämiseen, niin ei kannata lahjottaa sille lapselle rahaa, kerran ei ole varaa.

Joopa joo hei. Uskokoon ken tahtoo, ja jokainen vanhempi nyt pelko perseessä ettei joudu syytetyksi kavalluksesta kun ostaa yöpuvun lapselleen lapsen tilin rahoilla :D

Jos taas esim. 15 vuotias ansaitsee itselleen varoja tai saa sosiaalietuuksia, niitä vanhemmat ei voi samalla tapaa nostaa.

Niin, mikä taho siitä rankaisee, jos lapsen tililtä ottaa vaikka 15 e? Miten minä en nyt oikein usko sinua.

miten sä ymmärrät sanan: lainata?

Niin, mikä taho siitä rankaisee, jos lapsen tililtä ottaa vaikka 15 e? Miten minä en nyt oikein usko sinua.

No ehkä muutaman kympin yöpuvun ostosta ei selvityksiä tarvitse tehä, mutta lapsen omaisuutta ei voi käyttää miten sattuu ja maistraatit valvovat alaikäisten omaisuuden hoitoa ja tarvittaessa on lapselle määrättävä edeunvalvoja (lapsi saa perinnön tai omaisuus ylittää 20 000€).
http://www.maistraatti.fi/Documents...psen omaisuuden hoitaminen.pdf?epslanguage=fi

[QUOTE="vieras";27279622]Joopa joo hei. Uskokoon ken tahtoo, ja jokainen vanhempi nyt pelko perseessä ettei joudu syytetyksi kavalluksesta kun ostaa yöpuvun lapselleen lapsen tilin rahoilla :D

Jos taas esim. 15 vuotias ansaitsee itselleen varoja tai saa sosiaalietuuksia, niitä vanhemmat ei voi samalla tapaa nostaa.[/QUOTE]

Kyse on nyt siitä, mitä on sallittua ja mikä ei, eikä siitä, jäätkö kiinni ja mitä siitä seuraa. Sinun logiikallasiko et ole tehnyt mitään väärää, jos varastat kaupasta ruokaa, muttet jää kiinni?? Lapsen rahoja ei saa käyttää lapsen elatukseen piste. Ei, vaikka se kuinka olisi käytännössä mahdollista. Ymmärtäisitköhän paremmin asian, jos sen kääntäisi toisin päin: Annat äitimuorillesi syntymäpäivälahjaksi käteisenä 100 euroa. Et sinä saa hakea rahaa takaisin äitisi käsilaukusta luvatta itsellesi. Ymmärrätkö?

no mun mielestä saa. mä ymmärtänyt kyllä ollenkaan, kun mun ystävä soitti minulle, että hänellä on rahat loppu, pitäs saada ruokaa. voitko lainata, että lasten tileille on kyllä, mutta hän ei sietä halua lainata. no muutaman kerran annoin. mutta sitten jätti jo maksamatta. ja vihat sain palkakseni, kun muistutin ja kyselin niin kauan, että lopulta sitten maksoi. tuli vaan tunne, että se on helpompi lainata vieraalta ja jättää maksamatta, kuin että ottaa sieltä lasten tililtä, koska se jäis ilmeisesti se raha palauttamatta sinne lasten tilille

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;27279666:
Annat äitimuorillesi syntymäpäivälahjaksi käteisenä 100 euroa. Et sinä saa hakea rahaa takaisin äitisi käsilaukusta luvatta itsellesi. Ymmärrätkö?

No ap:n esimerkkihän menee näin: Annat äitimuorillesi syntymäpäivälahjaksi käteisenä 100 euroa. Pyydät sitten 100 euroa lainaan kun ostat äidillesi lahjaksi jotain. Maksat 100 euroa äidille takaisin. Lopputulos: äiti saa 100 euroa rahaa ja 100 euron lahjan.

Okkeastiko väität että tuo on väärin ja siitä saisi syytteen kavalluksesta?

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;27279666:
Kyse on nyt siitä, mitä on sallittua ja mikä ei, eikä siitä, jäätkö kiinni ja mitä siitä seuraa. Sinun logiikallasiko et ole tehnyt mitään väärää, jos varastat kaupasta ruokaa, muttet jää kiinni?? Lapsen rahoja ei saa käyttää lapsen elatukseen piste. Ei, vaikka se kuinka olisi käytännössä mahdollista. Ymmärtäisitköhän paremmin asian, jos sen kääntäisi toisin päin: Annat äitimuorillesi syntymäpäivälahjaksi käteisenä 100 euroa. Et sinä saa hakea rahaa takaisin äitisi käsilaukusta luvatta itsellesi. Ymmärrätkö?

Sori vaan mutta sulla menee puurot ja vellit sekaisin. Jos lapsi saa esim. perintönä ison summan rahaa ja äiti käyttää ne omiin silikonitisseihin, niin siitä voi saada kavallussyytteen.

Mutta jos vanhemmat siirtävät esim. lapsilisiä lapsen tilille pahan päivän varalle, ja maksavat niillä sitten joskus yöpuvun ja kalsarit niin se ei ole mitenkään lainvastaista toimintaa, eikä siitä tartte ilmoittaa mihinkään eikä siitä tule seuraamuksia.

Puhumattakaan jos lainaat sen ja sitten palautat. 20 €. Ja joku tekisi tästä tutkimuspyynnön... tutkimuspyynnön vaatijahan naurettais pihalle.

Tässä kohtaa saa myös käyttää järkeä ja harkintakykyä, tuo laki ei ole mikään ehdoton että senttiäkään ei saisi nostaa tai kavallussyyte ropsahtaa.

Pelottavan heikkoa on mammojen tietämys laista ala-ikäisen säästöjen suhteen...

En lainaisi tuollaisen asian vuoksi kymppiäkään, leggarit eivät ole pakollinen vaate ja yöpuvut ihan turhia kaikin puolin.

T Lapsen rahoilla voi kyllä kustantaa esim. kalliita harrastusvälineitä tai vaikka mopon, joka tulee lapsen käyttöön, mutta vaikka lapsen tilillä olisi miljoona, niin teillä ei ole vanhempina mitään oikeutta alkaa käyttämään lapsen rahoja lapsen elättämiseen,

Missään laissa ei ole määritelty mitään hintaa minkähintaisia harrastusvälineitä tms. saisi ostaa. Jollekin 10 luistimet on kalliit ja toiselle muutaman tonnin vesiskootteri. Eli tuskinpa ap:lle mitään tulee jos nostaa tililtä 10 euroa ja ostaa yökkärin lapselle.

Itse olen muutaman kerran lapsen tililtä johonkin joutunut rahaa lainaamaan. Lainaksi nostaessani olen viitteeksi kirjoittanut "laina" ja takaisin maksun yhteyteen "lainan maksu" tai "lainan maksu + korko".

[QUOTE="hmmm";27279693]Missään laissa ei ole määritelty mitään hintaa minkähintaisia harrastusvälineitä tms. saisi ostaa. Jollekin 10 luistimet on kalliit ja toiselle muutaman tonnin vesiskootteri. Eli tuskinpa ap:lle mitään tulee jos nostaa tililtä 10 euroa ja ostaa yökkärin lapselle.[/QUOTE]

ja palauttaa rahat seuraavasta tilistä.

Itse olen joskus lainannut lapsen tililtä rahaa johonkin laskuun tyms. (hyi minua) ja maksanut takaisin tilille pienen koron kanssa. Kivittäkää nyt sitten.

Yhteistyössä