Miksi jotkut pitävät lähihoitajia tyhminä?

• Viestiketjun aloittaja Hämmästynyt
  • Ensimmäinen viesti
"vierailija"
[QUOTE="vieras";27171440]En pidä lähihoitajia yleisesti tyhminä (olenhan itsekin :)), mutta opintojen suorittaminenkaan ei kyllä kovin suurta älykkyyttä vaadi. Ihan pelottaa ajatella, miten heppoisan koulutuksen jälkeen ihmiset tekevät hyvinkin vastuullista työtä.

Itse lähdin lähihoitajaksi valmistumisen jälkeen opiskelemaan yliopistoon ja nyt työskentelen asiantuntijatehtävissä eikä kyllä kaduta yhtään.[/QUOTE]

Milloin olet opiskellut lähihoitajaksi?

Itse kyllä koen tämän koulunvaativaksi, eikä kukaan siitä helpolla pääse. Työharjotteluun ei pääse, jos joku tentti on jäänyt suorittamatta.
Eli ei anneta armoa, koulussa opiskellaan runsaasti käytäntöä ja lääkelaskut ei mistään helpoimmasta päästä ole. Ammattikoulujen taso voi vaihdella, mutta minun koulussani tarvitaan järkeä, jotta suoriutuu jokaisesta tentistä.
Itse aijon hakea sairaanhoitajaksi tämän koulun jälkeen.. Enkä koe itseäni sen fiksummaksi yhdessä yössä, jos sinne pääsen.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja ripsiäinen;27171513:
Juttelin erään kaverin kanssa, joka ei tiennyt, että olen joskus opiskellut alaa. Hän sanoi, että lähihoitaja-kouluun menevät kaikki sellaiset, jotka eivät minnekään muualle pääse. En tiedä mistä tällainen ajatus on lähtöisin, vastapainoksi sanottakoon, että tunnen kyllä monta fiksua, asiallista ja täysin "normaalia" lähihoitajaakin.
No oma lapseni lopetti viime keväänä peruskoulun ja sieltä tosiaan ne jotka eivät minnekään muualle päässeet, yrittivät ainakin lähihoitajiksi.

..
Mua kans ihmetyttää se kun aina lähäreiltä kysytään miksi ei lue sairaanhoitajaksi. Miksi pitäisi? Miksei sairaanhoitaja lue lääkäriksi? Tai merkonomiksi? Tai bussikuskiksi? Miksei postinjakaja lue tradenomiksi? Hohhoijaa, kaks eri ammattia. Ei muakaan mikään estä lukemasta sairaanhoitajaksi, en vaan halua eikä kiinnosta.
Kuin myös ihmettelen. Töissä olen nähnyt, ettei se korkeakoulututkinto siinä tee työstä yhtään sen hienompaa, samaa paskaa se on ja samanlaisia yhtä väsyneitä ne nekin on. Ehkä vielä enemmän, kuin lähihoitajat kun heille annetaan tietysti vielä enemmän vastuuta. Miksi ihmeessä haluaisin siis opiskella sairaanhoitajaksi?? Enemmän haaveilen, että opiskelen johonkin johtotehtävään, jotta pääsis ees jotenkin vaikuttaan hoitajien kurjaan työelämään ja asiakkaiden liian huonoon hoitoon :) Ja tämä liian huono hoito ei johdu hoitajien tyhmyydestä, vaan hiukan korkeammista asioista on kyse.

Ex-parturi-kampaaja-wannabe
[QUOTE="vierailija";27170503]Minä en pidä. Mutta olen huomannut että kampaajia pidetään tyhminä,jopa ihan huorina.[/QUOTE]

Tyhmyys ja huoramaisuus eivät ole kai synonyymejä. Vaikka helppo mun on usko, että niillä jotain korrelaatiota onkin. Nää on näitä stereotypioita, mutta kyllähän moni niitä ruokkii itsekkin.

Itse olisin halunnut lukion jälkeen kampaajaksi, mutta ajattelin, että ehkäpä se työ on pidemmän päälle tylsää. Ja toisekseen ajattelin, että eipä se tulotaso niin kauhean korkea ole. Nyt opiskelen yliopistossa ja kaikki pitävät aivan käsittämättömänä, että haikailin tuollaisia hiukan nuorempana. Jotkut ovat aidosti lähes järkyttyneitä, jotkut taas nauravat asialla hyväntahtoisesti.

jdglogdm
Alkuperäinen kirjoittaja ripsiäinen;27171513:
Olen joskus kauan sitten opiskellut vuoden verran lähihoitajaksi. Samaan ryhmään oli päässyt mm. henkilö, joka oli käyttänyt huumeita ja oli melkein alkkis opiskelujenkin aikaan. Myöhemmin kuulin, että monta kertaa luokalleen jäänyt, alkoholisoitunut, huumepiireissä liikkunut nainen oli päässyt opiskelemaan lähihoitajaksi. Tosi monia tällaisia perää jakavia, viinaan ja huumeisiin meneviä tapauksia olen kuullut opiskelevan lähihoitajiksi.

