tutti/rattaat isolla lapsella

  • Viestiketjun aloittaja "Tiitu"
  • Ensimmäinen viesti
"Tiitu"
ehkä sohaisen muurahaispesää, mutta kyllä pisti tänään silmään kun noin neljävuotias tyttö luputti tuttia kahvilassa, otti vain siksi aikaa pois että sai pillimehun juotua ja myöhemmin bussissa oli noin 6 v poika istui polvet suussa lastenrattaissa, ei mikään vammainen siitä päätellen miten hyvin puhui ja pois jäädessä nousi itse rattaista pois..
 
[QUOTE="niin";27165972]Älkää jaksako.... Mä olen syönyt 4v asti tuttia, puhe on loistavaa ja purenta priimaa;)[/QUOTE]

mutta kaikilla ei ole näin. Tulee aika kalliiksi ne oikomishoidot julkisella, jotka olisi voinut estää hyvin pienellä jutulla. Ottamalla sen tutin pois ajoissa.
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
"vieras"
Ei se aina ole noin. Tutulla on elokuussa 3v täyttänyt lapsi. Painaa pitkälle yli 20kg ja pituuttakin on aika paljon enemmän kun normi 3v:llä. Eli siis ei ihan sen ikäiseltä todellakaan näytä, syö tuttia (vieläkin) ja istuu rattaissa..
 
Ken guru
[QUOTE="vieras";27166013]Ei se aina ole noin. Tutulla on elokuussa 3v täyttänyt lapsi. Painaa pitkälle yli 20kg ja pituuttakin on aika paljon enemmän kun normi 3v:llä. Eli siis ei ihan sen ikäiseltä todellakaan näytä, syö tuttia (vieläkin) ja istuu rattaissa..[/QUOTE]

3v on myös liian vanha syömään tuttia...
 
"niin"
kyllä se lopulta tulee väistämättä jos lutkuttaa tuttia koko ajan useita vuosia. Ihan varmasti tulee.
tulee, tulee. Montako kouluikäistä tutin syöjää tunnet? Itse tunnen montakin hammasrautalasta, jotka eivät ole päivääkään tuttia syöneet. Omani ovat syöneet 2-3 v välille, eikä ole rautoja tarvinneet. Puhumaankin ovat ilman puheterapeutteja oppineet.
Mä en ymmärrä miten te jaksatte jeesustella toisten valintoja, ne kun ei pätkääkään pitäs siihen teidän arkeen vaikuttaa.
 
kkkhhh
vissiin yleisempää tuolla keski-euroopassa ja jenkkilässä tuo lasten vauvana pitäminen. katsoin tuossa mahtavaa tosi-tv laatua Jordanista ja pisti kyllä silmään kun 4-5v pojallaan suussa tutti.. no okei laivalla kerran myös eräs äiti kaatoi tytölleen 4-5v tuttipulloon maitoa :D
 
[QUOTE="niin";27166030]tulee, tulee. Montako kouluikäistä tutin syöjää tunnet? Itse tunnen montakin hammasrautalasta, jotka eivät ole päivääkään tuttia syöneet. Omani ovat syöneet 2-3 v välille, eikä ole rautoja tarvinneet. Puhumaankin ovat ilman puheterapeutteja oppineet.
Mä en ymmärrä miten te jaksatte jeesustella toisten valintoja, ne kun ei pätkääkään pitäs siihen teidän arkeen vaikuttaa.[/QUOTE]

en jeesustele eikä minua kiinnosta antaako joku Terttunsa syödä tuttia 10-vuotiaaksi vai ei. Aivan sama, mutta turha kuitenkaan väittää, että siitä ei ole mitään haittaa.
 
[QUOTE="vieras";27166013]Ei se aina ole noin. Tutulla on elokuussa 3v täyttänyt lapsi. Painaa pitkälle yli 20kg ja pituuttakin on aika paljon enemmän kun normi 3v:llä. Eli siis ei ihan sen ikäiseltä todellakaan näytä, syö tuttia (vieläkin) ja istuu rattaissa..[/QUOTE]

Ja minä tarjosin tutin talon puolesta lapselle joka painoi 2,5 kg vähemmän kuin oma 5v4kk vanha poikani.
Ikää tällä tuttiritarilla oli 1v9kk, ja näytti ihan liian isolta rattaisiin, mutta todellakin tarvitsi niitä.
Eiköhän nuo iältäänkin "isommat" niistä aikanaan luovu. Ei meidän 5v ainakaan suostuisi rattaissa istumaan
 
