Sairaat lapset hoitoon vaan !

• Viestiketjun aloittaja "pph"
  • Ensimmäinen viesti
"pph"
Onko teistä vanhemmista perhepäivähoito jokin parantola johon voi tuoda kipeen lapsen ja tuumata perään , ettei kannata ulkoilla kun on niin kova nuha ja yskä???

Perhepäivähoitajalla on ryhmässä muitakin lapsia ja arvatkaapa miltä niistä tuntuu olla sisällä koko päivä yskivän , itkevän ja räkäisen kaverin kanssa joka kiukuttelee vähän joka asiasta kavereille ja hoitajalle.

Vaikka se tuntuu teistä vanhemmat , että yksi tai kaksi tai jopa kolme päivää on ok sisällä ei se sitä ole kolmen muun terveen ja seinille kiipeilevän lapsen kanssa. Kerkeämme olla aivan varmasti paukkupakkasilla sisällä leikkimässä ihan tarpeeksi.

Mua niin ärsyttää tämä vanhempien olettamus , että alan tekeen näitä erikoisjärjestelyitä kun eivät itse viitti lastaan hoitaa kotona hänen ollessa sairaana.

Tällekin aamuu tullut siivottua limaoksennukset ruokapöydästä, maidon oksennukset päiväunisänkyyn ja nyt viimein kaikki nukkuu....

grrr

Ajattelisitte edes iltä lapsestanne tuntuu olla sairaana "töissä"???

köh
Eikö niille vanhemmille voi sanoa heti siinä vaiheessa kun tuovat lasta, että lapsi ei vaikuta olevan hoitokunnossa? Ei todellakaan ole oikein, että koko ryhmä on sisällä yhden takia. Meidän lapsi on perhepäivähoidossa ja välillä olen soittanut hoitajalle ja kysynyt hänen mielipidettään voinko viedä lapsen hoitoon vai ei. Periaatehan on kai se että, lapsi voi olla hoidossa, jos on jo toipumassa ja jaksaa hoitopäivän normaalisti ulkoiluineen kaikkineen.

"kahden äiti"
Olen just tuollaisen räkäisen ja yskivän lapsen kanssa kotona, mutta tähän nyt sellainen huomio että se ei ole itsestäänselvää että jos viet yskivän lapsen jolla ei ole kuumetta terkkariin, hän saisi sairaslomaa.

Miehellä tarvitsee olla sairaslomalappu lapsesta joka ainoasta sairaan lapsen kotihoitopäivästä, ja uskon että sama käytäntö on monella muullakin työpaikalla. Tästä syystä jos lapsi ei ole selkeästi kuumeinen joskus vanhempien on vaikea päättää veisikö hoitoon vai ei. Itsekin toivon että lapsi tulisi kunnolla kipeäksi jos tulee eikä vain vähän, koska tuollainen yskä ja räkäisyys voi viedä monta viikkoa.

Täydellisessä maailmassa voisi aina olla nuhaisen ja yskäisen kanssa kotona mutta reaalielämässä ei aina voi.

tjaah
[QUOTE="kahden äiti";27164218]Olen just tuollaisen räkäisen ja yskivän lapsen kanssa kotona, mutta tähän nyt sellainen huomio että se ei ole itsestäänselvää että jos viet yskivän lapsen jolla ei ole kuumetta terkkariin, hän saisi sairaslomaa.

Miehellä tarvitsee olla sairaslomalappu lapsesta joka ainoasta sairaan lapsen kotihoitopäivästä, ja uskon että sama käytäntö on monella muullakin työpaikalla. Tästä syystä jos lapsi ei ole selkeästi kuumeinen joskus vanhempien on vaikea päättää veisikö hoitoon vai ei. Itsekin toivon että lapsi tulisi kunnolla kipeäksi jos tulee eikä vain vähän, koska tuollainen yskä ja räkäisyys voi viedä monta viikkoa.

Täydellisessä maailmassa voisi aina olla nuhaisen ja yskäisen kanssa kotona mutta reaalielämässä ei aina voi.[/QUOTE]

Juu, ei voi ei.. Jos siis ei osaa yhtään valehdella. Aina voi sanoa, että lapsella on vasta ollut kuumetta, jos lapsi siit todella yskäinen ja nuhainen. Tokikaan joka niiskauksesta ei kannata kotiin jäädä, mutta jokainen vanhempi osaa varmaan itse arvioida tilanteen jos vaan haluaa.

