Taaperon tutista luopuminen

• Viestiketjun aloittaja "Elina"
  • Ensimmäinen viesti
"Elina"
Meillä on 2,5v tyttö joka käyttää vielä tuttia päivä ja yöunilla....Nyt on tutti unohdettava kokonaan. Kertokaa kokemuksia ja vinkkejä miten teillä on asia hoidettu kun kyseessä on ollut näin iso lapsi?

"allukka"
Mä "aivopesin" kuopuksen luopumaan tutista ihan vapaaehtoisesti. Eli joka kerta kun laittoi tutin suuhunsa niin sanoin "hyyii, vauvat syö tuttii, onks susta tullu vauva, tui tui" yms. Ei menny kauaa kun tyttö totesi että antaa tutin harakalle eikä sen koommin ole sitä kaivannut. Ja ikää 2v.

"kkk"
Meillä on 2,5v:llä unitutti. Ja on vielä jonkin aikaa. Syö hetken nukahtaessaan, joten siitä tuskin on mitään isompaa haittaa hampaille.

Tuollaiselta uhmaikäiseltä kun vie tutin tulee nukahtamisista helposti iso taistelu ja taistelua riittää pahimmassa tapauksessa vuosia. Tämä on meillä ensimmäinen lapsi joka on nukahtanut helpolla, ja saa tuttinsa pitää vielä jonkin aikaa. Meillä on muutto edessä, joten senkään takia en ole tuttia ottanut pois. Kyllä sen sitten huomaa kun on kypsä luopumaan tutista.

Meillä juniorilla päivä tutti jäi alta vuoden mutta yö unille mentiin sinne 2½v tutin kanssa mutta se jäi sitte että yks ilta en tuttii vaan antanu, sanoin son loppu ny. Parina iltana vinkui tuttii mutta ei isosti, sitten unohti vaan.

"Elina"
Kkk, kiitos hyvästä vastauksesta. Meillä on päiväkotiin meno edessä kk:n päästä joten ollaan myöhässä tässä vieroituksessa... Vauva-aikana nukkuminen oli hirveän katkonaista/huonoa joten tuti on jäänyt siitä yökäyttöön ja rauhoittanut yöt nyt vanhempana. Nukkumisesta tulee varmasti taistelua kun tutista olisi luovuttava.

"kkk"
Eihän sinun tarvitse siitä tutista kenellekään huudella.

Onnistuiskohan hoidossa päiväunet ilman tuttia, vai onko siellä tutti-ikäisiä? Voithan yrittää lapselle sanoa että kotona saa tutin pitää mutta noin isot lapset ei saa hoitoon enää viedä tuttia. Voisi hyvinkin hoidossa pärjätä ilman. Jos sitten oppisi pärjäämään ilman.

Minä en suostu rauhallisista yöunista luopumaan. Seitsemän vuotta olen heräillyt kahden tunnin välein ja viimein saan nukkua kokonaisia öitä. Lapsi saa tuttinsa pitää ja äiti unensa.

"Elina"
Kkk: kiitos sanoistasi. Yötutin käytöstä saa yleensä kuulla vain negatiivista saarnaa. Itselläni oli todella niin pahat univaikeudet lapsen heräilyjen myötä että nyt kun lapsi nukkuu hyvin (tutin kanssa) ja myös itse saa levätä, en ole vaivannut itseäni tuttiasialla. Juuri tuota mietin että annetaanko mennä kotona entisellään ja puhutaan tytölle että pk:ssa ei voi tuttia käyttää. Epäilen että voimakastahtoinen & uhmaikäinen tyttö ei nuku hoidossa ilman tuttia.

lapsi jätti itse
[QUOTE="Elina";26742749]Meillä on 2,5v tyttö joka käyttää vielä tuttia päivä ja yöunilla....Nyt on tutti unohdettava kokonaan. Kertokaa kokemuksia ja vinkkejä miten teillä on asia hoidettu kun kyseessä on ollut näin iso lapsi?[/QUOTE]

meillä lapsi luopui itse ollessaan 2v7kk, niin se vaan jäi, ja muutamana päivänä kyseli, missä tutti, ja riitti, kun kerroin, että on nyt "pupuvauvalla" :D

"vieras"
minä olin niin raaka ja leikkasin tutin pään poikki ja sanoin että tutti meni rikki ja voivoi. hän sai pitää sitä jos halus ja lopulta luopui tosi helpolla siitä. muut tutit olin jo vähitellen kadottanut. suosittelen.

