Sossun "kalusteraha"?

• Viestiketjun aloittaja Vesisänky ilman vettä
  • Ensimmäinen viesti
niin ja
Me saatiin soskusta Tuohi-mastercard Vepsäläiseen ja Aktiiviraha Topi keittiöille kun piti vaihtaa keraaminen liesi induktioon ja allergian takia vaihtaa pöytätasot viilutasosita kivitasoiksi. Samalla uusitiin koko keittiö (tulee edullisemmaksi) ja vaihdettiin kalustus. Vanhoista kalusteista maksettvann hyvityksenkin saatiin kovan tappelun jälkeen tilille vaikka sosku yritti sitä meiltä pimittää.
Niin ja tulivatko tarkastamaan, että olitteko ostaneet tuotteet vai huijjanneet? =D

Nssda
Helsingissä tehdään maksusitoumus pakilan työkeskukseen + kalusteiden kuljetus. Lisäks voi saada tekstiilipaketin ja astioita. Ainakin tekstiileihin voi vaikuttaa Vähän (Paikka ei toki ole mikään kauppa). Kalusteet ihan peruskamaa mutta kelpaa varmasti varattomalle hätätilanteessa.

Nssda
[QUOTE="vieras";27156923]Miksi et käy töissä? Siis ihan ystävällisesti kyselen, ei ole tarkoitus ilkeillä.[/QUOTE]

Perusduunari.. tai oikeestaan harva työelämässä oleva tuskin pystyy kertalaakista ostamaan kalusteita,patjoja,verhoja,pyyhkeitä, astioita jne.
Edes ostamalla yhden jokaista esinettä ei rahat todennäköisesti riitä. Hankintojen lisäksi tulee mm. Takuuvuokrat maksettavaksi.

Mielestäni tähän kohtaan ei tuo työssäkäynnistä tivaaminen ole aiheellista. Tällaisia akuutteja elämän kriisejä varten meille KAIKILLE kuuluu sosiaalihuolto, joka auttaa taloudellisesti jaloilleen -olit työelämässä tai et.

"vieras"
Perusduunari.. tai oikeestaan harva työelämässä oleva tuskin pystyy kertalaakista ostamaan kalusteita,patjoja,verhoja,pyyhkeitä, astioita jne.
Edes ostamalla yhden jokaista esinettä ei rahat todennäköisesti riitä. Hankintojen lisäksi tulee mm. Takuuvuokrat maksettavaksi.

Mielestäni tähän kohtaan ei tuo työssäkäynnistä tivaaminen ole aiheellista. Tällaisia akuutteja elämän kriisejä varten meille KAIKILLE kuuluu sosiaalihuolto, joka auttaa taloudellisesti jaloilleen -olit työelämässä tai et.
Akuutteja tilanteita voi toki tulla ja on hyvä, että silloin voi apua saada. Tosin ymmärsin, että olet ollut useita kertoja sossun luukulla ja pitkäaikaistyöttömänä. Siksi kysyin, miksi et käy töissä. Eli mistä syystä? Ei se ollut mitenkään hyökkäys. Ja ehkä ymmärsin väärin historiasi.

Kyllä, sosiaalihuolto kuuluu kaikille, mutta ihmisiä ihan oikeutetusti joskus suututtaa, kun joillakin ihmisillä ei ole mitään halua ilman tuota sosiaalihuoltoa elää. En nyt tarkoita sinua, koska en tilanteestasi juuri mitään tiedä. Ihan yleisellä tasolla vaan.

Sitä en ymmärrä, miksi kaikki kotinne tavarat jäivät miehelle. Vaikka ero olisikin ollut riitaisi. Ja tämäkään ei ole hyökkäys, vaan ihan aito kysymys.

Nassda
[QUOTE="vieras";27156963]Akuutteja tilanteita voi toki tulla ja on hyvä, että silloin voi apua saada. Tosin ymmärsin, että olet ollut useita kertoja sossun luukulla ja pitkäaikaistyöttömänä. Siksi kysyin, miksi et käy töissä. Eli mistä syystä? Ei se ollut mitenkään hyökkäys. Ja ehkä ymmärsin väärin historiasi.

