Kuinka paljon poltit raskausaikana?

  • Viestiketjun aloittaja popo
  • Ensimmäinen viesti
Ennen raskautta meni aski 1-2 päivässä, raskauden aikana sitten vaihdellu. Heti plussattuani poltin viikon 0-3 päivässä, sitten lopetin, kunnes pari viikkoa ennen puoliväliä aloin polttamaan 1-5 päivässä. Nyt on pari kuukautta menny oikeestaan 0-2 per päivä. Laskettu aika ens kuussa, nyt taas neljäs päivä polttamatta menossa toiveena että loppuraskauden aikana menis enää yhteensä ihan vaan muutama. Ja kyllä, tunnen jatkuvaa huonoa omaatuntoa polttamisesta, pelottaa mitä aiheuttaa lapselle ja pidän itseäni huonompana äitinä kuin he jotka pystyivät tupakoinnin raskauden ajaksi lopettamaan. Ennen raskauttani olin todella tuomitseva polttavia äitejä kohtaan, en pystynyt ymmärtämään että miten kukaan voi polttaa raskaana ollessa ja itselle oli täysin selvää että minähän en sitten joskus raskaana ollessa polta. Kunnes raskaus tulikin tilanteeseen jota en ikinä osannutkaan itselle kuvitella, ei se täyssavuttomuus ollutkaan niin helppo juttu. En siis vieläkään hyväksy raskaana polttamista, vaikka sitä itse teenkin, mutta ymmärrän paremmin ihmisiä jotka polttaa. Mä myöskin uskon, että jokainen raskaana oleva tietää ettei polttaminen ole hyväksi eikä ole asiasta millään tavalla ylpeä, joten tupakoivien tän tasoinen moralisoiminen on oikeasti aika turhaa.
 
voi surku teitä
Alkuperäinen kirjoittaja hanne88:
Mun mielestä on jokaisen oma valinta polttaako raskausaikana vai ei! Se ei kuulu tippaakaan kenellekkään.
Ajattele tilannetta, että näet äidin kaatavan myrkkyä vastasyntyneen lapsensa suuhun ja lyövän tätä. Eikö asia kuulu tippaakaan kellekkään? Et puutu?

Minä vertaan tupakointia raskausaikana juuri tähän. Täysin puolustuskyvytön vauva pakotetaan saamaan myrkkyä verenkiertoonsa ja myöskin kärsimään vieroitusoireet syntymänsä jälkeen kun äidiltä se henkinen kantti puuttui täysin. Vauvaan sattuu, koska äiti päätti niin.

Tupakointi raskausaikana on lapsen pahoinpitelyyn rinnastettava asia, joka toivottavasti huomioidaan myös laissa jossain vaiheessa.


 
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja CherryBlossom:
Ennen raskautta meni aski 1-2 päivässä, raskauden aikana sitten vaihdellu. Heti plussattuani poltin viikon 0-3 päivässä, sitten lopetin, kunnes pari viikkoa ennen puoliväliä aloin polttamaan 1-5 päivässä. Nyt on pari kuukautta menny oikeestaan 0-2 per päivä. Laskettu aika ens kuussa, nyt taas neljäs päivä polttamatta menossa toiveena että loppuraskauden aikana menis enää yhteensä ihan vaan muutama. Ja kyllä, tunnen jatkuvaa huonoa omaatuntoa polttamisesta, pelottaa mitä aiheuttaa lapselle ja pidän itseäni huonompana äitinä kuin he jotka pystyivät tupakoinnin raskauden ajaksi lopettamaan. Ennen raskauttani olin todella tuomitseva polttavia äitejä kohtaan, en pystynyt ymmärtämään että miten kukaan voi polttaa raskaana ollessa ja itselle oli täysin selvää että minähän en sitten joskus raskaana ollessa polta. Kunnes raskaus tulikin tilanteeseen jota en ikinä osannutkaan itselle kuvitella, ei se täyssavuttomuus ollutkaan niin helppo juttu. En siis vieläkään hyväksy raskaana polttamista, vaikka sitä itse teenkin, mutta ymmärrän paremmin ihmisiä jotka polttaa. Mä myöskin uskon, että jokainen raskaana oleva tietää ettei polttaminen ole hyväksi eikä ole asiasta millään tavalla ylpeä, joten tupakoivien tän tasoinen moralisoiminen on oikeasti aika turhaa.

