iso lapsi rattaissa

• Viestiketjun aloittaja kummallista
  • Ensimmäinen viesti
kummallista
Joo,kaverini pitää heidän 5 vuotiasta lasta täysin vauvana. Itseäni puistattaa, kun lapsi alkanut käyttää tilannetta hyväkseen, kun on perheen pienin. Omat lapseni tasa-arvoisia, mutta tässä perheessä pienin tuntuu olevan perheen pomo, saa periksi pienimmän oikeudella ja huomion molemmilta vanhemmilta, säälin heidän vanhempia lapsia.

"Liila"
En ymmärrä, miten otsiikko ja viesti liittyvät toisiinsa?

Mielestäni se ei ole ongelma, jos 4-vuotias ei jaksa kävellä pitkiä matkoja. Viestissäsi kuvailema tilanne taas voi olla hyvinkin ongelmallinen.

Kieltämättä mustakin tuntuisi oudolta kuljettaa noin isoa rattaissa (eikös se painorajakin mene kohta rikki) mutta mistäs sen tietää mikä kenelläkin on siihen syynä, en lähtisi suoraan tuomitsemaan.
Oma lapsi loeptti rattaissa kulkemisen 3-veenä mikä mun mielestä oli hyvä ikä, voihan sen ikäinen jo pyöräillä tai istua pulkassa jossei jaksa kävellä.

Hehhee, mä aattelin jo, että joku nillittää koska mulla oli tänään tuo melkein viisivuotias pojanpoika rattaissa :D
Mentiin kauemmas leikkipuistoon, rattaiden alla saatiin hyvin kaikki hiekkalelut sun muut mukaan, paluumatkan kauppareissun ruuat samoin. Ihan ei tuo muksu jaksa kävellä pitempiä matkoja, tossa tuli sellaiset viitisen kilsaa per suunta tallusteltavaa, ja leikkipuistossahan lapsi juoksee koko ajan johonkin suuntaan, tai siltä se ainakin tuntuu.

"hops"
Kyllä mulla kulkee melkein 5v rattaissa. Osaa kyllä pyöräillä. Mutta mun mielestä ei ole järkeä vaatia tuon ikäiseltä, että jaksaisi tunnin reippaan lenkin (ja nyt puhutaan siis reippaasta vauhdista, jossa ei pysähdellä vaan edetään n.10km), auringonpaisteessa. Harva aikuinenkaan haluaa mulle lähteä lenkkiseuraksi, joten miksi vaatia samaa lapselta. Saa istua rattaissa niin kauan kuin mun on pakko koira ulkoiluttaa, enkä voi lasta yksin jättää kotiin.

Ei pitäs tuomita ensikädeltä. Mitäpä, jos kysyisit miksi tuttava perheessäsi lapsi vielä kulkee rattaissa? Tuomitse vasta, jos perustelu ei miellytä ;)

"vieras"
hmm.
silloin kun oma lapsi oli vauva, kummastelin kovasti kaikkia 3-4 vuotiaita jotka istuivat rattaissa. ihmettelin miten eivät äidit laita niitä kävelemään ja syyllistin heitä tästä.
nyt itselläni on 3,5v adhd tyttö. meillä ei ole autoa ja kauppaan on reilu 1km matkaa yhteen suuntaan. ei se ole paljon ja kyllähän tyttö sen kävelisi oikein helposti. mutta. sitten tulomatkalla ei olisi vapaata kättä pitämään tytöstä kiinni ettei se juokse auon alle, kun on 2 painavaa kauppakassia raahattavana. eli otan vastaan mieluummin paheksuvat katseet ja lykin tytön kauppareissut rattaissa, kun alan stressaamaan asiasta.

