Mitenköhän tällasessa tapauksessa? Lapsivesien meno+ambulanssi+kotona lapsi+ei hoitajaa

• Viestiketjun aloittaja jökljö
  • Ensimmäinen viesti
jökljö
Mietin tässä tilannetta.. Täällä siis on pakko tilata ambulanssi jos lapsivedet menee. Ei saa lähtä omalla autolla eikä istuvassa asennossa sairaalaan. Tänään viikkoja 40+2.

Mitenkähän siis toimisin tilanteessa, jos lapsivedet menee... Mulla on 4,5 -vuotias lapsi täällä kotona ja meillä ei ole 250km säteellä KETÄÄN kuka voisi lasta hoitaa. Voikohan tällasessa tapauksessa ottaa tuon lapsen mukaan sinne ambulanssiin vai soittaa sossut paikalle..?

fdfvvdf
kyllähän ambulanssiin pääsee aikuiset omaisetkin mukaan? asiaahan voit tiedostella omasta neuvolastakin miten asia menee? uskoisin että ambuanssiin pääsee mukaan tietty heti jollekkin hoitajalle puhelua että tulee sitten lastasi sairaalasta hakemaan/hoitamaan. mutta kysy ihmeessä omasta neuvolastasi

"vieras"
Miksei saa mennä istuvassa asennossa omalla autolla? Vai onko sulla joku ongelma, miksei saa? Täällä sanottiin sairaalasta vesien menon jälkeen, että tule sitten kun supistukset alkaa tai viimeistään aamulla.

Muuten en kyllä osaa auttaa. Oisko joku naapuri lähellä, joka voisi auttaa?

"vieras"
Mielenkiinnosta, miksi pitää tilata ambulanssi eikä saa istua. Tiedän, että sellainen käytäntö on ollut ainakin silloin kun oma äitini minut sai (likemmäs 40v sit), mutta että vieläkin? Ja miten se voi olla jossain paikassa suositus, toisessa ei...

Meillä akuutissa tilanteessa lapsi tuli mukaan sairaalaan ja hänet sijoitettiin lastenosastolle. Mutta kyseessä ei ollut synnytys vaan keskellä yötä alkanut helvetillinen selkäkipu, joka päätyi seuraavana päivänä suoritettavaan leikkaukseen. Lapsella oli ikää vissiin 2kk, eikä kukaan muu voinut häntä hoitaa.

Toisella kertaa, kun oli etukäteen tiedossa uusi leikkaus, tarjottiin mulle tuota pienten lasten vastaanottokotia vaihtoehdoksi leikkauksen + toipilaanaolon ajaksi. Sain kuitenkin järkätty MLL-hoitajat, joten ei tarvinnut lasta pois viedä.

Ja olen itse ollut lapsena pienten lasten vastaanottokodissa, kun äitini oli leikkauksessa.

• Tykkää
Reactions: Scarabee
"vieras"
[QUOTE="alma";27121244]Pakkohan se on mukaan ottaa. Tuskin ne sossutkaan vartissa paikalle tulee. Lähteekö se hoitaja sitten sieltä 250 km:n päästä ajamaan kun synnytät?[/QUOTE]

Asutteko siis ap jossain poronkuseman takana vai onko vain niin, ettei teillä ole ketään hoitajaa lapselle? Ensihoitajat eivät ole lapsenvahteja eikä sellaista ole sairaalassakaan. Toki hätätilanteessa joku katsoo hetken lasta, mutta ellei ketään pääse lasta hakemaan, päivystävä sosiaalityöntekijä on ainoa vaihtoehto.

"vieras"
[QUOTE="vieras";27121249]Miksei saa mennä istuvassa asennossa omalla autolla? Vai onko sulla joku ongelma, miksei saa? Täällä sanottiin sairaalasta vesien menon jälkeen, että tule sitten kun supistukset alkaa tai viimeistään aamulla.

Muuten en kyllä osaa auttaa. Oisko joku naapuri lähellä, joka voisi auttaa?[/QUOTE]

Jos sikiö ei ole laskeutunut ja kiinnittynyt kohdusuulle on riski että napanuora luiskahtaa ulos ennen aikojaan lapsivesien mentyä ja siksi pitää tilata ambulanssi ja mennä makuuasennossa. Toisilla paikkakunnilla ollaan tarkempia tuon asia kanssa kuin toisilla ja käsketään tilaamaan ambulanssi kaikkien joilla tuota laskeutumista ei ole tarkistettu.

"vieras"
[QUOTE="vieras";27121268]Jos sikiö ei ole laskeutunut ja kiinnittynyt kohdusuulle on riski että napanuora luiskahtaa ulos ennen aikojaan lapsivesien mentyä ja siksi pitää tilata ambulanssi ja mennä makuuasennossa. Toisilla paikkakunnilla ollaan tarkempia tuon asia kanssa kuin toisilla ja käsketään tilaamaan ambulanssi kaikkien joilla tuota laskeutumista ei ole tarkistettu.[/QUOTE]

Kun minulla meni lapsivesi kotona, ajelimme sairaalaan ja siellä hoitaja neuvoi kävelemään käytävillä, että synnytys käynnistyisi. Jännää,että toisaalla maataan ambulanssissa, toisaalla kävellään.

