Miksi pikkukaupunkien ihmiset tuijottaa? Ahdistavaa...

• Viestiketjun aloittaja kyyläys on ahterista
  • Ensimmäinen viesti
kyyläys on ahterista
Olen taas vierailulla ystävän luona viikonlopun ja mua ahdistaa nämä pikkukaupungin ihmiset... :(

Miksi täällä tuijotetaan kaikkia ja kaikkea?!!

Kaupassa, kadulla, jonossa ja jopa kurvatessamme parkkipaikalle, pysähtyy kolmen miehen juttutuokio ja kääntyvät suuntaamme tuijottaen parkkeerauksesta kaupan oven aukaisuun asti.

Eikö täällä ymmärretä vilkaisun ja tuijotuksen eroa?
Kokeilin huikata "Hei!" kun eräs rouva tosi pitkään katsoi, ei vastannut mitään vaan katsoi hiukan hassusti mua ja käänsi pään.

Minussa ei pitäisi mitään hurjasti massasta erottuvaa olla, pukeutumiseni tai muutenkaan ulkoinen habitus on melko massaan hukkuvaa.

Voisiko joku pikkupaikkakuntalainen mulle hiukan selventää mikä tämä juttu on?

"vieras"
Pikku kylillä kun kulkee aina ne samat naamat, päivästä toiseen. Onhan joo tuijottaminen ahdistavaa, mutta tulee katsottua, et jaaha, kukas tuo on, en ookkaa ennen nähny.
Harva sitä pahalla tekee, et turha siitä mitään paniikkia on saada.

Mä kävin tässä taannoin yhden kaverin luona joka asuu sellaisessa parin sadan ihmisen kylässä (jossa kaikki on melkeinpä sukua keskenään). Siellä on sellanen tositosipieni, tekohengityksellä käyvä kyläkauppa ja siellä kun kävin niin kyllä tuijotettiin :D

"vieras"
Enemmän mua taas häiritsee, että isommmissa paikoissa kukaan ei kiinnitä mitään huomiota. Juopot saa sammua rauhassa kaupungille ja vaikka kuolla, kaikki vaan kävelee ohi eikä kukaan hälytä apua. Jos pikkukaupungeissa tuijotetaan, niin siellä myös puututaan tilanteisiin jos joku tarvitsee apua. Eikä vaan katsota ohi.

"vieras"
[QUOTE="vieras";26992133]Enemmän mua taas häiritsee, että isommmissa paikoissa kukaan ei kiinnitä mitään huomiota. Juopot saa sammua rauhassa kaupungille ja vaikka kuolla, kaikki vaan kävelee ohi eikä kukaan hälytä apua. Jos pikkukaupungeissa tuijotetaan, niin siellä myös puututaan tilanteisiin jos joku tarvitsee apua. Eikä vaan katsota ohi.[/QUOTE]

Samalla tavalla on pikkupaikoissa välinpitämättömyyttä, turha sokeroida sitä.
Jos kaupassa tippuu tavarat, niin kaikki siitä ohi kulkee auttamatta.

Juopot nuokkuu perse pystössä ihan samalla tavalla tiedottomina puiston penkeillä ihmisten kulkiessa ohi päiväkävelyllä välittämättä niistä.

Mä väitän että se on ihan sama minimaalinen prosentti ihmisistä, niin maalla kuin kaupungissakin, joka uskaltaa vielä välittää lähimmäisestä.

get used to it
Kaikki näkee heti ettet ole sieltä ja ovat uteliaita ja siksi tuijottavat jokaista liikettäsi. Esim. se mummo on kertonut jo koko kylälle, että SE HULLU KAUPUNKILAINEN sanoi hei ja sitä kauhistellaan joukolla vielä monta aikaa!

"vieras"
[QUOTE="vieras";26992166]Samalla tavalla on pikkupaikoissa välinpitämättömyyttä, turha sokeroida sitä.
Jos kaupassa tippuu tavarat, niin kaikki siitä ohi kulkee auttamatta.

Juopot nuokkuu perse pystössä ihan samalla tavalla tiedottomina puiston penkeillä ihmisten kulkiessa ohi päiväkävelyllä välittämättä niistä.

Mä väitän että se on ihan sama minimaalinen prosentti ihmisistä, niin maalla kuin kaupungissakin, joka uskaltaa vielä välittää lähimmäisestä.[/QUOTE]

No, sun väitteessäs ei kyllä ole päätä eikä häntää.
Pikku kaupungeissa ja kylissä pelaa edelleen huolenpito mentaliteetti, jota kaupungista hakea saa.

aaaappppp
[QUOTE="hmh";26992179]En ole huomannut tuijottelua.

Minkä kokoisista kaupungeista nyt puhutaan siis?[/QUOTE]

Missä minä vierailin on jotain 20 000 asukasta tai alle jonkun verran, en tiedä lähivuosien tarkkaa tilannetta.

"vieras"
[QUOTE="vieras";26992186]No, sun väitteessäs ei kyllä ole päätä eikä häntää.
Pikku kaupungeissa ja kylissä pelaa edelleen huolenpito mentaliteetti, jota kaupungista hakea saa.[/QUOTE]

Mihin tämä väite perustuu? :D

aaaaaappppppp
Kaikki näkee heti ettet ole sieltä ja ovat uteliaita ja siksi tuijottavat jokaista liikettäsi. Esim. se mummo on kertonut jo koko kylälle, että SE HULLU KAUPUNKILAINEN sanoi hei ja sitä kauhistellaan joukolla vielä monta aikaa!
No mutta miksi pitää niin tuijottaa eikö voi vilkaista?
En minäkään niitä katso että mikäs hullu maalainen tuo on?!