Juu, ja valehtelu on pahasta.... Mutta kyllä minä mielummin valehtelen kun vien oikeasti sairaan lapsen hoitoon kärsimään ja muita lapsia tartuttamaan.

"aloittaja"
Eipä siinä paljoa kerkii sanoa kun oven raosta tuodaan ja juttelemaan ei keritä jäädä. Auto kaarsi hyvin nopeaa pihasta pois.

Kyse ei ole pikkunuhasta vaan kunnon räkätaudista. Yskä on limaista ja nenästä valuu vihreän keltaista räkää joka jokaisella aivastuksella lentää ympäriinsä jojona.

Vanhempien ymmärrys kipeastä ja kipeästä lapsesta on vaihtelevaa.

Sanon kyllä vanhemmille kyllä nokatusten ja jo soitinkin ja laitoin viestiä , että lapsi pitää hakea kotia mutta eipä vastaa kumpikaan eikä varahakijakaan.

Että ärsyttää kuunnella yskivää ja yökkivää kipeää lasta päiväunien aikana ja vielläpä vaan vanhempien välinpitämättömyyden takia kun ei se lapsi itselleen voi mitään.

Ei kukaan lääkäri/ terkkari kirjoita vanhemmalle lappua yskästä ja nuhasta. Se vaan on tosiasia. Useissa työpaikoissa onneksi saa olla 3 päivää omalla ilmoituksella, mutta kaikissa ei. Väärin on vaatia erikoisjärjestelyjä omalle nuhaiselle lapselle ja ei nuhan ja yskän takia tarvitse sisällä olla. Kai sen tietää jokainen hoitaja. Jos lapsi on selkeästi sairas eikä voi ulkoilla niin silloin soitetaan vanhempi hakemaan lapsi. Jos taas jaksaa ryhmän mukana nin silloin ulkoillaan normaalisti. Näin minä asian näen.

"puks"
Juu, ei voi ei.. Jos siis ei osaa yhtään valehdella. Aina voi sanoa, että lapsella on vasta ollut kuumetta, jos lapsi siit todella yskäinen ja nuhainen. Tokikaan joka niiskauksesta ei kannata kotiin jäädä, mutta jokainen vanhempi osaa varmaan itse arvioida tilanteen jos vaan haluaa.

Juu, ja valehtelu on pahasta.... Mutta kyllä minä mielummin valehtelen kun vien oikeasti sairaan lapsen hoitoon kärsimään ja muita lapsia tartuttamaan.
Maksaako joku työpaikka vanhemmille palkkaa useammasta kuin kolmesta päivästä? Meinaan että jos se menee kuitenkin palkattomaksi, niin luulisi ettei sillä lääkärintodistuksella olisi niin kauheasti väliä. Meillä kunnallisella puolella ei tarvita todistusta vaan kolme päivää saa olla omalla ilmoituksella. Sen jälkeen ollaan palkattomalla virkavapaalla, jota haetaan jälkikäteen.

Meillä on tehty vaikka minkälaisia järjestelyjä, ettei ole tarvinnut viedä sairasta lasta hoitoon (minä olen vaihtanut itselleni iltavuoron, mies on tullut hoitamaan lasta ruokatuntinsa ajaksi ja sitten on ehitynyt jo lapsen mummi tai täti paikalle tms.). Vuorotyössä ja joustavissa työajoissa on kyllä puolensa.

infektio
Oma tyttöni on astmaatikko, ja vuoden alussa aloittamassa hoidossa. Tätä asiaa olen juuri miettinyt kovastikin. Meillä on nyt juuri toinen infektio peräjälkeen menossa, kummassakaan ei ole ollut kuumetta kertaakaan. Lapsi on pirteä ja jaksaa touhuta, mutta rohisee lakkaamatta, ja yskii aina välillä, välillä voi olla pahempi yskänkohtaus. Ventolinea tarvitsee monta kertaa päivässä jatkuvasti. Tämä tilanne saattaa siis kestää viikkotolkulla. Ei kukaan lääkäri kirjoita mulle kahta viikkoa sairaslomaa joka kerralla, kun lapselle tulee pieni infektio. En sitten tiedä, miten olisi toimittava ja olisiko lapsi esimerkiksi nyt hoitokuntoinen vai ei.