No ihan oikeesti,hyvä että myönnät! Useimmat tupakoivat äidit eivät tunne tai eivät ainakaan myönnä tuntevansa syyllisyyttä ja yleisesti se asenne on että "poltan eikä se kenellekkään kuulu" Miksi sinä et ole lopettanut kokonaan? Minä en ymmärrä mikä siihen on syynä? Tupakanhimo? Ohimenevää jonka pystyy aikuinen ihminen kestämään. Hermojen kireys? Tämäkin ohimenevää ja sekin on vain kestettävä. En keksi todellakaan yhtä syytä miksi ei kykenisi lopettamaan! Onhan maailma pullollaan esimerkkejä narkomaaneista jotka ovat omin avuin lopettaneet huumeiden käytön ja alkoholisteja jotka raitistuvat. Tupakointi on kuitenkin todella paljon "helpompi" riippuvuus kun nuo edellä mainitut. Tuapkointi ei aiheuta hengenvaarallisia vieroitusoireita, vain ja ainoastaan epämukavia.

Minusta tupakointi raskausaikana on todella itsekästä.Siinä laitetaan oma mukavuudenhalu ja omat himot lapsen terveyden edelle.

Jos kyseessä olisi oma terveytesi niin lopettaisitko tupakoinnin? Ihan varmasti.
 
Mä en usko et kukaan tupakoiva äiti voi sanoa etteikö asiasta huonoa omatuntoa kantais ja miettis sen vaikutuksia..
Mutta en mä myöskää ymmärrä sitä että sillä perusteella leimataan huonoks äidiks ja tuumataan et lapset pitäis huostaanottaa tms..Edelleenkää en usko et kukaan täälläkään on niin synnitön että olis varaa tulla sanomaan kenellä on oikeus lapseen ja kenellä ei.
 
ap
Kyllä...minäkin poden asiasta huonoa omaatuntoa ilman kenenkään haukkujakin :(

mutta en kyllä koe olevani huonoäiti lapsilleni...en sitten pätkänvertaa.

ja tosiaan välillä menee vähempi joskus enempi.lopettaa haluaisin minäkin.vittuilu ja syyllistäminen ei sitä lopetusta helpota..päinvastoin.
 
Vieras: Tupakanhimo tietty yks, mutta sitäkin tavallaan pystyn tiettyyn pisteeseen vastustamaan, onhan mulla nytkin mennyt tässä se neljä päivää vaikka tupakka koko aika mielessä. Suurin syy mun polttamiseen ylipäätänsä on se, että se tuo mulle lohtua ja helpotusta, on tavallaan kaveri, niin tyhmältä kuin kuulostaakin. Tiedän että itse olen tehnyt päätöksen pitää lapsen tässä tilanteessa, mutta yksin odottaminen on ainakin mulle ollut aika rankkaa. Toi tokavika lause sinäänsä vähän hölmö, että onhan se polttaminen aina vaarallista, ja jokainen joka polttaa tietää aiheuttavansa siinä omalle terveydelle haittaa. Kyllä mua pelottaa kanssa se mitä se itselle aiheuttaa ilman raskauttakin, mutta kamala ajatella mitä vauvalle. Oon vaan vielä niin heikko, etten pysty täysin lopettamaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Maira:
Mä en usko et kukaan tupakoiva äiti voi sanoa etteikö asiasta huonoa omatuntoa kantais ja miettis sen vaikutuksia..
Mutta en mä myöskää ymmärrä sitä että sillä perusteella leimataan huonoks äidiks ja tuumataan et lapset pitäis huostaanottaa tms..Edelleenkää en usko et kukaan täälläkään on niin synnitön että olis varaa tulla sanomaan kenellä on oikeus lapseen ja kenellä ei.
Niinpä. Ja kauniisti se kaikki hirveä loanheitto ja louskutus varjotaan siihen viittaan että "hyväksyäkö pitäisi"? No ei pidä hyväksyä, mutta onko ne vaihtoehdot tosiaan "Joo, polta vaan, hyvät sulle!" ja "Vittu mikä ääliö, oot maailman huonoin äiti, tapat lapsesi etkä ansaitse olla äiti!"?