"joo"
Lapsi jaksaa, se on varma. Te ette ymmärräkään millaisen karhunpalveluksen te teette noille muksuillenne, kun roudaatte niitä rattaissa kouluikään saakka. Lapsi on luonnostaan liikunnallinen ja mammat vie rattailla päästäkseen itse helpommalla, kunnes lapsen halu liikkua on kuollut. Ja JO 5-vuotiaana ne ei enää jaksa :O

"vieras"
Keksin äkkseltään tusinan paljon kamalampia asioita mitä lapsen voi antaa tehdä viisivuotiaana, kuin istua rattaissa. Ainoa asia mitä ulkopuolinen voi siitä lukea, on että perhe liikkuu paljon kävellen. Tunnen valitettavan paljon perheitä, joissa lyhyetkin matkat tehdään autolla. Tiedän perheitä jotka menevät lenkille autolla, kun puolen kilometrin päässä on hyvä pururata, mutta sinne pitää kävellä yksi pieni ylämäki. Eikä siinäkään ole mitään pahaa että pitää nuorinta lasta kovin pienenä. PIenihän se viisivuotias vielä onkin.

Yks päivä kuulin miten kaksi naista kummasteli sitä, että mulla oli isolle pojalle rattaat mukana...sitten toinen niistä totesi että "ei kun sillähän on vauvakin mukana".

Vauva oli mulla sylissä, rattaat sillä hetkellä tyhjinä, mukanani oli keskimmäinen lapseni 6 v.

Kai ne oikeasti kuvitteli hetken aikaa, että kärryt oli tuota tulevaa esikoululaista varten :D. Ajatuskin on hupaisa. Eihän hän ole vuosikausiin rattaita tarvinnut, kun omistaa terveet jalat sekä polkupyörän ja potkulaudan.

Mutta toisilla tosiaan ON samanikäisiä vielä rattaissa ja sitä en tajua, en. Ihan sama mikä on tilanne, mutta 5-6 v terveen lapsen paikka ei ole rattaissa mun mielestä.

Öhöm...
[QUOTE="hops";26739310]Kyllä mulla kulkee melkein 5v rattaissa. Osaa kyllä pyöräillä. Mutta mun mielestä ei ole järkeä vaatia tuon ikäiseltä, että jaksaisi tunnin reippaan lenkin (ja nyt puhutaan siis reippaasta vauhdista, jossa ei pysähdellä vaan edetään n.10km), auringonpaisteessa. Harva aikuinenkaan haluaa mulle lähteä lenkkiseuraksi, joten miksi vaatia samaa lapselta. Saa istua rattaissa niin kauan kuin mun on pakko koira ulkoiluttaa, enkä voi lasta yksin jättää kotiin.

Ei pitäs tuomita ensikädeltä. Mitäpä, jos kysyisit miksi tuttava perheessäsi lapsi vielä kulkee rattaissa? Tuomitse vasta, jos perustelu ei miellytä ;)[/QUOTE]

"Pakko" kulkea päivittäin 10 km/h eteenpäin kuin juna? Tuollainen lenkkeily ei palvele yhtään enemmän sen koiran tarpeita kuin lapsenkaan.

Miksei siitä auringonpaisteesta voisi nauttia vähän pienemmissä ympyröissä, joissa koiralle & lapselle voisi antaa jotakin mielekästä liikuntaa?

Harvemmin mulla on rattaita mukana tuolle lapsenlapselle, mutta jos on paljon ostettavaa, niin otan rattaat mukaan vaikkei lapsi olisi mulla hoidossakaan :D Mä en kanniskele tavaroita & ostoksia, jos mulla on joku muukin keino tavaroiden kuljettamiseen. Ja onhan mulla, kun noi rattaat on täällä aina :)

[QUOTE="hops";26739310]Kyllä mulla kulkee melkein 5v rattaissa. Osaa kyllä pyöräillä. Mutta mun mielestä ei ole järkeä vaatia tuon ikäiseltä, että jaksaisi tunnin reippaan lenkin (ja nyt puhutaan siis reippaasta vauhdista, jossa ei pysähdellä vaan edetään n.10km), auringonpaisteessa. Harva aikuinenkaan haluaa mulle lähteä lenkkiseuraksi, joten miksi vaatia samaa lapselta. Saa istua rattaissa niin kauan kuin mun on pakko koira ulkoiluttaa, enkä voi lasta yksin jättää kotiin.