"puks"
Oma tyttöni on astmaatikko, ja vuoden alussa aloittamassa hoidossa. Tätä asiaa olen juuri miettinyt kovastikin. Meillä on nyt juuri toinen infektio peräjälkeen menossa, kummassakaan ei ole ollut kuumetta kertaakaan. Lapsi on pirteä ja jaksaa touhuta, mutta rohisee lakkaamatta, ja yskii aina välillä, välillä voi olla pahempi yskänkohtaus. Ventolinea tarvitsee monta kertaa päivässä jatkuvasti. Tämä tilanne saattaa siis kestää viikkotolkulla. Ei kukaan lääkäri kirjoita mulle kahta viikkoa sairaslomaa joka kerralla, kun lapselle tulee pieni infektio. En sitten tiedä, miten olisi toimittava ja olisiko lapsi esimerkiksi nyt hoitokuntoinen vai ei.
Jos lapsi on pirteä, kuumeeton ja jaksaa ulkoilla, niin on minusta hoitokuntoinen.

"vieras"
No niinpä. Täytyy vain kuunnella lasta ja sitä hänen oloaan. Muutakaan ei oikein voi, ja todellakaan ei aina saa lapselle sairaslomaa vaikka haluaisi.

Itselläni on onneksi työ joka mahdollistaa sen että voin sairaan lapsen kanssa olla kotona melkein aina halutessani.

Jos jaksaa leikkiä ja on kuumeeton niin on hoitokuntoinen. Astmalääkkeet annetaan hoidossakin.

"pph"
Astmaatikon yskän tunnistaa helpostikin. Sairastatte kotona infektion ja menette hoitoon kun lapsi voi ulkoilla. Yksinkertiasta? Jos tarvitsee lääkitystä siitä teil on erikseen sopimukset ja kyllä jokainen hoitaja itetää miten astmaatikon yskä voi venyyy ja venyyy.
Mutta tämä lapsi on räkäinen ja räkävaluu keltaisena ja vihreän kukertavana pitkin leukapieliä vähän väliä.

Ja TIEDÄN ettei tarvitse kenenkään kanssa olla ulkoilematta mutta viestittely päivän aikana ettei saisi ulkoilla ottaa pattiin.

Lapsi tuodaan hoitoon vain ulkoilukuntoisena. Piste! Mutta minkäs teet kun näitä vanhempia löytyy jotka ei tätä usko vaan kiemurtelevat iltaan saakka vältellen viestejä ja soittoja perään ja hakevat lapsen ihan HOO-moilasena että mitenkäs se nyt limaa oksentaa??

grrrr

"vieras"
Ei kukaan lääkäri/ terkkari kirjoita vanhemmalle lappua yskästä ja nuhasta. Se vaan on tosiasia. Useissa työpaikoissa onneksi saa olla 3 päivää omalla ilmoituksella, mutta kaikissa ei. Väärin on vaatia erikoisjärjestelyjä omalle nuhaiselle lapselle ja ei nuhan ja yskän takia tarvitse sisällä olla. Kai sen tietää jokainen hoitaja. Jos lapsi on selkeästi sairas eikä voi ulkoilla niin silloin soitetaan vanhempi hakemaan lapsi. Jos taas jaksaa ryhmän mukana nin silloin ulkoillaan normaalisti. Näin minä asian näen.
Jos lapsi ei ole hoitokuntoinen, eli ei pärjää leikeissä ja ulkona muiden kanssa, hänen paikkansa on kotona. Vanhempi voi myös olla pois töistä "pakottavan perhesyyn" takia, ta:n ei tarvitse maksaa tältä ajalta palkkaa. Vaikea olisi kyllä uskoa, ettei sairaslomatodistusta ap.n kuvailemasta lapsesta saisi...

"aloittaja"
Kirjoitan tämän tänne vaikka lapsi heräsi.
Itkee vuolasti sylissä, kuume noussut. Vanhemmat ei vastaa . Kuume 39,5c joten tarvitsis lääkettä mutta eipä minulla ole lupa lääkitä sillä menettäisin työni. LAKI kieltää.
Lähen nyt hoitaan pientä .

"Jenis"
[QUOTE="aloittaja";27164297]

Sanon kyllä vanhemmille kyllä nokatusten ja jo soitinkin ja laitoin viestiä , että lapsi pitää hakea kotia mutta eipä vastaa kumpikaan eikä varahakijakaan.

[/QUOTE]

Ihan oikeesti? Aika uskomatonta. En tajua miten joku voi olla omaa lastaan kohtaan noin välinpitämätön :-O

Sanot vanhemmille että purat hoitosopimuksen, jos homma jatkuu tuollaisena.