Mikä on sun suunnitelma muuten, siis esikoisen hoidon suhteen synnytyksen ja lapsivuodeosastolla oleskelun ajaksi?

Ei se mun mielestä ole olennaista, meneekö vedet vai ei. Kai joku sitä esikoista hoitaa, kun mami on sairaalassa?

[QUOTE="vieras";27121285]Kun minulla meni lapsivesi kotona, ajelimme sairaalaan ja siellä hoitaja neuvoi kävelemään käytävillä, että synnytys käynnistyisi. Jännää,että toisaalla maataan ambulanssissa, toisaalla kävellään.[/QUOTE]
Kai sun kohdunsuun tilanne tarkistettiin kun menit sairaalaan, ennen kun lähettivät käytävälle kävelemään...?

"vieras"
[QUOTE="vieras";27121285]Kun minulla meni lapsivesi kotona, ajelimme sairaalaan ja siellä hoitaja neuvoi kävelemään käytävillä, että synnytys käynnistyisi. Jännää,että toisaalla maataan ambulanssissa, toisaalla kävellään.[/QUOTE]

Jos on perätilassa tai epäilys siitä, niin ambulanssi on tilattava kun vedet menee.

"vieras"
[QUOTE="vieras";27121323]Jos on perätilassa tai epäilys siitä, niin ambulanssi on tilattava kun vedet menee.[/QUOTE]

Sen ymmärrän, että kehotetaan soittamaan lanssi, jos on perätilassa tai muu selkeä syy, mutta että jos se on yleinen käytäntö, on hassua, että käytäntö vaihtelee niin paljon riippuen kunnasta/kaupungista/neuvolasta?

"vieras"
[QUOTE="vieras";27121329]Sen ymmärrän, että kehotetaan soittamaan lanssi, jos on perätilassa tai muu selkeä syy, mutta että jos se on yleinen käytäntö, on hassua, että käytäntö vaihtelee niin paljon riippuen kunnasta/kaupungista/neuvolasta?[/QUOTE]

No ei sen kyllä mikään yleinen käytäntö pitäis olla.

"vieras"
[QUOTE="vieras";27121472]No ei sen kyllä mikään yleinen käytäntö pitäis olla.[/QUOTE]

Mutta ap:n kirjoituksesta saa käsityksen, että heillä päin on ("täällä on pakko tilata ambulansi...").

perähikiästä päivää
Ööö... no kyllä meilläpäin ainakin suositellaan ambulanssi tilaamaan, jos lapsivedet menee. Tiedän että muualla on toisin, mutta nyt ollaankin Lapissa.

[QUOTE="vieras";27121249]Miksei saa mennä istuvassa asennossa omalla autolla? Vai onko sulla joku ongelma, miksei saa? Täällä sanottiin sairaalasta vesien menon jälkeen, että tule sitten kun supistukset alkaa tai viimeistään aamulla.

Muuten en kyllä osaa auttaa. Oisko joku naapuri lähellä, joka voisi auttaa?[/QUOTE]

Kaikilla vauva ei ole kiinnittynyt tuohon aikaankaan vielä. Kokemusta on. ja silloin on mentävä ambulanssilla...

"vieras"
[QUOTE="vieras";27121500]Mutta ap:n kirjoituksesta saa käsityksen, että heillä päin on ("täällä on pakko tilata ambulansi...").[/QUOTE]

eiköhän ole käsittänyt väärin. ei missään nykyään resursseja tuhlattaisi ambulanssien käyttöön synnyttävien mammojen kuskiksi.

Vain jos on perätila, tai vauva ei ole kiinnittynyt millon napanuora voi luiskahtaa ulos. muuten vesienmenossa ei ambulanssia tarvita.

Rv 40
[QUOTE="vieras";27121709]eiköhän ole käsittänyt väärin. ei missään nykyään resursseja tuhlattaisi ambulanssien käyttöön synnyttävien mammojen kuskiksi.

Vain jos on perätila, tai vauva ei ole kiinnittynyt millon napanuora voi luiskahtaa ulos. muuten vesienmenossa ei ambulanssia tarvita.[/QUOTE]

Ap taisi tarkoittaa omaa tilannettaa käyttäessään ilmaisua "täällä". Ja tosiaan, jos vauva on korkealla, etenkin perätilassa tai poikittain, on vesien menon yhteydessä riski siihen että napanuora jää puristuksiin. Sen vuoksi itse sain ohjeen juuri yliopistollisesta keskussairaalasta käydä heti makuulle (missä vain) ja soittaa ambulanssi jos vedet menevät. Vauva siis korkealla poikittain. Ja itse mietin myös samaa että jos näin käy kotona kun esikoinen on kotona (ja mies töissä) niin pakkohan se esikoinen on napata mukaan kunnes mies ehtii töistä sairaalaan. Hoitoapu yhtä kaukana kuin miehen työpaikka...

Yhteistyössä