Juttelin erään kaverin kanssa, joka ei tiennyt, että olen joskus opiskellut alaa. Hän sanoi, että lähihoitaja-kouluun menevät kaikki sellaiset, jotka eivät minnekään muualle pääse. En tiedä mistä tällainen ajatus on lähtöisin, vastapainoksi sanottakoon, että tunnen kyllä monta fiksua, asiallista ja täysin "normaalia" lähihoitajaakin.

Itse lopetin lähihoitajaksi opiskelun, kun tajusin, että hoitotyö ei ole alani. Omalta kohdaltani voisin sanoa, että en kuulunut kategoriaan, jakorasia, alkkis, huumehörhö, mutta en kyllä nosta itseäni millekään jalustallekaan, että olisin ollut jotenkin erityisen fiksumpi kuin muutkaan.
Pientä yleistystä taas. Pitkäaikainen huumeiden käyttö toki voi tyhmentää ihmistä mutta ei jokainen käyttäjä tai entinen käyttäjä ole tyhmä. Hoitoalalla elämänkokemus on plussaa jotta ymmärtää erilaisia ihmisiä joten mä ainakaan en näe menneisyyden alkoholin- tai huumeidenkäyttöä esteenä alalle - kunhan se tosiaan on mennyttä eikä käyttö jatku.

Rauhoittaisiko sinua, jos ammattinimike muutettaisiin virallisesti muotoon läheshoitaja?

Ole kiltti lähihoitajallesi- hän valitsee katatrisi koon ja mittaa lämpösi. Tiedäthän, että lämmön voi mitata myös monenlaisella mittarilla ja hyvin moninaisista paikoista ihmiskehoa....

Yleistykseen, yhtälaisia yleistyksiä voi tehdä ihmisten ulkonäöstä (esim blondit, lihavat, laihat), asuinpaikasta (Helsinki/maaseutu), yleistää käytöstä automerkin perusteella, lemmikin perusteella, vetää mainiot johtopäätökset harrastuksesta - keksikää lisää itse.
Palstailevat nyt ainakin ovat idiooteimmasta päästä koko kansaa, se on varma se.

Viimeksi muokattu:
arvo
[QUOTE="vierailija";27171574]Milloin olet opiskellut lähihoitajaksi?

Itse kyllä koen tämän koulunvaativaksi, eikä kukaan siitä helpolla pääse. Työharjotteluun ei pääse, jos joku tentti on jäänyt suorittamatta.
Eli ei anneta armoa, koulussa opiskellaan runsaasti käytäntöä ja lääkelaskut ei mistään helpoimmasta päästä ole. Ammattikoulujen taso voi vaihdella, mutta minun koulussani tarvitaan järkeä, jotta suoriutuu jokaisesta tentistä.
Itse aijon hakea sairaanhoitajaksi tämän koulun jälkeen.. Enkä koe itseäni sen fiksummaksi yhdessä yössä, jos sinne pääsen.[/QUOTE]

No mä en näe suurta eroa sairaanhoitajan tai lähihoitajan välillä. Ja jos kokee lähihoitajakoulun vaikeana, niin ehkä sitten ei ole ihan "yliopistomateriaalia".
Lääkelaskut on helppoja, oikeasti. Mutta helppous on suhteellista. Ei kaikkien tarvitse olla samanlaisia ja lähihoitajille nostan kyllä hattua heidän tekemästään työstä.

arvo
Kuin myös ihmettelen. Töissä olen nähnyt, ettei se korkeakoulututkinto siinä tee työstä yhtään sen hienompaa, samaa paskaa se on ja samanlaisia yhtä väsyneitä ne nekin on. Ehkä vielä enemmän, kuin lähihoitajat kun heille annetaan tietysti vielä enemmän vastuuta. Miksi ihmeessä haluaisin siis opiskella sairaanhoitajaksi?? Enemmän haaveilen, että opiskelen johonkin johtotehtävään, jotta pääsis ees jotenkin vaikuttaan hoitajien kurjaan työelämään ja asiakkaiden liian huonoon hoitoon :) Ja tämä liian huono hoito ei johdu hoitajien tyhmyydestä, vaan hiukan korkeammista asioista on kyse.
Pitääkö joku sairaanhoitajan tutkintoa korkeakoulututkintona? :)

En pidä tyhminä. Joskus kuitenkin alkaa hymyilyttämään kun suoraan koulunpenkiltä tullut hoitaja (lh,sh,th) alkaa opettamaan kuinka sitä työtä tehdään. Työ tekijäänsä opettaa ja vaikka kuinka kauan tätä hommaa olisi tehnyt aina oppii jotain uutta.