"kkk"
[QUOTE="vieras";26743383]minä olin niin raaka ja leikkasin tutin pään poikki ja sanoin että tutti meni rikki ja voivoi. hän sai pitää sitä jos halus ja lopulta luopui tosi helpolla siitä. muut tutit olin jo vähitellen kadottanut. suosittelen.[/QUOTE]

Kyllähän lapsi tietää että kaupasta saa lisää ;)

"kkk"
[QUOTE="Elina";26743055]Kkk: kiitos sanoistasi. Yötutin käytöstä saa yleensä kuulla vain negatiivista saarnaa. Itselläni oli todella niin pahat univaikeudet lapsen heräilyjen myötä että nyt kun lapsi nukkuu hyvin (tutin kanssa) ja myös itse saa levätä, en ole vaivannut itseäni tuttiasialla. Juuri tuota mietin että annetaanko mennä kotona entisellään ja puhutaan tytölle että pk:ssa ei voi tuttia käyttää. Epäilen että voimakastahtoinen & uhmaikäinen tyttö ei nuku hoidossa ilman tuttia.[/QUOTE]

No eihän se yötutti yli 2v:llä mikään maailman hienoin juttu ole, mutta mulla nyt ei ole voimavaroja ruveta itkun ja takkuamisen kanssa lasta nukuttamaan ja niitä yöheräilyjä en jaksa ollenkaan. Tutti suuhun ja räsy kainaloon, hyvät yöt ja aamulla nähdään. Usein tällä ja live elämässäkin kuulee että yöt ovat menneet ranttaliksi juuri tutin pois ottamisen jälkeen.

Meillä lapsi on vielä kotihoidossa, joten ei ole kokemusta tutista ja päiväkodista. Millaisessa ryhmässä lapsi siellä on 1-3v? Silloin varmaan muillakin on vielä tutteja.

Mutta mitä jos sanoisit että jätetään tutti kotiin ettei vaan mene hukkaan tai joku toinen ota sitä. Tutti jää iltaunia odottamaan kotiin. Jos tyttö sen vapaa ehtoisesti jättää kotiin, niin kyllä sitten varmaan nukkuukin ilman sitä. Päiväkodissa yleensä ei ainakaan alkuun kehtaa paljon uhmata ja ottavat mallia muistakin. Isot tytöt nukkuvat ilman tuttia päiväkodissa.

non
Heität pois ja sanot että tutit on vauvoille. Saattaa kitistä jonkin aikaa mutta siinäpähän kitisee. Teet ISON palveluksen lapsen hampaille! Vieroitus olisi saattanut käydä aikaisemmin helpommin koska nyt lapsi todennäköisesti muistaa tutin ja sen pois oton pidempään, mutta siis eikun pois vaan kerrasta!

"tytti"
Meillä ensimmäisen tutti heitettiin pupuille, lumihankeen ja toisen lapsen tutin mörkö vei...tosin isosisko keksi sen.
Naapurin poika täytti 3 vee ja sanoin että oletpas jo iso poika, eikös sen tutin voi antaa jo oraville, kumma kyllä totteli naapurin tätiä...:)

"alma"
Meillä unitutista luovuttiin kuukausi sitten, lapsi 2v5kk. Viimeinenkin tutti oli jo mennyt sellaiseksi "lussuksi", ja se sitten annettiin pupuvauvoille. Unille meno oli todella vaikeaa muutaman päivän, aiemmin siis tyttö meni oikein iloisena ja helposti nukkumaan. Yöunille meno kyllä onnistui nopeasti, mutta päiväunille en lasta ilman tuttia saanut, paitsi pari kertaa ihan järkyttävän huudon ja taistelun jälkeen. Nyt sitten käymme aina iltapäiväkävelyllä, ja vaunuihin onneksi nukahtaa helposti.
Ei kyllä tutin perään kysellyt parin ekan päivän jälkeen. Muistimme myös kehua kaikille tutuille tuota tutista luopumista, ja se tuntui auttavan.

"mona"
Meillä jäi eka tutti pois päiväkodissa päiväunilla, kun siellä oli muitakin jiolta jäi tutti pois. Ikää oli n.2,5v. Kotona oli uni/kiukkututti jonkin aikaa, mutta sitten vähitellen sanoin että onpa likainen tutti ja heitettiin roskiin likaiset tutit. Jossain vaiheessa ei ollut enää yhtään ja kun poika niitä kyseli ja sanoi että ostetaan kaupasta, niin sanoin että juu ostetaan lisää. Mutta iltaisin sitten huomattiin että oltiin taas "unohdettu" ostaa lisää, parin päivän jälkeen ei enää kysellyt. Mutta koska meillä oli poistu saanut tutin kotona myös pahimmassa kiukussa, niin poitsulla oli jonkin aikaa aika paljon rauhoittumisvaikeuksia..

Meillä oli pakko luopua tutista, kun vauva oli tulossa taloon..