"vieras"
[QUOTE="aloittaja";27164403]Kirjoitan tämän tänne vaikka lapsi heräsi.
Itkee vuolasti sylissä, kuume noussut. Vanhemmat ei vastaa . Kuume 39,5c joten tarvitsis lääkettä mutta eipä minulla ole lupa lääkitä sillä menettäisin työni. LAKI kieltää.
Lähen nyt hoitaan pientä .[/QUOTE]

Tossa tapauksessa ei ole mitään epäselvää siinä että onko lapsi kipeä vai ei.

Mutta voit ehkä ajatella sitäkin että joskus vanhempien poissaolot voivat maksaa heille työpaikan. Mieti sitä seuraavan kerran kun pelkästään räkäinen ja yskäinen lapsi ärsyttää, että kyse voi olla siitä ettei perhe selviä asuntolainastaan jos jompikumpi jää työttömäksi, työpaikalla on just käynnissä YT:t ja VilleKalle ei aamulla ollut kuumeinen vaan pelkästään yski. Kuinka moni teistä jäisi "varmuuden vuoksi" lapsen kanssa kotiin ja ilmoittautuisi näinollen ensimmäiseksi todennäköiseksi lähtijäksi kun irtisanomislappuja jaetaan?

On ihan peffasta jos pitää valita työn ja lapsen väliltä, ja kaikki aina sanovat että tottakai valitsen lapsen terveyden. Mutta jos lapsi tosiaan on vain vähän yskäinen, miten moni jättää menemättä töihin jos työpaikka on vaarassa?

"Vieras"
[QUOTE="puks";27164355]Jos lapsi on pirteä, kuumeeton ja jaksaa ulkoilla, niin on minusta hoitokuntoinen.[/QUOTE]

Peesi tälle!! Jos lapsi on kuumeeton ja jaksaa touhuta, niin silloin on hoitokuntoinen. Mutta jos lasta ei voi viedä ulos, niin kyllä silloin se paikka on kotona!! Vaikka parantumiseen menis koko viikko, niin ei sitä sairasta lasta voi hoitoon viedä. Mä ihmettelen tuota ihan samaa, että miksi ei parannella kotona kunnolla. Mutta kun vanhemmilla on niin kauhea kiire sinne töihin, niin eihän sillä ole mitään väliä, että missä kunnossa lapsi on!
Astmaatikko lapsen äitinä voin sanoa, että jos joutuu Ventolinea kovasti käyttämään, niin silloin lapsen paikka on kotona. Ellei sitten päivähoidossa suostuta ottaan vastuuta siitä lääkkeen antamisesta. Koska se lääke on otettava ajallaan.

Voi raasu pientä, ei taida vanhemmilla paljon järki päätä pakottaa.. Onneksi ei vissiin ole enää pitkä että vanhemmat tulevat lapsen hakemaan..

Vähän ohi aiheen ehkä mutta minkälaiset ohjeet teillä on tuollaisessa tilanteessa jos vanhempia/varahakijaa ei saada kiinni? Tuossahan voisi olla kyse vaikka siitä että lapsi on joutunut sairaalaan ja jos ketään ei tavoiteta niin miten sitten toimitaan?

Lapsi ON ykkönen!
Voi lapsi raukkaa! :( Toi asia ei saa jäädä tohon, täytyyhän niiden kuunnella sua! Todella törkeää toimintaa vanhemmilta.

Mulla nousi niskakarvat pystyyn, kun kuuntelin erään lapsettoman kaverini tilitystä siitä, miten hienoa on, kun hänen pomonsa vie lapset sairaanakin hoitoon ja tulee itse töihin. Kuumelääkettä aamulla niin, että saa kuumeen alas ja sitten vaan menoksi. Ja siis ilmeisesti sekä kaverini että pomonsa mielestä toiminta on tosi jees, kun sitten tulee kaikki työhommat hoidettua. Ei hetkeäkään ajatella sitä, miltä sairaasta lapsesta tuntuu tai miten se sairas lapsi tartuttaa muut hoitolapset ja sitten heidän vanhempansa joutuvat olemaan pois töistä jne. Ylipäänsä se, että työ laitetaan lapsen edelle sieppaa mua niiiiiin pahasti.