Kyllä, sosiaalihuolto kuuluu kaikille, mutta ihmisiä ihan oikeutetusti joskus suututtaa, kun joillakin ihmisillä ei ole mitään halua ilman tuota sosiaalihuoltoa elää. En nyt tarkoita sinua, koska en tilanteestasi juuri mitään tiedä. Ihan yleisellä tasolla vaan.

Sitä en ymmärrä, miksi kaikki kotinne tavarat jäivät miehelle. Vaikka ero olisikin ollut riitaisi. Ja tämäkään ei ole hyökkäys, vaan ihan aito kysymys.[/QUOTE]

Pakko korjata - mä en ole ap :) olen siellä tiskin toisella puolella. Allekirjoitan kyllä osin tuon mutta tällainen kalusteasia erotilanteessa on erilainen tilanne kuin pitkäaikainen tt-asiakkuus. Ero voi tulla itse kunkin kohdalle ja joskus käy niin että "kaikki menee" samalla. Ei ole sillä hetkellä väliä oletko työtön, pitkäaikaistyötön vai työssä käyvä

Aikanaan kun erosin avomiehestäni, niin en saanut kalusteisiin mitään rahaa. Sossusta tuli vastaukseksi, että ensiasuntoon olisi pitänyt hakea tuo kalusteraha. Valitin päätöksestä ja tein selvityksen, että mulla ei ollut mitään huonekaluja, kaikki oli miehen. Valituksesta tuli hylkäävä päätös.

"..."
http://www.jysk.fi/4/5/3260023/a/catalog

Tuohon vielä jalat niin ei jää kauas 80€:sta

Tai sitten:

http://www.jysk.fi/4/5/16/3301023/a/catalog

+

http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/50180414/

Muutin toiseen kaupunkiin kolmen lapsen kanssa turvakodista. Meillä ei ollut muuta kuin peräkontillinen vaatteita ja muuta henkilökohtaista tavaraa. Vanhempani lahjoittivat meille vuodesohvan. Palkkatuloa ei siinä vaiheessa ollut turvakodissa olemisen ja muuton vuoksi, toimeentulotukea nostin kolme kk ajan, kalusteisiin ei rahaa tippunut, niitä sitten haalittiin kirppiksiltä.

niinpä niin

Miksi ne tavarat pitäisi edes ostaa kertalaakista? Ihminen tulee loppujen lopuksi aika vähällä toimeen.... Ostaa pikkuhiljaa sen oman tulotason mukaan.

Esim. mun kaveri erosi miehestään, huonekaluista hänellä oli ruokapöydä, joku lipasto ja lasten sänkyt. Kierrettiin yhdessään kalustekirppareita: siisti sohva löytyi 10eurolla, minä annoin itselleni tarpeettoman ja ja häneen "uuteen" sohvaan sopivan nojatuolin, olohuonen kalusteryhmä (tv-taso, vitriinikaappi, joku hyllykkö) lähti matkaan 6eurolla, pieni sohvapöydä Ikeasta alta 10e, lamppuja kirppikselta 1-3e/kpl jne. Kaikki kalusteet erittäin siistejä ja käyttökuntoisia. Eli alta sadasella pääsi jo hyvin alkuun, vaihtaa sitten parempiin, kun on rahaa.

vierass
Minä joskus aikanaan kävin meidän kaupungin sossussa ja siellä ilmoitettiin, että just jotain harkinnanvaraista voi hakea, mutta käsittelyajat on sitten ainakin puoli vuotta.... Eli tällä tavoin varmistettiin se, että akuutissa hädässä oleva ei siihen sitten voinut tukeutua.

Tiedän kyllä tapauksen, jossa entinen NARKKARI on käynyt sossun sedän kanssa kalustekaupassa ja osoitellut vaan, että minkä pöydän ja sohvan jne haluaa... Mitä minä olen oppinut niin paikan päälle tartttis aina mennä kakarat paskasissa vaatteissa nälkäänsä huutaen ja ite vähän viinalle haisten. Siisti ja asiallinen ei saa olla tai ne jyrää päältä.