"vieras"
[QUOTE="alma";26747620]Meillä unitutista luovuttiin kuukausi sitten, lapsi 2v5kk. Viimeinenkin tutti oli jo mennyt sellaiseksi "lussuksi", ja se sitten annettiin pupuvauvoille. Unille meno oli todella vaikeaa muutaman päivän, aiemmin siis tyttö meni oikein iloisena ja helposti nukkumaan. Yöunille meno kyllä onnistui nopeasti, mutta päiväunille en lasta ilman tuttia saanut, paitsi pari kertaa ihan järkyttävän huudon ja taistelun jälkeen. Nyt sitten käymme aina iltapäiväkävelyllä, ja vaunuihin onneksi nukahtaa helposti.
Ei kyllä tutin perään kysellyt parin ekan päivän jälkeen. Muistimme myös kehua kaikille tutuille tuota tutista luopumista, ja se tuntui auttavan.[/QUOTE]

:O

J-t harmaana
Täällä vähän samaa ongelmaa...tyttö 2,5v ja tutti on NIIN tärkeä. Ongelma on siinä, että olen tytön omat tutit hävittänyt, osan on ihan ite vienyt roskiin. Mutta käy pikkusiskolta sitte varastamassa tutin...odottaa, että sisko nukahtaa ja käy suusta nappamassa. Sitte kätkee niitä tutteja ympäri taloa, että aina jostain löytyy tutti, jos pois otan. Oon koittanut laittaa suolaa tuttiin, että olis pahan makuinen, eipä haitannu, tyynesti imi suolat pois =) Nyt vaan on pakko jotain keksiä, koska hammashoitaja sanoi, että tutin syöminen näkyy jo hampaiden asennossa... :(

ytti
Täällä vähän samaa ongelmaa...tyttö 2,5v ja tutti on NIIN tärkeä. Ongelma on siinä, että olen tytön omat tutit hävittänyt, osan on ihan ite vienyt roskiin. Mutta käy pikkusiskolta sitte varastamassa tutin...odottaa, että sisko nukahtaa ja käy suusta nappamassa. Sitte kätkee niitä tutteja ympäri taloa, että aina jostain löytyy tutti, jos pois otan. Oon koittanut laittaa suolaa tuttiin, että olis pahan makuinen, eipä haitannu, tyynesti imi suolat pois =) Nyt vaan on pakko jotain keksiä, koska hammashoitaja sanoi, että tutin syöminen näkyy jo hampaiden asennossa... :(
Meillä on tutin syönti kielletty jo pienestä muulloin kun nukkuessa. Eli hereillä ollessa ei ongelmaa ole. Nukahtamiset on ainoat ongelmat. Tuttihan voi näkyä hampaissa ja myös puhevikoina.

Mikä ikäinen teillä on nuorempi? Olisiko nyt hyvä aika vieroittaa molemmat?

Teksin varmaan kotona tuttisiivouksen. Kaikki tutit yhteen läjään. Säästä kaksi tuttia pienemälle. Toinen käytössä ja toinen pesussa. Sitten huomaat kadonneen tutin helposti eikä isompi saa tehtyä tutti jemmoja.

"Elina"
[QUOTE="kkk";26747058]No eihän se yötutti yli 2v:llä mikään maailman hienoin juttu ole, mutta mulla nyt ei ole voimavaroja ruveta itkun ja takkuamisen kanssa lasta nukuttamaan ja niitä yöheräilyjä en jaksa ollenkaan. Tutti suuhun ja räsy kainaloon, hyvät yöt ja aamulla nähdään. Usein tällä ja live elämässäkin kuulee että yöt ovat menneet ranttaliksi juuri tutin pois ottamisen jälkeen.

Meillä lapsi on vielä kotihoidossa, joten ei ole kokemusta tutista ja päiväkodista. Millaisessa ryhmässä lapsi siellä on 1-3v? Silloin varmaan muillakin on vielä tutteja.

Mutta mitä jos sanoisit että jätetään tutti kotiin ettei vaan mene hukkaan tai joku toinen ota sitä. Tutti jää iltaunia odottamaan kotiin. Jos tyttö sen vapaa ehtoisesti jättää kotiin, niin kyllä sitten varmaan nukkuukin ilman sitä. Päiväkodissa yleensä ei ainakaan alkuun kehtaa paljon uhmata ja ottavat mallia muistakin. Isot tytöt nukkuvat ilman tuttia päiväkodissa.[/QUOTE]

Tyttö meneen ryhmikseen eli eri ikäisiä lapsia on ryhmässä, suurin osa näitä pienimpiä. Kerrasta poikki lopetus tyylillä tämä tutti homma pitäis tietty hoitaa tässä vaiheessa mutta luulenpa että kokeillaan ensin miten asettuu päiväunille ilman tuttia, iltaunille saa sen normaaliin tapaan ja päiväkotiin mennään isot tytöt ei tuttia tarvitse/jätetään tutti kotiin ettei mene hukkaan selitysten kera. Hammashoitajan luona käydessä tutin käytöstä ei tullut huomautusta tarkoitan että yötutin käytöllä ei vielä ole ollut vaikutusta hampaisiin.

En jaksa syyllistää itteäni tästä tutti hommasta enempää. Tuttavapiirissä on muutamia lapsia jotka ovat lopettaneet yötutin käytön suurinpiirtein saman ikäisenä kuin meidän tyttö on. Osalla lopetuksen myötä nukkumiskuviot menivät täysin uusiksi: päiväunet jäi pitkäksi aikaa pois ja sitten illalla yliväsyneenä hirveä itku ja raivo ja ne yöheräilyt päälle... Kiitos kaikille kommenteista.

Yhteistyössä