Jos totta puhutaan, niin minun mielestäni tällaiset huutelijat eivät anna itsestään kovin hyvää äidin kuvaa. Suvaitsevaisuutta ei voi unohtaa heti, kun vastaan tulee jotain ikävää. Lynkkaaminen ei ole fiksua. Koko tässä ketjussa on vaan ihan muutama asiallinen viesti, ja niistä suurinpiirtein kaksi on ihmisiltä, jotka eivät ole polttaneet raskauden aikana. Mutta jos tosiaan se tupakointi on se ainoa huono asia tässä maailmassa niin kaikin mokomin: jatkakaa.

Ja jos joku ei vauvautunut lukemaan aiempaa viestiäni niin ei, en ole polttanut raskauden aikana vaan kykenin lopettamaan. Jostain syystä pääni yläpuolelle ei kuitenkaan ilmestynyt mitään maagista sädekehää, joka pakottaa minut huorittelemaan ja jeesustelemaan ihmisille, jotka eivät yhtä lujatahtoisia tai onnekkaita olleet. Kaksinaismoralismi täällä on samanlaista kuin aborttikeskusteluissa. Tärkeintä on lyödä sitä naista, ei huolehtia siitä syntymättömästä lapsesta. Koska jos tuo tärkeysjärjetys olisi oikea, jätettäisiin tuo turhanpäiväinen vittuilu ja louskutus väliin ja keskityttäisiin auttamaan sitä ihmistä lopettamisessa. Jos suoranaisesti ei kykene auttamaan, aina voi ilmaista asiansa neutraalisti: "En hyväksy raskauden aikaista tupakointia" sen sijaan että vaahdotaan kuinka se vauva siellä kituu tuskissaan kun äitisaatana tuhoaa maailmaa.
 
jepo
Voi voi, mä olen aivan satavarma, että noilla loanheittäjillä on itselläänkin asia tai asioita, jotka eivät ole olleet hyväksi lapselle. Mutta niin, sitä on helppo haukkua ja suorastaan solvata täällä. KUKAAN ei ole täydellinen. Joo, tupakka on haitallista, mutta pelkästään sen perusteella on aika naiivia sanoa, että lapset pitäisi huostaanottaa tms. törkeää. Mikä on SINUN heikko kohtasi, solvaaja? Kyllä semmonen on jokaisella. Onko sulla perinnöllinen sairaus, jonka itsekkäästi siirrät lapsellesi sikiämällä? Oletko ylipainoinen, joka lisää lapsen tehohoitoon joutumisen ja kuoleman riskiä? Syötkö rennosti juustoja raskausaikana? Tiesitkö, että lapsesi voi kuolla, jos saa listerian, ja hänestä voi tulla kehitysvammainen, jos et pese kasviksia kunnolla, jos hän saa toksoplasmoosin mullasta. Tiesitkö, että riitelysi miehesi kanssa vaikuttaa lapsen psyykkiseen kehitykseen? Tiesitkö, että varhainen päivähoitoon vieminen voi vaikuttaa lapseen loppuelämän? Masennuskin vaikuttaa varhaiseen kiintymyssuhteeseen, ja masentuneiden lapsilla on kohonnut riski sairastua itse. Mä en usko, että nämä solvaajat itsekään on täydellisiä äitejä joka saralla. Aivan varmasti jokaisella on joku asia, missä ei ole onnistunut, ja mistä kokee syyllisyyttä.
 
jepo
Ja mistä hevonkuusesta nämä solvaajat tietää ja väittää "etteivät tupakoivat tunne syyllisyyttä"? TÄMÄKÖ olisi hyvä paikka tulla siitä kertomaan ja avautumaan? Ihanko siitä ilosta pitäisi kertoa että saisitte sylkeä päälle ja kohottaa omaa sädekehäänne??
 
"Nennu"
Itse en polta, mutta en myöskään ala kritisoimaan ketään.. Jokaisen oma asia polttaako vai ei, itse kantaa siiitä seuraukset.. Mun kaveri poltti jokaisen 4:n lapsen kohdalla n. askin päivässä ja kaikista tullut terveitä.. Vanhin lapsista lukiossa ja kympin oppilas, mutta se on niin yksillöllistä, jotkut tupakoivat äidit ei selviäkkään niin helpolla.. Mutta en tällä sanomalla yritä lohduttaa ketää.. Se on jo puoli voittoa jos on edes saanut vähennettyä! tsemppiä teille! Jokainen meistä on hyvä äiti, tarvii ketään alkaa haukkumaan tupakoinnin perusteella.
 
