Uskallatko laskea alle 3,5 v. lapsesi rannalla veteen ilman sinua/muuta vedessä olevaa valvojaa?

Mentiin 3 v. poikani kanssa uimaan. Pojalla oli uimarengas ja käsivarsissa kellukkeet, lisäksi minä kuljin koko ajan ihan pojan vieressä.

Vähän ajan päästä huomasin että läheisen, vedessä olevan kiven päällä kiipeili kolme lasta jotka ainakin kooltaan olivat pienempiä kuin lapseni. (Poika on tosin ikäisekseen melko isokokoinen) Sitten rantavedessä pulikoi vielä pienempiäkin. Kenelläkään muulla lapsella ei ollut vedessä vanhempaa, eikä kellukkeita tai uimarengasta. Ranta on tosi pitkälle saakka matala. Silti en kyllä omaan lapseeni luottaisi, ettei keksisi yhtäkkiä lähteä nopeasti syvemmälle päin.

En tiedä olivatko niiden muiden lasten vanhemmat ihan satavarmoja ettei lapset lähde liian syvälle itsekseen.

Mutta uskallatko sinä laskea pienet lapsesi yksin/keskenään veteen, ja ilman kellukkeita tms.? Minä en, mietin olenkohan ylivarovainen vai vain "normaalivarovainen". :cool:
 
Kuinka kaukana ne vanhemmat sitten oli? Jos on siinä rannalla muutaman metrin päässä ja valvoo lasta koko ajan, niin kyllä se mun mielestä on riittävää, jos lapsella tosiaan on kellukkeetkin. Matalassa vedessä aikuinen kuitenkin liikkuu aika nopeasti pitkine jalkoineen.
 
Varovainen
Helpointa on mun mielestä laittaa ton ikäselle kellukkeet ja itse istua alustalla vesirajan vieressä. Perässähiihtäminen olisi hieman liioiteltua, sillä meidän tytsy ramppaa rantaleikeissä koko ajan edestakas veden ja hiekkarannan väliä.
 
varovainen
Muistutuksena tämä vanha juttu:
http://mariovittone.com/2010/06/hukkuminen/

"Tilastojen mukaan USA:ssa alle 15-vuotiaiden lasten kuolinsyistä hukkuminen on toisella sijalla heti liikenneonnettomuuksien jälkeen (2006). Noin 750 lapsesta, jotka hukkuvat ensi vuonna, puolet hukkuu vajaan 25 metrin päässä vanhemmistaan tai muista aikuisista."

Et ole ylivarovainen... :)
 
"Vieras"
Miksi ne pitää olla kellukkeiden lisäksi uimarengas?
Kellukkeet, vaikkei ne henkeä,pelastakkaan niin auttaa sen verran että jos lapsi kaatuu veteen eikä pääse ylös niin lapsi löytyy helpommin kun kellukkeet pitää pinnalla. Ja tietysti jos lapsi osaa uida kellukkeilla niin pääsee varmemmin ite ylös.

Jos tiedän että ranta on turvallinen niin rantaveessä saa leikkiä kellukkeiden kanssa. Jos lähtee syvemmälle niin sitten perään, valvoa niitä pitää koko ajan.
 
"vieras"
Minä en uskalla päästää vähän vajaa neljävuotiasta yksin, välimatkaa on enintään joitakin metrejä. Vuos sitten olin rannalla kaverin kanssa, jolla oli suunnilleen samanikäinen lapsi kuin itselläni (silloin vähän vajaa kolme). Itse olin lapseni vieressä koko ajan, kaveri taas istuskeli rannalla. Kaverin mielestä mä olin ylihysteerinen, musta kaveri oli huoleton. Kysyin silloin palstan mielipidettä ja silloin tuomio oli, että mä olin ylihysteerinen.
 