Jos mua kiinnostaa niin vilkaisu riittää!

Hirveän tylyä ja epäkohteliasta sellainen möllöttäminen..

annette79
Mä olen helsinkiläinen ja tuijottelen kaikkia vastaantulijoita. Samaa tekee myös mieheni, joka on kotoisin myös kohtalaisen suuresta kaupungista. Saa siinä sitten ihmetellä, kun spurgut tulee juttelemaan ja pummit ottaa silmätikuksi. Miksikö tuijotan? Minusta ihmiset ovat niin kiinnostavia. Ja jos näen jonkun kauniin ihmisen, ihanan vaatteen, söpön lapsen, kivan laukun, niin en vaan saa silmiäni irti, vaikka kuinka tsemppaisin. Utelias olen! Ja sitten mulla on muutenkin tapana aina katsoa ihmisiä silmiin. Musta on outoa, jos en saa katsekontaktia vaikkapa bussikuskiin. Mulla on aika intensiivinen katse ja monet hämääntyvätkin.

"minä vaan"
Mä olen pieneltä paikalta ja mä tuijotan,ei ole väliä onko tuttu vai uusi naama mut se on vaan mun ominaisuus et tuijotan,tosin kyllä ne muutkin tuijottaa ei sillä. Täällä kaikki tuijottaa kaikkia joten mua ei häiritte kovinkaan paljon,toki joskus. Oli kyllä virkistävää kun kesällä kävi pääkaupunkiseudulla niin sai kulkea ihan ilman mitään tuijotuksia,vaikka keskellä toria olisit nauranut kun heikkopäinen kukaan ei kiinnittänyt huomiota tosin kuin täällä mis olis varmaan valkotakit jo soitettu paikalle:D

get used to it
No mutta miksi pitää niin tuijottaa eikö voi vilkaista?
En minäkään niitä katso että mikäs hullu maalainen tuo on?!

Jos mua kiinnostaa niin vilkaisu riittää!

Hirveän tylyä ja epäkohteliasta sellainen möllöttäminen..
Niin on. Itse olen kaupunkilainen, joka muutti maalle. Edelleen, 6 vuoden jälkeen, saan tuijottelua osakseni. Maalaiset vain ovat moukkia, joilla ei ole käytöstapoja.

hohhoijaa hanki elämä
Joo en ymmärrä.

Hesalaiset ehkä keskimäärin yrittää vältellä katsekontaktia. Lontoolaiset taas killittää päin. Pariisilaiset katsoo muualle, mutta Madridissa napataan silmistä kiinni - samoin Roomassa, jossa todella tuijotetaan.

Kulttuurit on vähän erilaisia toin katselemisen suhteen. Tuijotetutksi itsensä tunteminen on sitten taas tauti erikseen sekin.

kkkd
no en mä ole juurikaan huomannut, että mua missään tuijoteltais, enkä mäkään ketään tuijottele, asun 2000 asukkaan kylässä ja kotoisin alle 18000 asukkaan kylästä

"vieras"
[QUOTE="vieras";26992229]Kannattaisko katsoa sitä elämää ulkopuolisen silmin?[/QUOTE]

Hmm, no ulkopuolisenkin silmin huomaan, että täälä huomattavasti nopeammin ollaan auttamassa se kaatunut mummo pystyyn kuin mitä olen huomannut asuessani siellä the kaupungissa..

En mä oikein huomaa, et miten tätä eloa nyt toisen kantila voi katsoa, kun kummastkin kuitenkin on kokemusta.

Mä tunnen itseni ulkopuoliseksi vaikka olen tässä pikkukaupungissa asunut jo yli 10v. Täällä oikeasti kaikki tuntee kaikki ja uudet ja tuntemattomat aiheuttaa välillä ärsyttävyyteen asti käyvää uteliaisuutta. Etenkin vanhemmalla väestöllä alkaa suorastaan ahdistus jos eivät tiedä uusimpia juoruja. Puolet eronneista helpottaa kipuiluaan koko kylän tarjonnan avulla, osa itsekin eronneita osa ei. Ja lopulta naidaan joku naapurin exän kaveri. Piirit pienet pyörii. V..uttaa asua täällä mutta toistaiseksi muu ei ole mahdollista.
Tuijotukseen en ota kantaa mutta istuu hyvin kyllä ainakin tohon tyyliin jota juuri kuvailin.
Ja itse pyrin jäämään juorukelloille tuntemattomaksi, sitä en tiedä miten hyvin siinä olen onnistunut.

aaaaapppppp
Kai sitä vaan sitten täytyy alkaa tylysti kommentoida että "voitko lopettaa tuijottamisen?"

Ei sekään kivaa ole, mutta mun mielestä ei ole kovin kohteliasta jäädä möllöttämään toista pitkään.

"vieras"
Minusta parasta on juuri se kun käy pikkukaupungeissa, niin katsotaan pitkään. Varsinkin kun hyvännäköiset miehet katsoo. Siellä kun taitaa harvemmin kauniita naisia nähdä.

[QUOTE="vieras";26992346]Minusta parasta on juuri se kun käy pikkukaupungeissa, niin katsotaan pitkään. Varsinkin kun hyvännäköiset miehet katsoo. Siellä kun taitaa harvemmin kauniita naisia nähdä.[/QUOTE]
Eli tuppukylissä pyörii komeita miehiä mut ei kauniita naisia... okei. Et taida asua siis millään tuppukylällä.

Yhteistyössä