-Tiina-
ei jestas,kaikki ihmiset ollaan yksilöllisiä,ja toinen jos polttaa tupakkaa niin polttaa,ei lapsistamme tule samanlaisia vaikka tekis mitä, mutta itse sanon että poltin poikaa odottaissani paljon tupakkaa ja lapsi oli aivan terve,ja on nyt 4v,harvoin sairas ei ole ikinä ollut korvatulehduksia tai mitään.. nyt odotan vauvaa vkolla 35. ja kaikki massussa hyvin. elkää hyvät ihmiset verratko asioita muiden kanssa kaikki vaikuttaa ihmisiin niin eritavoin..
 
"Lissu"
Mä en ole koskaan polttanut joten sikäli huono vastaamaan. Mutta raskaanaollessa olisin varmasti lopettanut, kuten lopetin myös kaiken alkoholinkäytön ja noudatin neuvolan suosituksia vältettävistä ruuista yms. Ihan siksi, että olen kova syyllistämään itseäni. Ja jos olisin polttanut raskausaikana ja lapsella olisi ollut edes känsä varpaassa, niin olisin syyttänyt itseäni siitä loppuelämäni ajan. Nyt ainakin tiedän, että tein voitavani.

Ja itse asiassa esikoisella on astma - kulkee suvussa, mutta jos olisin polttanut raskausaikana niin varmasti syyttäisin nyt itseäni siitäkin asiasta.
 
Älä yleistä :wave:
Olen asiastani varma koska ei millään pahalla mutta ihan oikeasti vihaan ihmisiä jotka satuttavat ja rankaisevat syntymättömiä lapsiaan sillä että vetävät röökiä naamaansa ja ajattelevat vain itseään. tai eivät ainakaan vauvaansa.
Ja jos ei vielä tullut kaikille selväksi niin tätä en omalle lapselleni koskaan tekisi..
 
ffff
Älä yleistä :wave:
Olen asiastani varma koska ei millään pahalla mutta ihan oikeasti vihaan ihmisiä jotka satuttavat ja rankaisevat syntymättömiä lapsiaan sillä että vetävät röökiä naamaansa ja ajattelevat vain itseään. tai eivät ainakaan vauvaansa.
Ja jos ei vielä tullut kaikille selväksi niin tätä en omalle lapselleni koskaan tekisi..
Je kerrot tämän sata vuotta vanhaan ketjuun syystä että...
 
voihan kuul
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mulla meni 10. mut on se tosiaanki kumma että aletaa heti valittaa jos raskaana oleva polttaa. juu kyllä tiedetää että vaikuttaa lapseen ja nii edelleen. poltin koko raskauden ajan ja iha terve poika mulla on. eikä ollu edes mitenkää pienikokonen ku paino 4kg syntyessää. on jokasen oma päätös polttaako vaiko ei. eiköhän se ap:ki sen tiedä ilman että siinä aletaan heti syyttelemään![/quot


ASTMAT JA OPPIMISVAIKEUDET KUN EI IHAN VAUVANA NÄY!
En jaksa ottaa kantaa tähän tupakointi juttuun, mutta sanonpahan vain, että meillä on PIENI VAUVA jolla on astma epäily... Ei ole edes puolivuotias vielä.
 
Joo, että siksi. Vastauksesi on varmaan "nolla", kun ei ole lapsiakaan.
Tottakai minulla on oikeus ottaa asiaan kantaa jos näen ketjun etusivulla.
Joo itsellä ei ole lapsia mutta olen erittäin läheinen siskoni kanssa jolla 2 pientä lasta, kuin omia lapsia minulle.
Mutta enpä jaksa tähän kommentoida enempiä. Jokaisella mielipiteensä ja prioriteettinsa..
 
"vieras"
Mä en ole polttanut raskaus- enkä imetysaikoina. Normaalisti vedän noin askin kahdessa päivässä. Raskaana ollessa, ei ole ollut yhtään vaikeaa lopettaa. Olen lopettanut viimeistään silloin kun olen tehnyt positiivisen raskaustestin, tai jos olen aavistanut että olen raskaana ennen testiä.
Tupakat roskikseen, ei mitään ongelmia.
Ihme kyllä, olen sellainen nikotinisti myös että olen aina aloittanut uudelleen kun ei ole ollut mitään syytä olla polttamattakaan. Kun imetys on loppunut, niin olen pikkuhiljaa taas alkanut polttamaan. Shit.
 

Yhteistyössä