En päästäisi kuin ihan rantaveteen ja alle 3v en siihenkään ilman, että joku olisi valvomassa parin metrin päässä. Omaa 1v4kk vanhaa valvon kuin haukka, kun on nyt hiffannut, että veteen voi mennä pidemmälle kuin vain varpaita kastamaan.
 
hellsbells
Meillä on tänä kesänä 3 täyttänyt poika, enkä todellakaan päästä häntä yksin veteen. Seison kyllä tasan vieressä ja kyttään kun haukka jokaista liikettä.
Pari kertaa mies ja poika on olleet kaksin vedessä ja mun mies ei ollenkaan tajua että lasta tarvii ihan oikeesti vahtia koko ajan. 2 kertaa on käynyt niin, että poika on kaatunut ja hörpänny vettä ihan kunnolla.
Muuten mieheeni luotan mutten enää tässä asiassa - harmi kyllä..
 
Kuinka kaukana ne vanhemmat sitten oli? Jos on siinä rannalla muutaman metrin päässä ja valvoo lasta koko ajan, niin kyllä se mun mielestä on riittävää, jos lapsella tosiaan on kellukkeetkin. Matalassa vedessä aikuinen kuitenkin liikkuu aika nopeasti pitkine jalkoineen.
En osaa arvioida kuinka kaukana kun en erottanut väkijoukosta juuri näiden lasten vanhempia, mutta kyseessä on ranta joka on niin loiva että metrin syvää on ehkä noin 40-50 m. päässä.
 
Varovainen
Muistutuksena tämä vanha juttu:
Hukkuminen ei Näytä Hukkumiselta

"Tilastojen mukaan USA:ssa alle 15-vuotiaiden lasten kuolinsyistä hukkuminen on toisella sijalla heti liikenneonnettomuuksien jälkeen (2006). Noin 750 lapsesta, jotka hukkuvat ensi vuonna, puolet hukkuu vajaan 25 metrin päässä vanhemmistaan tai muista aikuisista."

Et ole ylivarovainen... :)
No viime kesänä ainoa hukkunut alaikäinen Suomessa oli se Kestin tyttö. Tänä vuonna ei ole vielä tainnut lapsia hukkua.
 
"Pedi"
Kyllä meillä 2-vuotias on rantavedessä ihan yksinään.. Aikuinen toki lähellä rannassa ja seuraa mitä poika touhuaa. Jos näyttää,että poika on lähdössä syvemmälle niin kielletään, jos näyttää ettei usko ja jatkaa matkaa niin silloin aikuinen ampaisee hakemaan lapsen ja uimiset on siltä kertaa uitu, koska ei uskonut.

Näin toimittu myös tuon isomman jo 8-vuotiaan kanssa ja hyvin uskoo vieläkin, kun sanotaan mihin asti saa uida ja koska pitää kääntyä rantaan päin. Kummallakaan ei ole koskaan kellukkeita ollut, uimataidon isompi oppi aikaisin.

Vaarallisena en pidä sitä, jos lapsi sattuu siinä rantavedessä kaatumaan, koska vahtivalla aikuisella ei kestä kuin momentti kaapata lapsi ylös vedestä. Meillä tosin noi muksut on "sukellellut" jo aikasemmin, eivät siis hörpi vettä suun täydeltä vedessä.
 
Meillä on tänä kesänä 3 täyttänyt poika, enkä todellakaan päästä häntä yksin veteen. Seison kyllä tasan vieressä ja kyttään kun haukka jokaista liikettä.
Pari kertaa mies ja poika on olleet kaksin vedessä ja mun mies ei ollenkaan tajua että lasta tarvii ihan oikeesti vahtia koko ajan. 2 kertaa on käynyt niin, että poika on kaatunut ja hörpänny vettä ihan kunnolla.
Muuten mieheeni luotan mutten enää tässä asiassa - harmi kyllä..
Meillä on kaksi kertaa poika kaatunut ja hörpännyt vettä- vähän päälle yksivuotiaana leikkipuiston kahluualtaassa, ja kaksivuotiaana uimarannalla. Siellä oli tosi pelottava tilanne- oltiin juuri riisuttu kellukkeet ja meitä oli 3 aikuista metrin säteellä lapsesta, silti lapsi pääsi livahtamaan suoraan veteen, ja ranta jyrkkeni aika nopeasti. Onneksi miehellä toimi refleksit ja hän sai nopeasti pojan kiinni, poika oli jo pinnan alla, ja aikaa siis oli kulunut ehkä ihan sekunteja!! En jotenkin luota yhtään ettei säntäisi edelleen, vaikka järkeä on vuodessa päähän tullutkin. Jonnekin matalaan leikkipuiston kahluualtaaseen hänet laskisin jo niin etten itse olisi mukana, mutten luonnonrantaan joka kuitenkin jossain vaiheessa syvenee. Pojalla nyt ikää 3 v. 2 kk, motorisesti kehittynyt ja erittäin vikkelä poika.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä. Riittäisi, kun vedenrajasta seuraan, sillä muksu ei ihan varmasti yrittäisi yhtään mihinkään. Tai jos yrittäisi, niin korkeintaan kuivalle maalle. :)