"vieras"
Minä en kuulemma ole syönyt lainkaan tuttia tai juonut pullosta ja silti hampaat on päin hevon helvettiä. Olen jokatapauksessa ottanut omiltani tutin pois viimestään 1.5v iässä ihan vaan siksi, ettei ainakaan sen takia hampaat mene väärään.
 
mopm
[QUOTE="vieras";27166088]Minä en kuulemma ole syönyt lainkaan tuttia tai juonut pullosta ja silti hampaat on päin hevon helvettiä. Olen jokatapauksessa ottanut omiltani tutin pois viimestään 1.5v iässä ihan vaan siksi, ettei ainakaan sen takia hampaat mene väärään.[/QUOTE]

Näin meilläkin. Mutta tissiä olen ryystänyt kolmevuotiaaksi, kuulemma. Tuleekohan siitäkin joku purentavirhe? :D
 
"vieras"
Näissä ketjuissa aina huomaa sen miten ihmiset (äidit) eivät ymmärrä että lapset kehittyvät eri tahtiin ja saman ikäiset voivat olla ihan eri kokoluokkaa.

Tekisi mieli kirjoittaa 2v lapsen otsaan, että hän on 2-vuotias eikä 4 tai 5vee kuten useimmat veikkaavat hänen olevan. Niin usein bussissa saa outoja katseita kun luulevat rattaissa olevan isonkin lapsen.
 
"vieras"
Mulla taas ihmetyttää että miksi isojen lasten annetaan istua kaupassa vauvakaukalossa? Sellaiset 2-3 vuotiaat makaavat siinä jalat koukussa ja kävelevät itse ulos kaupasta. Kerrankin satuttiin tällaisen tapauksen kanssa samaan aikaan kassalle, kävästiin nopeasti eikä edes aiottu ottaa kärryjä niin kassalla äiti sanoi tytölleen että katso nyt kun vauvaa joudutaan kantamaan sylissä kun sinä veit vauvakärryn.
Yritetäänkö sillä välttää raivari vai mikä siinä on?
 
"niinpä"
Meillä on kans simopitkä 2-vuotias. Ihmetellään puistossa, kun ei puhu. Puhuu se kyllä kotioloissa, muttei vieraille juttele. Ärsyttää kans aina selitellä ventovieraille. Ja syö tuttia, mut vain unilla. Ja minä itte kuulun kans niihin, jotka ei oo kuunaan tuttia syöny, silti hampaat vinksottaa miten sattuu. Vaan eipä ole sitä purentavikaa, niin en ole rautoja saanut vaikka niitä aikanaan koulussa ruinaamalla ruinasin!
 
"joku"
Yli vuoden vanhat on liian vanhoja syömään tuttia huvikseen. Nukahtamis tilanteet eri juttu. Mutta rattaat voi olla kätevät jos on pitkä matka linkkipysäkiltä kotiin.
 
näin
minun lapseni luokalla on tyttö jolla on jo rinnan alut.
Kevät todistuksia kun opettaja jakoi ennen kesälomaa ihmettelin miksi joku on laittanut oman ekaluokkalaisen pulpettiin istumaan jonkun 3-4luokkalaisen etteikö sen aikaa isosiskokin jaksaisi muka seistä kuten me aikuisetkin ...
Suu loksahti auki kun huomasinkin että kyseinen neiti olikin ensimmäisellä luokalla kun meni ottamaan todistustaan vastaan ja oikeasti pituutta ja tissiä oli.
Joten olkaahan varovaisempia kun kauhistelette jonkin lapsen ikää ;) ainakaan kovin äänekkäästi esim julkisilla paikoilla.
 
"..."
Voinhyvänen aika taas...etsivää vaikka niitä OIKEITA epäkohtia maailmasta. Liian pienessä pyörii elämä, jos jaksaa nähdä vaivaa toisten tuteista ja rattaista. JA lapsia on eri kokoisia, erilailla kehittyneitä...ja mitä ikinä voi olla takana.
 
"harmaa"
Minä söin peukaloa vielä ekaluokallakin :D :p eikä ole purentavikoja :) esikoiseni joi tuttipulloa aikoinaan 5vuotiaaksi asti (ei suostunut juomaan mistään muusta) ja nyt tuo on jo 17v eikä ole ensimmäistäkään ongelmaa purennassa kuin puheessakaan.
 

Yhteistyössä