Ei pitäs tuomita ensikädeltä. Mitäpä, jos kysyisit miksi tuttava perheessäsi lapsi vielä kulkee rattaissa? Tuomitse vasta, jos perustelu ei miellytä ;)[/QUOTE]

Pakko kommentoida.. Mä lenkkeilen myös niin ettei pysähdellä, siksi ettei syke pääse laskemaan lenkin aikana mutta mä olen aina edellyttänyt lapselta että pyöräilee mukana, jos pysähtyy niin sitten polkee mun perään. Olen kai aika julma äiti.
Minkälaiset rattaat kestää 5-vuotiaan painon? Mulla hoikka 20kg 5-v ja en uskaltaisi rattaisiin laittaa.

Mä olen kuskannut Brio Ponyilla siskon luota tänne (kolmisen kilometriä matkaa) betonisen aurinkovarjon jalan (painoa vissiin noin 35kg) ja samalla kertaa toin parvekekalustoon kuuluvan ison, puisen pöydän (jalat irrotettuna). Hyvin noi Ponyt kesti.
Niillä on viety myös reilun kilsan päähän kierrätysautolle 28" putkitelkkari. Kestää näköjään, vaikka vanhat ovatkin, lapsi, jolle ne alunperin ostettiin, täytti just 18v :D

"vieras"
Itse just mietin että kehtaisinko pakata reissuun mukaan reilu 3-vuotiaalle sateenvarjorattaat... Jotenkin nolottaa kuljettaa niin isoa rattaissa... Mutta sitten taas tiedän että edessä on paljon kävelyä, enkä voi polkupyörää ottaa mukaan kun menemme reissulla mm. huvipuistoon ja liikumme muutenkin paikoissa joissa on paljon muita ihmisiä. Mieluumin otan mukaan rattaat kuin sen riskin, että jos lapsi ei jaksakaan enää kävellä niin hän heittäytyy maahan ja alkaa änkyröidä ja loppujen lopuksi pitää kantaa perille. Pitää vaan kestää ihmisten katseet jos sellaisia saamme...

En siis itsekään oikein ymmärrä jos isompaa lasta kuljetetaan jatkuvasti rattaissa, mutta sitten on tilanteita jossa se on ok. Ei pitäisi mennä arvostelemaan jos ei tunne tilannetta.

Siskon tytär.
Siskon tyttö on 3v10kk. Monta kertaa oon hakenut sen yökylään, niin sisko kysyy, otatko rattaat mukaan? Joka kerta oon sanonut, että en tarvii. Viime kerralla kysyi tyttö itekkii, että otetaanko minulle rattaat? Eipä tarvinnut ei. Hyvin tytteli jaksaa kävellä, niin miks kuljettaa rattaita? Senkö takia, että pääsee linkkuun ilmaseks? Sitä se sisko sanoo aina syyks, vaikka linkku kortti on eikä alle 4v maksa mitään. :eek: Eri asia sit jos lähtee jonnekii pitkälle kävelyreissulle, mut linkulla kun kuljen, linja-auto jättää tohon muutaman metrin päähän ulko-ovelta, miks pitäs ottaa rattaat?

Kyllä tuollaisen matkan 5-vuotias ajaa polkupyörällä ihan hyvin.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
[QUOTE="vieras";26739343]hmm.
silloin kun oma lapsi oli vauva, kummastelin kovasti kaikkia 3-4 vuotiaita jotka istuivat rattaissa. ihmettelin miten eivät äidit laita niitä kävelemään ja syyllistin heitä tästä.
nyt itselläni on 3,5v adhd tyttö. meillä ei ole autoa ja kauppaan on reilu 1km matkaa yhteen suuntaan. ei se ole paljon ja kyllähän tyttö sen kävelisi oikein helposti. mutta. sitten tulomatkalla ei olisi vapaata kättä pitämään tytöstä kiinni ettei se juokse auon alle, kun on 2 painavaa kauppakassia raahattavana. eli otan vastaan mieluummin paheksuvat katseet ja lykin tytön kauppareissut rattaissa, kun alan stressaamaan asiasta.[/QUOTE]

Reppu mukaan ja sinne toinen kassi ja toiseen käteen toinen kassi. Jää vielä käsi vapaaksi tyttöä varten.