Käytännössä pysyisi siis kosketusetäisyydellä koko ajan.
 
meillä
3,5 ja 4,5 veet mökkirannassa kellukkeiden kanssa. itse istun joko ihan veden tuntumassa tai viiden metrin päästä rantaviivasta saunalla tai laiturilla. koko ajan kyllä katse lapsissa. saattavat köpötellä kellukkeiden kanssa laiturin päähän, jossa vettä ehkä napaan asti. en ole siis yleensä vedessä, mutta lähellä.
 
"Vieras"
Meillä on kaks kertaa poika kaatunut ja hörpännyt vettä- vähän päälle yksivuotiaana leikkipuiston kahluualtaassa, ja kaksivuotiaana uimarannalla. Siellä oli tosi pelottava tilanne- oltiin juuri riisuttu kellukkeet ja meitä oli 3 aikuista metrin säteellä lapsesta, silti lapsi pääsi livahtamaan suoraan veteen, ja ranta jyrkkeni aika nopeasti. Onneksi miehellä toimi refleksit ja hän sai nopeasti pojan kiinni, poika oli jo pinnan alla, ja aikaa siis oli kulunut ehkä ihan sekunteja!! En jotenkin luota yhtään ettei säntäisi edelleen, vaikka järkeä on vuodessa päähän tullutkin. Jonnekin matalaan leikkipuiston kahluualtaaseen hänet laskisin jo niin etten itse olisi mukana, mutten luonnonrantaan joka kuitenkin jossain vaiheessa syvenee.
Mun kokemuksen mukaan vaarallisimpia tilanteita syntyy juur silloin kun aikuisia on monta, eikä oo selvää kellä valvonnan vastuu on. Jos on yksin lasten kanssa niin ei oo mitään ongelmaa kun tietää että koko ajan pitää valvoa kuin haukka.
 
Kyllä. Riittäisi, kun vedenrajasta seuraan, sillä muksu ei ihan varmasti yrittäisi yhtään mihinkään. Tai jos yrittäisi, niin korkeintaan kuivalle maalle. :)

Käytännössä pysyisi siis kosketusetäisyydellä koko ajan.
No tuo meidän ranta on sellainen että jos lastani on polviin saakka vettä, on jo tyyliin kymmenien metrien päästä rannasta. Ja kun vettä lasta on reisiin saakka, sen jälkeen alkaa syvetä huomattavasti nopeammin. En siis ole ollenkaan varma ehtisinkö sököllä polvellani juosta nappaamaan ajoissa käsivarresta. Ehkä joku edes vähän jyrkempi ranta voisi vielä onnata. :D
 
[QUOTE="Vieras";26784864]Mun kokemuksen mukaan vaarallisimpia tilanteita syntyy juur silloin kun aikuisia on monta, eikä oo selvää kellä valvonnan vastuu on. Jos on yksin lasten kanssa niin ei oo mitään ongelmaa kun tietää että koko ajan pitää valvoa kuin haukka.[/QUOTE]

Joo näin on.
 
fdsfddf
linnunradan puistossa siltiksessa mieheni ja poikani (3 v 2kk)...mies kuuli että monen metrin päässä istuskelevat/makailevat vanhemmat kommentoivat ylihysteeriseksi....
suurin osa pienistä ilman valvontaa :/
 

Yhteistyössä