Itsekin teen asiantuntijatyötä, mutta lapsi on aina ykkönen. Kun lapsi on selkeästi sairas, niin sitten ollaan kotona. Vuorotellen minä tai lapsen isä. Usein niin, että mies on aamupäivän töissä ja minä menen iltapäiväksi töihin tai sitten niin, että toinen on tänään kotona ja toinen huomenna. Mutta ei todellakaan viedä sairasta lasta hoitoon (pieni nuha ja yskä on eri asia kuin hyvin limainen ja vähänkään kuumeinen flunssapotilas).

"vieras"
Voi raasu pientä, ei taida vanhemmilla paljon järki päätä pakottaa.. Onneksi ei vissiin ole enää pitkä että vanhemmat tulevat lapsen hakemaan..

Vähän ohi aiheen ehkä mutta minkälaiset ohjeet teillä on tuollaisessa tilanteessa jos vanhempia/varahakijaa ei saada kiinni? Tuossahan voisi olla kyse vaikka siitä että lapsi on joutunut sairaalaan ja jos ketään ei tavoiteta niin miten sitten toimitaan?
Soitetaan päivystävälle sosiaalityöntekijälle? Ja miten se lapsi "joutuu" sairaalaan, kun pph:lla on muitakin hoidettavia? Yksin ambulanssilla/taksilla?

"Jenis"
Tätä mäkin jäin miettimään. Kun ne varahakijathan on just siksi, että aina joku saataisiin kiinni, kun tulee hätätilanne... mutta sekin on uskomatonta ettei äiti ja isä vaivaudu vastaamaan puhelimeen, tuskin kummatkin ovat esim. aivokirurgeja niin ettei ole känny käsillä koko ajan...

"vieras"
Ei voi olla kukaan pois töistä, vaikka 2 viikkoa, jos lapsella vain yskää ja nuhaa. Niin kuin kaikki tietää, ne joskus menee pitkän kaavan mukaan nää lasten taudit.

justjoo
[QUOTE="vieras";27164430]Tossa tapauksessa ei ole mitään epäselvää siinä että onko lapsi kipeä vai ei.

Mutta voit ehkä ajatella sitäkin että joskus vanhempien poissaolot voivat maksaa heille työpaikan. Mieti sitä seuraavan kerran kun pelkästään räkäinen ja yskäinen lapsi ärsyttää, että kyse voi olla siitä ettei perhe selviä asuntolainastaan jos jompikumpi jää työttömäksi, työpaikalla on just käynnissä YT:t ja VilleKalle ei aamulla ollut kuumeinen vaan pelkästään yski. Kuinka moni teistä jäisi "varmuuden vuoksi" lapsen kanssa kotiin ja ilmoittautuisi näinollen ensimmäiseksi todennäköiseksi lähtijäksi kun irtisanomislappuja jaetaan?

On ihan peffasta jos pitää valita työn ja lapsen väliltä, ja kaikki aina sanovat että tottakai valitsen lapsen terveyden. Mutta jos lapsi tosiaan on vain vähän yskäinen, miten moni jättää menemättä töihin jos työpaikka on vaarassa?[/QUOTE]

Ja bla-bla-bla-blaa.... Jos lapsi on kipeenä, niin hän on ja hänen paikka on kotona. Piste. Ihan sama, kuinka vaikea se vanhempien näkökulmasta on järjestää. Ja sitä asuntolainaa ei kannattaa niin paljon niskoille ottaa, että yhden tuloilla ei pärjäisi.

T: Aina hoidettu kipeät lapset (myös kuumettomat, mutta selvästi kipeen oloiset) kotona. Mies on yksityisyrittäjä ja tekee osuudensa kipeiten lasten hoidossa. Itse olen selvinnyt kaksista yt-neuvotteluista ilman irtisanomislappua, päinvastoin, toinen YT työjörjestelyineen toi mukaan huomattavasti paremman työpaikan

[QUOTE="vieras";27164506]Soitetaan päivystävälle sosiaalityöntekijälle? Ja miten se lapsi "joutuu" sairaalaan, kun pph:lla on muitakin hoidettavia? Yksin ambulanssilla/taksilla?[/QUOTE]

Pakkohan sen pph:n on laittaa lapsi ambulanssilla sairaalaan jos jotain sitä vaativaa sattuu. Ja eikö pph:n täydy viedä lapsi terveyskeskukseen esim. tikattavaksi jos lapsi saa sitä vaativan haavan tms. tuskin se pph voi vaan oottaa että joku hakisi lapsen...

Yhteistyössä