Minusta huolestuttavaa on se että ihmiset eivät arvosta omaa koulutustaan ja ammattiaan. Jos esittelee itsensä "vain lähihoitajana" on joku pahasti pielessä. Totta kuitenkin on se että kaikista ei ole hoitoalalle heikkolahjaisuuden, pahojen psyykkisten ongelmien tai mikä pahinta puutteellisten käytötapojen vuoksi.

• Tykkää
Reactions: potku
"vieras"
[QUOTE="vieras";27171440]En pidä lähihoitajia yleisesti tyhminä (olenhan itsekin :)), mutta opintojen suorittaminenkaan ei kyllä kovin suurta älykkyyttä vaadi. Ihan pelottaa ajatella, miten heppoisan koulutuksen jälkeen ihmiset tekevät hyvinkin vastuullista työtä.

Itse lähdin lähihoitajaksi valmistumisen jälkeen opiskelemaan yliopistoon ja nyt työskentelen asiantuntijatehtävissä eikä kyllä kaduta yhtään.[/QUOTE]

No kertoisitko että mikä ammattikoulussa tai amk:ssa suoritettava tutkinto vaatii sitä Suurta Älykkyyttä? :D Sosionomi? Levyseppähitsaaja?

[QUOTE="vieras";27172406]No kertoisitko että mikä ammattikoulussa tai amk:ssa suoritettava tutkinto vaatii sitä Suurta Älykkyyttä? :D Sosionomi? Levyseppähitsaaja?[/QUOTE]

Mikään tutkinto ei vaadi suurta älykkyyttä vaan opiskelua, motivoituneisuutta ja joskus jopa ulkoaopettelua.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;27172143:
Ole kiltti lähihoitajallesi- hän valitsee katatrisi koon ja mittaa lämpösi. Tiedäthän, että lämmön voi mitata myös monenlaisella mittarilla ja hyvin moninaisista paikoista ihmiskehoa....
Hoitajan etiikka kieltää tuottamasta tarpeetonta kipua potilaalle. Jos joku hoitaja sellaista suunnitteleekin, hänen tulee miettiä, onko hän varmasti oikealla alalla.

Hitto, minulle ei ainakaan tulisi mieleen roikotuttaa potilaalla turhaan viiden litran vesikanisteria kädestä kuvaustilanteessa, jos epäiltäisiin olkapään murtumaa tai sijoiltaanmenoa, mikäli potilas olisi "hankala". Painakaa nyt kaaliinne, että kaikkia potilaita pitää kohdella yhtäläisen ystävällisesti ja kohteliaasti. Tästä asiasta ei ole erilaisia mielipiteitä, vaan ainoastaan oikea ja väärä suhtautuminen. Menkää huoltsikan kassalle, jollei se luonnistu.

Ehkä tuo oletettu lähihoitajien tyhmyys, juontaa juurensa jostain historiasta kun kaikki niin helposti pääsi sitä opiskelemaan. Nykyäänhän ymmärtääkseni ei ihan noin vaan edes pääse kouluun, ellei ole soveltuva alalle.

Tämän takia mottoni onkin töissä:
"When patients stop being assholes, I'll stop being a bitch"
Ja kyllä, olen ihan oikealla alalla!
:LOL:

Joskus oikein väsyneenä mietin millaista olisi putata golfpalloa vuodepotilaan suuhun tai kuinka voisin väsyttää vaeltelevat dementikot laittamalla ne marssimaan tamburiinin tahtiin. Ja ajatelkaas minä johdan dementiayksikköä :ashamed:

Hitto, minulle ei ainakaan tulisi mieleen roikotuttaa potilaalla turhaan viiden litran vesikanisteria kädestä kuvaustilanteessa, jos epäiltäisiin olkapään murtumaa tai sijoiltaanmenoa, mikäli potilas olisi "hankala". Painakaa nyt kaaliinne, että kaikkia potilaita pitää kohdella yhtäläisen ystävällisesti ja kohteliaasti. Tästä asiasta ei ole erilaisia mielipiteitä, vaan ainoastaan oikea ja väärä suhtautuminen. Menkää huoltsikan kassalle, jollei se luonnistu.
Mä voin tulla myymään sulle kahvia

Ensinnäkin vittuilu on taitolaji johon ei vaan kaikki pysty.
Ja toisekseen jos potskulla epäillään olkapää luksaatiota tai murtumaa niin se "viiden litran vesikanisteri" ei ole vittuilun takia siinä mukana killumassa vaan sitä kautta saadaa annettua humautus tarpeen vaatiessa tai sit kipulääkkeitä.
Olisitpa hoitaja niin ymmärtäisit hoitajahuumoria paremmin. ;) Ei kaikkee kannata ihan ehkä niiiiiin vakavasti ottaa kuitenkaa.

• Tykkää
Reactions: Littledeath

Yhteistyössä