[QUOTE="joo";26739346]Lapsi jaksaa, se on varma. Te ette ymmärräkään millaisen karhunpalveluksen te teette noille muksuillenne, kun roudaatte niitä rattaissa kouluikään saakka. Lapsi on luonnostaan liikunnallinen ja mammat vie rattailla päästäkseen itse helpommalla, kunnes lapsen halu liikkua on kuollut. Ja JO 5-vuotiaana ne ei enää jaksa :O[/QUOTE]

Olen aivan samaa mieltä. Tietenkin lapsi haluaa rattaisiin, valittaa en jaksa yms. jos on opetettu rattaissa istumaan. Lääkäritkin ovat huolissaan jo tästä, että lasten ei anneta liikkua vaan istutetaan rattaissa tai autossa. Kuulemma kouluikäisistä lapsista jo huomaa kuka on istunut pitkään rattaissa.

"vieras"
Mä olen kuskannut Brio Ponyilla siskon luota tänne (kolmisen kilometriä matkaa) betonisen aurinkovarjon jalan (painoa vissiin noin 35kg) ja samalla kertaa toin parvekekalustoon kuuluvan ison, puisen pöydän (jalat irrotettuna). Hyvin noi Ponyt kesti.
Niillä on viety myös reilun kilsan päähän kierrätysautolle 28" putkitelkkari. Kestää näköjään, vaikka vanhat ovatkin, lapsi, jolle ne alunperin ostettiin, täytti just 18v :D
brio ponyt onkin maailman parhaat rattaat!

• Tykkää
Reactions: mismina
marisija
Joopa joo, kuljettavathan ihmiset lapsiaan autollakin, eikä varmaan tee hyvää vanhemman tai lapsenkaan liikkuvuudelle. Kaikilla ei tosiaan ole autoa ja kauppareissut tehdään kävellen, kuten jo aiemmissakin viesteissä onkin jo mainittu. Tällöin pystyn kyllä hyvin kuvittelemaan, että rattaista on apua vähän isommankin lapsen kanssa.

"nanna"
joo lapsi on luonnostaan liikunnallinen mut jos mä haluan käydä kaupassa ja ostoksilla niin vaunut otetaan mukaan koska muutoin ei ostoksilta olis vapaita käsiä pitämään 4v kädestä ettei tällei kaupungissa kävele auton alle. Ja toisekseen nukkuu vielä päiväunet joten shoppailemassa on kivempi olla ku toinen nukkuu vaunuissa eikä niin että kädestä raahaisin väsynyttä lasta kaupasta toiseen, toinen vaihtoehto tietysti etten ikinä menis mihkän kauppoihin. Naurettavaa paheksua toisten ratkaisuja muutenkin. Meillä liikuntaa toteutetaan kyllä ihan riittävästi muulloinkin.

Kaikilla ei tosiaan ole autoa ja kauppareissut tehdään kävellen, kuten jo aiemmissakin viesteissä onkin jo mainittu. Tällöin pystyn kyllä hyvin kuvittelemaan, että rattaista on apua vähän isommankin lapsen kanssa.
Ja mä voin kertoa (ei tarvitse kuvitella, tämä on kokemus kahden lapsen kohdalla) että kauppareissut ja kaupunkireissutkin sujuu hyvin ilman että isoa lasta istutetaan rattaissa, vaikka autoa ei olekaan.

Mutta joo, lapsia on erilaisia (ja niin on vanhempiakin).

• Tykkää
Reactions: Horuksen silmä
Meillä vanhempi istui rattaissa viimeksi muutama viikko sen jälkeen kun täytti 2, eikä sen koommin ole vankkureita kaipaillut. Kävelee hienosti mukana useammankin kilometrin lenkin vaikkei vauhti aina päätä huimaa, minun mielestä on tärkeää opettaa liikkumaan jo pienestä pitäen. Kolmen vanha on hän siis nyt.

Juoksemassa käyn sitten yksin, se on sitä äidin omaa aikaa..

Yhteistyössä