Tiedän kyllä tapauksen, jossa entinen NARKKARI on käynyt sossun sedän kanssa kalustekaupassa ja osoitellut vaan, että minkä pöydän ja sohvan jne haluaa... Mitä minä olen oppinut niin paikan päälle tartttis aina mennä kakarat paskasissa vaatteissa nälkäänsä huutaen ja ite vähän viinalle haisten. Siisti ja asiallinen ei saa olla tai ne jyrää päältä.
Mun nykyinen aviomies oli myös niin fiksu, kun omilleen muutti, ja oli narkkari, tajusi hakea tuota kalusterahaa sossusta. Joutui kyllä ostamaan esim sohvan ensin itse (70€, kirpputorilta) ja laittamaan kuitin sitten sossuun. Ja totuushan se on, että päihdeongelmaista tuetaan sosiaalitoimesta herkemmin. Mielestäni kyllä muutkin syrjäytymisriskit tarvitsis ottaa paremmin huomioon, ja taloudellisesti ennaltaehkäistä mahdollisia ongelmia.

Erotilanteessa haastavaa on todistaa sossulle, ettei oikeasti ole mitään huonekaluja.

Minä joskus aikanaan kävin meidän kaupungin sossussa ja siellä ilmoitettiin, että just jotain harkinnanvaraista voi hakea, mutta käsittelyajat on sitten ainakin puoli vuotta.... Eli tällä tavoin varmistettiin se, että akuutissa hädässä oleva ei siihen sitten voinut tukeutua.
Lain mukaan harkinnanvarainenkin pitää käsitellä nopeasti, oliko nyt viikossa tai kahdessa.

Kaverilleni, joka muutti ulkomailta Suomeen takaisin, myönnettiin harkinnanvaraisena avustuksena pyykkikoneeseen 300 euroa. Tämä piti kuitenkin tehdä siten, että hänen piti ensin ostaa kone (millä helvetin rahalla??) ja sitten sai kuittia vastaan sossusta 300 euroa takaisin ostohinnasta. Lainasin hänelle sen 300, jolla löysi jonkun sopivan koneen hintaan 279 euroa muistaakseni. Hänellä ei ollut siis yhtään mitään, paitsi pari laatikkoa kirjoja. Yksinasuja on, mutta ei saanut esim. sänkyyn tai ruokapöytään, astioihin ym. mitään.

"Kifa"
Erotilanteet ovat ongelmallisia sossun kannalta koska parithan saattavat kikkailla niin että toinen osapuoli vain väittää ettei saanut mitään mukaansa ja kinuu sillä perusteella rahaa. Eri asia sitten vaikka ekaan omaan asuntoon muuttavalla teiniäidillä jolla oikeastikaan ei voi olla vielä mitään omaa omaisuutta.

Aloittajan asemessa laittaisin kauppojen ilmoitustauluille yms. lappuja että otetaan vastaan käytettyjä huonekaluja, esim.sohvia lojuu monellakin nurkissa kun kierrätyskeskukset ottavat niistä jätemaksua. Kavereille myös sana kiertämään, monella saattaa hyvinkin olla joutokamaa nurkissa tai tietää jonkun jolla on.

"Kifa"
Itsekin olen antanut ilmaiseksi pois mm. ihan uudenveroisen vuodesohvan, hyllyköitä, keittiötavaraa. Nytkin olisi kaapissa tarpeettomana vuodevaatteita, laseja, lautasia, jokunen lamppu, matto jne. jos sattuisi joku tarvitsemaan.

"vieras"
Minä sain 80 euroa keittiön pöytään ja tuoleihin (sillä sai Sotkasta halvimman 2 hengen ruokapöydän ja tuolit), sänky minulla oli jo. Mihinkään muuhun en saanut (sohvaan, kirjahyllyyn jne).

[QUOTE="Vieras";27158386]
Sossuu katsoo et puolet entisen kodin tavaroista kuuluu sinulle.
Rahaa eivät anna.[/QUOTE]

No, lain mukaan eivät kuulu, jos oli kyse avoparista ja ex-puoliso ostanut ne tavarat. Lain mukaanhan avoparin erotessa kumpikin pitää omansa, ei siis jaeta kaikkea puoliksi.

"vieras"
Ensinnäkään sänkyähän et tarvitse, patja riittää hyvin. Ruokapöydän voit ostaa sitten kun käyt töissä, siihen asti voit syödä vaikka patjan päällä istumalla jos ei tuoleja ole. Älä ala normaalielämää elämään muiden rahoilla. Ole kiitollinen jos sinulla on katto pään päällä. Monet asuvat sillan alla ja kerjäävät ruokaa tai syövät roskia.

Yhteistyössä